2014-01-19, 17:48
Medlem
Audacias avatar
Tack för ett utförligt svar!

Jag själv vill bara göra mindre transaktioner, ex: köpa bitcoins, föra över till säljare, done!
Vi pratar i storlekarna 0,1-0,2 bitcoins, och jag skulle helst vilja köpa bitcoins med Swish, för att snabba på det mesta så mycket som möjligt.

Hur gör jag detta på enklaste sätt?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av orez
Av säkerhetsskäl bör du knappast hålla alla dina bitcoins på en handelsplats, vad händer om den handelsplatsen dyker? försvinner eller blir hackad? där har du stora säkerhetsproblemet med en central punkt.

Din dator behöver inte nämnvärt vara säkrare men det är en plats du kan kontrollera hur säkert du vill ha det.

Jag kan hålla med om att du har rätt, det kan kännas krångligt att hålla på föra över från ena stället till det andra stället varje gång man vill göra något med sina bitcoins, men just det konceptet är väldigt osäkert.

Jag känner mig rätt trygg i hur det är nu, min kunskap är vad som begränsar säkerheten, stora belopp och framtidssparande lagrar jag i med offline armory på en burk som aldrig har varit uppkopplad eller kommer vara uppkopplad. Risken att något virus skall ta mina bitcoins där är näst intill omöjlig, blir jag av med hårddvaran har jag fortfarande möjlighet att återskapa plånboken, hur jag väljer att lagra samt formatera den informationen är helt upp till mig.

En mindre summa låter jag ha kvar på en exchange där jag köper på vad jag tror är låga nivåer och säljer då jag har gjort en viss vinst, finns inget behov att jag skall kunna använda det som en plånbok att kunna genomföra köp precis som en bitcoin-plånbok.

Men jag antar att du är ute efter att kunna göra en betalning i fiat och få ut i bitcoins på under 10 minuter, det är knepigt då vi är så fast i ett gammalt banksystem som likt skivindustrin inte vill anpassa sig, detta är första gången som bankerna har fått en konkurrent som de inte riktigt vet hur de skall tackla, därför är det svårt för någon att i större skala på ett seriöst vis skapa tjänster som är smidiga och snabba, för vi är fast i bankernas klor.
Citera
2014-01-19, 20:21
Medlem
Scinners avatar
Hejsan!

Undrar lite om hur det fungerar med att tradea bitcoins.

Behöver jag ha ett företag där jag redovisar mina affärer och skattar för eventuella vinster? Eller går det bra som privatperson och hur redovisar jag då mina ev. vinster?

Tex: Jag satsar 10 000 och lyckas tiodubbla dessa pengar, hur mycket ska jag betala i skatter osv? Hur mycket skulle jag få i handen när allt var klart och betalt? (förstår att man inte bara tiodubblar sina pengar hur som helst, detta är som sagt bara ett exempel)
Citera
2014-01-19, 21:44
Medlem
Hur gjorde ni som redan har blivit verifierade på Bitstamp? Tog ni bild på ert pass och skickade. Är man tvungen att visa ansiktet på passet eller kan man redigera bort den biten? Undrar också om man kan ta bild på en faktura som man har fått när man har handlat på internet, istället för räkning?
Citera
2014-01-19, 21:56
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scinner
Hejsan!

Undrar lite om hur det fungerar med att tradea bitcoins.

Behöver jag ha ett företag där jag redovisar mina affärer och skattar för eventuella vinster? Eller går det bra som privatperson och hur redovisar jag då mina ev. vinster?

Tex: Jag satsar 10 000 och lyckas tiodubbla dessa pengar, hur mycket ska jag betala i skatter osv? Hur mycket skulle jag få i handen när allt var klart och betalt? (förstår att man inte bara tiodubblar sina pengar hur som helst, detta är som sagt bara ett exempel)
Du redovisar det i deklarationen. Du behöver inte ha företag.

Det blir 90 000kr i vinst, 30% på 90 000kr är 30 000kr. Det vill säga att du får behålla 60 000kr och måste betala 30 000kr i skatt. Exakt vart du ska skriva detta i deklarationen vet jag inte, för kunde inte logga in på skatteverket och kolla. Men det skulle i så fall vara under valutahandel eller liknande.
Citera
2014-01-19, 22:02
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Du redovisar det i deklarationen. Du behöver inte ha företag.

Det blir 90 000kr i vinst, 30% på 90 000kr är 30 000kr. Det vill säga att du får behålla 60 000kr och måste betala 30 000kr i skatt. Exakt vart du ska skriva detta i deklarationen vet jag inte, för kunde inte logga in på skatteverket och kolla. Men det skulle i så fall vara under valutahandel eller liknande.

Kanon! Tack för hjälpen!

