2014-02-01, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Vad i helvete.. Skulle precis gå in och beställa en Brooklyn Black Chocolate Stout och då är den redan slut, en timme och tjugo minuter efter lanseringen. Man blir ju lite ledsen!

Vill du gärna ha tag på något så ska du sitta beredd 10:00. Grejerna går snabbt. Som en liten tröst kan jag säga att BBCS är ganska tråkig utan lagring
Citera
2014-02-01, 11:35
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Vad i helvete.. Skulle precis gå in och beställa en Brooklyn Black Chocolate Stout och då är den redan slut, en timme och tjugo minuter efter lanseringen. Man blir ju lite ledsen!

Som ingenperson skrev; man måste vara snabb!
Citera
2014-02-01, 11:58
Medlem
Cornholio.s avatar
Hemkommen från glasbanken med en flaska weihenstephaner hefe weissbier, störtebeker bernstein weizen, hoegaarden wit-blanche, la trappe tripel och två burkar arboga mörk lager.

Det vart mycket veteöl idag! Det ska bli en intressant kväll ikväll! Weihenstephaner har jag redan prövat förut en gång och minns att den var svin god. Mest intressanta ikväll kommer bli hoegaarden, har inte testat den belgiska veteöls stilen ännu, så detta blir min första gång. Har endast bekantat mig med den mer tyska stilen. När det endast är ett par klunkar kvar av den första av dessa två som jag öppnar så ska jag öppna den andre och jämföra stilarna sida vid sida. Ska bli intressant, mycket spänd på hur belgisk veteöl kommer smakar och framförallt hur den kommer att stå sig emot tysk veteöl.

Plockade även på mig en störtebeker, vilket jag har förstått ska vara ett veteöl som ska innehålla mörk malt. Ska bli intressant att testa en veteöl med lite maltkaraktär. Står på etiketten att den även skall vara lite humlad.

Är inne i en liten veteöls fas som ni kanske har märkt om ni läser mina inlägg. Nu finns det endast två veteöl kvar på mitt lokala bolag som jag ej har prövat innan jag börjar krångla till det med beställningssortimentet, Erdinger Weissbier Hefe och La Trappe Witte Trappist.

På tal om la trappe så ska det bli intressant att pröva en till sort av det märket, jag plockade ju som sagt på mig en la trappe tripel idag. Så som jag har förstått det så betyder tripel att ölen är brygg med tre gånger så mycket malt? Rätta mig gärna om jag har fel! Kommer bli kul att testa!

Sen så plockade jag även på mig min gamla trotjänare arboga mörk lager, mest för att få lite mer fylla för pengarna men även för att den är en helt okej mörk öl för en guldpeng!

Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Att köpa IPA tillverkade i Amerikatt är ofta ett vågspel. Öltypen ska drickas så färsk som möjligt för att komma till sin rätt. Det som står på hyllan på SB är sällan tillräckligt färskt , åtminstone inte där jag handlar. Därför föredrar jag mer lokalt tillverkad IPA, t ex Oppigårds Indian Tribute eller Thurbo DIPA. Men visst kan du ha tur och hitta en någorlunda färsk Napa Smith.

Traditionell belgisk öl som La Trappe tappar inte alls på samma sätt utan blir snarare bättre med tiden. Så står valet mellan dessa två skulle jag valt den sistnämnda.
Jo jag vet även att det är som du säger, bör ha det i åtanke i framtiden. Tack för påminnelsen. Ska handla svenska IPA och dylikt i framtiden.

Det vart tripeln tillslut! Bästa alternativet, speciellt för mig som för tillfället är ute efter att vidga mina vyer.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-01 kl. 12:08.
Citera
2014-02-01, 12:06
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Vill du gärna ha tag på något så ska du sitta beredd 10:00. Grejerna går snabbt. Som en liten tröst kan jag säga att BBCS är ganska tråkig utan lagring
Skönt att höra eftersom att spara öl inte är min starka sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Som ingenperson skrev; man måste vara snabb!
Jo, men nu vet jag det till nästa gång i alla fall!
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-01 kl. 12:13.
Citera
2014-02-01, 12:43
Medlem
Citat:
Hemkommen från glasbanken med en flaska weihenstephaner hefe weissbier, störtebeker bernstein weizen, hoegaarden wit-blanche, la trappe tripel och två burkar arboga mörk lager.

Det vart mycket veteöl idag! Det ska bli en intressant kväll ikväll! Weihenstephaner har jag redan prövat förut en gång och minns att den var svin god. Mest intressanta ikväll kommer bli hoegaarden, har inte testat den belgiska veteöls stilen ännu, så detta blir min första gång. Har endast bekantat mig med den mer tyska stilen. När det endast är ett par klunkar kvar av den första av dessa två som jag öppnar så ska jag öppna den andre och jämföra stilarna sida vid sida. Ska bli intressant, mycket spänd på hur belgisk veteöl kommer smakar och framförallt hur den kommer att stå sig emot tysk veteöl.

