2014-01-19, 05:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns enligt uppgifter i tråden inga indicier mot MB, så varför var han misstänkt, han var ju inte den siste som såg VB i livet, åtminstone inte vad man visste då. Man hade inte ens tillgång till elektronisk kommunikation, varför misstänktes han?

Han var aldrig misstänkt. Han tillhörde kategorin "Kan misstänkas".
Citera
2014-01-19, 06:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Varför göra det här till en semantisk fråga ? MB togs ju in på förhör vid ett par tillfällen ..
Citera
2014-01-19, 06:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Varför göra det här till en semantisk fråga ? MB togs ju in på förhör vid ett par tillfällen ..

Det var många som togs in på förhör för att höra upplysningsvis, i MBs fall fanns det frågor att utreda för att kunna se om det fanns skäl till misstanke, vilket åklagaren inte ansåg efter förhören.

Det är fakta.
Citera
2014-01-19, 06:41
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:

Han delgavs ingen misstanke, så rent konkret så är svaret nej han va aldrig misstänkt.
Har du problem med att begripa hur man utrett detta fallet? Fällande dom är på ingång, och bevisen övertygande, så vad är du ute efter?

Citat:
Fetat är ett bottenfalskt påstående - det finns inte ett enda bevis på att den snart dömde KJ har mördat Vatchareeya Bangsuan eller att han har styckat hennes kropp, och än mindre finns övertygande bevisning, möjligen övertygas dumskallar. I vilken sagobok har du läst det här ? Vilket/vilka övertygande bevis syftar du på ? Du har tvärfel i ditt påstående - det kan ha varit KJ som har utfört detta, men det är inte bevisat och det föreligger inte heller en hållbar indiciekedja bortom tvivel. Rätt magstarkt då att påstå detta när varken brottsplats eller mordvapen har påträffats, tycker du inte, och sist men inte minst - man vet inte när VB mördades, tidsfönstret är generöst, och därmed är det omöjligt att utesluta alternativ(a) gärningsperson(er). Förskona oss från din totala brist på logik, ok ..

Nähä, det säger du helt uppriktigt, men då är det så förstår du att du kanske inte följt med i detta fallet och hur domstolen har uttalat sig om bevisen.
De enda som ska övertygas och de enda som dömer KJ är domstolarna. Indiciekedjan och teknisk bevisning gäller om du missat det.
Någon annan gm finns inte så det är helt klart uteslutet. Nej, jag tycker det är solklart inget annat. Tramset du framför har ingen relevans alls det är svammel.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-19 kl. 06:46.
Citera
2014-01-19, 07:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Han delgavs ingen misstanke, så rent konkret så är svaret nej han va aldrig misstänkt.
Har du problem med att begripa hur man utrett detta fallet? Fällande dom är på ingång, och bevisen övertygande, så vad är du ute efter?

Nähä, det säger du helt uppriktigt, men då är det så förstår du att du kanske inte följt med i detta fallet och hur domstolen har uttalat sig om bevisen.
De enda som ska övertygas och de enda som dömer KJ är domstolarna. Indiciekedjan och teknisk bevisning gäller om du missat det.
Någon annan gm finns inte så det är helt klart uteslutet. Nej, jag tycker det är solklart inget annat. Tramset du framför har ingen relevans alls det är svammel.

Ge då exempel på bevis som binder KJ till mord och styckning ! Eller bevis som binder honom till någonting annat straffbart som du kan hitta på ! Vad gör att du så tvärsäkert utesluter alternativ gm ? Det gör ju inte ens åklagarna ..
Citera
2014-01-19, 09:51
Medlem
MB är inte misstänkt för något mord av VB och har helt säkert inte begått något sådant mord, men han skulle kunna vara misstänkt som delaktig i hennes försvinnande.
Citera
2014-01-19, 10:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
MB är inte misstänkt för något mord av VB och har helt säkert inte begått något sådant mord, men han skulle kunna vara misstänkt som delaktig i hennes försvinnande.

???

Hur tänker du nu?
Citera
2014-01-19, 10:44
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Det finns fyra grader av misstanke i Sverige. Det stämmer att MB bara nådde upp till "Kan misstänkas". Nästa nivå "Skäligen misstänkt" kom han aldrig upp till och det var väl därför man inte kunde genomföra någon husrannsakan.

