Citat:
Ursprungligen postat av
Skatteskolk
Min läkare har nämnt Elvanse som alternativ behandling men jag har avvaktat lite och vill se vad folk skriver här som tar det på enligt ordinerat vis. Och nu kan jag säga att jag är ganska säker på att jag inte är övertygad om att Elvanse är rätt väg att gå. Följer dock utvecklingen här.
Läkemedelsverkets syn är att godkända läkemedel ska användas före icke godkända. Och Metamina är tydligen bara godkänt i ett land. Prövningen sker individuell och är giltig i tre månader, andra ansökan sex månader, och tredje ansökan ett år. Kanske just den inviduella prövningen som gör att svaren jag fått är lite spretiga. Internt kanske de har en annan policy än de visar utåt.
Hur är Adderall i jämförelse med Metamina? Ja, jag vet att Adderall består av 75% dexamfetamin och 25% av en annan form av amfetaminderivat. Fast är tabletten depå? Och hur är effekten för den som tar det enligt ordination för just ADHD?
Problem jag har med Concerta är förutom rätt häftig ångest då och då även blodtrycksfall.
Förstod inte det där? Min första licens på metamina höll i exakt ett år! Inga prövningar.. Och licensansökan gick igenom efter ca 3 veckor.
Iaf, detta beror somsagt på vilken läkare du har.. Jag hade först en läkare som sa blankt nej till att ansöka om metamina.. Bytte då till en annan som var mer öppen, och ja denna ansökte efter första besöket då jag testat metylfenidat och det hade för mycket biverkningar.
Har nu även testat elvanse och måste säga att metamina helt klart är bäst.
Ingen aning om aderall, men har för mig att det är "typ" som metamina i effekten.
Metamina är iaf ingen depot, utan den måste man ta flera gånger av per dag (vilket kan vara lite jobbigt) men man kommer in i det. Jag åt ändå bara 2 per dag så..
Får jag fråga om du har ätit antidepressiva innan concerta? Eller samtidigt?
Man kan nämligen få kraftig ångest av vissa kombinationer av antidepressiva. Det fick jag.