2014-01-19, 00:12
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag bara reflekterar över det återkommande mantrat det finns inga indicier som pekar mot MB, och motiv är ingenting polisen bryr sig om, varför var han misstänkt då, det skulle jag bra gärna vilja veta.
Jag tror det är för att han hade ett förhållande med VB. Och för att de hade sms-kommunikation samma kväll som hon försvann. Det räcker för misstankar, förhör och span. Men eftersom det inte kom fram mer kunde man inte häkta och genomföra husrannsakan. Det är min gissning.
Citera
2014-01-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men OY, han medgav att han haft ett hemligt förhållande med den försvunna i sitt andra förhör. Självklart blev han iom det automatiskt medlem av personkretsen "kan misstänkas" i utredningen. Det finns inget konstigt med detta. Om han i övrigt gjorde ett "suspekt" intryck på någon utredare (förutom då att han ljög i första förhöret) vore intressant att få kunskap om, men det är inget vi lär få veta. Vi kan bara konstatera att under en del av utredningen bedömde man honom uppenbarligen som mer intressant än KJ och satte span på honom. Helt tydligt så gav inte detta span någonting av värde och man skiftade därför efter någon dryg vecka tillbaka till KJ. Sen tog händelserna en annan utveckling snabbt iom fyndet av kroppsdelarna

Det var väl inte svaret på frågan från OY?

VB hade också en karatetränare i Luleå. Men det är just MB man riktar in sig på.

Sedan blir ju inte saken bättre av att han ljuger sig genom första förhöret ... och så småningom kommer fram till att OK de hade haft en relation men den var avslutad, som sedan visade sig mynna ut i att VB/MBs sexuella relation pågick ända till mars .. minst.

EDIT. Om MB hållit sig till sanningen hade det hela möjligen varit klarare.
Senast redigerad av Remark 2014-01-19 kl. 00:43.
Citera
2014-01-19, 01:03
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att du fått det påpekat för dig flera gånger tidigare att det inte alls var så att SMS-trafiken "peakade" i maj. Tvärtom så var den sista veckan en av dem som det skickades minst mail på under mätperioden.

Antingen ljuger du för att få "din gubbe" att verka suspektare än han är. Eller så ägnar du dig åt önsketänkande igen av emotionella skäl. Jag misstänker väl mer det senare, men det är ändå tråkigt att du drar upp felaktigheter i tråden igen.

Hon "försvann" 4 maj, så att just den månaden inte registrerade mycket trafik - är väl naturligt.

Jag har inget egenintresse av att dra upp felaktigheter i tråden. Men jag tar till mig och får studera FUP bättre.
Citera
2014-01-19, 01:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FUP 62
FUP 126

Andrea* Bill* Gri* Jönsso* (*= s,y,m, n) som var med i samma grupp som KJ (Och ME?) bor i samma trappuppgång som ME.
ABGJ är kompis med Petri* Hertzber* (*= k, g)

Diverse quotes från FUP:

Alla de dagar som ABGJ deltog i sökandet av Vatchareeya tillsammans med Missing
People så var även KJ närvarande.

Det var ABGJ som kom med historien om att han tyket det var skumt att han lånat ut en rosa tændare till KJ och fick en svart tändare tillbaka.

ABGJ uppfattning om KJs deltagande i sökandet är att KJ bara deltog och inte letade aktivt.

Till samtliga sökområden så åkte ABGJ med i KJs bil med KJ som förare.
Alla gånger som ABGJ åke i Kristoffers bil så åkte även Jannik* (*= e).

ABGJ fick reda på under den första samlingen med Missing People vid Bodens
brandstation att KJ kände VB samt att hon varit hemma hos honom ock
pluggat kvällen som hon försvann.

ABGJ sökte aktivt.Han till och med införskaffade nya skogs-/vandrar kängor inför letandet.
ABGJ uppfattning är att alla i hans grupp letade aktivt medan KJ bara liksom deltog.
KJ verkade inte vara så intresserad.

Värkar som att ABGJ gjör vad han kan för att mistänksamgjöra KJ.

Undrar om och i så fall hur väl ABGJ och ME kjänner varandra iom att dom bo i samma trappupgång???

