2014-01-29, 20:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Förmodligen "The Lady Vanishes".

Inte sett den ännu själv men kul med en något otippad favorit i stället för de gamla, vanliga klassikerna. Ska spana in The Lady Vanishes någon dag framöver!
Citera
2014-01-29, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Inte sett den ännu själv men kul med en något otippad favorit i stället för de gamla, vanliga klassikerna. Ska spana in The Lady Vanishes någon dag framöver!

Jag tycker "North by Northwest" från 1959 är riktigt bra.

Senaste filmen jag såg var "Enders game". Jag gillade slutet, tror dock boken (som jag ej läst) är säkert djupare och mer förklarlig och säkert inte lika mycket Hollywood som filmen. Men det är bara min gissning, filmen kändes annorlunda och skulle kunnat ha varit ännu bättre.

Om jag haft läshuvud skulle jag ge mig på boken bara för det kändes som filmen saknade något, men filmen var bra.
Citera
2014-01-29, 21:01
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreemSupreme
Jag tycker "North by Northwest" från 1959 är riktigt bra.

Det tycker jag också, bara Psycho som toppar den av Hitchcocks filmer i min bok!
Citera
2014-01-29, 21:09
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Då har du en fin film framför dig!
Citera
2014-01-29, 21:33
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Vilken håller du som hans bästa?

1. Vertigo
2. Rear Window
3. Rope
4. North by Northwest
5. Psycho

Jag vet inte direkt den mest originella topp-listan av Alfred Hitchcock filmer, men sen och andra sidan är det ju alla fem mästerverk!
Citera
2014-01-29, 21:43
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
The Act of Killing (2012)

En magstark dokumentär om folkmorden på kommunister i Indonesien som pågick i mitten av 60-talet. Denna dokumentär är gjord av just dessa folkutrotare som dödade tusentals kommunister, vilket gör dokumentär väldigt säregen av sitt slag.

Först måste jag säga att jag hade enorma förvätningar på The Act of Killing, den har benämnts som ett mästerverk, den bästa dokumentären på åratal. Efter denna minst sagt omtumlande upplevelse kan jag inte riktigt säga vad jag tyckte om den.

Dokumentären är filmad på ett sådant sett att dessa folkmördande gultandade indoneser - sätter ihop rekonstruktioner av vissa mord de gjort och hur de utförde dem. Dessa konstruktioner, blandat med bilder från mördarnas nuvarande liv och berättelser utgör grunden för The Act of Killing.

Den var otroligt stark att se på. Hur vissa av dessa utrotare skrattar högt tillsammans när de berättar att de våldtog 14-åriga kommunistbarn med glädje, det är hårt att se på. Dokumentären innehåller även en drös med fotografiskt vackra scener: som när en av dessa mördare klär ut sig i kvinnokläder och dansar tillsammans med andra kvinnor en dans ur en fisk och ut i det fria. Scenerna med dansarna vet jag kommer sitta kvar i mitt huvud länge då jag verkligen njöt av dem.

Det är en hel del i dokumentären som är filmat i "behind the scene-style", vilket ter sig väldigt bra i denna dokumentär, men hade enligt mig kunnat skäras ner lite, bara lite. Jag stör mig inte på det egentligen, bara att jag tycker att tio minuter mindre av detta material skulle höjt denna dokumentär till ännu högre skyar.

De sista femton minuterna är den absoluta höjdpunkten i filmen - när en av mördarna inser vad han egentligen gjort, hur dessa människor måste lidit. Hur ond han egentligen var. Sorglig scen att kolla på, men ack så bra.

Betyg är svårt just nu, jag är fortfarande omtumlad - jag tror inte att jag håller med om att det var ett mästerverk, det är inte långt ifrån men inte riktigt där. Just nu får The Act of Killing 8/10.

Såg du den långa eller korta versionen? Den långa är mycket bättre. Den har ett bredare spektrum av fiktion, verklighet och surrealism. Jag tror den behöver den långa tiden för att göra hela historien och tanken med filmen rättvis.
Senast redigerad av mishima 2014-01-29 kl. 21:45.
Citera
2014-01-29, 21:43
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ifall du sett Flightplan med Jodie Foster kommer du märka att regissören sneglat en hel del på just The Lady Vanishes, lite kuriosa.

1: North by Nortwest
2: Psycho
3: Stranger on a Train
4: Dial M For Murder
5: Rear Window.

Så skulle jag nog ranka topp fem av det jag hittills sett av Hitchcock.
Citera
2014-01-29, 21:47
Medlem
Punklivs avatar
Ingen annan som håller Rebecca högst av Hitchcock? Jag tror i alla fall att jag gillar den mest.
Citera
2014-01-29, 21:58
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ingen annan som håller Rebecca högst av Hitchcock? Jag tror i alla fall att jag gillar den mest.
Jag håller den inte högst men gillar den en hel del. Väldigt svårt att välja en specifik film på förstaplatsen.
Citera
2014-01-29, 22:35
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:

Det borde du göra. En av Hitchcock's vassare filmer i mina ögon. Håller den faktiskt över Rebecca.
Citera
2014-01-29, 22:50
Medlem
1 timme av Pain & Gain om det nu räknas. Är inte den som brukar stänga av en film mitt i utan brukar alltid ge den en chans. Men det här? Aldrig i livet. Haha jävla smörja!
Citera
2014-01-29, 23:00
Medlem
Såg Good Bye Lenin då jag precis har börjat lära mig tyska och därmed ska försöka konsumera så mycket tyskt som möjligt. En bra film var det, härlig historia med ett lugnt, trivsamt tempo. Gediget skådespel, småkul ibland, rörande berättelse... Filmen blev inte direkt sämre av att sjuksköterskan Lara var helt galet fin också.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in