2014-01-31, 22:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Förstår inte varför man koscher-märker öl, den är ju inte alkoholfri direkt. Kanske bara innebär att en rabbin "godkänt" den.

förstår inte varför? för man vill sälja mer så klart. kosher är något som rättrogna judar äter. antagligen tycker väl tillverkaren att det är en tillräckligt stor grupp att bry sig om och få sälja till.

kosher har inget med alkohol att göra.
Citera
2014-01-31, 22:50
Medlem
Hajafintens avatar
Citat:
Dagens inköp.
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/823/9dtx.jpg

Har aldrig provat dessa öl tidigare, så ni får gärna ge lite feedback. Har hittills bara hunnit prova Innis & Gunn Rum Finish till maten, som smakade okej. Något stark. Då jag inte har så utvecklade smaklökar kan jag säga att smaken påminner lite om vindruvskärnor hos denna Ale.

Du kommer absolut att njut av den där Rauchbieren mumma säger jag bara.
Tycker att innis & Gunn kan skilja hitta rätt ibland men med rum finish har dom absolut inte gjort det.
Den "vanliga" är bättre i min mening.
Citera
2014-01-31, 23:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jo, jag kommer nog inte heller köpa I&G framöver - om jag inte glömmer att jag köpt den tidigare s.a.s. Föredrar Leffe Brune om det ska vara mörkare öl.

Kollade upp det, och verkar stämma det där med Koscher. Förstår inte varför man koscher-märker öl, den är ju inte alkoholfri direkt. Kanske bara innebär att en rabbin "godkänt" den.

Såg även att den tillverkas på licens av Carlsberg, fan också. Jag som ville prova genuint belgiskt.
Var har du fått det ifrån? Hoegaarden tillhör Carlsbergkoncernen men bryggs i Belgien.
Citera
2014-01-31, 23:20
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajafinten
Du kommer absolut att njut av den där Rauchbieren mumma säger jag bara.
Tycker att innis & Gunn kan skilja hitta rätt ibland men med rum finish har dom absolut inte gjort det.
Den "vanliga" är bättre i min mening.
Tvekade faktiskt på den tyska ölen lite i slutet, då jag brukar hålla mig till mina "5 veteöl för en hundring" istället för Ale. Tur att man fick med den tillslut. Slutsumma för sex öl, 127kr. Helt okej pris. Säkert billigare utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Var har du fått det ifrån? Hoegaarden tillhör Carlsbergkoncernen men bryggs i Belgien.
Sedär, alldeles riktigt. "Tillverkad i Belgien" står det på hemsidan.

A blessing in disguise
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
förstår inte varför? för man vill sälja mer så klart. kosher är något som rättrogna judar äter. antagligen tycker väl tillverkaren att det är en tillräckligt stor grupp att bry sig om och få sälja till.

kosher har inget med alkohol att göra.
Men fyller det verkligen någon större funktion? Då mjölk och skaldjur knappast förekommer i öl?

Glutenallergiker är väl en större målgrupp om du frågar mig?
Citat:
"Nästan alla öl innehåller nivåer av gluten som inte tåls av de intoleranta och trots detta finns det få bryggerier som tar hänsyn till detta."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutenfri_%C3%B6l
Senast redigerad av ManJuice 2014-01-31 kl. 23:22.
Citera
2014-02-01, 00:15
Avslutad
Citat:
Men fyller det verkligen någon större funktion? Då mjölk och skaldjur knappast förekommer i öl?

Glutenallergiker är väl en större målgrupp om du frågar mig?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutenfri_%C3%B6l

Det kan finnas både laktos och gelantin som är animaliskt framställt, ofta av fiskarter som inte är kosher, i öl.
Senast redigerad av Tom Tucker 2014-02-01 kl. 00:19.
Citera
2014-02-01, 09:21
Medlem
Cornholio.s avatar
För er som har testat Napa Smith West Coast IPA och La Trappe Tripel, vilken är bäst? Som jag har förstått det så är det olika stilar som skiljer åt men det skiter jag i. Vill ha någonting med hög alkoholhalt och mycket smak som inte är allt för dyrt Det viktigaste egentligen är att det smakar mycket och självklart bra! Just nu lutar det mot La Trappe Tripel efter att ha läst ratebeers betyg på dom båda.
Citera
2014-02-01, 09:47
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
För er som har testat Napa Smith West Coast IPA och La Trappe Tripel, vilken är bäst? Som jag har förstått det så är det olika stilar som skiljer åt men det skiter jag i. Vill ha någonting med hög alkoholhalt och mycket smak som inte är allt för dyrt Det viktigaste egentligen är att det smakar mycket och självklart bra! Just nu lutar det mot La Trappe Tripel efter att ha läst ratebeers betyg på dom båda.

Napa Smiths prylar har jag aldrig kommit överens med. Tycker de gör rätt trista öl.
La Trappe är väl inte världens roligaste tripel heller, men hade jag varit tvungen att välja av dessa två så hade jag lätt valt tripeln.
Citera
2014-02-01, 09:51
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Napa Smiths prylar har jag aldrig kommit överens med. Tycker de gör rätt trista öl.
La Trappe är väl inte världens roligaste tripel heller, men hade jag varit tvungen att välja av dessa två så hade jag lätt valt tripeln.
Bestämde mig för tripeln. Ska knalla iväg till glasbanken nu så är jag där i lagom tid när dom öppnar. Men ölen sparas till ikväll.
Citera
2014-02-01, 10:16
Medlem
Punklivs avatar
BBCS gick galet fort! Hoppas jag hann få med mina i alla fall.
Citera
2014-02-01, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.

Att köpa IPA tillverkade i Amerikatt är ofta ett vågspel. Öltypen ska drickas så färsk som möjligt för att komma till sin rätt. Det som står på hyllan på SB är sällan tillräckligt färskt , åtminstone inte där jag handlar. Därför föredrar jag mer lokalt tillverkad IPA, t ex Oppigårds Indian Tribute eller Thurbo DIPA. Men visst kan du ha tur och hitta en någorlunda färsk Napa Smith.

Traditionell belgisk öl som La Trappe tappar inte alls på samma sätt utan blir snarare bättre med tiden. Så står valet mellan dessa två skulle jag valt den sistnämnda.
Citera
2014-02-01, 11:22
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
BBCS gick galet fort! Hoppas jag hann få med mina i alla fall.
Vad i helvete.. Skulle precis gå in och beställa en Brooklyn Black Chocolate Stout och då är den redan slut, en timme och tjugo minuter efter lanseringen. Man blir ju lite ledsen!
Citera
2014-02-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prewe

+1. Håller med dig. Napa smith tycker jag är ett sämre bryggeri än La Trappe utan tvekan.

Sedan är det ju helt olika öl så det är ju svårt att jämföra, men jag anser att La Trappe Trippel är en bättre öl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in