2014-01-28, 19:50
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
På TV? I USA??

Nej, var i Sverige över helgerna. Tvivlar att den skulle dyka upp på TV här, men underligare saker har ju hänt så man ska väl aldrig säga aldrig.
Citera
2014-01-28, 22:54
Medlem
upperkatts avatar
Shaun of the Dead. Väldigt bra film, jag gillar verkligen humorn i denna. 9/10.
Citera
2014-01-28, 23:05
Medlem
KenLoachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
The Act of Killing (2012)

En magstark dokumentär om folkmorden på kommunister i Indonesien som pågick i mitten av 60-talet.

Ja, den var verkligen vidrig. Man förundrades gång på gång över att det man såg faktiskt skett och att mördarna verkligen stoltserade med det. Det kändes i sekvensen när han mår illa i slutet som att verkligheten börjar hinna ikapp honom. Men vad fan hjälper det nu? Han kan gott gå där och hulka tills han dör, gubbjäveln!
Citera
2014-01-28, 23:35
Medlem
Roibots avatar
Jag såg nyligen Laura (1944). Handlingen var inte jättespännande men Gene Tierney var det inget större fel på. 6/10.
Citera
2014-01-29, 00:01
Medlem
Lotsos avatar
Planes (2013)

Från Disney kommer Flygplan, en actionfylld, animerad äventyrskomedi om Dusty, vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att tävla och han råkar dessutom vara höjdrädd. Dusty sätts på prov då han siktar på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt.

Jag älskar verkligen Disney, men det betyder inte att de har haft bottennappar bland filmerna i deras kategorier. Planes är en sådan film där du tänker till dig själv "vafan Disney!?".
Det som gör mest ont är att filmen utspelar sig i samma värld som Pixar's Cars gör, dem Pixar filmerna som är sämst. Så hur kommer det sig att just de sämsta från Pixar inte enbart får en uppföljare men också den värld vi sak expanderar på. Jag vet att filmerna tjänade in massvis med pengar men går du efter publiken så tycker majoriteten att Cars är en av de sämre Pixar filmerna.
Jag vet bara inte varför denna filmen existerar, jag ser verkligen ingen som helst nödvändighet att den fyller någon som helst funktion till Cars världen eller till underhållning då detta verkligen inte är något bra.

Det är en klichéfylld handling som ärligt talat bara är likadan som Cars egentligen bara det att den har en underdog story touch på sig, istället för att huvudpersonen är en stjärna så är han en "nobody" och blir känd utifrån racet.
Men för en film som ska vara ett race som tar upp 70% utav speltiden är inte filmen ett dugg spännande eller intressant. Du vet redan innan du ens sätter på den exakt hur den kommer spelas, vem som vinner, att där lär vara ett kärleksintresse, en "skurk" som enbart tänker på att vinna, huvudpersonens vän som är dum, en mentor som lär och tränar huvudpersonen och resten av dem som tävlar som blir vän med huvudpersonen under tävlingens gång.
Det hela är strukturerat precis som första Cars filmen och det är otroligt frustrerande då det känns som du ser samma film igen bara istället för bilar så är det flygplan. Vilket det egentligen är och det den annonseras att vara.
Sedan är tonen väldigt konstig i den. Mitt i allt får vi en flashback från huvudpersonens mentor när han krigade under andra världskriget och visar ett slag mellan båtar och flygplan. Hela denna scenen vara i 30 sekunder, känns totalt felplacerad och ur ton av resten av filmen och hade lika gärna kunnat klippa bort och de hade inte gjort någon som helst skillnad. Den scenen stack ut otroligt mycket och inte på den positiva sidan.

Där är heller ingen anledning att snacka om karaktärerna då praktiskt sätt ingen av dem har någon personlighet.
Alla karaktärerna i filmen är totalt ointressanta och sidokaraktärerna får inte tillräckligt med utrymme för att lära känna dem. De är med i max 10 minuter då det främst fokuserar på huvudpersonen och skurken och vem som ska vinna utav dessa två.
Visst är animationen bra och visst är den harmlös åt barn, men jag är så trött att säga det till animerade filmer som är dåliga. Vet ni vad, ta och se vilken som helst Pixar film förutom Cars och du lär få lika bra animation (kanske inte de tidiga filmerna) men en så mycket bättre film. visa era barn något annat som inte enbart bjuder på bra animation men utan en bra handling och en bra film.

I sin helhet var detta ingen bra film alls. Karaktärerna var ointressanta, filmen var klichéstrukturerad i detalj steg för steg och den bjuder inte på någonting nytt till denna "världen" som också är samma värld som Cars filmen.
Detta är en av de sämre Disney filmerna som kommit ut på senare år (utav de animerade då såklart). Animationen må vara bra och flygscenerna är något bra gjorda samt den må vara harmlös för barn, men ta och visa dem någonting annat istället helt enkelt.
Tydligen ska där komma en uppföljare detta året...
Jag antar att vi nu bara väntar på att få "Trains" & "Boats" också.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1691917/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=3KumjBXHdzY

Bjuder även på denna låten som jag fick i huvudet ibland när jag såg filmen, dock en mycket bättre serie än filmen och en av de mer stolta produkterna från Disney:
http://www.youtube.com/watch?v=EgPKrlVdews
Senast redigerad av Lotso 2014-01-29 kl. 00:06.
Citera
2014-01-29, 00:01
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman

Citera
2014-01-29, 01:04
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Borgman (2013)

Början av filmen försatte en i någonslags Hanekesk skräckstämning. Vad händer egentligen och vem är den mystiske Borgman som infilitrerar sig in hos det rika paret? Men efter ett tag blir det inte så spännande längre och det kändes som man aldrig riktigt fick en chans att lära känna karaktärerna. Även om hela filmen är tvetydig tyckte jag att de egentliga relationerna mellan vissa av parterna kunde förklarats bättre, t ex att Borgmans "hantlangare" bara dök upp utan att vi som tittare visste vem de var. Det blev aldrig något riktigt klimax mot slutet heller och jag hade hoppats på en mer intrikat intrig. En besvikelse.

