Planes (2013)
Från Disney kommer Flygplan, en actionfylld, animerad äventyrskomedi om Dusty, vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att tävla och han råkar dessutom vara höjdrädd. Dusty sätts på prov då han siktar på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt.
Jag älskar verkligen Disney, men det betyder inte att de har haft bottennappar bland filmerna i deras kategorier. Planes är en sådan film där du tänker till dig själv "vafan Disney!?".
Det som gör mest ont är att filmen utspelar sig i samma värld som Pixar's Cars gör, dem Pixar filmerna som är sämst. Så hur kommer det sig att just de sämsta från Pixar inte enbart får en uppföljare men också den värld vi sak expanderar på. Jag vet att filmerna tjänade in massvis med pengar men går du efter publiken så tycker majoriteten att Cars är en av de sämre Pixar filmerna.
Jag vet bara inte varför denna filmen existerar, jag ser verkligen ingen som helst nödvändighet att den fyller någon som helst funktion till Cars världen eller till underhållning då detta verkligen inte är något bra.
Det är en klichéfylld handling som ärligt talat bara är likadan som Cars egentligen bara det att den har en underdog story touch på sig, istället för att huvudpersonen är en stjärna så är han en "nobody" och blir känd utifrån racet.
Men för en film som ska vara ett race som tar upp 70% utav speltiden är inte filmen ett dugg spännande eller intressant. Du vet redan innan du ens sätter på den exakt hur den kommer spelas, vem som vinner, att där lär vara ett kärleksintresse, en "skurk" som enbart tänker på att vinna, huvudpersonens vän som är dum, en mentor som lär och tränar huvudpersonen och resten av dem som tävlar som blir vän med huvudpersonen under tävlingens gång.
Det hela är strukturerat precis som första Cars filmen och det är otroligt frustrerande då det känns som du ser samma film igen bara istället för bilar så är det flygplan. Vilket det egentligen är och det den annonseras att vara.
Sedan är tonen väldigt konstig i den. Mitt i allt får vi en flashback från huvudpersonens mentor när han krigade under andra världskriget och visar ett slag mellan båtar och flygplan. Hela denna scenen vara i 30 sekunder, känns totalt felplacerad och ur ton av resten av filmen och hade lika gärna kunnat klippa bort och de hade inte gjort någon som helst skillnad. Den scenen stack ut otroligt mycket och inte på den positiva sidan.
Där är heller ingen anledning att snacka om karaktärerna då praktiskt sätt ingen av dem har någon personlighet.
Alla karaktärerna i filmen är totalt ointressanta och sidokaraktärerna får inte tillräckligt med utrymme för att lära känna dem. De är med i max 10 minuter då det främst fokuserar på huvudpersonen och skurken och vem som ska vinna utav dessa två.
Visst är animationen bra och visst är den harmlös åt barn, men jag är så trött att säga det till animerade filmer som är dåliga. Vet ni vad, ta och se vilken som helst Pixar film förutom Cars och du lär få lika bra animation (kanske inte de tidiga filmerna) men en så mycket bättre film. visa era barn något annat som inte enbart bjuder på bra animation men utan en bra handling och en bra film.
I sin helhet var detta ingen bra film alls. Karaktärerna var ointressanta, filmen var klichéstrukturerad i detalj steg för steg och den bjuder inte på någonting nytt till denna "världen" som också är samma värld som Cars filmen.
Detta är en av de sämre Disney filmerna som kommit ut på senare år (utav de animerade då såklart). Animationen må vara bra och flygscenerna är något bra gjorda samt den må vara harmlös för barn, men ta och visa dem någonting annat istället helt enkelt.
Tydligen ska där komma en uppföljare detta året...
Jag antar att vi nu bara väntar på att få "Trains" & "Boats" också.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1691917/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=3KumjBXHdzY
Bjuder även på denna låten som jag fick i huvudet ibland när jag såg filmen, dock en mycket bättre serie än filmen och en av de mer stolta produkterna från Disney:
http://www.youtube.com/watch?v=EgPKrlVdews