2014-01-27, 15:21
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Aha, men vad säger din läkare då?

Iaf, nu har du ju testat elvanse som uppenbarligen inte gav effekt - så det borde ju inte vara något problem att ansöka metamina då. Om läkaren bry sig dvs.

Min läkare har nämnt Elvanse som alternativ behandling men jag har avvaktat lite och vill se vad folk skriver här som tar det på enligt ordinerat vis. Och nu kan jag säga att jag är ganska säker på att jag inte är övertygad om att Elvanse är rätt väg att gå. Följer dock utvecklingen här.

Läkemedelsverkets syn är att godkända läkemedel ska användas före icke godkända. Och Metamina är tydligen bara godkänt i ett land. Prövningen sker individuell och är giltig i tre månader, andra ansökan sex månader, och tredje ansökan ett år. Kanske just den inviduella prövningen som gör att svaren jag fått är lite spretiga. Internt kanske de har en annan policy än de visar utåt.

Hur är Adderall i jämförelse med Metamina? Ja, jag vet att Adderall består av 75% dexamfetamin och 25% av en annan form av amfetaminderivat. Fast är tabletten depå? Och hur är effekten för den som tar det enligt ordination för just ADHD?

Problem jag har med Concerta är förutom rätt häftig ångest då och då även blodtrycksfall.
Citera
2014-01-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Min läkare har nämnt Elvanse som alternativ behandling men jag har avvaktat lite och vill se vad folk skriver här som tar det på enligt ordinerat vis. Och nu kan jag säga att jag är ganska säker på att jag inte är övertygad om att Elvanse är rätt väg att gå. Följer dock utvecklingen här.

Läkemedelsverkets syn är att godkända läkemedel ska användas före icke godkända. Och Metamina är tydligen bara godkänt i ett land. Prövningen sker individuell och är giltig i tre månader, andra ansökan sex månader, och tredje ansökan ett år. Kanske just den inviduella prövningen som gör att svaren jag fått är lite spretiga. Internt kanske de har en annan policy än de visar utåt.

Hur är Adderall i jämförelse med Metamina? Ja, jag vet att Adderall består av 75% dexamfetamin och 25% av en annan form av amfetaminderivat. Fast är tabletten depå? Och hur är effekten för den som tar det enligt ordination för just ADHD?

Problem jag har med Concerta är förutom rätt häftig ångest då och då även blodtrycksfall.
Förstod inte det där? Min första licens på metamina höll i exakt ett år! Inga prövningar.. Och licensansökan gick igenom efter ca 3 veckor.

Iaf, detta beror somsagt på vilken läkare du har.. Jag hade först en läkare som sa blankt nej till att ansöka om metamina.. Bytte då till en annan som var mer öppen, och ja denna ansökte efter första besöket då jag testat metylfenidat och det hade för mycket biverkningar.

Har nu även testat elvanse och måste säga att metamina helt klart är bäst.
Ingen aning om aderall, men har för mig att det är "typ" som metamina i effekten.
Metamina är iaf ingen depot, utan den måste man ta flera gånger av per dag (vilket kan vara lite jobbigt) men man kommer in i det. Jag åt ändå bara 2 per dag så..

Får jag fråga om du har ätit antidepressiva innan concerta? Eller samtidigt?

Man kan nämligen få kraftig ångest av vissa kombinationer av antidepressiva. Det fick jag.
Citera
2014-01-27, 17:10
Medlem
Edrics avatar
Citat:

Adderall består av 75% dexamfetamin och 25% levoamfetamin. Finns både som depå och snabbverkande.

Saken är den att dex påverkar mest dopaminet och levo påverkar mest noradrenalinet. Känner man sig inte bra på endast dex, ja då behöver man tydligen en boost på noradrenalinet också.
Citera
2014-01-27, 18:36
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Har du testat att ta 3 st ? :O Shit..

Ja alla är olika.. Du kanske borde ansöka om metamina istället om du absolut inte känner av elvanse?

Jag fick jätte bra effekt första dagarna, men sen höll effekten bara i 2 timmmar...? Dom ska ju hålla i 13?

