Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Vilka kryddor är det egentligen som gäller i den optimala grekiska färsbiffen? I nästan varenda recept står det olika, inte ska man behöva laga sig genom alla rätter för att min nylagade tzatziki ska komma till sin rätt.

En väldigt fin och balanserad smak får man om man kombinerar rivet citronskal, hackade kalamataoliver, oregano och vitlök i färsen. Det är ingen absolut greksanning men det känns grekiskt för mig och gott är det.
Citera
2014-01-22, 00:32
Medlem
Tjockstarks avatar
Köpte en burk surkål.

Hur tillagar man den? Står inget på burken
Citera
2014-01-22, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark
Köpte en burk surkål.

Jag älskar den direkt ur burken. Tycker då smaken blir för stark kan du pressa ur saften och även skölja av lagom mycket surkål. Borde ingen med din avatar veta hur man förtär surkål?
Citera
2014-01-22, 00:45
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag älskar den direkt ur burken. Tycker då smaken blir för stark kan du pressa ur saften och även skölja av lagom mycket surkål. Borde ingen med din avatar veta hur man förtär surkål?
Är nog bara att värma den i en kastrull, ska inte koka antar jag. Bara bli varm, blir nog ganska seg o man vill ju ha kålen så krispig som möjligt antar jag.
Citera
2014-01-22, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Är nog bara att värma den i en kastrull, ska inte koka antar jag. Bara bli varm, blir nog ganska seg o man vill ju ha kålen så krispig som möjligt antar jag.
Kall på en hyggligt kryddstark korv är oslagbart, tycker jag.
Citera
2014-01-22, 01:08
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Jag är uppvuxen på surkål och knödel men mina kunskaper i köket är väl sisådär tyvärr...Ska koka potatis imorgon för första gången sen jag flyttade hemifrån
Citera
2014-01-22, 02:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Köpte en burk surkål.

Har käkat direkt från burken, var i Frankfurt för nån dag sen och provade igen. Den var inte varm i alla fall, kanske ljummen men den låg ju bland potatismos och frankfurters så den kanske var helt kall innan servering.

Jag skulle testat servera den kall, lite som pizzasallad alltså. Har inte ens slagit mig att man skulle kunna värma den.
Citera
2014-01-22, 08:16
Medlem
Citat:
Köpte en burk surkål.

En väldigt god sak att göra är att ta upp ungeför 200 g surkål och skölja den lite i ett durkslag. Blanda 1 dl rätt koncentrerad kycklingbuljong (typ 0,5 tärning till 1 dl vatten) och 1 dl vitt vin och koka surkålen i det. Tillsätt en liten nypa hel kummin också. Koka tills nästan allvätska är borta men se upp så det inte bränner fast i slutet. Det här ger en surkål som känns väldigt hemlagad. Det tar bort den syrligaste udden och rundar av smaken avsevärt
Citera
2014-01-22, 08:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Har käkat direkt från burken, var i Frankfurt för nån dag sen och provade igen. Den var inte varm i alla fall, kanske ljummen men den låg ju bland potatismos och frankfurters så den kanske var helt kall innan servering.

Jag skulle testat servera den kall, lite som pizzasallad alltså. Har inte ens slagit mig att man skulle kunna värma den.
Jag har aldrig ätit surkål. Påminner det om pizzasallad i smak och konsistens? Jag älskar nämligen pizzasallad, men brukar sällan göra eftersom det blir så mycket skräp i köket när jag strimlar vitkål .
Citera
2014-01-22, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har aldrig ätit surkål. Påminner det om pizzasallad i smak och konsistens? Jag älskar nämligen pizzasallad, men brukar sällan göra eftersom det blir så mycket skräp i köket när jag strimlar vitkål .
Det är en mycket "djupare" smak och kålen är mer lättuggad. Som namnet antyder smakar det surt, på ett väldigt gott sätt. Den kräver nästan någon stark smak eller fet mat för att komma till sin rätt.
Att göra sin egen surkål känns överkurs för mig. Finns på vanliga Maxiaffärer eller i tyska butiker.
Citera
2014-01-22, 09:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
En väldigt god sak att göra är att ta upp ungeför 200 g surkål och skölja den lite i ett durkslag. Blanda 1 dl rätt koncentrerad kycklingbuljong (typ 0,5 tärning till 1 dl vatten) och 1 dl vitt vin och koka surkålen i det. Tillsätt en liten nypa hel kummin också. Koka tills nästan allvätska är borta men se upp så det inte bränner fast i slutet. Det här ger en surkål som känns väldigt hemlagad. Det tar bort den syrligaste udden och rundar av smaken avsevärt
Din metod påminner om min egen:

Surkål (Mellaneuropeisk, 8 portioner)

Ingredienser:
• 1 burk färdig surkål (ca 800 g)
• 1 stor finhackad gul lök
• 1 oxbuljongtärning
• 1½ msk hel kummin (ej spis)
• smör till stekning och toppredning
• 2 lagerblad
• salt
• sv. peppar
• ca 1 dl ljus sirap
• vatten
• vetemjöl till redning

Arbetsgång:
Öppna burken och häll ut kålen i en V-sil. Pressa ut så mycket vätska som det går samt lägg kålen i en 4 l kastrull. Häll på vatten så det precis täcker, lägg i en buljongtärning och sjud upp sakta.

Fräs i smör i en stekpanna lök och kryddorna tills löken är glaserad/genomskinlig. Tillsätt denna till kålen. Tillsätt också sirapen. Koka nu alltsammans i ca 1 h, eller tills kålen är märkbart mjuk.

Gör en toppredning av smör och vetemjöl och tillsätt denna så att konsistensen liknar en trögflytande lavaström. Här kan jag inte lämna ut några exakta mått, man får testa sig fram. Börja med lite redning och addera allteftersom.

Smaka av. Jag gissar att kålen vid det här laget inte är helt perfekt. Du blir kanske tvungen att salta, peppra eller tillföra mer sirap alt. ättika (!). Smaken skall vara sötsur. Ungefär som sötsur sås. Tänk också på att skvätta i vatten då och då under koktiden, så att inte kålen bränner eller förlorar sin konsistens.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2014-01-22 kl. 09:18.
Citera
2014-01-22, 14:38
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Din metod påminner om min egen:

Surkål (Mellaneuropeisk, 8 portioner)

~Paul~

Det där lät riktigt smaskigt! Det får nog bli nästa gång jag ställer mig i köket med en burk surkål.

Men jag har en burk på 1 kg och jag vill värma den. Hur mycket vatten behövs på ett ungefär? 1-2 dl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in