2013-03-18, 18:55
Medlem
Någon som känner till hur länge en flaska Pol Roger håller i kylskåpet? Det är den vanliga flaskan man köper på systemet för 395 eller vad den nu kostar.

Tror jag haft den sedan Juli/Augusti och den ligger ner samt att jag vänt på den lite då och då.
Citera
2013-03-18, 19:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox
Krug mangnum 1989 fick jag hem idag.
ska bli intressant att testa

Kul. Skriv gärna om dina intryck här när du dragit korken. 1989 är ju dessutom en bra årgång i den klassiska trion 88-89-90.

Citat:
Ursprungligen postat av TheNewGodFlow
Jag vill inte dricka alkohol mer.. Det är inte bra för levern och hjärnan..

Haha. Varför valde du just champagnetråden för att meddela detta? Nej, alkohol i för stor mängd är lite dåligt för levern och hjärnan, men det är förbannat bra för hjärtat och själen (och kärlen). I lagom mängd är skadorna på andra organ dessutom försumbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Whooo
Någon som känner till hur länge en flaska Pol Roger håller i kylskåpet? Det är den vanliga flaskan man köper på systemet för 395 eller vad den nu kostar.

Tror jag haft den sedan Juli/Augusti och den ligger ner samt att jag vänt på den lite då och då.

Många år till. Champagne är oerhört lagringsdugligt, även vanliga standardcuvéer brukar bara må bra av några år på rygg. Dessutom går utvecklingen extremt långsamt i de låga temperaturerna som ett kylskåp håller. Men varför ska du hålla på och vända den? Bättre att bara låta den ligga.
Citera
2013-03-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Många år till. Champagne är oerhört lagringsdugligt, även vanliga standardcuvéer brukar bara må bra av några år på rygg. Dessutom går utvecklingen extremt långsamt i de låga temperaturerna som ett kylskåp håller. Men varför ska du hålla på och vända den? Bättre att bara låta den ligga.

Tyckte jag läste någonstans att man skulle göra det .

Ah då kan jag kanske låta den ligga fram till min födelsedag om några månader.
Citera
2013-03-19, 13:16
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokingfox
Krug mangnum 1989 fick jag hem idag.
ska bli intressant att testa

Den är ju inte trist, grattis.

Var med om en Krug-vertikal för ett par år sedan. 66, 79, 85, 88, 89, 90, 95, 96, 98 samt en GC med lite ålder.

Köpte för övrigt ett sexpack GC med ett par års flaskmognad i höstas, druckit två nu. Sjukt jävla gott.
Citera
2013-04-02, 21:28
Medlem
SpooN.s avatar
Såg nyss på Carinas bärbaratalkshow där de slår upp dompan med ett svärd, glaset pajade och de hällde ner skumpan i varsitt glas, är det inte farligt med tanke på att det åker in glaspartiklar?? var kommer denna showoff ifrån? Är det meningen att glaset ska gå sönder?
Citera
2013-04-02, 22:02
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Såg nyss på Carinas bärbaratalkshow där de slår upp dompan med ett svärd, glaset pajade och de hällde ner skumpan i varsitt glas, är det inte farligt med tanke på att det åker in glaspartiklar?? var kommer denna showoff ifrån? Är det meningen att glaset ska gå sönder?

Googla sabrering. Detta har varit allmänt känt sedan början av 1800-talet åtminstone. Dock inte den öppningsmetod jag föredrar. För mycket bubblor som går förlorade.
Citera
2013-04-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.

Det är ett så pass högt tryck i en flaska champagne vilket gör att splittret "skjuts" bort. Om jag minns rätt är det högre tryck i en flaska champagne än i ett traktordäck.
Citera
2013-04-08, 17:06
Medlem
Hej!

Någon som skulle kunna hjälpa mig med att hitta en god champagne som helst inte påminner om vin, som innehåller runt 10 % och uppåt alkohol samt för max 300 kronor?
Citera
2013-04-08, 18:02
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whooo

Beroende på om man uppskattar mognadstoner i Champagne eller ej; 12-25 år.
Citera
2013-04-08, 22:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Hej!

Någon som skulle kunna hjälpa mig med att hitta en god champagne som helst inte påminner om vin, som innehåller runt 10 % och uppåt alkohol samt för max 300 kronor?

Blir nog svårt att hitta en champagne som inte påminner om vin, champagne är vin.
Citera
2013-04-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Blir nog svårt att hitta en champagne som inte påminner om vin, champagne är vin.
Oj skrivfel, menar att det helst inte ska påminna om rött utan vitt vin!
Citera
2013-04-09, 20:02
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADAMzZz
Oj skrivfel, menar att det helst inte ska påminna om rött utan vitt vin!

Vet inte om det blev så mycket klarare....
Hur många skumpar har du druckit som smakat som rödvin? Men håll dig till Blanc de Blanc då, så är det enbart chardonnay, dvs vitvinsdruvor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in