2014-01-31, 07:25
Medlem
WACCs avatar
Bucket,

Beror givetvis på hur du vill bli sedd av de som får reda på det under dina första år. Sedan beror det nog på inom vilket område du ska jobba. Jag har bara erfarenhet ifrån ER, och ER är en liten bransch där nästan alla vet vem alla är. Inom ER hade man nog fått en rejäl smutsstämpel på sig. Risken är väl lite mindre inom trading och sales medan corpen bör vara "minst" risk.

Då exkluderar jag HR och eventuella seniora personer som byter arbetsplats och kan komma till den "bättre" banken och berätta hur du fuckade upp deras planering.

Vad är bättre på den nya banken? Är det ett flashigare namn, ie JPM, GS? Eller är det bara ryktet som säger att "den är bättre"? Jag skulle inte chansa om jag redan har ett kontrakt.

Bara att söka till andra innebär en större risk än vad den kanske är värd?

/WACC
Senast redigerad av WACC 2014-01-31 kl. 07:28.
Citera
2014-01-31, 10:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
.
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
.
Citat:
Ursprungligen postat av WACC
/WACC

Tusen tack för alla era bra svar, efter att ha överlagt med vänner och bekanta bestämde jag mig för att skippa att åka, är ju egentligen nöjd med det jag har, är mest "gräset är alltid grönare-tänket" som spökar. Era tankar gjorde mig något säkrare.

Grejen är ju den att Goldman (antar att alla fattar eftersom det är den enda banken som rekryterar i jan/feb) har ju som grej att köra sin rekrytering efter alla andra. Det måste ju innebära att en klar majoritet av de som får sina offers från GS redan har ett annat offer som dom tackar nej till. Så det lär väl finnas en hel del halvsura HR-folk för tillfället. Det var väl egentligen det som kunde motivera ett byte eftersom "alla gör ju så".

Självklart har jag ju inte sökt andra banker efter att kontraktet skrevs på utan det var ju mer att jag dunkade in alla ansökningar första veckan i september, fick offer från första banken och sen var det bara dom här som var någorlunda intressant att prata med när dom hörde av sig.
Citera
2014-01-31, 10:54
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Precis som du spekulerar i, så bränner du alla framtida broar med bank A och eventuellt folk som sedan byter vidare som känner till dig då ingen respekterar eller gillar människor som inte håller sitt ord.
Sedan har jag hört (*stor varning för myt*) från vissa inom HR att alla banker hatar folk som avbryter kontrakt och därför har de gått ihop samt håller varandra informerade om folk som bryter kontrakt.

Personliga åsikter:
1) Hade aldrig brutit ett kontrakt, mitt ord är det viktigaste jag har. Dessutom är det så små skillnader om man är bland de bästa bankerna att det inte är värt risken.
2) Ang myten, så tror jag att "myten" inte stämmer, för det känns långsökt, komplicerat, onödigt och framförallt konstigt. Mest då ingen här är värd något extremt för en bank, de har ju 1000 andra kandidater att välja på om du bryter. Sedan har man väl hört en och annan som brutit kontrakt och inget har skett. Detta balanserar jag dock mot det faktum att 3 HR-anställda från 3 banker berättat ovannämnda myt. Kanske sprider man skräck?

EDIT: Just det, glömde svara på dina specifika frågor.
1) Vilka faktorer behöver du för att bryta? Det är väl inte väsentligt, du kan ju bryta utan att behöva hitta på för mycket i onödan.
2) Om du genomför AC och tackar nej? Ja, alltså du tar ju fortfarande risken att Bank A får veta att du intervjuar. Det hade nog inte uppskattats och sedan kan du övertyga de 100ggr över att du inte tänkte acceptera erbjudandet.

Tänk på att folk byter bank oftare än man tror, så man vet aldrig riktigt hur saker står till. Har själv varit i samma sits som du, så jag vet hur det känns.
Ja, man får väl fundera på hur mycket bättre den andra banken är, men det är ju egentligen en senare fråga. Att gå på AC lär aldrig skada. HR-människor ljuger hela jävla tiden (bokstavligen. seriöst), så skit i dem. Folk renegar till höger och vänster - speciellt på de mindre bankerna. Däremot håller jag inte med om att de har tusen andra kandidater - det är snarare tvärt om. När du blivit utvald, certifierad av en bank som "tillräckligt bra" är det en stor bonus jämfört med alla andra.

Och, förstås, glöm inte att givet det omvända förhållandet hade banken aldrig tvekat en sekund på att rövknulla dig.
Citera
2014-01-31, 15:14
Medlem
hobokens avatar
Om en svensk bank lägger ut en annons för ett internship skriven på engelska - förväntas man då söka på engelska eller svenska?
Citera
2014-01-31, 17:50
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Om en svensk bank lägger ut en annons för ett internship skriven på engelska - förväntas man då söka på engelska eller svenska?

Skulle säga att det inte spelar någon roll, dom som kommer läsa ditt brev/CV kommer kunna båda språken. Själv hade jag föredragit engelska i och med att man kan använda samma CV / samma mall för cover letter som när man söke rutomlands
Citera
2014-01-31, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, man får väl fundera på hur mycket bättre den andra banken är, men det är ju egentligen en senare fråga. Att gå på AC lär aldrig skada. HR-människor ljuger hela jävla tiden (bokstavligen. seriöst), så skit i dem. Folk renegar till höger och vänster - speciellt på de mindre bankerna. Däremot håller jag inte med om att de har tusen andra kandidater - det är snarare tvärt om. När du blivit utvald, certifierad av en bank som "tillräckligt bra" är det en stor bonus jämfört med alla andra.

