2014-01-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
De enklaste och absolut mest prisvarda lagenheterna som studentstaden erbjuder ar de i Flogsta laghus. De ar frascha, rymliga och billiga. Delade po en 4:a pa 70 m2 med tva polare, vi betalade 1900 kr var i manaden. Det priset for du inte nagon annanstans i Uppsala, dessutom gar lagenheterna tveklost att fo med 1000-1500 kodagar beroende po tid po aret do soker. Flogsta ar inte risigt, Flogsta har en av centrala Uppsalas battre och billigare mataffarer samt 10 min cykel till Stenhagen och nara till bra naturomraden. Manga tycker att det ar langt bort, men i arlighetens namn ar ju kantorn sjukt mycket samre. Fo personer som bor dar (alltso langt bort fran alla andra), langt till TekNat-fakultetens campus. Fran Flogsta cyklar man till Angstrom po 15-20 min, BMC 10-15 och EBC/engelska parken pa typ 10 min.

Så jag kan alltså räkna med att få en 4a i Flogsta låghus med 1300-1500 ködagar med en hyra på 7000, gäller detta också Blodstenen? 70kvm c.a är ett minimum och om det är fördelat på 4 eller 3 rum spelar ingen roll, vill dock helst inte ha en hyra på över 8000.
Citera
2014-01-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
De enklaste och absolut mest prisvarda lagenheterna som studentstaden erbjuder ar de i Flogsta laghus. De ar frascha, rymliga och billiga. Delade po en 4:a pa 70 m2 med tva polare, vi betalade 1900 kr var i manaden. Det priset for du inte nagon annanstans i Uppsala, dessutom gar lagenheterna tveklost att fo med 1000-1500 kodagar beroende po tid po aret do soker. Flogsta ar inte risigt, Flogsta har en av centrala Uppsalas battre och billigare mataffarer samt 10 min cykel till Stenhagen och nara till bra naturomraden. Manga tycker att det ar langt bort, men i arlighetens namn ar ju kantorn sjukt mycket samre. Fo personer som bor dar (alltso langt bort fran alla andra), langt till TekNat-fakultetens campus. Fran Flogsta cyklar man till Angstrom po 15-20 min, BMC 10-15 och EBC/engelska parken pa typ 10 min.

Nu kan jag hålla med om att lägenheterna i Flogsta låghus är bra och inte alls lika sunkiga som höghusen. Och det är förmodligen närmre till bättre naturområden än Kvarngärdet har. Vill man spara några kronor i månaden är ICA väst en bra butik men jag skulle inte direkt vilja säga att den ligger i centrala uppsala. Det är sant att det är färre som bor på östra sidan av ån men att säga att det är få som bor här är ju fel. Sen beror det ju också helt på vilka man umgås med. I princip alla jag umgås med på fritiden bor på denna sida, kvarngärdet, salabacke etc.
Sen myten om att Kantorsgatan ligger långt bort vet jag inte vart den kommer ifrån. Tog och mätte lite på kartan. Detta är fågelvägen.

Flogsta låghus till domkyrkan 3 km
Kantorn till domkyrkan 1,8 km

Flogsta låghus till ekonomium 2.3 km
Kantorn till ekonomium 2.1 km

Flogsta låghus till Pollax 3,76 km
Kantorn till Pollax 3,7 km

Flogsta låghus till BMC 3 km
Kantorn till BMC 3,6 km

Flogsta låghus till systembolag 1,25 km
Kantorn till systembolag 1,25 km

Flogsta låghus till resecentrum 3,56 km
Kantorn till resecentrum 1,83 km

Nu handlade väl diskussionen om större lägenheter genom Studentstaden och då finns det ju bara några alternativ. Flogsta låghus, Djäknegatan, Väktargatan, Kantorsgatan(?). Studentstaden etc finns ju också i men antalet ködagar för dom är ju närmare astronomiska. Bor man då på Djäknen eller Väktargatan kan man dra av 0,3 till 0,7 km på avståndet till allt. Ska man cykla till BMC eller Pollax från Kvarngärdet måste man dock ta sig igenom centrala Uppsala vilket kan ta lite längre tid. Men Kvarngärdet är dessutom mycket närmre Boländerna där det ibland skrivs tentor och där det finns massa nödvändiga butiker. Sen även nära Gränby Centrum som är rätt schysst.

