Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
En väldigt god sak att göra är att ta upp ungeför 200 g surkål och skölja den lite i ett durkslag. Blanda 1 dl rätt koncentrerad kycklingbuljong (typ 0,5 tärning till 1 dl vatten) och 1 dl vitt vin och koka surkålen i det. Tillsätt en liten nypa hel kummin också. Koka tills nästan allvätska är borta men se upp så det inte bränner fast i slutet. Det här ger en surkål som känns väldigt hemlagad. Det tar bort den syrligaste udden och rundar av smaken avsevärt
Din metod påminner om min egen:
Surkål (Mellaneuropeisk, 8 portioner)
Ingredienser:
• 1 burk färdig surkål (ca 800 g)
• 1 stor finhackad gul lök
• 1 oxbuljongtärning
• 1½ msk hel kummin (ej spis)
• smör till stekning och toppredning
• 2 lagerblad
• salt
• sv. peppar
• ca 1 dl ljus sirap
• vatten
• vetemjöl till redning
Arbetsgång:
Öppna burken och häll ut kålen i en V-sil. Pressa ut så mycket vätska som det går samt lägg kålen i en 4 l kastrull. Häll på vatten så det precis täcker, lägg i en buljongtärning och sjud upp sakta.
Fräs i smör i en stekpanna lök och kryddorna tills löken är glaserad/genomskinlig. Tillsätt denna till kålen. Tillsätt också sirapen. Koka nu alltsammans i ca 1 h, eller tills kålen är märkbart mjuk.
Gör en toppredning av smör och vetemjöl och tillsätt denna så att konsistensen liknar en trögflytande lavaström. Här kan jag inte lämna ut några exakta mått, man får testa sig fram. Börja med lite redning och addera allteftersom.
Smaka av. Jag gissar att kålen vid det här laget inte är helt perfekt. Du blir kanske tvungen att salta, peppra eller tillföra mer sirap alt. ättika (!). Smaken skall vara sötsur. Ungefär som sötsur sås. Tänk också på att skvätta i vatten då och då under koktiden, så att inte kålen bränner eller förlorar sin konsistens.
~Paul~