2014-01-25, 13:23
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruna Baronen
Sry för wall of text men men.....

Jag har käkat Concerta och Ritalin sen i maj 2013. Innan jag byte till Elvanse så hade jag 54 mg concerta som jag tog på morgonen.
Åt 30 mg Elvanse de 2 första dagarna utan att få någon vidare effekt alls så nu äter jag 60 mg på morgonen och det ger bättre effekt. Det är dock ganska så stor skillnad tycker jag, både positivt och negativt.
Jag slipper i princip alla biverkningar som jag hade av Concerta, förutom att jag fortfarande svettas lite mer men inte lika mycket som jag gjorde av Concertan.
För mig känns det som att Concertan värkar längre och stabilare. För mig tog det 30-45 min innan jag kände att Concertan började verka i kroppen och sen låg den på samma nivå i minst 12 timmar.
Elvanse tar det ibland upp emot 2 timmar innan jag börjar känna av den riktiga effekten och sen så tycker jag att den börjar avta långt tidigare.

Tog jag Concerta senare än 07-09 på morgonen så kunde jag få svårt att sova på kvällen sen detta har aldrig hänt med Elvanse. Igår tog jag 30 mg vid 09 och sen 30 mg till vid 11:30 och vid 20-21 tiden är jag lika trött som en koalabjörn :P
Tar jag bara vid 09 så kan jag börja känna mig trött redan vid 16-17 tiden på dagen.

Sammanfattning:
Inga biverkningar (nästan)
Har inte alls samma linjära funktion som Concerta, Elvanse "pikar" mera så att säga, går upp och sen ner.
Allt det positiva som jag upplevde av Concertan, fokus, avslappnad, stresståligare, mindre aggressiv och piggare.
Äter det för ADHD

Intressant. Tar min Concerta (54+27 mg) klockan 07:45 varje dag. I år har jag glömt dosen två gånger vilket får betecknas som väldigt sällsynt. Första gången tänkte jag inte på det. Andra gången upptäckte jag det för att min puls var mycket lägre. Var redo att värma upp och hade 15-20 BPM lägre än jag brukar ha.

Tar jag Concertan en-två timmar senare kan jag inte somna på kvällen. Tycker dock som du att effekten är jämn men vid 17-tiden så klingar det ut. Får dock hemsk ångest av den från och till som gör att jag nästan får dödslängtan. Jag har dock ätit den i flera år längre än du.

Har dock inga svettningar som du. Möjligt att jag svettas mer vid träning än jag skulle gjort utan den. Övriga biverkningar utöver ångestattackerna (som kommer vid långvarig stress utan "akut" utlösande faktor) får jag blocktrycksfall, takykardi (ofrånkomligt på CS känns det som). Erektila problem och lite känslokall. Aldrig några så riktigt bra dagar. Hopplöst svårt att peka ut någon bov med fler indiceringar och ett inte särskilt brett socialt nätverk.

Vill absolut inte ha ojämn effekt av läkemedlet.

Positiva effekter är lugnare, har rätt bra fokusering men fortfarande rastlös. Kan träna som en duracellkanin. Ingen fattar hur mycket jag orkar. Jag är dock exceptionellt envis redan som liten och utmanade alltid ödet för att testa gränser.

Fördel med Metamina är att om jag glömmer dos av någon anledning är det ingen katastrof. Det är också lite nackdelen att det inte är depå vad jag förstått. Och som en skrev i en tråd här. Du behöver inte oroa dig för att glömma andra dosen - det märker du.

Biverkningarna ska också vara färre än Elvanse. Elvanse är enligt en apotekare jag pratat med inte alls samma läkemedel som Metamina. Elvanse är en prodrug och han tyckte inte att det var ett bra val utan rekommenderade Metamina istället. Kommer från han som ledde forskningsstuiden på Elvanse. Jobbar på TLV.

Min läkare säger att jag kan få Elvanse men vill så klart boka tid med mig.