Verkar vara en hjälpsam typ, investerar i nya kängor bara för det här ändamålet.
Man kan ju undra vad han hade på fötterna vanligtvis, allra helst sulorna.

Så här då, händerna bort pga DNA, torson till fp 2, den var för otymplig att föra in i huset, benen på fp 1 för att misstänkliggöra KJ. Varför KJ, varför det gula huset? I tråden men även under söken så har det framgått att KJ var den siste som såg VB i livet, KJ sa ju det till allt och alla. Varför inte passa på att använda sig av en plats som KJ har koppling till? Här i tråden tipsade jag om det, kanske någon snappade upp det. Dessutom, om MPS fick informationen om "heta" platser, varför sökte de inte där ganska omgående?

Glöm inte att den här ABGJ har färdats i KJ bil vid flera tillfällen under söken, således troligen haft tillgång till bagageutrymmet. Beträffande ABGJ granne ME så är han vän med KJ enligt uppgift i FUP, var chef för gruppcheferna, synts med KJ under söken men talar inte sanning om hur många gånger han har träffat KJ, nämner iaf inte att han är vän med honom och har träffat honom under söken. Först in i huset, sist ut vid fyndtillfället. Ingen hade handskar enligt MLL(?), men enligt uppgift i FUP så hade han det tidigare under söken. Petar på benen i styckningsänden med sin kniv, petar med kängan, flest spår från hans kängor på golvet. Har en uppfattning om hur länge benen har legat där. Van vid att se döda människor , därför inte så chockad, har jobbat på äldreboende, dock var de döingarna troligen inte styckade. Inte undra på att han har ångestdämpande medicin hemma.

Hm, kan inte släppa den här typen riktigt än.
Citera
2014-01-19, 01:07
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag undrar var det står att det omöjligt kan vara ett stämjärn? Inte vad du tror. Eller är det du som anser det omöjligtvis kan vara ett dyligt verktyg? Då är det en annan sak. Du får givetvis tro vad du vill. Det lät bara som det var fastställt i utredningen att det omöjligen kan vara ett stämjärn som tillfogat VB de fatala skadorna.

Kriminaltekniker Lindblom vittnar om det i rättegången:
Citat:
– Nja. Inte med det antalet hugg. Skadorna kommer ej från en vanlig kniv, snarare ett u- eller skålformat blad. Man kan tänka sig ett stämjärn men detta är både spetsigt och u-format. Vi har tittat på olika föremål. Det finns ett verktyg som heter märlspik, som används när man binder ihop rep. Den formen stämmer bra överens med skadorna, även om jag inte vet hur pass eggvass en sån märlspik är, sade Lindblom.

Förtydligande:
Man skulle kunna tänka sig att det är ett stämjärn men det är det inte för detta verktyg är både spetsigt och u-format. Det är alltså inte ett stämjärn, punkt, slut.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-19 kl. 01:10.
Citera
2014-01-19, 01:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Men OY, han medgav att han haft ett hemligt förhållande med den försvunna i sitt andra förhör. Självklart blev han iom det automatiskt medlem av personkretsen "kan misstänkas" i utredningen. Det finns inget konstigt med detta. Om han i övrigt gjorde ett "suspekt" intryck på någon utredare (förutom då att han ljög i första förhöret) vore intressant att få kunskap om, men det är inget vi lär få veta. Vi kan bara konstatera att under en del av utredningen bedömde man honom uppenbarligen som mer intressant än KJ och satte span på honom. Helt tydligt så gav inte detta span någonting av värde och man skiftade därför efter någon dryg vecka tillbaka till KJ. Sen tog händelserna en annan utveckling snabbt iom fyndet av kroppsdelarna

Kan misstänkas, så tror jag också att statusen på honom var. Men mobilen då, när beslagtog dom den, man gör väl inte beslag hur som helst utan att ha mer att gå på än att han ingick i personkretsen?

Beträffande span, det har ju sagts från myndighetshåll att KJ inte uppträdde som en gärningsman brukar göra under den tid de hade span på honom, borde inte heller ha givit något, 0-0 skulle jag vilja säga. Det om något borde tala till hans fördel också.
Citera
2014-01-19, 01:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Förtydligande:
Man skulle kunna tänka sig att det är ett stämjärn men det är det inte för detta verktyg är både spetsigt och u-format. Det är alltså inte ett stämjärn, punkt, slut.

Men det kan vara ett håljärn/skölpjärn. Jag vet inte hur många gånger det har tagits upp i tråden, länkats till bilder, det finns sådana järn som har en vass U-formad egg som inte är i nittio grader mot verktygets längdsida.

Gubbfan till expert vet ju inte ens hur pass en märlspik är vass eller inte, så varför ens orda om det, idiot!

EDIT;Och för att röra till det lite, sirjärn, jag kan tänka mig att det var ett sådant som KJ sirade ut en smiley på bordet med.

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/sirjarn-pid1818

Finns i olika bredder och typer av eggform.
Senast redigerad av OY 2014-01-19 kl. 01:26.
Citera
2014-01-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det kan vara ett håljärn/skölpjärn. Jag vet inte hur många gånger det har tagits upp i tråden, länkats till bilder, det finns sådana järn som har en vass U-formad egg som inte är i nittio grader mot verktygets längdsida.

Gubbfan till expert vet ju inte ens hur pass en märlspik är vass eller inte, så varför ens orda om det, idiot!

EDIT;Och för att röra till det lite, sirjärn, jag kan tänka mig att det var ett sådant som KJ sirade ut en smiley på bordet med.

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/bildhuggar--stamjarn/sirjarn-pid1818

Finns i olika bredder och typer av eggform.

Har vi sett någon bild på den där smileyn? Kan inte erinra mig det. Den borde säga något om verktyget.
Citera
2014-01-19, 01:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har vi sett någon bild på den där smileyn? Kan inte erinra mig det. Den borde säga något om verktyget.

Som en sån sak, bra. Jag vet inte om den finns i FUP, har för mig det. Oavsett vilket så kan vi ändå inte vara säkra på att verktyget var KJ:s, han nekar till att ha haft ett sådant. Finns ett vittne som säger sig ha sett ett verktyg hos KJ, men det behöver inte vara sant, kan minnas fel medvetet eller omedvetet.
Citera
2014-01-19, 01:48
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Citat:
– Nja. Inte med det antalet hugg. Skadorna kommer ej från en vanlig kniv, snarare ett u- eller skålformat blad. Man kan tänka sig ett stämjärn men detta är både spetsigt och u-format. Vi har tittat på olika föremål. Det finns ett verktyg som heter märlspik, som används när man binder ihop rep. Den formen stämmer bra överens med skadorna, även om jag inte vet hur pass eggvass en sån märlspik är, sade Lindblom.

Jag tror i och för sig det har påpekats tidigare. En märlspik är definitivt inte eggvass. Jag har själv använt en sådan och hade den varit eggvass så hade man skadat repet som man arbetar med. Så om såren garanterat kommer från något som är eggvasst så är det inte från en märlspik eller splitsnål.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-19 kl. 01:52.
Citera
2014-01-19, 01:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tror i och för sig det har påpekats tidigare. En märlspik är definitivt inte eggvass. Jag har själv använt en sådan och hade den varit eggvass så hade man skadat repet som man arbetar med.

Att teknikern ens tar ordet i munnen vittnar ju om tillförlitligheten i laboratoriets undersökningar och slutsatser, under all kritik tycker jag. Visst är det som du säger, märlspiken är inte eggvass av naturliga skäl.
Citera
2014-01-19, 03:56
Medlem
Jag gjorde en test med en bil liknande KJ:s och genom att gå ut till vänster från låset i bakluckan var det inga problem att få en glipa mellan bakluckan och chassit, jag använde endast ett mycket enkelt verktyg. Därför att plantera in blod i bagageutrymmet skulle inte vara något problem.
Jag anser det här påståendet att det är ett bevis mot KJ att det fanns blod i bagageutrymmet kan inte ses som något bevis.
Ett bevis skall vara " Ställt utom rimligt tvivel" , det kan man inte alls påstå om blodet i bagageutrymmet.
Blodspåret i bagageutrymmet bevisar inte att några kroppsdelar har tranporterats med bilen, därför kan sägas att blodpåret betyder ingenting och kan inte ses som något bevis att KJ skulle vara någon gärningman.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-19 kl. 04:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in