Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-22, 16:33
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har aldrig ätit surkål. Påminner det om pizzasallad i smak och konsistens? Jag älskar nämligen pizzasallad, men brukar sällan göra eftersom det blir så mycket skräp i köket när jag strimlar vitkål .

Testa en burk, kostar inte så mycket. Det är mer bett/surt/vinäger i den än pizzasallad och den är inte så krispig (vilket jag tycker är bra) men det gick inte en burk när jag provade med korv.

Jag kanske skulle värmt och fixat som nämnts, jag slevade bara upp den som tillbehör efter att jag testat lite först från burken.
Citera
2014-01-22, 17:39
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Testa en burk, kostar inte så mycket. Det är mer bett/surt/vinäger i den än pizzasallad och den är inte så krispig (vilket jag tycker är bra) men det gick inte en burk när jag provade med korv.

Jag kanske skulle värmt och fixat som nämnts, jag slevade bara upp den som tillbehör efter att jag testat lite först från burken.
Jag gillar pizzasallad som har lite syra i sig. Man kan ju alltid balansera upp med socker. Även jag gillar när pizzasalladen inte är för "rå" och krispig. De gånger jag gör pizzasallad brukar jag misshandla den och knåda den för att få den lite godare och mjukare. Om man köper en burk surkål, har i lite inlagd paprika och eventuellt smakar av med lite socker eller vinäger, vilket håll man nu vill ha den åt och lite svartpeppar - skulle det vara ett bra substitut till pizzasallad?
Citera
2014-01-22, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Men jag har en burk på 1 kg och jag vill värma den. Hur mycket vatten behövs på ett ungefär? 1-2 dl?
Tänker du värma hela mängden?!?

~Paul~
Citera
2014-01-22, 18:27
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tänker du värma hela mängden?!?

~Paul~

Yes! Jag slängde i burken i min största kastrull i med några dl vatten och 2 buljongtärningar.

Blev smaskens
Citera
2014-01-22, 18:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Yes! Jag slängde i burken i min största kastrull i med några dl vatten och 2 buljongtärningar.

Blev smaskens
OK, det var ju bra . Men det är ju surkål för en hel armé .

~Paul~
Citera
2014-01-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag gillar pizzasallad som har lite syra i sig. Man kan ju alltid balansera upp med socker. Även jag gillar när pizzasalladen inte är för "rå" och krispig. De gånger jag gör pizzasallad brukar jag misshandla den och knåda den för att få den lite godare och mjukare. Om man köper en burk surkål, har i lite inlagd paprika och eventuellt smakar av med lite socker eller vinäger, vilket håll man nu vill ha den åt och lite svartpeppar - skulle det vara ett bra substitut till pizzasallad?

Njae inte riktigt. Det är skillnad på syra och syra. Pizzasalladen är syrad med vinäger, jag tycker det blir fint med ren ättika också, och där är ju ättiksyra det är frågan om. Syran i surkål är främst mjölksyra. Det är rätt stor smakskillnad.

För övrigt är det en rolig provning om man känner sig förbannat smaknördig. Testa ättiksyra (trad. svensk mat och inläggningar), mjölksyra (surkål, salami, fil), oxalsyra (rabarber, harsyra, spenat), myrsyra (nässlor). Rätt stora skillnader i smak. Alla är sura men smakerna är också framträdande.
Citera
2014-01-22, 21:03
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
OK, det var ju bra . Men det är ju surkål för en hel armé .

~Paul~

Jag var hungrig

Vinmarinerad kassler, potatis, surkål, gräddsås och lingonsylt.

Mat för vinnare helt enkelt.
Citera
2014-01-22, 21:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag var hungrig

Vinmarinerad kassler, potatis, surkål, gräddsås och lingonsylt.

