2014-01-18, 14:35
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spaTru58
Av egen erfarenhet kan jag säga att öppenpsykiatrin i Göteborg är usel. Lita inte på ett ord de säger.

Ett argument enligt de var att långsiktig behandling av CS inte har visat sig vara effektivt och att det är alldeles för dyrt/kostnaden väger inte upp mot fördelarna. Har aldrig riktigt förstått det här ruttna argumentet.. Att sätta en prislapp på psykisk hälsa är helt ofattbart, och att man bortser ifrån att individen kommer börja producera för samhället (börja jobba, studera m.m) = staten tjänar. Istället sitter individen hemma och är sjukskriven och drar in bidrag från alla olika håll (stor förlustaffär).

http://attention.vgl.se/index.php/nyheter/65-svart-att-fa-medicin-foer-adhd-i-goeteborg

Står också "Under ett seminarium under föregående vecka i Almedalen konstaterades att de län som skriver ut minst Metylfenidat har högst kriminalitet, och de som skriver ut mest har betydligt lägre kriminalitet. Offentlig statistik saknas men detta är det sakkunnigas bild".

Mycket intressant om det faktiskt stämmer. Förstår inte varför börjar föra statistik över det redan idag, en sådan rapport hade varit minst sagt intressant att kika på.
Senast redigerad av Gentlemahn 2014-01-18 kl. 14:44.
Citera
2014-01-18, 16:17
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Det är med

Elvanse är ingår bara i högkostnadsskyddet för personer upptill 18 år. Det har jag skrivit innan i tråden och jag har inte sett någon ändring på Fass.
Citera
2014-01-18, 18:04
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Elvanse är ingår bara i högkostnadsskyddet för personer upptill 18 år. Det har jag skrivit innan i tråden och jag har inte sett någon ändring på Fass.

Men Fass är ju fyllt av en massa scheisse om åldersgränser för cs som inte appliceras. Fan, vad jag saknar V. Men nu har min söta lilla hjärna återuppstått från de döda - det tog ett tag - så nu tänker jag inte ens överväga att ta det igen. Visst är det lite tråkigt att vara all-vanilla all the time, men det är väl priset man får betala
Citera
2014-01-18, 18:21
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Det är samma för metylfenidat. Det är i stort sett upp till läkaren att bocka i om det ska vara med eller inte, men det är egentligen med "om man inte får tillräckligt med hjälp av metylfenidat eller Strattera först".
Citera
2014-01-19, 23:29
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Det är samma för metylfenidat. Det är i stort sett upp till läkaren att bocka i om det ska vara med eller inte, men det är egentligen med "om man inte får tillräckligt med hjälp av metylfenidat eller Strattera först".

Du har rätt. Fick det utskrivet i veckan av läkaren och hon bockade bara i på datorn att det skulle ingå i högkostnadsskyddet. Inga problem alls bara att knalla iväg till Apoteket och hämta ut.
Detta i GBG
Citera
2014-01-21, 00:35
Medlem
Vilken dos ligger ni på nu med elvanse jämnfört med metylfenidat?

Tycker det går segt med upptrappningen av elvanse. Ligger på 50mg efter några veckor. Hade 120mg metylfenidat tidigare. Inte intresserad av mg tycker bara att jag inte har fullgod effekt än.
Citera
2014-01-21, 19:19
Medlem
Citat:
Korrekt. Fast runt 730 kr tror jag det kostade. Observera att det är startdosen bara. Därför blir högre dos något dyrare.

Pratade med en apotekare på Tandsvårds- och läkemedels förmånsverket angående Metamina kontra Elvanse. Han var beklämd över situationen att Läkemedelsverket är väldigt restriktiva med licens på Metamina. De hänvisar till Elvanse trots att det enligt honom inte är samma läkemedel och att det inte är godkänt för vuxna. Därför får man betala det själv om man är över 18 år.

En dialog är inledd för att lösa det här moment 22. Han tycker personligen att Metamina är ett bättre val då Elvanse är en prodrug. Och sa att det är inte samma läkemedel.

På Fass finns en jämförelse med metylfenidat och lisdexamfetamin). Han är väl insatt i båda då han lett forskningsstudien. Känns som hans rekommendation är ganska trovärdig när han rådde mig att välja Metamina.

