2014-01-26, 20:40
Medlem
Puh...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det låter tämligen obegåvat att erbjuda sin egen stuga till andra för att mörda någon.

Helt sant. Och om Berg nu var så jäkla rädd om sin heder, vilken jag överhuvudtaget jag inte tror på något sätt var hotad, eller att Berg upplevde det så... Varför skulle han då vidtala tokstollar som KJ och hans bekanta och lita på att de skulle kunna hålla tyst?
Citera
2014-01-26, 20:50
Moderator
OYs avatar
Finns det bild på tejprullen där man ser besudlingarna?
Citera
2014-01-26, 20:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inte om man själv har uppsikt över vad som händer ..

Riskera spår i sin egen stuga, hu tänkte du nu, eller inte?
Citera
2014-01-26, 21:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Riskera spår i sin egen stuga, hu tänkte du nu, eller inte?

Lite risktagande får man som mordanstiftare räkna med. Utesluter inte att AN var med på ett hörn som städare när allt var klart, och att eventuella spår (blodspår ?) från VB effektivt kunde tas bort med rätt medel. Eventuella blodstänk hade i så fall väsentligen kommit från en fortfarande levande Vatchareeya, vilket lätt kunnat bortförklaras av MB OM sådant blodstänk påträffats. Vad är problemet ? Hur tänker du ?
Citera
2014-01-26, 21:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puh...
Helt sant. Och om Berg nu var så jäkla rädd om sin heder, vilken jag överhuvudtaget jag inte tror på något sätt var hotad, eller att Berg upplevde det så... Varför skulle han då vidtala tokstollar som KJ och hans bekanta och lita på att de skulle kunna hålla tyst?

Det beror på vad stolligheten tar sig uttryck i. KJ och hans intressegemensamma kompisar har antagligen dyrt och heligt svurit nån sorts soldated att inte gola, och där verkar målet befinna sig i dag. Vad gör att du beskriver "KJ och hans bekanta" som tokstollar ?
Citera
2014-01-26, 23:29
Medlem
Puh...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det beror på vad stolligheten tar sig uttryck i. KJ och hans intressegemensamma kompisar har antagligen dyrt och heligt svurit nån sorts soldated att inte gola, och där verkar målet befinna sig i dag. Vad gör att du beskriver "KJ och hans bekanta" som tokstollar ?

KJs bekanta verkar ha ett lätt överdrivet intresse för våld och i synnerhet krigslekar. Detta är inget som jag ser som besynnerligt med tanke på att de endast är unga vuxna. Jag och mina kompisar sträcktittade på skräckfilm på när vi var unga. "Stolligheter" som hör ungdomen till. Dock är okända unga oerfarna människor inte att lita på som inhyrda mördare. Det fattar vem som helst och i synnerhet Berg, som är van att umgås med yngre människor både som arbetsgivare och ledare i en kampsportklubb.

Det som skiljer KJ från hans kompisar är att han har en diagnos och en dokumenterad våldsanvändning mot tidigare flickvän. Den dåliga impulskontrollen, våldskapaciteten samt att hade ett "motiv" i den olyckliga kärleken till VB gör att tingsrättens dom om en ensam gärningsman förmodligen är helt riktig.
Citera
2014-01-26, 23:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det kan man lugnt säga. På gränsen till tjänstefel, både för polisen och åklagarna. Polisen som gör så graverande fel, och åklagarna som låter advokaterna och alla andra tro på fakta som inte stämmer överens med verkligheten.

Ja för helvete, sparka snutjäveln. Han skrev fel datum i en sammanfattande spaningsrapport. Det är naturligtvis åtalbart tjänstefel. Killen kanske borde ha fängelse också. Jag menar, hela fallet står ju och faller med detta.

Ovanstående är naturligtvis ironi. Det är slarvigt av honom och det orsakade en del trist förvirring. Men alldeles bortsett från att underlagen uppenbart visar att 20 maj är det korrekta datumet och att inga spaningsobservationer av KJ finns mellan den 13 och 21 så är saken dessutom uppförstorad. Försvaret och ett antal tomtar här inne har försökt framställa det som att KJ skulle ha fått något slags alibi för hanteringen av kroppsdelarna om spaning påbörjats den 18. Det är naturligtvis rent nys. Vi kan med någorlunda säkerhet säga att benen inte fanns i huset före den 10 maj. Vittnet Vikström som kikade in lite snabbt den 18 maj är däremot inte alls en lika säker indikator på att huset verkligen var tomt då. Och jag köper inte som jag skrev i ett tidigare inlägg att hundar som passerat med automatik skulle ha blivit jätteintresserade. Det finns inget som utesluter att KJ kan ha gjort utplaceringen exempelvis den 16:e.

Nu spelar ju detta emellertid ingen roll. Spaningsunderlagen visar tydligt (inkl anteckningar i FUP) att det inte förekom några spaningar mot Kristoffer den 18:e eller 19:e. DET är det väsentliga, inte att en polisman slarvat i en promemoria. Som framgår av FUP finns det inte mycket dessa dagar som visar vad Kristoffer egentligen gjort. Från lördag eftermiddag förefaller bägge telefonerna ha varit avstängda och särskilt söndagen avviker genom att det är ovanligt lite både in- och utgående trafik från hans telefon(er).

Du kanske ska åka till häktet i Luleå Bajen och fråga Kristoffer vad han egentligen gjorde dessa dagar. Du som tror att han är oskyldig borde ju kunna framställa frågan på ett artigt och icke konfrontativt vis. Passa också på att fråga varför han egentligen besökte Gula Huset den 9:e maj och gick in där utan att rapportera det ordentligt till någon. Du kan förresten passa på att fråga vart hans stora ryggsäck som kompisar säger sig ha sett i hans lägenhet så sent som vid valborg har tagit vägen också. Eller varför så många säger att han hade två sängar och polarn William t.o.m ritat en skiss över hur det såg ut hemma hos Kristoffer i april, kort före Vatchareeyas försvinnande (två sängar står bredvid varandra).