Lekmannatermen misstänkt som vi använde i vår diskussion finns inte som en egen nivå av misstankegrad. Definitionen av ordet kan därför variera något men jag tycker definitivt det är rimligt att använda den för alla fyra nivåer som finns av misstankegrad. Speciellt för MB eftersom han utsattes för span. Jag tycker därför att du har fel när du påstår att MB aldrig var misstänkt.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-19 kl. 10:49.
Citera
2014-01-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag gjorde en test med en bil liknande KJ:s och genom att gå ut till vänster från låset i bakluckan var det inga problem att få en glipa mellan bakluckan och chassit, jag använde endast ett mycket enkelt verktyg. Därför att plantera in blod i bagageutrymmet skulle inte vara något problem.
Jag anser det här påståendet att det är ett bevis mot KJ att det fanns blod i bagageutrymmet kan inte ses som något bevis.
Ett bevis skall vara " Ställt utom rimligt tvivel" , det kan man inte alls påstå om blodet i bagageutrymmet.
Blodspåret i bagageutrymmet bevisar inte att några kroppsdelar har tranporterats med bilen, därför kan sägas att blodpåret betyder ingenting och kan inte ses som något bevis att KJ skulle vara någon gärningman.

Om man vill bevisa att någon fraktat en död människokropp i sitt bagageutrymme vad krävs det för slags bevis som gör det troligt att så är fallet, enligt dig?
Citera
2014-01-19, 10:50
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det finns fyra grader av misstanke i Sverige. Det stämmer att MB bara nådde upp till "Kan misstänkas". Nästa nivå "Skäligen misstänkt" kom han aldrig upp till och det var väl därför man inte kunde genomföra någon husrannsakan.

Lekmannatermen misstänkt som vi använde i vår diskussion finns inte som en egen nivå av misstankegrad. Definitionen av ordet kan därför variera något men jag tycker definitivt det är rimligt att använda den för alla fyra nivåer som finns av misstankegrad. Speciellt för MB eftersom han utsattes för span. Jag tycker därför det är felaktigt att påstå att MB aldrig var misstänkt.

Det är också riktigt, men han var aldrig officiellt misstänkt, det är också viktigt att påpeka.

Vid varje mord finns ett stort urval av personer som kan misstänkas för brottet där olika utredningsåtgärder sker. Till slut så har man minskat mängden "kan misstänkas" till en, som är "sannolikt misstänkt", eller flera som är "skäligen misstänkta.

Precis som åklagaren sa i TR, MB har aldrig varit misstänkt, även om det förelåg skäl att utreda honom, vilket gjordes under 7 dagar.

Så visst kan vi lekmän använda misstänkt över alla nivåer, men ska man hårddra det så var han aldrig misstänkt i den grad så att det förelåg rätt att vidta tvångsåtgärder.
Citera
2014-01-19, 11:17
Medlem
Citat:
MB var misstänkt annars hade han inte span på sig. Jag är övertygad att polisen hade gjort husrannsakan hos honom om de inte hade hittat blod i KJs bil.
Citera
2014-01-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan misstänkas, så tror jag också att statusen på honom var. Men mobilen då, när beslagtog dom den, man gör väl inte beslag hur som helst utan att ha mer att gå på än att han ingick i personkretsen?

Beträffande span, det har ju sagts från myndighetshåll att KJ inte uppträdde som en gärningsman brukar göra under den tid de hade span på honom, borde inte heller ha givit något, 0-0 skulle jag vilja säga. Det om något borde tala till hans fördel också.
Kanske var det 0-0 mellan KJ och MB som du har påpekat men polisen var tvingad att börja med en av dem. Det skulle bli konstigt att man häkta två oberoende personer för ett mord. Antigen har man gjort mordet tillsammans/samförstånd eller bara en av dem är skyldig. Det går inte att döda en person två ggr.

EDIT:
När polisen hittade blodspår i KJs bil, blev övertygad att han är mördaren. Då avskrev de MB från misstankar. Men de försökte återskapa hans sms. Jag kommer ihåg åklagaren förlängde tiden för att vecka åtal på grund av de ville återskapa sms kommunikation. Det var säkerligen MBs sms till VB.

EDIT:
Jag vill bara tillägga att MB hade all tur i världen för att man inte kunde återskapa de 2000 sms mellan honom och VB annars hade blivit en erotik roman med den kåta gubben i huvud rollen.
Senast redigerad av matematiker 2014-01-19 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in