Ja, jag fick inte tillräcklig (läs: nonexistent) effekt på bara en kapsel första dagen, så dag 2 prövade jag ta två och fyllde på med en efter någon timme. Samma sak, typ. Upplevde viss vasokonstriktion och blev aningen inåtvänd. Är ganska typisk ADHD-personlighet utan medicin, så det får väl anses vara någon slags effekt (om än ej önskvärd, blir hellre fokuserad och välmående än inåtvänd och tunghäftad - känner mig väldigt låst i mitt eget psyke i det tillståndet). Fick ungefär samma på metylfenidat, fast det funkade helt OK första året eller så. Ritalin och Medikinet då, absolut inte Concerta. Har även ätit Strattera ett halvår, och delar de allra flestas uppfattning om det giftet. Dag 3 blev jag leds och käkade tre rätt upp och ned - samma sak, fast mer fysiska bieffekter. Inget påtagligt, så jag fortsätter äta skiten i hopp om magi eller nåt. Doktorn sa faktiskt att det kunde ta upp till två veckor innan man märkte av medicinen (fick hålla mig från att skrika TROLLOLOLOLOL, välta bordet och löpa men här sitter man nu och äter upp hatten s a s)

Har dock en brokig och väldokumenterad missbruksbakgrund som tyvärr gör Metamina off limits för mig. Samtliga doktorer jag träffat i detta ärende har gett mig ungefär samma svar, tyvärr... Även de som behandlar mig som en person snarare än en våldsverkande missbrukare. Bör även tilläggas att jag varit drogfri några år, så vitt dom vet i varje fall , men det spelar tydligen ingen roll.
Citera
2014-01-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Ja, jag fick inte tillräcklig (läs: nonexistent) effekt på bara en kapsel första dagen, så dag 2 prövade jag ta två och fyllde på med en efter någon timme. Samma sak, typ. Upplevde viss vasokonstriktion och blev aningen inåtvänd. Är ganska typisk ADHD-personlighet utan medicin, så det får väl anses vara någon slags effekt (om än ej önskvärd, blir hellre fokuserad och välmående än inåtvänd och tunghäftad - känner mig väldigt låst i mitt eget psyke i det tillståndet). Fick ungefär samma på metylfenidat, fast det funkade helt OK första året eller så. Ritalin och Medikinet då, absolut inte Concerta. Har även ätit Strattera ett halvår, och delar de allra flestas uppfattning om det giftet. Dag 3 blev jag leds och käkade tre rätt upp och ned - samma sak, fast mer fysiska bieffekter. Inget påtagligt, så jag fortsätter äta skiten i hopp om magi eller nåt. Doktorn sa faktiskt att det kunde ta upp till två veckor innan man märkte av medicinen (fick hålla mig från att skrika TROLLOLOLOLOL, välta bordet och löpa men här sitter man nu och äter upp hatten s a s)

Har dock en brokig och väldokumenterad missbruksbakgrund som tyvärr gör Metamina off limits för mig. Samtliga doktorer jag träffat i detta ärende har gett mig ungefär samma svar, tyvärr... Även de som behandlar mig som en person snarare än en våldsverkande missbrukare. Bör även tilläggas att jag varit drogfri några år, så vitt dom vet i varje fall , men det spelar tydligen ingen roll.
Jaha okej förstår. Att du har missbrukat kan ju vara anledningen till att du inte känner av elvanse på samma sätt som man borde? Men tänk på att så länge du får ett lugn/koncentration så är det ju bra. Ruset är ju ioförsig nice men inte meningen att man ska få.
Blev själv inåtvänd och konstig men det var av ritalin..

Bra att du åtminstone får metylfenidat på recept trots din bakrund. Men tycker det är jävligt skumt att läkare har så lätt för att skriva ut ritalin/concerta hejvilt men såfort det heter "amfetamin" så blir det läskigt.. Ritalin är ju fan VÄRRE än dexamfetamin... Men men, moral Sverige. Eller så handlar det om att de inte tjänar något på metamina. För jag har märkt att många pratar väldigt gott om concerta av någon anledning? Gör dom reklam eller vad?