Gör det och berätta sen vad stackars-oskyldige-Kristofferponken svarade.
Citera
2014-01-27, 00:30
Medlem
Varför i hela friden?

Far någon runt och flyttar likdelar? Det övergår mitt lilla förstånd. Varför inte helt enkelt satt på henne sänken och puttat ut henne i Lule älven, så hade hon tvättad möjligen återfunnits i Bottenviken ... så småningom.

Då hade det enda av intresse varit ev Mordplats.

Nu letar man även efter Styck- och Fyndplats(er). Samt transporter däremellan. Fler parametrar.

Varför? Det måste finnas en anledning.
Citera
2014-01-27, 00:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför i hela friden?

Far någon runt och flyttar likdelar? Det övergår mitt lilla förstånd. Varför inte helt enkelt satt på henne sänken och puttat ut henne i Lule älven, så hade hon tvättad möjligen återfunnits i Bottenviken ... så småningom.

Då hade det enda av intresse varit ev Mordplats.

Nu letar man även efter Styck- och Fyndplats(er). Samt transporter däremellan. Fler parametrar.

Varför? Det måste finnas en anledning.

Det enklaste svaret är det du inte förmår ta in av någon slags personliga skäl Remark och eftersom du är en klok och omdömesgill person i grunden (det syns i ditt sätt att skriva och resonera) så vet du förmodligen det på något plan, längst inne.

Ett desorganiserat och udda psyke som reagerar på en stigande press. En person som inte riktigt fungerar i den vanliga världen som försöker komma på en lösning. En person som fraktar en död kropp i en bil och tror att han gjort det utan att den lämnar några spår - den är ju inpackad ordentligt i en stor ryggsäck som kompisar noterat bara några veckor tidigare i hans lägenhet. Kanske också inlindad i ett duschdraperi. En person som vid första konfrontationen om blodfynden i hans bil lät höra sig på följande vis:

Citat:
H: Ja, hur hamnade det där.
F: Vilket?
H: Blodet.
F: Du tänker på det?
H: Ja, hur hamnade blodet i min bagagelucka.
F: Mmm. Kan du utveckla det?
H: Ja, men…vem är det som har varit in och sätt in blod i mi…in i min ba…bagagelucka.
F: Mmm.
F2: Vem har sagt att det är i bagageluckan?

DET är det enklaste och överlägset mest sannolika svaret på din fråga.
Citera
2014-01-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det enklaste svaret är det du inte förmår ta in av någon slags personliga skäl Remark och eftersom du är en klok och omdömesgill person i grunden (det syns i ditt sätt att skriva och resonera) så vet du förmodligen det på något plan, längst inne.

Ett desorganiserat och udda psyke som reagerar på en stigande press. En person som inte riktigt fungerar i den vanliga världen som försöker komma på en lösning. En person som fraktar en död kropp i en bil och tror att han gjort det utan att den lämnar några spår - den är ju inpackad ordentligt i en stor ryggsäck som kompisar noterat bara några veckor tidigare i hans lägenhet. Kanske också inlindad i ett duschdraperi. En person som vid första konfrontationen om blodfynden i hans bil lät höra sig på följande vis:

DET är det enklaste och överlägset mest sannolika svaret på din fråga.

Tack. Du kan ha rätt.

Jag tillmäter dock inte KJs kompisar vittnesmål, observationer eller ritningar så stor betydelse. Ej heller tidsangivelser. Av samma skäl.

Sedan var de förhören - utan en AS-tolk - katastrofala. Borde inte fått hänt.
Citera
2014-01-27, 01:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
KJs bekanta verkar ha ett lätt överdrivet intresse för våld och i synnerhet krigslekar. Detta är inget som jag ser som besynnerligt med tanke på att de endast är unga vuxna. Jag och mina kompisar sträcktittade på skräckfilm på när vi var unga. "Stolligheter" som hör ungdomen till. Dock är okända unga oerfarna människor inte att lita på som inhyrda mördare. Det fattar vem som helst och i synnerhet Berg, som är van att umgås med yngre människor både som arbetsgivare och ledare i en kampsportklubb.

Det som skiljer KJ från hans kompisar är att han har en diagnos och en dokumenterad våldsanvändning mot tidigare flickvän. Den dåliga impulskontrollen, våldskapaciteten samt att hade ett "motiv" i den olyckliga kärleken till VB gör att tingsrättens dom om en ensam gärningsman förmodligen är helt riktig.

Om detta skiljer KJ från hans kompisar kan du omöjligen uttala dig om innan dessa är kända och diagnosticerade .. Dessutom, om KJ var olyckligt kär i Vatchareeya skulle han reagerat på annat sätt vid de tillfällen VB sovit borta några dygn utan att berätta var och med vem. Det skulle ha framkommit i konversationen vi kunnat ta del av. Nej, det tror jag inte för ett ögonblick på.
Citera
2014-01-27, 01:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

[---]

I KJ finns å andra sidan en man som uttalat sitt förhållande till VB i termer av "olycklig kärlek". KJ är dessutom våldsbenägen, har inte förstått stoppsignaler vid BDSM-sex och han saknar vidare impulskontroll.

Fetat är en tydlig indikation att KJ inte brukar ägna sig åt BDSM-sex, där är han oanvändbar enligt min erfarenhet. Det skulle jag förmoda snarare är MB:s område än KJ:s. Var i FUP:en har du läst att KJ håller på med BDSM ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-27 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in