Plockade även på mig en störtebeker, vilket jag har förstått ska vara ett veteöl som ska innehålla mörk malt. Ska bli intressant att testa en veteöl med lite maltkaraktär. Står på etiketten att den även skall vara lite humlad.

Är inne i en liten veteöls fas som ni kanske har märkt om ni läser mina inlägg. Nu finns det endast två veteöl kvar på mitt lokala bolag som jag ej har prövat innan jag börjar krångla till det med beställningssortimentet, Erdinger Weissbier Hefe och La Trappe Witte Trappist.

På tal om la trappe så ska det bli intressant att pröva en till sort av det märket, jag plockade ju som sagt på mig en la trappe tripel idag. Så som jag har förstått det så betyder tripel att ölen är brygg med tre gånger så mycket malt? Rätta mig gärna om jag har fel! Kommer bli kul att testa!

Sen så plockade jag även på mig min gamla trotjänare arboga mörk lager, mest för att få lite mer fylla för pengarna men även för att den är en helt okej mörk öl för en guldpeng!

Jo jag vet även att det är som du säger, bör ha det i åtanke i framtiden. Tack för påminnelsen. Ska handla svenska IPA och dylikt i framtiden.

Det vart tripeln tillslut! Bästa alternativet, speciellt för mig som för tillfället är ute efter att vidga mina vyer.

Har tyvärr inte hört något gott om Störtebeker bryggeriet, men har du inga jättehöga krav så kan du säkert uppskatta det

Sen måste jag rekommendera Schneider Weisse Mein Grünes Tap 4, min favorit av de veteöl som finns på bolaget. Tätt efter följer Weihenstephaner.

Ang Trippel så har jag faktiskt aldrig hört den teorin för, men till viss del stämmer den faktiskt, men 3 gånger jämfört med vad? Jag skulle bara säga att man använder mer malt eftersom man får ut mer alkohol. Folk brukar ofta snacka om att dom är jästa 3 gånger vilket är helt fel. 2 gånger är standard.

Men för att definiera en trippel så är det en ljus belgisk öl med ganska så mycket restsötma, samt ganska mycket estrar ifrån en karaktäristisk jäst. Samt att dom brukar ligga på mellan 8-9%. Det som gör de belgiska ölstilarna unika är framför allt jästen, men även recepten.
Senast redigerad av ingenperson 2014-02-01 kl. 12:46.
Citera
2014-02-01, 13:31
Medlem
Var ute igår, vaknade nyss. Allt det man ville ha är slut. Så det blev ett billigt släpp ändå. Kanske får gå till butiken på måndag och be de hämta hem en Mexican Cake från någon annan butik som har många kvar, vill ändå testa den.
Citera
2014-02-01, 14:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Mitt lokala bolag brukar ta in ytterst sparsamt med artiklar vid släppen. Den enda de tog in den här gången var BBCS! Tackarrr!
Citera
2014-02-01, 14:09
Medlem
Citat:

Var ca 20 minuter över 10 idag, alla bara stod och plockade som f*n ur hyllorna. En stackars kille fyllde på så gott han var förmögen till. Men så fort en öl landade på hyllan var det en hand som norpade åt sig den.

Fick iaf tag i 5 stycken, minns att de inte var jättebra förra året men ska ge den en chans till
Citera
2014-02-01, 14:15
Medlem
brutefishs avatar
BBCS är bra...men så bra? nä.

är lite sne över att jag blev utan black fisten, visserligen "sparade" jag 250 pix. men jag hade gärna provat den.
Citera
2014-02-01, 14:16
Medlem
Hajafintens avatar
Försökte beställa bbcs på nätet men bolagets webbsaldo var 0.
Även näcken var slut.

Får antingen ta mig till systemet eller vänta till på Måndag.
Citera
2014-02-01, 14:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
BBCS är bra...men så bra? nä.

är lite sne över att jag blev utan black fisten, visserligen "sparade" jag 250 pix. men jag hade gärna provat den.
För 23,50 får man vanligtvis inte så bra öl som en BBCS. Jag kommer för övrigt att prova en 08-09 mot en 12-13 senare i kväll.
Citera
2014-02-01, 14:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För 23,50 får man vanligtvis inte så bra öl som en BBCS. Jag kommer för övrigt att prova en 08-09 mot en 12-13 senare i kväll.
absolut. den är bra och prisvärd, men folk är ju helt galna och sliter ner den från hyllorna. skulle aldrig i livet få för mig att trängas och slitas för en öl. en dark lord må vara hänt, men inte i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in