Hemkommen från glasbanken med en flaska weihenstephaner hefe weissbier, störtebeker bernstein weizen, hoegaarden wit-blanche, la trappe tripel och två burkar arboga mörk lager.
Det vart mycket veteöl idag! Det ska bli en intressant kväll ikväll! Weihenstephaner har jag redan prövat förut en gång och minns att den var svin god. Mest intressanta ikväll kommer bli hoegaarden, har inte testat den belgiska veteöls stilen ännu, så detta blir min första gång. Har endast bekantat mig med den mer tyska stilen. När det endast är ett par klunkar kvar av den första av dessa två som jag öppnar så ska jag öppna den andre och jämföra stilarna sida vid sida. Ska bli intressant, mycket spänd på hur belgisk veteöl kommer smakar och framförallt hur den kommer att stå sig emot tysk veteöl.
Plockade även på mig en störtebeker, vilket jag har förstått ska vara ett veteöl som ska innehålla mörk malt. Ska bli intressant att testa en veteöl med lite maltkaraktär. Står på etiketten att den även skall vara lite humlad.
Är inne i en liten veteöls fas som ni kanske har märkt om ni läser mina inlägg. Nu finns det endast två veteöl kvar på mitt lokala bolag som jag ej har prövat innan jag börjar krångla till det med beställningssortimentet, Erdinger Weissbier Hefe och La Trappe Witte Trappist.
På tal om la trappe så ska det bli intressant att pröva en till sort av det märket, jag plockade ju som sagt på mig en la trappe tripel idag.
Så som jag har förstått det så betyder tripel att ölen är brygg med tre gånger så mycket malt? Rätta mig gärna om jag har fel! Kommer bli kul att testa!
Sen så plockade jag även på mig min gamla trotjänare arboga mörk lager, mest för att få lite mer fylla för pengarna men även för att den är en helt okej mörk öl för en guldpeng!
Citat:
Ursprungligen postat av
JP1
Att köpa IPA tillverkade i Amerikatt är ofta ett vågspel. Öltypen ska drickas så färsk som möjligt för att komma till sin rätt. Det som står på hyllan på SB är sällan tillräckligt färskt , åtminstone inte där jag handlar. Därför föredrar jag mer lokalt tillverkad IPA, t ex Oppigårds Indian Tribute eller Thurbo DIPA. Men visst kan du ha tur och hitta en någorlunda färsk Napa Smith.
Traditionell belgisk öl som La Trappe tappar inte alls på samma sätt utan blir snarare bättre med tiden. Så står valet mellan dessa två skulle jag valt den sistnämnda.
Jo jag vet även att det är som du säger, bör ha det i åtanke i framtiden. Tack för påminnelsen. Ska handla svenska IPA och dylikt i framtiden.
Det vart tripeln tillslut! Bästa alternativet, speciellt för mig som för tillfället är ute efter att vidga mina vyer.