2014-01-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Aldrig i livet!!!! Det kostar en hel del att skicka ut dessa fakturor och det är därför detta är den ända fakturan som jag INTE har autogiro på!

Kör på Glöm inte bort att betala bara.
Citera
2014-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Visst ser det bättre ut nu med igenkorkade filer som står stilla och avgaser som spys ut helt i onödan medan den andra filen är helt tom 99.8% av tiden....

Det finns ju ett par lösningar som t.ex. busskörfält under vissa delar av dygnet, men det lär ju inte följas utav den grå massan i Göteborgstrakten...

För det är ju något som är helt klart sant, varför har inte jag märkt av detta de gånger jag varit i Göteborg då? För lösningen på problemet är såklart fler bilar?
Citera
2014-01-27, 22:37
Medlem
Om man betalar 600 kr per månad i trängselskatt så har man efer 25 år betalat 165000. Den som råkar ha omständigheter så att man inte behöver betala trängselskatt kan spara till pensionen och hoppas på 6% avkastning. Då blir värdet efter 25 år ca 360000. Om jag börjar spara när jag är 40 så har jag 360000 när jag är 65. Om jag tar ut pengarna mellan 65 och 75 har jag 3000 mer i månaden än den som betalat trängselskatten. Några hade otur med hur kamerorna blev placerade.
Citera
2014-01-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asaracus73
Om man betalar 600 kr per månad i trängselskatt så har man efer 25 år betalat 165000. Den som råkar ha omständigheter så att man inte behöver betala trängselskatt kan spara till pensionen och hoppas på 6% avkastning. Då blir värdet efter 25 år ca 360000. Om jag börjar spara när jag är 40 så har jag 360000 när jag är 65. Om jag tar ut pengarna mellan 65 och 75 har jag 3000 mer i månaden än den som betalat trängselskatten. Några hade otur med hur kamerorna blev placerade.

Förutsatt att de har jobb ja
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1685086-foretagen-ryter-ifran-vi-maste-satsa-
Citera
2014-01-28, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Månadskort för kommunen kostar väl typ 550kr? Jag tyckte inte det var så jättenoga, utan jag utgick ifrån dom siffror som gavs, eftersom dom låg i rätt härad.

Ekonomin fungerar ju inte på det sättet. Du kan ju inte titta på intäkterna i ett företag, och säga "500kr är mer än 300kr" utan att också titta på härrörande utgifter.

Dom betalar 4-5 ggr mer (igen, jag utgår ifrån dom siffror jag får) men dom kostar ju 10 ggr så mycket.

Ta en läkare t.ex, du ser på honom som att han betalar 40.000kr i skatt, och är mer lönsam än någon som betalar 20.000kr i skatt. Men samma läkare kostar ju kommunen/landstinget 100.000 varje månad.
Du räknar verkligen som en sann marxist eller liknande! Nu finns det ju rätt många andra som jobbar privat som betalar in 45-50000 i skatt varje månad vad kostar dessa extra menar du?
Citera
2014-01-28, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Kör på Glöm inte bort att betala bara.
Varför skulle jag glömma??? Jag gör väl som det flesa normala och betalar in mina icke-autogiro-räkningar den 25-26 varje månad...
Citera
2014-01-28, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det finns ju ett par lösningar som t.ex. busskörfält under vissa delar av dygnet, men det lär ju inte följas utav den grå massan i Göteborgstrakten...

För det är ju något som är helt klart sant, varför har inte jag märkt av detta de gånger jag varit i Göteborg då? För lösningen på problemet är såklart fler bilar?

Filerna har halverats men trafiken har bara minskat med 20%, så du kan ju själv räkna ut hur det ser ut för de stackare som vill besöka nya marxist-göteborg....
Så visst är det trevligt med all koloxid mfl gifter som spys ut i eran stad! Så glad att slippa leva i den och andas frisk luft i min kommun!
Citera
2014-01-28, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Däremot är det precis som jag skriver så att all offentlig verksamhet finansieras av cirka 2 miljoner anställda i det privata näringslivet.