Och, förstås, glöm inte att givet det omvända förhållandet hade banken aldrig tvekat en sekund på att rövknulla dig.
Välkommen till arbetslivet
Det finns dock en viss skillnad: banken och dina närmsta chefer utnyttjar dig därför att de är i den postionen att de kan utan att det finns någon som helst risk för konsekvenser.
Jag håller med om att HR-folk är ett jävla släkte, ungefär på samma nivå med politiker och journalister, men precis som dessa två kategorier sitter de på mer makt än dig och det är bara att spela med i charaderna. De påminner om genusvetarna så till vida att de försöker göra allmänt tyckande till vetenskaplig fakta. De är dessutom generellt lata, överdriver sin egen betydelse, vrider på sanningen, levererar exakt vad de förväntas säga och tvekar inte en sekund att sätta sig själv i en så bra position som möjligt på bekostnad av någon annan. Med andra ord är de ungefär som en genomsnittlig politiker.
Senast redigerad av sacramento 2014-01-31 kl. 18:32.
Citera
2014-01-31, 18:27
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Skulle säga att det inte spelar någon roll, dom som kommer läsa ditt brev/CV kommer kunna båda språken. Själv hade jag föredragit engelska i och med att man kan använda samma CV / samma mall för cover letter som när man söke rutomlands
Det var lite min tanke. Har dessutom mycket enklare att formulera mig på ett bra sätt i professionella sammanhang på engelska än på svenska. Men då kör jag på det då!
Citera
2014-01-31, 19:17
Medlem
WACCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Välkommen till arbetslivet
Det finns dock en viss skillnad: banken och dina närmsta chefer utnyttjar dig därför att de är i den postionen att de kan utan att det finns någon som helst risk för konsekvenser.
Jag håller med om att HR-folk är ett jävla släkte, ungefär på samma nivå med politiker och journalister, men precis som dessa två kategorier sitter de på mer makt än dig och det är bara att spela med i charaderna. De påminner om genusvetarna så till vida att de försöker göra allmänt tyckande till vetenskaplig fakta. De är dessutom generellt lata, överdriver sin egen betydelse, vrider på sanningen, levererar exakt vad de förväntas säga och tvekar inte en sekund att sätta sig själv i en så bra position som möjligt på bekostnad av någon annan. Med andra ord är de ungefär som en genomsnittlig politiker.

Håller med. HR-funktionen är en av de mest onödiga funktioner ett företag kan ha. Det är ett jävla skämt att låtsaspsykologer ska sitta och avgöra ens lämplighet, när de inte ens kan svara på en enda relevant fråga om yrket och arbetsuppgifterna i sig. Det sköna är att de inte har någon rätt att ta de avgörande besluten, mer än att ge "rekommendationer" efter 1 timmes låtsasterapi med den sökande.
Citera
2014-02-01, 18:43
Medlem
deMorgans avatar
På tal om HR, när jag var intern så brukade ju HR ordna upp ett möte i veckan där senior bankers fick komma och snacka lite skit. En var i alla fall från M&A gruppen och nånstans hamnade vi i en diskussion om vad som händer när två företag slår ihop sig. Så han höll på och förklarade lite enkelt med ett exempel:

"So when two companies merge, obviously there are going to be some changes and it usually leads to layoffs. You have two heads of sales? You will only need one. You have two heads of marketing? You will only need one. You have two heads of HR? You will only... ehh who are we kidding.. who needs them at all?"
Citera
2014-02-02, 11:00
Medlem
Bucketshops avatar
För att försvara HR lite så uppskattar jag att dom genomför intervjuer. Eftersom det är omöjligt att misslyckas med en HR-intervju (googla fram och träna på bra svar till de 50 vanligaste competency based questions så sitter du helt säkert) så sållas en hel del kandidater bort pga att dom inte orkar googla fram hur en HR-intervju går till. Ett väldigt trevlig sätt att bli av med konkurrenter om jobbet som har minst lika bra CVn som man själv har.
Citera
2014-02-02, 11:34
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För att försvara HR lite så uppskattar jag att dom genomför intervjuer. Eftersom det är omöjligt att misslyckas med en HR-intervju (googla fram och träna på bra svar till de 50 vanligaste competency based questions så sitter du helt säkert) så sållas en hel del kandidater bort pga att dom inte orkar googla fram hur en HR-intervju går till. Ett väldigt trevlig sätt att bli av med konkurrenter om jobbet som har minst lika bra CVn som man själv har.
Ptja. Eller så är det deras fel att bankintervjuer är en sån absurd övning i att hoppa igenom hoops. Oklart vilken process som är mer värdeskapande i sammanhanget.
Citera
2014-02-02, 11:44
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ptja. Eller så är det deras fel att bankintervjuer är en sån absurd övning i att hoppa igenom hoops. Oklart vilken process som är mer värdeskapande i sammanhanget.

Givetvis fyller en HR-intervju ingen vettig funktion ur bankens synvinkel. Folk som är dåliga att med snäll röst kunna förklara senaste gången dom hade ett etiskt dilemma är antagligen inte sämre än någon annan på att bygga fräcka modeller i excel. För min egen del, då jag anser mig vara ganska duktig på att babbla på med inövade svar, vinner jag givetvis på att det här meningslösa steget i rekryteringsprocessen finns då jag slipper bli utkonkurrerad av en matematikstudent från oxford för att denne är kvickare på att svara på brainteasers.

HR-intervjuerna är meningslösa men ack så tacksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in