Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-04-03, 17:26
  #1
Medlem
Fatskulls avatar
Jag har under en period försökt hitta ett gulaschrecept som efterliknar de välsmakande varianter jag ätit i Budapest. Tyvärr går det inget vidare.
Om det beror på taskiga recept, eller att den där extra kryddan som det innebär att äta inhemska rätter på plats saknas vet jag inte.

Finns det någon vänlig själ som har ett traditionellt och smarrigt recept att dela med sig av? Det finns äkta ungerskt paprikapulver att tillgå :-)
Citera
2009-04-03, 17:38
  #2
Medlem
askbollens avatar
Lagar inte gulasch efter något speciellt recept men värt att tänka på är att man ska använda kummin och inte spiskummin. Övriga ingredienser är lök, tomat, vitlök och paprikapulver doserat teskedsvis. Potatis kan också ingå liksom paprika eller spetspaprika.
Citera
2009-04-03, 18:19
  #3
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag gjorde en gulash för ett tag sedan som jag tyckte var utmärkt!

- Nötkött
- gul lök
- paprikapulver, vanlig mild och stark.
- tomatpuré
- vitlök
- oxbuljong
- kummin
- mejram

Och i slutet tillsatte jag

- färsk paprika
- färsk tomat
Citera
2009-04-03, 18:21
  #4
Medlem
hazepurples avatar
nån som har nått recept så man får den som Felix burk gulach ? den är god som in i helvete!!
Citera
2009-04-03, 19:25
  #5
Medlem
KnockeSmockes avatar
Jag har ätit mer österrikisk gulasch, men så här gör jag:

Jag har ungefär en gul lök per 100 gram nötkött (det är mycket lök i Gulasch!). Nötköttet är bara nån billig del för långkok, grytbitar etc.

Ta en stor gryta, i med lite matfett och stek lök + kött. Jag gillar stora bitar av kött, så jag brukar dela upp köttet i bitar stora som golfbollar.

När löken är svettad och köttet brynt, så dumpar jag i kummin och peppar, sen krossade tomater + ev. buljong och lite vatten. Salta, och och krydda med försvarliga mängder paprikapulver.

Eftersom att paprikapulver har så olika styrkor, så kan inget speciellt anges, men man bör inte var blyg med mängden.

Sjud sedan detta under lock på låg temperatur så länge som möjligt, gärna 3-4 timmar om du pallar att vänta.

Jag brukar sjuda tills köttet är mycket mört och löken helt har smält in i vätskan, d v s man kan inte längre se lökbitar.

Smaka av med s o p, och ev mer kummin och paprikapulver.
Citera
2009-04-03, 20:00
  #6
Medlem
dePauls avatar
Gulasch (4 portioner)

Ingredienser:
• 650 g högrev
• 2 stora gula lökar
• 1 oxbuljongtärning
• 2 tsk malen sv. peppar
• 1 tsk nymalen vitpeppar
• 3 msk rött paprikapulver
• 1 tsk cayenne- eller chilipulver
• 1½ röd färsk paprika (helst spetspaprika)
• 2 msk smör
• olja till stekning
• 1 msk Heinz tomatpuré
• 3 msk (!) mejram
• ev. vetemjöl till redning
• 1 tsk malen kummin (ej spis!)
• 3/4 l vatten

Arbetsgång:
Ta ut köttet ur kylen och låt det vila i rumsvärme i ca 20 minuter. Dela det i stora tärningar på ca 3,5 cm.

Sätt på en stekgryta på 4:ans värmeläge. Häll i en neutral matolja och släng i köttet och det separerade benet när oljan har nått rätt temperatur (känn med handryggen. Från ca 3 cm avstånd skall det kännas varmt).

Under tiden finhackar man löken och adderar till köttet. Sänk värmen till 3:an och fräs tills löken och köttet är brunt. Rör om ofta!

Tillsätt: buljongtärning, tomatpuré, peppar, kummin, paprikapulver och chilipulver. Fräs i ca 2 - 3 minuter.

Häll på vattnet och sänk värmen till 2:an. Sjud i ca 1 h och 40 minuter. Strimla den färska röda paprikan (fint!). Värm en liten kastrull på spisen med smör i. När smöret har tystnat så lägger man in den strimlade paprikan och tillsätter vitpepparn. Stek nu paprikan på låg värme utan att den tar färg i ca 6 minuter. Ta alltsammans av plattan och låt svalna något.

När köttet börjar bli färdigt (mjukt så det vid tryck ramlar isär) så tillsätter man paprikan i sitt smör samt hela mängden mejram. Rör om, låt svalna något och servera helst med knödel.

Obs, om gulaschen mot all förmodan skulle råka vara för vattnig så får man reda med mjöl. Det har dock inte hänt mig på många år. Orsaken till detta kan oftast vara dålig kvalité på köttet. Det kan också vara tvärtom. Gulaschen är alldeles för stabbig. Då måste man självklart späda ut med vatten.

Det går en debatt gällande om det skall finnas vitlök i en äkta gulasch. Personligen vill jag inte ha den i min. Men som sagt, inget recept är hugget i sten .

