2014-01-21, 18:20
Medlem
Gullegubbens avatar
Åtta år var för mycket den enda gången jag provat långlagring av non vintage. Ett par år går alltid bra.
Citera
2014-01-21, 18:48
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad är det för fel på skafferiet då?

Fullt med mat plus fel höjd på hyllorna, men annars en utmärkt plats.
Citera
2014-01-22, 01:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Beror på sort. Vissa sorter är bäst vid försäljning, andra kan med fördel lagras i några år. Är du osäker så rådfråga på bolaget. De är ofta mycket kompetenta och det finns stor chans att du finner ditt svar där.

Om du skall lagra så håll dem i mörker, gärna utan någon som helst tillgång till ljus. Fuktigt om det går och mycket svalt. Både ljus och temperaturer skall vara så jämna som möjligt. Ha alltid korken nedåt. Om flaskan har en dålig eller gammal kork finns det en poäng att byta kork om det rör sig om ett dyrare vin.

Vissa viner korkas om en gång om året och varje kork kostar ca 35 kr; en utgift som kan tyckas hög men om en flaska kostar x tusen tar de ganska snabbt igen den förlusten då de inte behöver kassera lika många viner. De kan också motivera sina priser med en jämn kvalitet. Detta gäller dock mycket fina viner.

Ett par invändningar: Vilka Champagner går inte att lagra? I vissa fall, med de allra billigaste MA-Champagnerna så kanske de inte vinner speciellt mycket på lagring, men det är i så fall för att vinet är bristfälligt från början. Är vinet inte bra till att börja med så blir det inte bra med lagring heller. Dessa viner kan vi dock bortse ifrån eftersom att, 1) Man bör aldrig köpa dem från början, och 2) De finns inte ens i Sverige. Frågar du någon på bolaget om lagring av Champagne så är det 90% chans att du får en tom blick och nått hasplande svar som stämmer mycket illa överens med verkligheten. Nån driftig säljare kanske ringer till kundservicen och frågar. Undantag gäller för de tre vinkällarbutikerna i Sthlm, Gbg och Malmö där det faktiskt finns några riktigt duktiga och intresserade individer. Jag har under perioder extraknäckt på flertalet olika SB-butiker, och jag gillar att testa att diskutera vin för att testa personalen lite på andra butiker som jag besöker. I de flesta fall är kunskapsnivån skrämmande låg. De kan i regel rabbla upp tre viner i en viss stil som de själva tycker om men knappast mer än så.

Korka om Champagne? Detta låter fullständigt uppåt väggarna. Det förekommer ibland för stilla viner men även då finns det en viss risk för oxideringschock, och det görs garanterat inte varje år utan snarare vart 10:e till vart 20:e år. En vanlig kork av hyfsad kvalitet håller lätt 20 år om flaskan inte förvarats allt för ogynnsamt. Dessutom, för varje ny kork som sätts i så ökar risken för TCA med 100%. Eftersom en bra kork aldrig skulle börja läcka på ett år (förutsatt att den förvarats hyfsat korrekt) så blir alltså risken att förstöra vinet betydligt större om man skulle hålla på att korka om så ofta. Har aldrig någonsin hört talas om någon som över huvud taget försökt korka om en Champagne och resultatet skulle förmodligen bli katastrofalt, särskilt med en gammal flaska. Dessutom är Champagnekorkar generellt mindre känsliga än vanliga vinkorkar då de sticker ut ovanför flaskan och hålls på plats av en grimma. Efter degorgeringen så är det originalkork som gäller.
Citera
2014-01-22, 01:40
Medlem
Quipus avatar
Dom bärgade ju 170år gammal gula änkan från botten av Ålands hav.. Inget fel på korkarna och smaken tydligen jävligt fin. Dyrt dock, 10000€/flaskan ungefär
Citera
2014-01-22, 09:22
Medlem
smokingfoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Dom bärgade ju 170år gammal gula änkan från botten av Ålands hav.. Inget fel på korkarna och smaken tydligen jävligt fin. Dyrt dock, 10000€/flaskan ungefär
Länk på detta tack
Citera
2014-01-22, 10:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox
Länk på detta tack