Och vilka finansierar dom? Alltså, vem betalar för/till dom där 2miljonerna du pratar om. Idag räknar du ju skolor, sjukvård och äldreomsorg till privat sektor.

Ta hela media/reklambranschen, dom lever nästan uteslutande på uppdrag som betalas med skattemedel.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är du så dum att du tror att den skatt som anställda i offentlig sektor betalar på något sätt skulle finansiera offentlig sektor?

Nej det är ju just det jag säger att den inte gör. Jag säger att ingenting är "finansierat", att staten lånar 100tals miljarder varje år, men man gör det genom fastighetsaffärer, genom företagsaffärer osv.
Citera
2014-01-28, 11:48
Bannlyst
Citat:
Du räknar verkligen som en sann marxist eller liknande! Nu finns det ju rätt många andra som jobbar privat som betalar in 45-50000 i skatt varje månad vad kostar dessa extra menar du?

Matematiken är ju gemensam oavset vilken ideologi man har. Det är ju du som tror att din åsikt är relevant i sammanhanget, att din åsikt på något sätt skulle kunna ändra förutsättningarna.

Vad någon kostar för samhällsekonomin är ju inkomst-utgift. Så har du 100.000 i lön (vilket du ju måste ha om du betalar 45-50.000kr i skatt) och varje månad gör av med 10.000kr, så kostar du samhällsekonomin 10.000kr varje månad. Tjänar du 25.000kr och gör av med 24.500kr, så kostar du 500kr, och är alltså....en mindre påfrestning för samhällsekonomin.

Vidare är det ungefär 3% av befolkningen som tjänar så mycket, så himla många är det väl inte.

Felet ni gör är att ni delar upp ekonomin i en offentlig del och en "privat", en uppdelning som inte finns. Varje krona i ekonomin fluktuerar ständigt från offentligt, till privat, till offentligt, till privat...
Citera
2014-01-28, 12:43
Bannlyst
Citat:
Matematiken är ju gemensam oavset vilken ideologi man har. Det är ju du som tror att din åsikt är relevant i sammanhanget, att din åsikt på något sätt skulle kunna ändra förutsättningarna.

Vad någon kostar för samhällsekonomin är ju inkomst-utgift. Så har du 100.000 i lön (vilket du ju måste ha om du betalar 45-50.000kr i skatt) och varje månad gör av med 10.000kr, så kostar du samhällsekonomin 10.000kr varje månad. Tjänar du 25.000kr och gör av med 24.500kr, så kostar du 500kr, och är alltså....en mindre påfrestning för samhällsekonomin.

Vidare är det ungefär 3% av befolkningen som tjänar så mycket, så himla många är det väl inte.

Felet ni gör är att ni delar upp ekonomin i en offentlig del och en "privat", en uppdelning som inte finns. Varje krona i ekonomin fluktuerar ständigt från offentligt, till privat, till offentligt, till privat...
Du resonerar som du vore 3-4år....
Tror du inte att det subventioneras något med dom som tjänar sämst?
Hur får staten in alla miljarder? Inte fasen är det på Nisse som har 17000 i lön i alla fall!
Citera
2014-01-28, 12:44
Bannlyst
Citat:

Sen kan du väl försvinna med ditt jävla offtopic snack i den här tråden!!! Du kör ju samma jävla skitsnack i en massa trådar som inte har med ämnet att göra! Gå in på politik och snacka i stället!
Citera
2014-01-28, 20:58
Medlem
Citat:
Och vilka finansierar dom? Alltså, vem betalar för/till dom där 2miljonerna du pratar om. Idag räknar du ju skolor, sjukvård och äldreomsorg till privat sektor.

Ta hela media/reklambranschen, dom lever nästan uteslutande på uppdrag som betalas med skattemedel.

Nej det är ju just det jag säger att den inte gör. Jag säger att ingenting är "finansierat", att staten lånar 100tals miljarder varje år, men man gör det genom fastighetsaffärer, genom företagsaffärer osv.

Din jävla dåre. Om du är för dum för att förstå att det är i näringslivet resurserna skapas som finansierar all offentlig verksamhet kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in