Spontant vill jag ha lite bredare underlag då utvärderingen inte är gjord på vuxna och den tills väldigt nyligen inte var godkänd för vuxan. Det var först för knappt en månads sen de bestämde att vuxna kan få den på högkostnadsskyddet, men de reglerna är snåriga och behöver inte avhandlas här.

Följer denna tråd med spänning.

Dessutom blir det nedtrappning av Concerta. Fast som det känns nu är det mycket placeboeffekt. Har trots allt käkat Concerta över åtta år.

Kan iofs alltid be om Ritalin för de tillfällen jag bommar kom jag på. Lär räcka med en burk 10 mg.
Citera
2014-01-25, 17:16
Medlem
Kan uppdatera om hur min medicinering gått hittills.

Jag började med elvanse 30mg för typ 3 veckor sedan. Första dagarna fick jag riktigt bra effekt en timme efter intag varje morgon.

Fick tyvärr samma biverkning som jag fått av ritalin och concerta (extremt håravfall)

Iaf(!) Nu till det skumma, jag ville inte ge upp hoppet om denna annars bra medicin, så råkade, av en slump äta mina antidepressiva igen samtidigt som jag fortsatte äta elvanse- och då slutade håravfallet helt. ! Ingen aning om vad detta kan bero på.

Iaf, är det någon här som äter 2 tabletter? Mina räcker bara i 4 timmar sen dippar jag..

Jag tar alltid bort kapselhöljet och häller i vatten eller rakt i munnen. Effekten kommer efter 10 min då..

Tyvärr tror jag dock inte att man kan undvika ångesten av någon centralstimulant tablett överhuvudtaget. Jag får fortfarande deppkänslor när tabletten går ur. Dock inte lika starka som av ritalin.
Citera
2014-01-27, 12:34
Medlem
RMBKKs avatar
Bytte från ritalin 40+3*10mg/dag i många år till Elvanse 30mg förra veckan. Ska öka till 70 via 50mg över två veckor tyckte läkaren redan innan jag prövat. Hade höga förhoppningar såklart, men är grymt besviken - får näst intill ingen effekt varken på 1, 2 eller 3*30mg. Varken samtidigt inmundigade eller var för sig utspritt över dagen. Blir det någon skillnad när jag ökar till 50/70-tabbarna eller är jag typ immun mot lisdex? Någon annan som knappt får märkbar effekt, varken terapeutiskt eller rusmässigt, på detta? Och vad kan det bero på?
Citera
2014-01-27, 12:36
Medlem
RMBKKs avatar
Var skapligt övertygad om att 3 stycken 30mg på en gång skulle ge lite tryck iaf.... kanske har man fått placebo från apoteket?!
Citera
2014-01-27, 12:46
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag blir ganska bekymrad över resultatet i tråden. Effekten framstår som otillräcklig och ojämn. Finns det någon anledning att preparatet inte är utvärderat på vuxna? Eller ja, för bara ett par månader sen var det inte godkänt för vuxna.

Och underlaget på Fass är upp till 17 år.

Hade förhoppningar på att ett byte skulle bli lyckat men är nu tveksam. Tack till alla som redogör era erfarenheter av Elvanse. Det betyder mycket för mig.
Citera
2014-01-27, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Var skapligt övertygad om att 3 stycken 30mg på en gång skulle ge lite tryck iaf.... kanske har man fått placebo från apoteket?!
Har du testat att ta 3 st ? :O Shit..

Ja alla är olika.. Du kanske borde ansöka om metamina istället om du absolut inte känner av elvanse?

Jag fick jätte bra effekt första dagarna, men sen höll effekten bara i 2 timmmar...? Dom ska ju hålla i 13?
Citera
2014-01-27, 13:04
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles

Ja alla är olika.. Du kanske borde ansöka om metamina istället om du absolut inte känner av elvanse?

