Citat:
Ursprungligen postat av
Shepard25
De enklaste och absolut mest prisvarda lagenheterna som studentstaden erbjuder ar de i Flogsta laghus. De ar frascha, rymliga och billiga. Delade po en 4:a pa 70 m2 med tva polare, vi betalade 1900 kr var i manaden. Det priset for du inte nagon annanstans i Uppsala, dessutom gar lagenheterna tveklost att fo med 1000-1500 kodagar beroende po tid po aret do soker. Flogsta ar inte risigt, Flogsta har en av centrala Uppsalas battre och billigare mataffarer samt 10 min cykel till Stenhagen och nara till bra naturomraden. Manga tycker att det ar langt bort, men i arlighetens namn ar ju kantorn sjukt mycket samre. Fo personer som bor dar (alltso langt bort fran alla andra), langt till TekNat-fakultetens campus. Fran Flogsta cyklar man till Angstrom po 15-20 min, BMC 10-15 och EBC/engelska parken pa typ 10 min.
Nu kan jag hålla med om att lägenheterna i Flogsta låghus är bra och inte alls lika sunkiga som höghusen. Och det är förmodligen närmre till bättre naturområden än Kvarngärdet har. Vill man spara några kronor i månaden är ICA väst en bra butik men jag skulle inte direkt vilja säga att den ligger i centrala uppsala. Det är sant att det är färre som bor på östra sidan av ån men att säga att det är få som bor här är ju fel. Sen beror det ju också helt på vilka man umgås med. I princip alla jag umgås med på fritiden bor på denna sida, kvarngärdet, salabacke etc.
Sen myten om att Kantorsgatan ligger långt bort vet jag inte vart den kommer ifrån. Tog och mätte lite på kartan. Detta är fågelvägen.
Flogsta låghus till domkyrkan 3 km
Kantorn till domkyrkan 1,8 km
Flogsta låghus till ekonomium 2.3 km
Kantorn till ekonomium 2.1 km
Flogsta låghus till Pollax 3,76 km
Kantorn till Pollax 3,7 km
Flogsta låghus till BMC 3 km
Kantorn till BMC 3,6 km
Flogsta låghus till systembolag 1,25 km
Kantorn till systembolag 1,25 km
Flogsta låghus till resecentrum 3,56 km
Kantorn till resecentrum 1,83 km
Nu handlade väl diskussionen om större lägenheter genom Studentstaden och då finns det ju bara några alternativ. Flogsta låghus, Djäknegatan, Väktargatan, Kantorsgatan(?). Studentstaden etc finns ju också i men antalet ködagar för dom är ju närmare astronomiska. Bor man då på Djäknen eller Väktargatan kan man dra av 0,3 till 0,7 km på avståndet till allt. Ska man cykla till BMC eller Pollax från Kvarngärdet måste man dock ta sig igenom centrala Uppsala vilket kan ta lite längre tid. Men Kvarngärdet är dessutom mycket närmre Boländerna där det ibland skrivs tentor och där det finns massa nödvändiga butiker. Sen även nära Gränby Centrum som är rätt schysst.
Så ja... det enda Flogsta låghus faktiskt är närmre till är de stora studentområdena, Flogsta höghus, Triangeln, Studentstaden etc och och kanske BMC.