Citat:
Ursprungligen postat av
Audacia
Hej!
Är det bara jag som tycker hela processen med att skaffa plånbok, växla, köpa/sälja, flytta etc etc är väldigt krångligt?
Varför finns det tex inte en köp/sälj sajt som också kan handha en plånbok?
När det är 20 steg man måste genomföra för att köpa sina ynka bitcoins så backar jag bara av säkerhets skäl!
Kan någon tipsa om en bra och enkel svensk guide? Och eftersom jag vill handla med Swish, så bör guiden ta upp det också!
Tack på förhand!
Av säkerhetsskäl bör du knappast hålla alla dina bitcoins på en handelsplats, vad händer om den handelsplatsen dyker? försvinner eller blir hackad? där har du stora säkerhetsproblemet med en central punkt.
Din dator behöver inte nämnvärt vara säkrare men det är en plats du kan kontrollera hur säkert du vill ha det.
Jag kan hålla med om att du har rätt, det kan kännas krångligt att hålla på föra över från ena stället till det andra stället varje gång man vill göra något med sina bitcoins, men just det konceptet är väldigt osäkert.
Jag känner mig rätt trygg i hur det är nu, min kunskap är vad som begränsar säkerheten, stora belopp och framtidssparande lagrar jag i med offline armory på en burk som aldrig har varit uppkopplad eller kommer vara uppkopplad. Risken att något virus skall ta mina bitcoins där är näst intill omöjlig, blir jag av med hårddvaran har jag fortfarande möjlighet att återskapa plånboken, hur jag väljer att lagra samt formatera den informationen är helt upp till mig.
En mindre summa låter jag ha kvar på en exchange där jag köper på vad jag tror är låga nivåer och säljer då jag har gjort en viss vinst, finns inget behov att jag skall kunna använda det som en plånbok att kunna genomföra köp precis som en bitcoin-plånbok.
Men jag antar att du är ute efter att kunna göra en betalning i fiat och få ut i bitcoins på under 10 minuter, det är knepigt då vi är så fast i ett gammalt banksystem som likt skivindustrin inte vill anpassa sig, detta är första gången som bankerna har fått en konkurrent som de inte riktigt vet hur de skall tackla, därför är det svårt för någon att i större skala på ett seriöst vis skapa tjänster som är smidiga och snabba, för vi är fast i bankernas klor.