2007-03-06, 10:00
Medlem
davidoffs avatar
Jag gillar Jacques Selosse bast av alla skumpor jag smakat. Kanske den unikaste smaken i vin varlden. Las garna om den sa kommer ni att forsta vad jag menar. Fast battre testa om ni kan hitta en flaska.
Citera
2007-03-06, 10:42
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff
Jag gillar Jacques Selosse bast av alla skumpor jag smakat. Kanske den unikaste smaken i vin varlden. Las garna om den sa kommer ni att forsta vad jag menar. Fast battre testa om ni kan hitta en flaska.

Har att göra med Ekfaten. Anselme använder en jäkla massa. Det är inte unikt, men det blir mer distinkt i hans viner av någon anledning. Och om man kommer objuden till vineriet så kan man ibland hitta honom med en Joint i mungipan. Visar man då ett stort intresse i, och lite kunskap om, hans produkter så kan man dåfå en riktigt grym guidad tur.

//FNG
Citera
2007-03-06, 11:45
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Har att göra med Ekfaten. Anselme använder en jäkla massa. Det är inte unikt, men det blir mer distinkt i hans viner av någon anledning. Och om man kommer objuden till vineriet så kan man ibland hitta honom med en Joint i mungipan. Visar man då ett stort intresse i, och lite kunskap om, hans produkter så kan man dåfå en riktigt grym guidad tur.

//FNG

Stammer sakert jag ar ingen expert men vad jag har fatt forklarat for mig sa beror den unika smaken framst pa att han fran borjag tillverkat bra chardonay viner och han gor skumpa pa ett liknande satt vilket paverkar smaken.
Citera
2007-03-06, 11:47
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidoff

Köpte 6 st helpavor av 1986, riktigt, riktigt bra. Jag har tre kvar. Förutom lagringssättet så är ju även Selosse precis som Salon 100% Chardonnayodlare.
Citera
2007-03-06, 14:32
Medlem
FNGs avatar
En Selosse är som en Montrachet med bubblor... I löööve!

//FNG
Citera
2007-03-06, 14:35
Medlem
davidoffs avatar
Jag blir overlycklig att ni kanner till detta och har smakat det. Jag har saker kopt 30 flaskor de senaste 5 aren. Jag har sett det i Sverige pa enstaka stallen. Jag tror produktionen ar ca 3000 flaskor per ar.
Citera
2007-03-06, 14:54
Medlem
xallos avatar
Vilken humor, jag har ett par flaskor Selosse "substance" liggande hos föräldrarna, det hade jag glömt bort, tack för att ni påminde mig!
Jag har faktiskt aldrig provat drycken tidigare men efter alla lovord här så blir jag ju tvungen!
Citera
2007-03-06, 15:02
Medlem
FNGs avatar
Substance är väl om jag inte missminner mig en blandning av tre årgångar och brukar vara helt lysande. Alltid lågt dosage i hans bubbel, ett tecken på kvalién att man inte behöver dölja bismaker med socker.

//FNG
Citera
2007-03-06, 17:05
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Vilken humor, jag har ett par flaskor Selosse "substance" liggande hos föräldrarna, det hade jag glömt bort, tack för att ni påminde mig!
Jag har faktiskt aldrig provat drycken tidigare men efter alla lovord här så blir jag ju tvungen!

Den ar sjukt bast. Jag beordrar dig att omedelbart oppna en flaska aven om den kostar si sa dar 2000 sek.
Citera
2007-03-06, 17:12
Medlem
FNGs avatar
2 papp är mycket för en substance, dom ligger väl på runt 750-850 när de släpps vill jag minnas?
Citera
2007-03-06, 17:32
Medlem
davidoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
2 papp är mycket för en substance, dom ligger väl på runt 750-850 när de släpps vill jag minnas?

Hum jag ska kolla i morgon
Citera
2007-03-06, 20:53
Medlem
xallos avatar
Jag har för mig att jag betalade 770:- per flaska (non vintage)men det var ett tag sen så jag är inte säker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in