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/finland/8139473/Veuve-Clicquot-champagne-found-in-Baltic-shipwreck.html

Inkluderar video med cameos av allas våra egna Julle och Bengan (den förstnämnde var nog där för att berätta hur bra Champagnen var, den sistnämnda mest som kuriosa).
Senast redigerad av Feadog 2014-01-22 kl. 10:45.
Citera
2014-01-22, 11:21
Medlem
smokingfoxs avatar
Citat:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/finland/8139473/Veuve-Clicquot-champagne-found-in-Baltic-shipwreck.html

Inkluderar video med cameos av allas våra egna Julle och Bengan (den förstnämnde var nog där för att berätta hur bra Champagnen var, den sistnämnda mest som kuriosa).
Tack så mycket! Intressant
Citera
2014-01-22, 11:44
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox
Länk på detta tack

Det har varit en kolossalt lång följetong i de åländska dagstidningarna plus förstås internationell press. Om du bara googlar "champagnevraket" kommer det länkar hur mycket som helst. Finns en riktigt bra dokumentär med dykarna på YouTube eller på finska yle.fi också
Citera
2014-01-31, 20:05
Medlem
RocceTs avatar
Funderar på att köpa två stycken Dom Perignon eller Krug för att bevara i minst 30 år. Jag undrar då hur länge man maximalt kan bevara två flaskor i denna prissort.
Som jag har förstått det behöver man även en vinkyl i ett mörkt rum, hur mycket bör man lägga ner för att få en vinkyl som håller i minst 30 år eller måste man byta ut den vart tionde år?
Citera
2014-02-01, 00:12
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocceT
Funderar på att köpa två stycken Dom Perignon eller Krug för att bevara i minst 30 år. Jag undrar då hur länge man maximalt kan bevara två flaskor i denna prissort.
Som jag har förstått det behöver man även en vinkyl i ett mörkt rum, hur mycket bör man lägga ner för att få en vinkyl som håller i minst 30 år eller måste man byta ut den vart tionde år?

En "vinkyl" är ingen bra idé då dessa bara är tänkta att hålla vinerna vid serveringstemperatur. De har i regel en kompressor som vibrerar och har oftast låg luftfuktighet, som ett vanligt kylskåp. Det du i så fall behöver är ett vinlagringsskåp men det känns förbannat onödigt om du bara ska lagra två flaskor. Varför ska du lagra bara dessa två flaskor och inget annat?
Citera
2014-02-06, 19:23
Medlem
RocceTs avatar
Citat:
En "vinkyl" är ingen bra idé då dessa bara är tänkta att hålla vinerna vid serveringstemperatur. De har i regel en kompressor som vibrerar och har oftast låg luftfuktighet, som ett vanligt kylskåp. Det du i så fall behöver är ett vinlagringsskåp men det känns förbannat onödigt om du bara ska lagra två flaskor. Varför ska du lagra bara dessa två flaskor och inget annat?

Fyller 20 snart så har tyvärr inte hunnit köpa på mig en del fina flaskor än, ska väl kolla med päronen ifall de också är intresserade av att lagra viner. Skulle kanske kunna köpa några fler antar jag. Får se!
Men tack för tipset! Börjar kolla på vinlagringsskåp istället då!
Citera
2014-02-06, 21:46
Medlem
Feadogs avatar
Dometic och Climadiff anses vara de bästa skåpen. De tillverkar dock även serveringsskåp som inte är avsedda för lagring, så se noga till vad du köper om du köper. En solid dörr utan glasruta är det bästa, samt att det skall vara kompressorfri kylning.

Lagringsviner behöver inte vara snordyra. Det finns gott om viner för 100-200:- som är värda att lagra och som vinner på 10-20 år i god lagringsmiljö.
Senast redigerad av Feadog 2014-02-06 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in