Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-19, 00:22
  #13129
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
Inte speciellt svårt att få tag på Westvleteren idag. Däremot blir det en rätt saftig historia för varje flaska. Problemet är att du som mest får beställa ett par åt gången samtidigt som du inte kan kombinera beställningen med andra drycker då det främst är mindre leverantörer som sitter på westvleteren. Gör det hela till en mycket dyr historia med tanke på hutlösa fraktpriser.


Ett tips för övrigt. St Bernardus Abt 12! Ingen trappist såklart, men är är bryggd på samma recept som Westvleteren,. Betydligt billigare men precis lika god.

St.Bernardus har ett trevligt mix-pack på systembolaget för tillfället. I paketet ingår deras veteöl, Prior 8, Abt 12 och deras trippel. 106 riksdaler per förpackning är inte allt för illa eftersom att man annars måste köpa in mycket utav deras öl i kollin på 24flaskor.
Citera
2017-12-21, 20:38
  #13130
Medlem
stevenstillss avatar
Förra gången jag var här på tråden var det besktrend som gällde....vilka IPA var bäst och den allra bästa var tydligen från något gårdsbryggeri i Winnipeg i Kanada, typ. Jag fick skämmas när jag tyckte om vanlig lite söt lager och var ärlig om det.

Kvaliteten sjunker stadigt på den öl man kan köpa idag men jag minns Systembolagets estniska Saku Kuld innan Carlsberg köpte det. Fast skum, fin knappt synlig kolsyra och en viss sötma. Bättre öl har jag sällan druckit. Nu ser jag att belgiska öl verkar ligga rätt i tiden. Det gläder mig eftersom jag var mycket i Bryssel i jobbet för 10-20 år sedan. Den belgiska ölen kan kännas lite svår när man dricker den första gången, jag tror det är jästsmaken som stöter. Och visst är den rätt så bubblig.....Men nästa dag och framförallt dag tre när man är lite bakis känns den bara så himla bra. Topp!
Citera
2017-12-21, 22:44
  #13131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

Kvaliteten sjunker stadigt på den öl man kan köpa idag

Jag är knappast bolagets främsta försvarare (snarare skulle jag vilja avskaffa skiten) men du kan väl knappast mena allvar nu? Kvalitén och bredden på ölutbudet är bra mycket bättre idag än för 10 år sedan och det är som natt och dag jämfört med för 20 år sedan.
Citera
2017-12-22, 03:41
  #13132
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag är knappast bolagets främsta försvarare (snarare skulle jag vilja avskaffa skiten) men du kan väl knappast mena allvar nu? Kvalitén och bredden på ölutbudet är bra mycket bättre idag än för 10 år sedan och det är som natt och dag jämfört med för 20 år sedan.
Så är det absolut. Röda Näsan tar in väldigt mycket bra öl. Vissa är billigare än i utländska butiker trots alkoholskatten.
Citera
2017-12-22, 15:58
  #13133
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag är knappast bolagets främsta försvarare (snarare skulle jag vilja avskaffa skiten) men du kan väl knappast mena allvar nu? Kvalitén och bredden på ölutbudet är bra mycket bättre idag än för 10 år sedan och det är som natt och dag jämfört med för 20 år sedan.
Den här har säkert varit med tidigare, men det är ändå intressant, Systembolagets prislista från maj 1990. Nuförtiden så släpps det nästan mer öl per månad än vad hela sortimentet var då!

Att få ihop1000 sorter på Untappd är liksom inget problem nu, men att ha provat runt 1500-2000 sorter i början av 2000-talet var en betydligt större utmaning!
Observera också prisläget för en vanlig svensk, ljus lager, det är ungefär vad de kostar idag, så öl har blivit betydligt mycket billigare.

https://plus.google.com/photos/11308...55057281789570
__________________
Senast redigerad av zepofan 2017-12-22 kl. 16:02.
Citera
2017-12-22, 16:27
  #13134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
Får passa på att be om lite tips här då!

Jag är inte speciellt förtjus i ale eller stouts utan ger mig då hellre på en ljus lager, min favorit just nu är Stella Artois. Kanske ingen finsmakaröl men kan någon tipsa om något som liknar Stella fast innehåller det där lilla extra?

Stella är ett bra ljust öl! Jag håller inte med den som skrev att skillnaden mellan femtioelva ljusa öl är försumbar! Warsteiner gärna på flaska är ett steg upp från Stella gärna hyffsat kyld jag kopplar ihop denna öl med förädlat källvatten mycket lättdrucken och god! Prova gärna bitburger också även denna är en ljus öl från tyskland med en hel del beskhet, bitburger dricker jag bara i Tyskland från flaska eller på restaurang/ bar från fat! Det finns ett annat belgiskt öl som jag tycker om Maes pils även detta ett ljust öl. Maes pils går inte att köpa här men jag brukar köpa en back med flaskor när jag är i Belgien.
Citera
2017-12-22, 21:32
  #13135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Kvaliteten sjunker stadigt på den öl man kan köpa idag men jag minns Systembolagets estniska Saku Kuld innan Carlsberg köpte det. Fast skum, fin knappt synlig kolsyra och en viss sötma. Bättre öl har jag sällan druckit.

Saku var betydligt bättre förr, är inte helt säker men förmodligen ofiltrerad, med säkerhet betydligt fylligare. Carlsberg köpte varumärket. En annan öl värd att nämnas i sammanhanget är Saaremaa X som definitivt var ofiltrerad, frisk syrlig och kropp som en riktigt kompetent vetebock på steroider. Trodde ni att X:an betydde 10%, tänk igen för den var naturligtvis 12% utan eldighet. Originell men också grym.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2017-12-22 kl. 21:49.
Citera
2018-01-13, 16:05
  #13136
Medlem
P.Gs avatar
Äntligen nytt släpp på fredag. Vad siktar folket på? Blir nog till att försöka hänga på låset för att komma åt Brekeriets Transient bridgman camper.
Citera
2018-01-13, 16:17
  #13137
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Äntligen nytt släpp på fredag. Vad siktar folket på? Blir nog till att försöka hänga på låset för att komma åt Brekeriets Transient bridgman camper.

Behöver du hänga på låset för den?

För egen del blir det åtminstone ett gäng Ten Fidys, Brewdog Abstrakten, Stigbergets IPA & den där päroncidern som enligt uppgift ska vara kanon.
Citera
2018-01-13, 16:23
  #13138
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Behöver du hänga på låset för den?
Möjligtvis; 120 släpps i Stockholm och 144 i Malmö inrapporterat enl hemsidan. Dock ska det enl Excel-arket släppas 4300, så man får se.
Citera
2018-01-13, 17:56
  #13139
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Behöver du hänga på låset för den?

För egen del blir det åtminstone ett gäng Ten Fidys, Brewdog Abstrakten, Stigbergets IPA & den där päroncidern som enligt uppgift ska vara kanon.
Äsch, den jävla cidern var ju svindyr och håller bara 4%, det blir man ju knappast full av!
Tyvärr så missar jag ofta cider eftersom jag filtrerar ner på öl och cider i systembolagets värld är något helt annat än det jag kallar cider. Denna verkar vara intressant så det kan nog bli ett inköp.

I ölväg blir det nog några Ten Fidy men framförallt Old Foghorn som är en av mina favoriter.
Citera
2018-01-15, 07:37
  #13140
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Äntligen nytt släpp på fredag. Vad siktar folket på? Blir nog till att försöka hänga på låset för att komma åt Brekeriets Transient bridgman camper.

Ten fidy och love among the ruins. Kanske någon New & improved. Beror på hur ny batchen är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback