Citat:
Sry för wall of text men men.....
Jag har käkat Concerta och Ritalin sen i maj 2013. Innan jag byte till Elvanse så hade jag 54 mg concerta som jag tog på morgonen.
Åt 30 mg Elvanse de 2 första dagarna utan att få någon vidare effekt alls så nu äter jag 60 mg på morgonen och det ger bättre effekt. Det är dock ganska så stor skillnad tycker jag, både positivt och negativt.
Jag slipper i princip alla biverkningar som jag hade av Concerta, förutom att jag fortfarande svettas lite mer men inte lika mycket som jag gjorde av Concertan.
För mig känns det som att Concertan värkar längre och stabilare. För mig tog det 30-45 min innan jag kände att Concertan började verka i kroppen och sen låg den på samma nivå i minst 12 timmar.
Elvanse tar det ibland upp emot 2 timmar innan jag börjar känna av den riktiga effekten och sen så tycker jag att den börjar avta långt tidigare.
Tog jag Concerta senare än 07-09 på morgonen så kunde jag få svårt att sova på kvällen sen detta har aldrig hänt med Elvanse. Igår tog jag 30 mg vid 09 och sen 30 mg till vid 11:30 och vid 20-21 tiden är jag lika trött som en koalabjörn :P
Tar jag bara vid 09 så kan jag börja känna mig trött redan vid 16-17 tiden på dagen.
Sammanfattning:
Inga biverkningar (nästan)
Har inte alls samma linjära funktion som Concerta, Elvanse "pikar" mera så att säga, går upp och sen ner.
Allt det positiva som jag upplevde av Concertan, fokus, avslappnad, stresståligare, mindre aggressiv och piggare.
Äter det för ADHD
Jag har käkat Concerta och Ritalin sen i maj 2013. Innan jag byte till Elvanse så hade jag 54 mg concerta som jag tog på morgonen.
Åt 30 mg Elvanse de 2 första dagarna utan att få någon vidare effekt alls så nu äter jag 60 mg på morgonen och det ger bättre effekt. Det är dock ganska så stor skillnad tycker jag, både positivt och negativt.
Jag slipper i princip alla biverkningar som jag hade av Concerta, förutom att jag fortfarande svettas lite mer men inte lika mycket som jag gjorde av Concertan.
För mig känns det som att Concertan värkar längre och stabilare. För mig tog det 30-45 min innan jag kände att Concertan började verka i kroppen och sen låg den på samma nivå i minst 12 timmar.
Elvanse tar det ibland upp emot 2 timmar innan jag börjar känna av den riktiga effekten och sen så tycker jag att den börjar avta långt tidigare.
Tog jag Concerta senare än 07-09 på morgonen så kunde jag få svårt att sova på kvällen sen detta har aldrig hänt med Elvanse. Igår tog jag 30 mg vid 09 och sen 30 mg till vid 11:30 och vid 20-21 tiden är jag lika trött som en koalabjörn :P
Tar jag bara vid 09 så kan jag börja känna mig trött redan vid 16-17 tiden på dagen.
Sammanfattning:
Inga biverkningar (nästan)
Har inte alls samma linjära funktion som Concerta, Elvanse "pikar" mera så att säga, går upp och sen ner.
Allt det positiva som jag upplevde av Concertan, fokus, avslappnad, stresståligare, mindre aggressiv och piggare.
Äter det för ADHD
Intressant. Tar min Concerta (54+27 mg) klockan 07:45 varje dag. I år har jag glömt dosen två gånger vilket får betecknas som väldigt sällsynt. Första gången tänkte jag inte på det. Andra gången upptäckte jag det för att min puls var mycket lägre. Var redo att värma upp och hade 15-20 BPM lägre än jag brukar ha.
Tar jag Concertan en-två timmar senare kan jag inte somna på kvällen. Tycker dock som du att effekten är jämn men vid 17-tiden så klingar det ut. Får dock hemsk ångest av den från och till som gör att jag nästan får dödslängtan. Jag har dock ätit den i flera år längre än du.
Har dock inga svettningar som du. Möjligt att jag svettas mer vid träning än jag skulle gjort utan den. Övriga biverkningar utöver ångestattackerna (som kommer vid långvarig stress utan "akut" utlösande faktor) får jag blocktrycksfall, takykardi (ofrånkomligt på CS känns det som). Erektila problem och lite känslokall. Aldrig några så riktigt bra dagar. Hopplöst svårt att peka ut någon bov med fler indiceringar och ett inte särskilt brett socialt nätverk.
Vill absolut inte ha ojämn effekt av läkemedlet.
Positiva effekter är lugnare, har rätt bra fokusering men fortfarande rastlös. Kan träna som en duracellkanin. Ingen fattar hur mycket jag orkar. Jag är dock exceptionellt envis redan som liten och utmanade alltid ödet för att testa gränser.
Fördel med Metamina är att om jag glömmer dos av någon anledning är det ingen katastrof. Det är också lite nackdelen att det inte är depå vad jag förstått. Och som en skrev i en tråd här. Du behöver inte oroa dig för att glömma andra dosen - det märker du.
Biverkningarna ska också vara färre än Elvanse. Elvanse är enligt en apotekare jag pratat med inte alls samma läkemedel som Metamina. Elvanse är en prodrug och han tyckte inte att det var ett bra val utan rekommenderade Metamina istället. Kommer från han som ledde forskningsstuiden på Elvanse. Jobbar på TLV.
Min läkare säger att jag kan få Elvanse men vill så klart boka tid med mig.
Spontant vill jag ha lite bredare underlag då utvärderingen inte är gjord på vuxna och den tills väldigt nyligen inte var godkänd för vuxan. Det var först för knappt en månads sen de bestämde att vuxna kan få den på högkostnadsskyddet, men de reglerna är snåriga och behöver inte avhandlas här.
Följer denna tråd med spänning.
Dessutom blir det nedtrappning av Concerta. Fast som det känns nu är det mycket placeboeffekt. Har trots allt käkat Concerta över åtta år.
Kan iofs alltid be om Ritalin för de tillfällen jag bommar kom jag på. Lär räcka med en burk 10 mg.
! Ingen aning om vad detta kan bero på.