Fortsättning:
Åtminstone är jag själv väldigt tvivlande till att Sverige kommer att fortsätta hålla samma ekonomiska ställning som man hade för 50 år sedan, när jag ser generellt att det inte går för medborgare och kunniga personer att offentligt debattera och ifrågasätta stora delar av den mer misslyckade politik och dess konsekvenser som den närmast enpartistatsaktiga svenska staten driver. Situationen med att medborgare och civilsamhället inte tillåts öppet diskutera och kritisera regimen och dess politik, att man inte tillåter forskning som kanske leder till resultat som motsäger den politiska linje som regimen driver, kombinerat med regimmedlemmar och anhängare som ibland visar små tecken på att vara fullt medvetna om att situationen är ohållbar och att det krävs drastiska förändringar, men är bakbundna av att ha politiskt målat in sig i ett hörn och en reträtt innebär erkännande av att ha haft fel, vilket skulle ytterligare försvaga legitimiteten i mångas ögon för det odemokratiska och hegemoniska maktställning man har skapat åt sig i samhället, förefaller ha kännetecknat Sovjetunionen under 1980-talet innan dess slutliga kollaps. I mina ögon förefaller även dagens Sverige ha många av dessa drag. Den svenska asylpolitiken, som inga andra länder anser vara vettig (för att nu inte se den som dåraktig), kombinerat med vilka framtidsutsikterna är för att kunna vara ett högteknologiskt konkurrenskraftig land när befolkningen inte längre äger samma kunskaper som i andra industriella länder och landet inte ens lyckas locka till sig några kunskapsmässigt framstående utifrån, samtidigt som den ena grundläggande delen av infrastrukturen i ett modernt och högteknologiskt land fungerar allt sämre eller upphör att fungerar nästan helt, ger mig knappast värst mycket anledning till att tro på en framtida svensk Renässans. Redan den enkla kombinationen av att billigare hyresrätter försvinner, bostadsbubblan och att svenska hushållen i stor utsträckning har både lån upp till öronen och små ekonomiska marginaler, får mig att undra om inte den negativa utveckling jag har börjat förutse under kommande årtionden kommer att istället bli både snabbare och våldsammare än jag har tidigare hade föreställt mig. I vilket fall lär ekonomiska förändringar mot det sämre inte leda till bättre forskning och kunskapsöverföring.
Till skillnad från många som anser att så fort folket har "vaknat" ifråga om t.ex. det destruktiva med Sveriges asylpolitik, så kommer allt att bli bra, så ser jag själv inget som uppenbart talar för det. För det första har den svenska regimen sedan Efterkrigstiden både anammat finansieringen av troende grupper för att både göra dem lojala och samtidigt skapa en bild av att man reagerar på missnöjesyttringar från "folket", i lika hög grad som man sedan har upphört med det. Jag är personligen övertygad om att i den mån diverse feminister och kulturmarxister upphör att legitimera den svenska regimens maktställning och t.o.m. kanske snarare bli en belastning, i den mån kommer de att utfasas från statlig finansiering. Den negativa utveckling vi i har sett i Sverige både ekonomiskt och inte minst intellektuellt de senaste halva århundradet har inget med kulturmarxister, eller andra troende svenska regimen har anlitat, att göra. Jag vill påstå att den har orsakats av regimen själv och de konsekvenser som den statsapparat man har skapat för att säkerhetsställa makten har haft på landets utveckling. Personligen ser jag ingen lösning på de problem Sverige har haft med styrningen än att införa demokratiska och rättsstatliga reformer, som får ett slut på den enorma desinformationsproduktionen och informationskontrollen, som möjliggör för befolkningen att faktiskt påverka den politik som drivs (vilket t.ex. inte har varit fallet med den svenska asylpolitiken) och som garanterar en medborgerlig rätt att öppet diskutera och kritisera förd politik utan att drabbas av repressalier.
Samtidigt löser inte ovanstående i sig den samhällsförstörelse som har bedrivits i årtionden. Skulle alla resurser och fungerande lösningar sättas in omedelbart för att t.ex. vända kunskapsutvecklingen i den svenska skolan, så skulle det likväl ta årtionden att komma tillbaka till normalnivå. Fungerande lärarhögskolor, med kompetenta utbildare, och kunniga studenter kommer inte att växa upp ur jorden som svampar. Fungerande skolor med kompetent styrning kommer inte heller att göra det, precis som ett väl fungerande Skolverk med kompetent personal. Frågan är om svenskarna ens längre är förmögna att ta in empirisk kunskap om de förändringar som krävs, istället för att tjata om klasstorlekar, datorer och annat som inte har någon avgörande inverkan? Samma gäller givetvis för andra delar av samhället, som skapandet av en fungerande infrastruktur, ett fungerande polis- och rättsväsende, ett fungerande nationellt försvar, en fungerande nationell insatskapacitet vid omfattande katastrofer o.s.v. Visst måste alla nuvarande politruker och delar av regimen väck för att det ska finnas en möjlighet för att återskapa det, men deras försvinnande i sig kommer inte att skapa det.
