Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-01, 10:21
Medlem
ThePlayboys avatar
dePaul... jag skall göra din Gulasch ikväll, något "tips"? Har du ändrat något i receptet sedan du postade det?

Det ser ut att vara det absolut bästa receptet i alla fall...
Citera
2014-02-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Välj alltid de största bitarna. Det är inte lönt att plocka kött på de små.

Oxsvans är inte olika andra gelatinösa styckningsdetaljer. M a o så kan du laga allt från raguer, grytor, frikasséer till soppor och t o m pajer. Du bör förstås förkoka köttet i vissa fall. Enklast är att använda tryckkokare därtill.

~Paul~

Tack! I Tore Wretmans kokbok så står det att man ska lägga köttet i kallt vatten ett tag för att sedan torka av det, vad är anledningen till detta, eller är det ens nödvändigt?
Citera
2014-02-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frukostjuice
Tack! I Tore Wretmans kokbok så står det att man ska lägga köttet i kallt vatten ett tag för att sedan torka av det, vad är anledningen till detta, eller är det ens nödvändigt?

Känns som att det kan vara för att få bort benmjöl. Oxsvansen är ju i regel sågad och då blir det lite benmjöl på bitarna. Dessa torkas ofta bort i butiken men sköljer man i kallt vatten får man bort allt.

Det är bara en gissning.
Citera
2014-02-01, 13:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
dePaul... jag skall göra din Gulasch ikväll, något "tips"? Har du ändrat något i receptet sedan du postade det?

Det ser ut att vara det absolut bästa receptet i alla fall...
Vilket recept syftar du på? Jag har nämligen för mig att jag lämnat ut mer än ett. Länka gärna!

~Paul~
Citera
2014-02-01, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Känns som att det kan vara för att få bort benmjöl. Oxsvansen är ju i regel sågad och då blir det lite benmjöl på bitarna. Dessa torkas ofta bort i butiken men sköljer man i kallt vatten får man bort allt.

Det är bara en gissning.
Det finns en orsak till. Oxsvans utsöndrar en mycket speciell doft när man tagit den ur förpackningen.

Jag brukar skölja i princip allt kött på det här viset. Allt kött har nämligen en viss lukt som uppkommer pga oxidation samt den gas som vissa producenter använder för att förlänga livslängden på köttet.

~Paul~
Citera
2014-02-01, 13:58
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Vilket recept syftar du på? Jag har nämligen för mig att jag lämnat ut mer än ett. Länka gärna!

~Paul~

Absolut

Sida 1 i tråden "Ert bästa gulasch recept"

(FB) Ert bästa gulaschrecept?
Citera
2014-02-01, 14:30
Medlem
Byta ut Congnac mot mörk rom i recept? Bra ide, generellt?
Citera
2014-02-01, 15:19
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Byta ut Congnac mot mörk rom i recept? Bra ide, generellt?
Det kan många gånger vara en dålig idé. Låt säga någonting ska flamberas, kan det väl fungera. Men att exempelvis röra ner rom i löksoppa torde inte vara lämpligt.
Citera
2014-02-01, 18:48
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:

~Paul~

Redan klart! ;-)

Laborerade lite med kryddningen, had i lite mer än i ditt recept, samt lite extra tomat puré. Dessutom gillar jag Champinjoner, så det blev lite skivade sådana samtidigt som spetspaprikan åkte i... OTROLIGT lyckat!

STORT tack till dePaul och det bästa Gulasch receptet någonsin, vill laga denna mat 5 dar i veckan
Citera
2014-02-01, 19:57
Medlem
Isnatts avatar
I asiatiska kök, varför använder dom ofta gigantiska knivar som ser ut som köttyxor till alla sorts råvaror, allt från att hugga isär en kyckling till att finhacka en vitlöksklyfta?

Sån här typ http://www.prokok.se/oscthumb.php?src=/images/G-12-1.jpg&w=300&h=450&fltr[]=wmi|/phpThumb/watermarks/www.prokok.se-5.png|Top|100|0&f=jpg&q=100&hash=30597c6a10dbf5810 5371c8f06f2e11e
Citera
2014-02-01, 20:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePlayboy
Redan klart! ;-)

Laborerade lite med kryddningen, had i lite mer än i ditt recept, samt lite extra tomat puré. Dessutom gillar jag Champinjoner, så det blev lite skivade sådana samtidigt som spetspaprikan åkte i... OTROLIGT lyckat!

STORT tack till dePaul och det bästa Gulasch receptet någonsin, vill laga denna mat 5 dar i veckan
Ahh, grattis!

Kul att du lyckades på första försöket . Jo, ibland skulle man kunna äta en viss maträtt flera dagar i sträck . Hade en sådan dag förra veckan när jag åt hempulad pasta med frikadeller tre dagar i sträck. Sedan vilade jag en dag och så blev det två dagar till .

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka, bara kul!
Citera
2014-02-01, 20:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
I asiatiska kök, varför använder dom ofta gigantiska knivar som ser ut som köttyxor till alla sorts råvaror, allt från att hugga isär en kyckling till att finhacka en vitlöksklyfta?

Sån här typ http://www.prokok.se/oscthumb.php?src=/images/G-12-1.jpg&w=300&h=450&fltr[]=wmi|/phpThumb/watermarks/www.prokok.se-5.png|Top|100|0&f=jpg&q=100&hash=30597c6a10dbf5810 5371c8f06f2e11e
Tradition.

Dessutom är det rätt praktiskt med tanke på de tekniker de använder.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in