Dock är det forfarande CS och CS har biverkningar på libido och erektila funktionen.

Detta påstående stämde inte. Fick elvanse utskrivet på högkostnadsskyddet tidigare idag.
Citera
2014-01-21, 21:12
Medlem
absynthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
Detta påstående stämde inte. Fick elvanse utskrivet på högkostnadsskyddet tidigare idag.

Gratulerar....ni lyckliga jävlar
Senast redigerad av absynthe 2014-01-21 kl. 21:20.
Citera
2014-01-22, 15:17
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Hämtade Elvanse idag jag med 30x30mg 450:- (735:- utan högkostnadsskydd) men ja är inte uppe i 2200 än eller vad som gäller.

Är 27, nydiagnosticerad och bara haft ritalin innan.
Verkar lovande det här. Håller tummarna och hoppas allt jag kan att Elvanse kommer fungera bra
Citera
2014-01-22, 16:46
Medlem
Skatteskolks avatar
Ska eventuellt byta till Elvanse. Hur tycker ni det fungerar som har det som behandling för ADHD?

För tillfället har jag 56+27 mg Concerta och tycker att det hjälper sämre. Höjde 18 mg för ett år sen och blev bättre men nu vet jag inte. Vill inte få sådan horribel ångest jag får ibland av metylfendiat. Har dessutom klart snabbare puls men det kommer man inte från med Elvanse heller.

Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666

Korrekt. Jag hade fel. Läste alldeles nyss om det på TLV. Står dock begränsad förmån fortfarande på Fass och därför skrev jag som jag gjorde, men på TLV var det lite tydligare om undantaget.
Citera
2014-01-22, 18:27
Medlem
Citat:

Korrekt. Jag hade fel. Läste alldeles nyss om det på TLV. Står dock begränsad förmån fortfarande på Fass och därför skrev jag som jag gjorde, men på TLV var det lite tydligare om undantaget.

Lite konstigt dock att du uttalar dig tvärsäkert utefter vad det står på FASS och liknande när vissa vittnat om någonting annat.
Citera
2014-01-25, 12:07
Medlem
Bruna Baronens avatar
Citat:
Ska eventuellt byta till Elvanse. Hur tycker ni det fungerar som har det som behandling för ADHD?

För tillfället har jag 56+27 mg Concerta och tycker att det hjälper sämre. Höjde 18 mg för ett år sen och blev bättre men nu vet jag inte. Vill inte få sådan horribel ångest jag får ibland av metylfendiat. Har dessutom klart snabbare puls men det kommer man inte från med Elvanse heller.

Sry för wall of text men men.....

Jag har käkat Concerta och Ritalin sen i maj 2013. Innan jag byte till Elvanse så hade jag 54 mg concerta som jag tog på morgonen.
Åt 30 mg Elvanse de 2 första dagarna utan att få någon vidare effekt alls så nu äter jag 60 mg på morgonen och det ger bättre effekt. Det är dock ganska så stor skillnad tycker jag, både positivt och negativt.
Jag slipper i princip alla biverkningar som jag hade av Concerta, förutom att jag fortfarande svettas lite mer men inte lika mycket som jag gjorde av Concertan.
För mig känns det som att Concertan värkar längre och stabilare. För mig tog det 30-45 min innan jag kände att Concertan började verka i kroppen och sen låg den på samma nivå i minst 12 timmar.
Elvanse tar det ibland upp emot 2 timmar innan jag börjar känna av den riktiga effekten och sen så tycker jag att den börjar avta långt tidigare.

Tog jag Concerta senare än 07-09 på morgonen så kunde jag få svårt att sova på kvällen sen detta har aldrig hänt med Elvanse. Igår tog jag 30 mg vid 09 och sen 30 mg till vid 11:30 och vid 20-21 tiden är jag lika trött som en koalabjörn :P
Tar jag bara vid 09 så kan jag börja känna mig trött redan vid 16-17 tiden på dagen.

Sammanfattning:
Inga biverkningar (nästan)
Har inte alls samma linjära funktion som Concerta, Elvanse "pikar" mera så att säga, går upp och sen ner.
Allt det positiva som jag upplevde av Concertan, fokus, avslappnad, stresståligare, mindre aggressiv och piggare.
Äter det för ADHD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in