För trots allt, att en liten fattig randstat till större civilisationer lyckas producera några framgångsrika personer inom vetenskap och teknik under intellektuell korrespondens med de större civilisationerna, samt dessutom av utomstående händelser blir väldigt rik en kort stund, för att sedan ekonomiskt och intellektuellt förfalla till en föga kunskapsproducerande och fattig avkrok utanför större ekonomiska centra och avancerade samhällen, skulle väl knappast vara värst överraskande sett i historiskt perspektiv? Speciellt när även de större närliggande civilisationerna har stora problem och förlorar mark till förmån för andra civilisationer?
Redan under min uppväxt förundrades jag alltid över denna fundamentalistiska tro hos många svenskar på att (så länge man inte ifrågasatte och underkastade sig villigt den nya regimen som hade sammansmält med staten) det egentligen inte krävs något arbete och planering för att lyckas bevara den ekonomi och levnadsstandard som man igår hade lyckats tillskansra sig. Möjligtvis fick den lite av en knäck i och med den ekonomiska krisen i början av 1990-talet, men likväl tycker jag mig fortfarande se denna inställning hos många svenskar t.ex. ifråga om asylpolitiken (t.ex. "Sverige är rikt och har råd", ungefär som om asylpolitiken - eller någon annan politik - aldrig skulle kunna på lång sikt ändra på detta faktum). Jag kunde inte låta bli att jämföra det med den närmast helt motsatta inställningen som japanerna uppvisade när de för första gången kom i kontakt med den nya teknologi som de nyligen industrialiserade europeiska makterna använde för att lägga under sig resten av jorden. Utan omsvep skickades japaner ut i Väst för att tillskansra sig dessa nya kunskaper, vilket på kort tid gjorde att Japan krossade en europeisk stormakt i ett sjöslag, byggde själva upp en militär kapacitet för att kunna ta för sig av naturtillgångar i andra länder och som sedan under Efterkrigstiden användes för att konkurrera ut Västländer inom många teknikområden. T.o.m. när jag har sett styrande inom svenska myndigheter, inklusive för högskolor och universitet, i en TV-intervju ställas frågan om de med tanke på sina misslyckanden inom ett område har på något sätt tagit del av vad andra länder har gjort för att lyckas med samma sak, så är svaret alltid ett förutsägbart "nej".
Summering: Kort sagt tror jag att de värsta lögnerna, kulturmarxistiska stolligheterna och åsiktshegemonin kring svensk asylpolitik kommer att minska inom svensk ljugmedia. Trots allt har ju samma skett ifråga om den svenska statliga censuren av spelfilm, den svenska narkotikapolitiken, den svenska genuspolitiken (med sexköpslagar m.m.) och en massa annat misslyckat. Det bör samtidigt noteras att dessa tidigare nedtrappningar av svenska myndigheters och svensk ljugmedias kampanjande för regimens politik och förföljandet av oliktänkande har i nästan samtliga fall inte haft någon som helst inverkan på den förda politiken, som har fortsatt med exakt samma myndighetsutövning och lagstiftning som tidigare (med små undantag som t.ex. den statliga filmcensuren). I många fall har den förda politiken i stället omgärdats av total tystnad. Förvisso kommer detta inte fungera ifråga om asylpolitiken, men några retrospektiva framställningar över alla galenskaper och lögner som har levererats, konsekvenserna av förföljandet av oliktänkande, samt inte minst vilka och vems beslut som låg bakom alla händelser, lär inte produceras heller. Något verkligt "mediekrig" mellan t.ex. politisk regimpropaganda och verkligt ifrågasättande och granskande kritiker lär inte uppstå i regimmedia så länge den fortsätter att vara regimmedia. Offentliga debatten i svensk regimmedia kommer att fortsätta att cirkulera kring pseudodiskussioner, trivialiteter och i bästa fall detaljer, inget mer.
Nej, det verkliga "mediekriget" förs mellan regimmedia och andra statligt finansierade instanser å ena sidan, samt medborgarna på Flashback forum och andra ställen på nätet å andra sidan.
Ber om ursäkt för de långa inläggen, jag ska nu gå iväg och göra något vettigt istället.