Betyg: 2/5

PS. Filmen kan tolkas på många olika sätt vem Borgman egentligen var men jag föredrar en realistisk hållning i frågan.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-01-29 kl. 01:31.
Citera
2014-01-29, 01:50
Medlem
saggesalivs avatar
Big Bad Wolves (2013)

En barnmördare härjar i en Israelisk ort, en flicka upphittas med huvudet avsågat och kroppen lämnad ute i det fria. Fadern till denna flicka söker hämnd och vill veta vart hans dotters huvud befinner sig. Även en polis, som fått sparken för att han försökt tortera ut svaret ur en misstänkt gärningsman söker svar. Båda dessa individer ger sig efter samma man, som de misstänker är mördaren, och det hela slutar upp i en tortyr av mannen av både polisen och fadern, för att få svar.

Detta är en otroligt nervkittlande och benkrypande thriller som har slängt in en skvätt av israelisk högkvalitativ humor. Det pendlar mellan smärtsam tortyr och skrattretande kontrastrik humor. Scenbytena är emellanåt urroliga och bjuder på skratt som får mig att tappa snusen. Ett exempel är när fadern helt plötsligt slår en spade dödligt seriöst i huvudet på en individ i filmen, scenbytet skiftar sedan till när fadern står och bakar en sockerkaka spetsat med sömnmedel till tonerna av Buddy Hollys Everyday. Ett fullständigt gapskratt från min sida medföljer till detta. Scenbytena och musiken är komponerat på ett vänligt humoristiskt sätt i stil med The Wolf of Wall Street och bjuder på många fina skratt.

Nu, jag såg denna filmen mest för att Quentin Tarantino benämnt den som sin favoritfilm från 2013. Det förstår jag verkligen, detta känns som att det skulle kunna vara en direkt Tarantino-rulle, humorn blandat med det dödliga våldet är helt i klass med Tarantino och jag har inte en tråkig sekund.

Israelisk humor är mycket roligare än vad man kan tro, jag har sett exempel på den förut i tilexempel Footnote från 2011. I Big Bad Wolves , lyser det igenom ännu starkare - dessa israeler kan sin humor!

Men bortsett från humorn så är det en otroligt benkrypande thriller som får mig att vrida på mig lite extra i stolen. Slutet är, precis som jag gillar det, riktigt oväntad och attans så jävla läskigt. Jag sitter fortfarande och darrar lite efter chocken från det kraftfulla slutet som var riktigt krypande in under huden på en.

Det tog ett tag innan filmen kom igång på riktigt, detta är väl egentligen det ända negativa jag har att säga om filmen och det är det ända som möjligen drar ner betyget lite. Men när den väl rullade igång så flöt allting på klockrent och varken humorn eller skräcken stannar av.

Jag blev mycket positivt överraskad av Big Bad Wolves - den tilltalar mig något enormt på alla plan. Alla skådespelare gör klanderfria prestationer som renodlade psykopater. Hela filmen andas lite lågproducerad Prisoners (som jag också älskade) och barnmördande pedofiler tycks vara ett hett tema 2013.

Betyget ligger och villar någonstans mellan en 7/10 och en 8/10, det är en av de bästa filmer jag sätt från 2012 och ligger just nu och vilar på en fin 15e plats på listan. Det blir nog just nu en jävligt stark 7/10. Bör tilläggas är dock att jag ändrade betyget från en åtta till en sjua och vice versa tre gånger bara när jag skrev recensionen. Imorgon kan jag mycket väl ändra tillbaka det till en åtta då jag verkligen älskade filmen.
Citera
2014-01-29, 01:52
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenLoach
Ja, den var verkligen vidrig. Man förundrades gång på gång över att det man såg faktiskt skett och att mördarna verkligen stoltserade med det. Det kändes i sekvensen när han mår illa i slutet som att verkligheten börjar hinna ikapp honom. Men vad fan hjälper det nu? Han kan gott gå där och hulka tills han dör, gubbjäveln!

Även när de står och diskuterar om de verkligen ska publicera denna filmen - då sanning kommer att avslöjas på riktigt då, historien måste skrivas om, är också riktigt vidrigt att kolla på.
Citera
2014-01-29, 20:07
Medlem
upperkatts avatar
Vertigo. Inte Hitchcocks bästa, men ändock en film som jag gillade starkt. 8/10.
Citera
2014-01-29, 20:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Vertigo. Inte Hitchcocks bästa, men ändock en film som jag gillade starkt. 8/10.

Vilken håller du som hans bästa?
Citera
2014-01-29, 20:22
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilken håller du som hans bästa?
Förmodligen "The Lady Vanishes".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera