Citat:
Ursprungligen postat av
JohnniePuma
Jag tycker väldigt mycket om den centraleuropeiska maten. Ja, jag vet att min geografiska avgränsning är väldigt vid, dePaul.
Hur som helst blev jag sugen på det till helgen, och det är knödel jag vill ha. Tjeckisk sådan dessutom! Potatisknödeln alltså, som till utseendet inte är helt olik våra små kroppkakor, och inte brödvarianten som skärs ut ur kokta limpor. Inget fel på de senare heller, i och för sig.
Nu behöver jag tips på vad jag ska äta till detta, samt ett recept på knödel!
När jag var nere i Tjeckien sist så serverade de mig vispad grädde och sylt till min pmat. Som om det vore pannkakor jag åt, men det var en stek. Vad det nu hade med saken att göra...
tips? recept?
Sorry för det sena svaret, har missat ditt inlägg. Det finns två sorters knödel som tjeckerna lagar, den ena är en stor limpa som sjudes i saltat vatten och serveras till deras rotfruktsgryta (svícková) och tomatgryta (rajská). Denna knödel är inte lagad på potatis utan består av grovmalet vetemjöl special, mjölk, äggvita, äggula, vatten, jäst och salt.
Den varianten som lagas på kokt potatis är precis som du skriver ganska nära de svenska kroppkakorna. Den serveras i princip alltid söt, dvs med antingen kvarg eller plommonfyllning, smält smör och vallmo.
Jag är därför lite osäker vilken variant du syftar på i ditt inlägg. Vg precisera.
~Paul~