~Paul~
Citera
2009-04-03, 20:40
  #7
Medlem
StigAllans avatar
Fan vad gulasch är gott.
Bukar vara simpel och köra receptet ur "Nya Annas mat".
Detta brukar fungera helt OK.
Har modifierat med mera vitlök än ursprungsreceptets två och lite annat.

Till 5 -6 men enligt mig bara 4.

1 kilo högrev skuret i 3 cm tärningar.
6 stora lökar av den gula sorten
4 msk smör eller olja
4 msk paprikapulver av den sort man föredrar
1/2 tsk kummin
4 vitlöksklyftor
1/2 dl tomatpuré
4 - 5 dl vatten

Skär köttet i 3 cm bitar.
Skala och skär löken i skivor.
Bryn köttet i omgångar i lite smör långsamt.
Flytta allt efter över köttet till en stekgryta.
När köttet är färdigbrynt så är det dags att steka löken i samma stekpanna som köttet.
Om du skött köttstekningen på bra sätt finns inget bränt i den så det är bara att låta löken gotta sig i köttsafter och tillsatt flott.
Pudra över paprikapulvret som passar, helst enligt mig någon söt och hott sort.
Lägg i pressad vitlök, kumminfrön och tomatpuré, blanda.
Häll i vatten med om man har lust lite buljong eller bara buljong.
Koka under lock på svag värme ca 1 1/2 till 2 timmar, kan bli längre för köttet ska bli klart och självklart så ska löken koka sönder totalt.
Smaka av med mera kryddor om det behövs.
Servera med ris eller pasta och gröna ärtor och bröd.

Det blir tillagat nästa gång jag ser en fin högrevsbit.
Citera
2009-04-03, 20:42
  #8
Medlem
Fatskulls avatar
Tack så mycket för de recept och goda råd som ramlat in hittills.

Paul: Dina recept är som vanligt detaljerade. En fråga dock;
Du har med både paprikapulver och cayenne, men det ungerska paprikapulvret har mer drag i sig än den svenska varianten.
Vilken sort baseras ditt recept på?
Citera
2009-04-03, 20:51
  #9
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
Tack så mycket för de recept och goda råd som ramlat in hittills.

Paul: Dina recept är som vanligt detaljerade. En fråga dock;
Du har med både paprikapulver och cayenne, men det ungerska paprikapulvret har mer drag i sig än den svenska varianten.
Vilken sort baseras ditt recept på?
Det baseras precis på det faktum som du beskriver. Nämligen att vi i det här landet inte har tillgång till samma typ av rött paprikapulver som i Ungern. En kombination av vårt vanliga pulver och t ex cayenne eller starkt chilipulver blir därför en bra ersättare.

Mitt recept är en kombination av Prag-Wien-Budapestgulasch. Originalet var ju som bekant lagat på får-/lammkött av herdarna på den ungerska pusztan. I det receptet ingick också hela lökar och hela champinjoner. Denna variant var mycket robustare än dagens. Köttet var skuret i rejält stora bitar och allt kokades tillsammans i stora järngrytor. Det självklara tillbehöret var ungerskt lantbröd.

~Paul~
Citera
2009-04-03, 21:15
  #10
Medlem
Fatskulls avatar
Ok. Jag har samlat på mig några olika typer av ungerskt paprikapulver under årens lopp, så jag kan unna mig att köra "the real McCoy"

En fråga bara. I Ungern ingår ofta potatis, vilket inte nämns ofta ovan.
Varför det?
Citera
2009-04-03, 21:21
  #11
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
Ok. Jag har samlat på mig några olika typer av ungerskt paprikapulver under årens lopp, så jag kan unna mig att köra "the real McCoy"

En fråga bara. I Ungern ingår ofta potatis, vilket inte nämns ofta ovan.
Varför det?

Beror kanske på det vanliga att nyttja bagarens ugn på söndagen, allt i ett gryta.
Men jag misstänker att potatisen hamnar i grytan just i bakkant på koktiden så den blir klar.
Citera
2009-04-03, 21:24
  #12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatskull
Ok. Jag har samlat på mig några olika typer av ungerskt paprikapulver under årens lopp, så jag kan unna mig att köra "the real McCoy"

En fråga bara. I Ungern ingår ofta potatis, vilket inte nämns ofta ovan.
Varför det?
I pusztavarianten var potatisen förståss med. Den var liksom de övriga ingredienserna skuren i rejäla bitar. Potatisen funkade inte enbart som tillbehör utan också som redning. Dvs, stärkelsen i pluggarna gjorde grytan tjockare.

Varför man nu för tiden inte har potatis i gulaschen har att göra med det faktum att man idag äter en stor variation av tillbehör till sin gulasch, allt från diverse pastasorter, knödel och ris till spätzle. Att därför ha i potatisen i grytan skulle inte vara någon poäng. Redningsdetaljen fixar man med antingen enbart mjöl eller redning på beurre noisette och vetemjöl (så gör jag oftast).

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback