Citat:
Ursprungligen postat av
Skatteskolk
Ska eventuellt byta till Elvanse. Hur tycker ni det fungerar som har det som behandling för ADHD?
För tillfället har jag 56+27 mg Concerta och tycker att det hjälper sämre. Höjde 18 mg för ett år sen och blev bättre men nu vet jag inte. Vill inte få sådan horribel ångest jag får ibland av metylfendiat. Har dessutom klart snabbare puls men det kommer man inte från med Elvanse heller.
Korrekt. Jag hade fel. Läste alldeles nyss om det på TLV. Står dock begränsad förmån fortfarande på Fass och därför skrev jag som jag gjorde, men på TLV var det lite tydligare om undantaget.
Sry för wall of text men men.....
Jag har käkat Concerta och Ritalin sen i maj 2013. Innan jag byte till Elvanse så hade jag 54 mg concerta som jag tog på morgonen.
Åt 30 mg Elvanse de 2 första dagarna utan att få någon vidare effekt alls så nu äter jag 60 mg på morgonen och det ger bättre effekt. Det är dock ganska så stor skillnad tycker jag, både positivt och negativt.
Jag slipper i princip alla biverkningar som jag hade av Concerta, förutom att jag fortfarande svettas lite mer men inte lika mycket som jag gjorde av Concertan.
För mig känns det som att Concertan värkar längre och stabilare. För mig tog det 30-45 min innan jag kände att Concertan började verka i kroppen och sen låg den på samma nivå i minst 12 timmar.
Elvanse tar det ibland upp emot 2 timmar innan jag börjar känna av den riktiga effekten och sen så tycker jag att den börjar avta långt tidigare.
Tog jag Concerta senare än 07-09 på morgonen så kunde jag få svårt att sova på kvällen sen detta har aldrig hänt med Elvanse. Igår tog jag 30 mg vid 09 och sen 30 mg till vid 11:30 och vid 20-21 tiden är jag lika trött som en koalabjörn :P
Tar jag bara vid 09 så kan jag börja känna mig trött redan vid 16-17 tiden på dagen.
Sammanfattning:
Inga biverkningar (nästan)
Har inte alls samma linjära funktion som Concerta, Elvanse "pikar" mera så att säga, går upp och sen ner.
Allt det positiva som jag upplevde av Concertan, fokus, avslappnad, stresståligare, mindre aggressiv och piggare.
Äter det för ADHD