2014-03-24, 14:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Kan vara så att han gör den bedömningen just då. Men att det nu finns en annan uppfattning.

Jo, kanske de borde släppa KJ och fokusera på andra spår istället.
Citera
2014-03-24, 14:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, faktiskt, med tanke på huvudjägare och kannibaler så kan vapnet till och med passa in på Lagros afrikanska ritualmördare.
Borneo är Asien, men jag förstår vad du menar. Om detta nu kunde vara ett tänkbart mordvapen så är det väldigt ovanligt och det skulle inte vara så svårt att finna ägaren till ett sådant.
Citera
2014-03-24, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Med det vapnet har vi nog även löst frågan med kläderna. Denna drar nog igenom en tshirt utan att dra med sig fibrer i såret. Med den tesen kan hon ha blivit mördad med eller utan kläder.

Ett test borde inte vara så svårt att utföra. En kniv, en tshirt och en apelsin eller äpple, och ett mikroskåp... Jag tippar på helt rent från fibrer.

Aha det är ett sånt där "fritt från att dra med sig fiber verktyg" Vad för egenskaper hos ett verktyg avgör det?
Citera
2014-03-24, 14:44
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Mordvapen för riktiga män!

Jag tror inte på potatisskalare, fruktskalare, stämjärn och andra B-vapen. Nä, här har ni det riktiga mordvapnet. Skulle passa MBs image, KJ och lite andra airsoftare. Condor Pipe Dagger.

Kan som ni ser beställas på nätet och Condor som fabrikat säljs även i Sverige. Ursprunget till kniven kommer från Borneo och användes av huvudjägarna som även var kannibaler. Knivarna finns i lite olika bredder och utförande. Slidan som följer med remmas lämpligast fast på sidan av smalbenet.

http://www.ebay.com/itm/Condor-16-75...-/321114654970

Den där är en mycket trolig kandidat. En liknande eller exempelvis skölp/annat verktyg (konisk till formen) som ligger inom ett möjligt intresse-område för KJ (syftar på något användbart för att gravera, rista, tillverka "saker" med etc, som KJ verkar ha sysslat med en del).

Splitsnål, varför skulle han ägt en sådan(?) och potatisskalare måste i så fall hamna på någon typ av topplista över märkliga mordvapen, om det skulle visa sig vara en sån.
Citera
2014-03-24, 14:47
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Aha det är ett sånt där "fritt från att dra med sig fiber verktyg" Vad för egenskaper hos ett verktyg avgör det?

Ju skarpare egg desto mindre yta att riva med sig fiber i det man hugger, låter logiskt för mig.
Citera
2014-03-24, 14:49
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Den där är en mycket trolig kandidat. En liknande eller exempelvis skölp/annat verktyg (konisk till formen) som ligger inom ett möjligt intresse-område för KJ (syftar på något användbart för att gravera, rista, tillverka "saker" med etc, som KJ verkar ha sysslat med en del).

Splitsnål, varför skulle han ägt en sådan(?) och potatisskalare måste i så fall hamna på någon typ av topplista över märkliga mordvapen, om det skulle visa sig vara en sån.

Det hade varit spännande att höra vad tekniker D skulle säga om en sådan kniv. Sen undrar jag fortfarande om någon minns firman som VB gillade och som sålde knivar? Var den rysk? Minns att det inte var en svensk firma iaf. Har provat sök funktionen, men inte lyckats hitta rätt.
Citera
2014-03-24, 14:51
Bannlyst
Citat:
Ju skarpare egg desto mindre yta att riva med sig fiber i det man hugger, låter logiskt för mig.

Aha då är just det verktyget skarpare än allt annat som går att uppbringa, ja men det låter ju logiskt.
Citera
2014-03-24, 14:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Åklagarnas tyngsta bevisning

Blodet i bagageluckan

Åklagarens klart starkaste kort. Tydlig teknisk bevisning. Vatchareeya Bangsuans blod fanns i bagageluckan på Kristoffer Johanssons bil. Bangsuans blod fanns på en plastpåse i bilen, på ett par arbetshandskar och på en tejprulle i hans hem. Men hur blodet hamnat där kan 22-åringen inte förklara.
I inledande polisförhör råkar också Kristoffer Johansson försäga sig, när blodspåren för första gången förs på tal

Tejpen i badrummet
Konstaterar SKL:s tekniker och bestämmer bevisgraden till +1 att det är VBs blod.

Likdoften i bilen

Polishunden Uno, tränad på att känna förruttnelsedoft från människa, markerade två gånger i bagageutrymmet på Kristoffer Johanssons bil.

KJs DNA på Bangsuans vrist

KJ försökte aldrig nå Vatchareeya Bangsuan

Brist på trovärdighet (Planteringshistorian)

http://www.nsd.se/nyheter/boden/aklagarnas-tyngsta-bevisning-8362722.aspx
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-03-24 kl. 15:19.
Citera
2014-03-24, 14:56
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Aha då är just det verktyget skarpare än allt annat som går att uppbringa, ja men det låter ju logiskt.

Nej då, absolut inte. Men det är åtminstone det vassaste tänkbara alternativet som jag sett hittills.
Sen skrev jag inget annat än en förklaring på vad jag då antog highfive menade.
Citera
2014-03-24, 15:00
Bannlyst
Citat:
Nej då, absolut inte. Men det är åtminstone det vassaste tänkbara alternativet som jag sett hittills.
Sen skrev jag inget annat än en förklaring på vad jag då ansåg highfive menade.

Förutsatt att det är nytt, oanvänt eller nyslipat...går inte om det karvats smileys med innan, då följer hela t-shirten med i sticksåret
Citera
2014-03-24, 15:03
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Där har du helt fel, KJ dömdes i Tingsrätten för lik i bagageutrymmet som åklagarna påstod det hade funnits och han transporterat, vad som sannolikt kommer att ske är att domen kommer att ogiltighetsförklaras och därmed blir KJ frikänd.

Hade kunnat sätta några lappar på att domen, återigen, blir fällande för hen. Hade varit easy money. Frågan är om du på allvar satt emot? Nåja, nu sysslar vi inte med det här. Det man kan se är att blodspåret bara har EN rimlig förklaring, bortom rimligt tvivel, och det är att mördaren kört BO i sin bil. Övriga förslag hamnar "i skogen", eller, snarare, är så orimliga att de inte skulle kunna fria ens Kalle Anka för detta avskyvärda brott. "Planteringar" av detta slag sker väl nästan endast på film. Eller har du något exempel på något rättsfall i Sverige där "planteringsmetoden" använts! If so, feel free to share!

Det är utomordentligt viktigt att mördare lagförs, de har begått det yttersta brottet, och som kvinna förskräcks man över hur många kvinnomördare och mördare över huvud taget som kommer undan. HÄR har vi emellertid en ung dito som åkt fast. Och som kommer att sitta, på fullt tillräckliga bevis. Och som kommer att ha en betydande bevakning när hen en dag blir fri. För här handlar det om svåra störningar som kan bli ännu farligare med ökad ålder.

Även efter denna HR-dom kommer man att kunna skriva: PANG! Där sitter han... ("copyright": annan medlem).
Citera
2014-03-24, 15:22
Medlem
Citat:
Finns inga bevis som säger att det är vare sig ml, cl, dl eller liter det rör sig om.

ÅK försökte få teknikern att ange mängden men han ville inte uttala sig alls mer än att det rörde sig om mer än näsblod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in