Ska kolla på skatteverket.
Citera
2014-01-20, 03:02
Medlem
vizuals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom
Ja precis jag tycker det är skönt för då kan jag sitta i bitcoins hela tiden om jag vill och fortfarande göra trades

så om jag har 100lax investerat när en bitcoin är $1k och det skulle stiga till $2k så skulle jag tjäna sluta med 350k istället för 200k??
Citera
2014-01-20, 03:41
Medlem
boms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vizual
så om jag har 100lax investerat när en bitcoin är $1k och det skulle stiga till $2k så skulle jag tjäna sluta med 350k istället för 200k??

Hmm aa det funkar så man lånar usd automatiskt på sidan när man gör en sån "margin trade" kallas det. Så du äger aldrig bitcoinen och kan inte "stjäla" den ifrån sidan. Utan du köper den bara för att sälja den dyrare.
Okej du köper bitcoin för 100 000$ när den är 1000$. Då blir det 100 stycken bitcoin du köper på lån. sen går bitcoin upp till 2000$ då säljer du dina 100 bitcoin. Då får du 200 000$-100 000$(lånet) som du köpte dom för. Alltså 100 000$.

Ja precis 350k. Eftersom leverage är 2,5:1 så kan man köpa exakt 2,5 bitcoin på lån om man har 1 bitcoin. Samtidigt äger man ju fortfarande sin bitcoin och om dom går upp i värde så ja det blir 350k dåra Men går dom ner blir det jävligt om man inte har usd att täcka förlusten med. För då växlar den så mycket av ens bitcoin till usd för att betala för förlusten. Och har det gått ner så blir det en större del av bitcoinen som man blir av med för den med är värd mindre Så har alltid usd också för och täcka en sån förlust..

Då skulle det bli 350k i vinst då. istället för 100k, inte 200k :P 100k var ju redan dina pengar du investerade med i det fallet ... hehe

Edit: Hade du tänkt och trada bitcoins? Det här kanske tillhör daytrading tråden isåfall men iaf
http://www.wallstreetcrypto.com/p/crypto-forex-101-ride-on-magic-school.html
Om du vill göra trades där du över en tid faktist kommer att gå plus så följ det han säger.. Kolla bakåt i charten på bitcoinwisdom några månader eller så och tänk dig att du följer hans råd och sen scrollar du fram och kollar hur det skulle ha gått isåfall. Det är helt otroligt vad träffsäkra dom där metoderna är. Det verkar inte heller vara något speciellt med bitcoin som gör att det just fungerar med bitcoin utan det verkar som det gäller vanliga aktie marknader också. Jag har inte dock inte testat med aktier ännu men jag ska... Utan metod sitter man bara och gissar lixom, det funkar inte i längden marknaden är ju gjord så precis så den ska lura en om man går efter känsla. Det slår fan alltid fel
Senast redigerad av bom 2014-01-20 kl. 04:00.
Citera
2014-01-20, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scinner
Kanon! Tack för hjälpen!

Ska kolla på skatteverket.
Skatteverket räknar inte kryptovalutor som valutor så vad jag hört så behöver man inte skatta de pengar man tjänar genom kryptovalutor.
Dessutom, kan de bevisa att du var i Sverige när du tjänade dessa pengar? Utbetalningen sker från ett internationellt konto dessutom
Citera
2014-01-20, 05:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Låter ju som en bitcoinadress? typ 1Baqdv74wuu7cKwDGNkAK8vA6n8yzPWRLJ ?

Ja! Det är en adress. Kan det finnas coins på den?
Citera
2014-01-20, 05:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Har du mineat förut? Har du köpt förut? Isåfall - antagligen.
Har du tillgång till hårddisken du använde på den tiden? Isåfall gå in i %appdata% -> bitcoin sen ser du wallet.dat.
Dra wallet.dat till %appdata% i din nuvarande dator (kom ihåg att flytta på wallet.dat du använder just nu, lägg den på skrivbordet typ) sen låter du plånboken synca.
Se ifall du hade coins!

Ifall du sitter på några hundra är det ju bara att du donerar litegrann!
12MBt2ZDDezmeF7ykTNXWUzxkXAHNdV3g2
Citera
2014-01-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Ännu enklare: Gå till https://blockchain.info/ och skriv in din adress. Då ser du direkt hur mycket pengar som finns på den.
Citera
2014-01-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Tack för ett utförligt svar!

Jag själv vill bara göra mindre transaktioner, ex: köpa bitcoins, föra över till säljare, done!
Vi pratar i storlekarna 0,1-0,2 bitcoins, och jag skulle helst vilja köpa bitcoins med Swish, för att snabba på det mesta så mycket som möjligt.

Hur gör jag detta på enklaste sätt?

Mvh

Hitta en säljare på localbitcoins som kan hantera betalning via Swish eller handla via BTCX.se
Handlar du via localbitcoins kan du förvara dina bitcoins genom deras sajt, men det är rekommenderat att du installerar en egen klient på din telefon eller dator för bättre säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in