Mat för vinnare helt enkelt.
Haha, OK. Nu återstår bara att genomlida natten . Gasvarning i din kommun bör utfärdas per omgående

~Paul~
Citera
2014-01-23, 23:01
Medlem
Dr_Dollars avatar
Idag var jag på lunchresturangen och käkade Koldolmar, potatis och gräddsås.
Och den där gräddsåsen var så förbannat jävla god nämligen, och nu undrar jag då:
Hur gör dom sin gräddsås..??

Koldolmarna för övrigt faktiskt bland det godaste jag käkat...på länge
Citera
2014-01-23, 23:37
Medlem
JohnniePumas avatar
Jag tycker väldigt mycket om den centraleuropeiska maten. Ja, jag vet att min geografiska avgränsning är väldigt vid, dePaul.

Hur som helst blev jag sugen på det till helgen, och det är knödel jag vill ha. Tjeckisk sådan dessutom! Potatisknödeln alltså, som till utseendet inte är helt olik våra små kroppkakor, och inte brödvarianten som skärs ut ur kokta limpor. Inget fel på de senare heller, i och för sig.

Nu behöver jag tips på vad jag ska äta till detta, samt ett recept på knödel!

När jag var nere i Tjeckien sist så serverade de mig vispad grädde och sylt till min pmat. Som om det vore pannkakor jag åt, men det var en stek. Vad det nu hade med saken att göra...

tips? recept?
Citera
2014-01-25, 14:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Jag tycker väldigt mycket om den centraleuropeiska maten. Ja, jag vet att min geografiska avgränsning är väldigt vid, dePaul.

Hur som helst blev jag sugen på det till helgen, och det är knödel jag vill ha. Tjeckisk sådan dessutom! Potatisknödeln alltså, som till utseendet inte är helt olik våra små kroppkakor, och inte brödvarianten som skärs ut ur kokta limpor. Inget fel på de senare heller, i och för sig.

Nu behöver jag tips på vad jag ska äta till detta, samt ett recept på knödel!

När jag var nere i Tjeckien sist så serverade de mig vispad grädde och sylt till min pmat. Som om det vore pannkakor jag åt, men det var en stek. Vad det nu hade med saken att göra...

tips? recept?
Sorry för det sena svaret, har missat ditt inlägg. Det finns två sorters knödel som tjeckerna lagar, den ena är en stor limpa som sjudes i saltat vatten och serveras till deras rotfruktsgryta (svícková) och tomatgryta (rajská). Denna knödel är inte lagad på potatis utan består av grovmalet vetemjöl special, mjölk, äggvita, äggula, vatten, jäst och salt.

Den varianten som lagas på kokt potatis är precis som du skriver ganska nära de svenska kroppkakorna. Den serveras i princip alltid söt, dvs med antingen kvarg eller plommonfyllning, smält smör och vallmo.

Jag är därför lite osäker vilken variant du syftar på i ditt inlägg. Vg precisera.

~Paul~
Citera
2014-01-25, 14:47
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Sorry för det sena svaret, har missat ditt inlägg. Det finns två sorters knödel som tjeckerna lagar, den ena är en stor limpa som sjudes i saltat vatten och serveras till deras rotfruktsgryta (svícková) och tomatgryta (rajská). Denna knödel är inte lagad på potatis utan består av grovmalet vetemjöl special, mjölk, äggvita, äggula, vatten, jäst och salt.

Den varianten som lagas på kokt potatis är precis som du skriver ganska nära de svenska kroppkakorna. Den serveras i princip alltid söt, dvs med antingen kvarg eller plommonfyllning, smält smör och vallmo.

Jag är därför lite osäker vilken variant du syftar på i ditt inlägg. Vg precisera.

~Paul~
Precis, syftar du i det första stycket på denna variant av knödel? Den serveras väl till lite allt möjligt i Tjeckien?

Det var den andra jag syftade på men jag minns dem inte som söta. Kan det ha varit någonting annat jag åt? Jag sökte runt lite nu och fann, precis som du nämner, att potatisknödlarna ofta är fyllda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in