Aja.. Du lär få kämpa om du ska få metamina...
Citera
2014-01-28, 09:51
Medlem
Citat:
En apotekare på TLV. Som argument framför Läkemedelsverket att Elvanse finns och att det därför blivit restriktiva på sistone men det förs en dialog och ett byråkratiskt arbete för att komma till rätta med det här.

Spoliar inte apotekarens namn här. Han/hon tycker inte att det är samma substans som Metamina och därför inte ska ersätta det.

Du har nog bara missförstått. Det handlar väl bara om att man måste prova sig igenom Elvanse nu också innan man söker. Det betyder ju inte nödvändigtvis att de blivit mer restriktiva om man väl provat Elvanse.

Det är ju samma substans men på grund av att den metaboliseras på ett annat sätt så skiljer sig effekten något.
Citera
2014-01-28, 11:14
Medlem
Citat:
Men men, moral Sverige. Eller så handlar det om att de inte tjänar något på metamina. För jag har märkt att många pratar väldigt gott om concerta av någon anledning? Gör dom reklam eller vad?

Hmm.... Det där har jag med funderat över. Jag kommer ihåg att jag till och med fick en broschyr med mig hem gjord av Janssen-Cilag. Aldrig fått en "reklambroschyr" direkt från tillverkaren med mig hem med något annat recept. Lite mysko..

Dock finns det en rad på recepten (om man kollar på nätet) där det faktiskt står om läkaren fått någon provision och på samtliga läkemedel jag någonsin fått har det alltid stått 0 kronor. Jag är förvisso inte så naiv att jag tror det nödvändigtvis skulle gröna hela grejen men ändå..
Senast redigerad av hellsis666 2014-01-28 kl. 11:17.
Citera
2014-01-29, 09:07
Medlem
Jag har fått Elvanse utskrivet för ADD och började med den idag. Har ätit Metamina innan och ska bli intressant att se vad som funkar bäst.
Som sagt så är ju drömmen att Elvanse skulle räcka under hela dagen. Men jag ställer in mig redan på att få komplettera med Metamina.
Men nu två timmar efter 60mg så känns det lika lugnt och fokuserat i huvudet som Metamina. Koncentrerad och inte rastlös i kroppen. Och pigg såklart. Vilket är en stor vinst bara det med medicin då jag alltid varit så trött och handlingsförlamad.
Jag ska försöka uppdatera även jag om hur detta slutar.
Citera
2014-01-29, 16:49
Medlem
Nu har jag väntat 3 år. På tisdag ska jag få insättning. Skulle få Mettamina men kan varit min bakgrund som missbrukare.... Idag tagit blod och urin prov. Väntar som fan men dosen som sagt får dom höja fort.. Ångest som fan nu och vill bara tiden ska gå. Nån som fått högre insättning dos älv dom 30 x2 osv jag hör talas om?? Vajx
Citera
2014-01-29, 16:50
Medlem
Btw add är det jag lider av mest sen benzo addict.
Citera
2014-01-30, 01:07
Medlem
Jag har ätit Elvanse nu i ca 3v. Tidigare testat Concerta samt Ritalin som jag mådde dåligt på. (Biverkningar så som högt blt och ångest) Nu känner jag mig stabil. Har inga biverkningar! Tyvärr verkar dock själva behandlingsmottagningen sakna erfarenhet av att ordinera Elvanse, varför jag själv försökt hitta info här på nätet. Är mkt tacksam för Ni som delar med er! Jag står nu på lägsta dos, dvs 30 mg. Jag sväljer kapseln hel mellan kl 7
Citera
2014-01-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systernet
Jag har ätit Elvanse nu i ca 3v. Tidigare testat Concerta samt Ritalin som jag mådde dåligt på. (Biverkningar så som högt blt och ångest) Nu känner jag mig stabil. Har inga biverkningar! Tyvärr verkar dock själva behandlingsmottagningen sakna erfarenhet av att ordinera Elvanse, varför jag själv försökt hitta info här på nätet. Är mkt tacksam för Ni som delar med er! Jag står nu på lägsta dos, dvs 30 mg. Jag sväljer kapseln hel mellan kl 7
Hur länge tycker du att din tablett håller i sig?

Jag har höjt till 60mg elvanse nu, samt inväntar min metamina licens igen.

Undra hur det blir att kombinera dessa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in