Holiday Clusterfuck!
Rudolph and Frosty's Christmas in July (1979)
Den första och enda långfilmen från Rankin/Bass och den första filmen vi får se Frosty the Snowman i stop-motion. Dessvärre så var detta den enda långfilmen och den sista gången Frosty och Rudolf användes sig utav stop-motion i Rankin/Bass filmerna.
Officiellt skulle filmen släppas på bio men endast fåtal kopior han släppas innan man märkte att filmen var en flopp så man släppte istället filmen via TV.
Jag kan inte riktigt summera handlingen då där är alldeles för mycket handling som pågår i denna filmen. Där är handlingen där Rudolf och Frosty besöker en circus, där är handlingen där en gammal magiker vid namn Winterbolt som vill vara kung över Nordpolen, där är handlingen där han försöker gillra en fälla mot Rudolf och Frosty, där är handlingen med jultomten och Mrs. Claus fastna i en snöstorm. Varje liten handlingsdetalj jag precis listade upp hade alla passat in som en kort Rankin/Bass film så det kändes lite över knölat att pressa in så mycket handling för en sådan hör film.
När det kommer till dessa filmerna vill jag ha en mer lättare och simpel handling. Nu kändes det bara för mycket och alldeles komplicerat, och jag som är vuxen undrar jag hur baren uppfattar allt. Inte ör att det är en svår handling att uppfatta eller förstå, det är ju ingen tankefilm men det var komplicerat med att det var alldeles för mycket story inklämd i filmen samtidigt som det är en ganska så dålig skriven film.
Men ju mer jag såg av filmen desto klarare blev det i mina ögon. Rankin/Bass filmerna är inte menade för att vara långa. Det är menade för att vara kortfilmer med en simpel, söt berättelse som är tidlös. Denna filmen är ingen av de punkterna som jag precis listade upp och där av kommer den bli ganska så bortglömd och är bortglömd bland Rankin/Bass filmerna.
Sedan ska den ta plats som sagt i samma universum som de tidigare filmerna och nog fann jag några fel i filmen som inte håller upp från tidigare filmer. En replik jag reagerade på speciellt var när Frosty sa "I've never seen a policeman with a hat" vilket är fel. I båda de tecknade kortfilmerna där Frosty är med så är där en trafikpolis som Frosty hälsar på i båda och den här trafikpolisen har en hatt på sig. Sedan är där ett par andra saker men orkar inte rabbla upp dem nu då ni förstår min poäng.
Jag gillade dock fortfarande Rudolf i den och rösten till honom och det är verkligen synd att detta var den sista Rankin/Bass filmen han blev representerad i. Samma går även för Frosty.
Trots att det är en enda röra så är det en underhållande röra på någon veva, du kan väldigt lätt göra narr av den.
I sin helhet var detta en enda stor röra med alldeles för mycket handling som pågick. En smått underhållande röra, men det är verkligen tråkigt att veta att det är den här filmen Rudolf och Frosty går ut med bland Rankin/Bass filmerna och det är bara att inse fakta. Detta är den sämsta Rankin/Bass filmen än så länge, ja till och med sämre än Cricket on the Hearth. Medan den filmen hade usel tecknad animation så hade den fortfarande en simpel handling med en skön julkänsla till sig.  
Det hade inte denna och istället blev det bara pannkaka av det hela och inte en god en sådan.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0079828/?ref_=nv_sr_1
Hela Filmen:
http://www.dailymotion.com/video/x13...t-1_shortfilms