Jag fick jätte bra effekt första dagarna, men sen höll effekten bara i 2 timmmar...? Dom ska ju hålla i 13?

En apotekare jag pratat med sa att det inte finns någon anledning att välja Elvanse när det Metamina finns och att det inte är samma läkemedel.

Ska ringa runt lite nu och kolla läget sedan förmånsreglerna ändrats till att vuxna inkluderas. Vill veta om det är hopplöst att få Metamina på licens.
Citera
2014-01-27, 14:12
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag blir ganska bekymrad över resultatet i tråden. Effekten framstår som otillräcklig och ojämn. Finns det någon anledning att preparatet inte är utvärderat på vuxna? Eller ja, för bara ett par månader sen var det inte godkänt för vuxna.

Och underlaget på Fass är upp till 17 år.

Hade förhoppningar på att ett byte skulle bli lyckat men är nu tveksam. Tack till alla som redogör era erfarenheter av Elvanse. Det betyder mycket för mig.
Saken är den att i USA är det många som tycker Elvanse är underbart, vuxna det vill säga.
De som tycker om Vyvanse är oftast de som mår sämre på Adderall, som innehåller 75% dex- och 25% levo-amfetamin.

Men det är klart, sammanfattningen av hela den här tråden är dyster.
Citera
2014-01-27, 14:14
Medlem
Edrics avatar
Citat:

13 timmar är någon önskedrömeffekt, möjligt att det kan hålla 8-10 timmar för barn.
Att det skulle hålla så länge för vuxna känns tveksamt.
Citera
2014-01-27, 14:21
Medlem
Citat:
En apotekare jag pratat med sa att det inte finns någon anledning att välja Elvanse när det Metamina finns och att det inte är samma läkemedel.

Ska ringa runt lite nu och kolla läget sedan förmånsreglerna ändrats till att vuxna inkluderas. Vill veta om det är hopplöst att få Metamina på licens.
Hm ringde själv läkemedelsverket och även en adhd privatklinik, ingen förstår vad jag pratar om när jag frågar om metamina är svårare att få för vuxna (över 18) De hittar heller inga uppgifter om att det är så?

Vem är det som har sagt att det är svårare egentligen?

Jag tror det mer handlar om att vissa läkare helt enkelt inte orkar ansöka licens/ aldrig gjort och är därför skeptiska till metamina ibland. Den är ju krångligare att skriva ut än allt som redan finns på recept liksom...
Citera
2014-01-27, 14:44
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Hm ringde själv läkemedelsverket och även en adhd privatklinik, ingen förstår vad jag pratar om när jag frågar om metamina är svårare att få för vuxna (över 18) De hittar heller inga uppgifter om att det är så?

Vem är det som har sagt att det är svårare egentligen?

Jag tror det mer handlar om att vissa läkare helt enkelt inte orkar ansöka licens/ aldrig gjort och är därför skeptiska till metamina ibland. Den är ju krångligare att skriva ut än allt som redan finns på recept liksom...

En apotekare på TLV. Som argument framför Läkemedelsverket att Elvanse finns och att det därför blivit restriktiva på sistone men det förs en dialog och ett byråkratiskt arbete för att komma till rätta med det här.

Spoliar inte apotekarens namn här. Han/hon tycker inte att det är samma substans som Metamina och därför inte ska ersätta det.
Citera
2014-01-27, 15:02
Medlem
Citat:
En apotekare på TLV. Som argument framför Läkemedelsverket att Elvanse finns och att det därför blivit restriktiva på sistone men det förs en dialog och ett byråkratiskt arbete för att komma till rätta med det här.

Spoliar inte apotekarens namn här. Han/hon tycker inte att det är samma substans som Metamina och därför inte ska ersätta det.
Aha, men vad säger din läkare då?

Iaf, nu har du ju testat elvanse som uppenbarligen inte gav effekt - så det borde ju inte vara något problem att ansöka metamina då. Om läkaren bry sig dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in