2014-01-19, 01:40
Medlem
Audacias avatar
Hej!

Är det bara jag som tycker hela processen med att skaffa plånbok, växla, köpa/sälja, flytta etc etc är väldigt krångligt?

Varför finns det tex inte en köp/sälj sajt som också kan handha en plånbok?

När det är 20 steg man måste genomföra för att köpa sina ynka bitcoins så backar jag bara av säkerhets skäl!

Kan någon tipsa om en bra och enkel svensk guide? Och eftersom jag vill handla med Swish, så bör guiden ta upp det också!

Tack på förhand!
Citera
2014-01-19, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Hej!

Är det bara jag som tycker hela processen med att skaffa plånbok, växla, köpa/sälja, flytta etc etc är väldigt krångligt?

Tack på förhand!

Bara att sätta in pengar/btc på en exchange och ha dom där, du behöver inte ha en egen plånbok. Det är säkrare att ha dom på din dator än en exchange.
Citera
2014-01-19, 14:35
Avslutad
Grejade lite med bitcoin för två år sedan, men gick inte vidare med det förens idag. Har någon gammal nyckel-kod som jag sparade när jag registrerade mig, vad ska jag göra med den nu idag?
Senast redigerad av dicf 2014-01-19 kl. 14:37.
Citera
2014-01-19, 14:40
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Hej!

När det är 20 steg man måste genomföra för att köpa sina ynka bitcoins så backar jag bara av säkerhets skäl!

Kan någon tipsa om en bra och enkel svensk guide? Och eftersom jag vill handla med Swish, så bör guiden ta upp det också!

Tack på förhand!

Av säkerhetsskäl bör du knappast hålla alla dina bitcoins på en handelsplats, vad händer om den handelsplatsen dyker? försvinner eller blir hackad? där har du stora säkerhetsproblemet med en central punkt.

Din dator behöver inte nämnvärt vara säkrare men det är en plats du kan kontrollera hur säkert du vill ha det.

Jag kan hålla med om att du har rätt, det kan kännas krångligt att hålla på föra över från ena stället till det andra stället varje gång man vill göra något med sina bitcoins, men just det konceptet är väldigt osäkert.

Jag känner mig rätt trygg i hur det är nu, min kunskap är vad som begränsar säkerheten, stora belopp och framtidssparande lagrar jag i med offline armory på en burk som aldrig har varit uppkopplad eller kommer vara uppkopplad. Risken att något virus skall ta mina bitcoins där är näst intill omöjlig, blir jag av med hårddvaran har jag fortfarande möjlighet att återskapa plånboken, hur jag väljer att lagra samt formatera den informationen är helt upp till mig.

En mindre summa låter jag ha kvar på en exchange där jag köper på vad jag tror är låga nivåer och säljer då jag har gjort en viss vinst, finns inget behov att jag skall kunna använda det som en plånbok att kunna genomföra köp precis som en bitcoin-plånbok.

Men jag antar att du är ute efter att kunna göra en betalning i fiat och få ut i bitcoins på under 10 minuter, det är knepigt då vi är så fast i ett gammalt banksystem som likt skivindustrin inte vill anpassa sig, detta är första gången som bankerna har fått en konkurrent som de inte riktigt vet hur de skall tackla, därför är det svårt för någon att i större skala på ett seriöst vis skapa tjänster som är smidiga och snabba, för vi är fast i bankernas klor.
Citera
2014-01-19, 14:41
Medlem
orezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicf
Grejade lite med bitcoin för två år sedan, men gick inte vidare med det förens idag. Har någon gammal nyckel-kod som jag sparade när jag registrerade mig, vad ska jag göra med den nu idag?

Du kan nog behöva ge mer information om vad det är för nyckel-kod du snackar om, är det en seed är det en brainwallet? vilken klient använde du eller var det en tjänst?
Citera
2014-01-19, 15:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av orez
Du kan nog behöva ge mer information om vad det är för nyckel-kod du snackar om, är det en seed är det en brainwallet? vilken klient använde du eller var det en tjänst?

Har bara sparat en kod med siffror och blandae stora och små bokstäver och skrivit bitcoin. Vet inte om det var en registreringskod eller vad.
Har laddat ner en plånbok (den vanliga bitcoin software) men har för kass dator, drar upp för mycket processor.
Citera
2014-01-19, 16:06
Medlem
Citat:
Har bara sparat en kod med siffror och blandae stora och små bokstäver och skrivit bitcoin. Vet inte om det var en registreringskod eller vad.
Har laddat ner en plånbok (den vanliga bitcoin software) men har för kass dator, drar upp för mycket processor.

Antar att detta är din privatekey, om du har tur finns det bitcoins på den.
Gudie: https://en.bitcoin.it/wiki/How_to_import_private_keys_v7%2B
Tror faktiskt du bara kan öppna konsollen och skriva "importprivkey (din kod)"
Citera
2014-01-19, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OmgPwned
Antar att detta är din privatekey, om du har tur finns det bitcoins på den.
Gudie: https://en.bitcoin.it/wiki/How_to_import_private_keys_v7%2B
Tror faktiskt du bara kan öppna konsollen och skriva "importprivkey (din kod)"

Tack för hjälpen, men det stod: Invalid private key (code -5)
Citera
2014-01-19, 16:34
Medlem
Ok. Har nu gjort 1 konto på bitstamp och tänker verifiera mig snart. Kommer att köpa 2 BTC och mitt mål är att inte omväxla de till Fiat när jag går i plus. Jag vill hålla dessa BTC i flera år, förmodligen framtill BTC blir minst lika stort/använt som Fiat.

Jag har en helt ny stationär dator som jag aldrig använder och därför tror jag att det är ett bra ställe att spara mina BTC på. Jag undrar då, vilken wallet rekommenderar ni att jag använder mig av? Vilka andra säkerhets åtgärder tycker ni jag ska ta för att inte bli av med mina BTC?

Tacksam för svar.
Citera
2014-01-19, 16:46
Medlem
Citat:

Okej, hur många tecken är koden på? Private keys ligger runt 50 tecken iaf.
Känner bara att om jag hade skrivit ner en bitcoin kod så hade det varit min private key eller lösenordet till min wallet.
Citera
2014-01-19, 16:46
Medlem
Citat:

Kontakta:
http://www.walletrecoveryservices.com/
Citera
2014-01-19, 16:55
Medlem
Sikkans avatar
Citat:

Låter ju som en bitcoinadress? typ 1Baqdv74wuu7cKwDGNkAK8vA6n8yzPWRLJ ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in