Så ja... det enda Flogsta låghus faktiskt är närmre till är de stora studentområdena, Flogsta höghus, Triangeln, Studentstaden etc och och kanske BMC.
Citera
2014-01-15, 13:15
Medlem
Kantorn lär ju vara rätt lätt att få på just nu då Rikshem just köpte husen och har startat en ny bostadskö för studentlägenheter, lär ju inte vara jättemånga som står i den då Rikshem tog över husen vid nyår. Känns som att det flugit under radarn lite att man måste ställa sig i den kön för Kantorn likt när Heimstaden köpte Flogsta Höghus.
Citera
2014-01-15, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kantorn lär ju vara rätt lätt att få på just nu då Rikshem just köpte husen och har startat en ny bostadskö för studentlägenheter, lär ju inte vara jättemånga som står i den då Rikshem tog över husen vid nyår. Känns som att det flugit under radarn lite att man måste ställa sig i den kön för Kantorn likt när Heimstaden köpte Flogsta Höghus.
De flesta som har stått i kö ett par år bör väl dock stå i kö hos både Studentstaden och Rikshem med samma antal ködagar? Fram till för ett par år sedan, innan Uppsalahem köpte Studentstaden (?), var det om jag minns rätt samma kö genom Dombron som det hette då. Jag har iallafall samma ködatum på båda sidorna utan att ha gjort en ny registrering sedan Rikshem tog över Kantorn. Men tror ändå som du säger att det förbigått många och att det krävs färre ködagar, det verkar vad jag sett vara relativt få sökande per objekt.
Citera
2014-01-15, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuningaz
De flesta som har stått i kö ett par år bör väl dock stå i kö hos både Studentstaden och Rikshem med samma antal ködagar? Fram till för ett par år sedan, innan Uppsalahem köpte Studentstaden (?), var det om jag minns rätt samma kö genom Dombron som det hette då. Jag har iallafall samma ködatum på båda sidorna utan att ha gjort en ny registrering sedan Rikshem tog över Kantorn. Men tror ändå som du säger att det förbigått många och att det krävs färre ködagar, det verkar vad jag sett vara relativt få sökande per objekt.
Jo, jag har också kvar mina ködagar sen jag registrerade mig på Rikshem men de verkar ha inrättat en helt ny kö endast för studentbostäder som bara legat upp sen slutet av november. Med andra ord verkar det som att det genast blev betydligt lättare att få en lägenhet då man som mest bara kan ha drygt 50 ködagar just nu.
http://www.rikshem.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=95bbebe4-5718-4ef1-ba00-065f3296c7c1
Citera
2014-01-15, 15:58
Medlem
Någon som kan tipsa om de mest användbara bostadsföreningarna för en ny student i Uppsala? Jag har redan registrerat mig på rikshem och heimstaden, men jag antar att det finns något i förbund med universitetet?
Citera
2014-01-15, 16:14
Medlem
Bara ett tips till folk som inte kan hitta bostad i Uppsala. Heimstaden är nog bästa chansen, var aktiv och kolla en gång i timmen i några dagar så får du säkerligen en bostad.

Anmälde intresse och skrev på kontraktet inom loppet av ungefär 16 timmar. Kommer upp och tas bort studentbostäder HELA TIDEN. Hade bara varit registrerad i typ 3 månader innan jag fick den men tror inte det spelade någon roll.
Citera
2014-01-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Någon som kan tipsa om de mest användbara bostadsföreningarna för en ny student i Uppsala? Jag har redan registrerat mig på rikshem och heimstaden, men jag antar att det finns något i förbund med universitetet?

Det är det de andra inläggen i tråden har gjort, om och om igen. Jag föreslår att du läser igenom den. Eller gör något så vågat som googlar på "studentboende Uppsala", exempelvis (eller går in på uu.se).
Citera
2014-01-17, 22:01
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Så jag kan alltså räkna med att få en 4a i Flogsta låghus med 1300-1500 ködagar med en hyra på 7000, gäller detta också Blodstenen? 70kvm c.a är ett minimum och om det är fördelat på 4 eller 3 rum spelar ingen roll, vill dock helst inte ha en hyra på över 8000.

Ja du kan få en lägenhet i Flogsta låg med de ködagarna och din hyra kommer vara under 7000. Priserna i Eriksberg har jag ingen koll på men troligtvis lite högre då det är lite närmare. Gå in på studentstaden så står hyran när lägenheten läggs ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilsehemma
Nu kan jag hålla med om att lägenheterna i Flogsta låghus är bra och inte alls lika sunkiga som höghusen. Och det är förmodligen närmre till bättre naturområden än Kvarngärdet har. Vill man spara några kronor i månaden är ICA väst en bra butik men jag skulle inte direkt vilja säga att den ligger i centrala uppsala. Det är sant att det är färre som bor på östra sidan av ån men att säga att det är få som bor här är ju fel. Sen beror det ju också helt på vilka man umgås med. I princip alla jag umgås med på fritiden bor på denna sida, kvarngärdet, salabacke etc.
Sen myten om att Kantorsgatan ligger långt bort vet jag inte vart den kommer ifrån. Tog och mätte lite på kartan. Detta är fågelvägen.

Flogsta låghus till domkyrkan 3 km
Kantorn till domkyrkan 1,8 km

Flogsta låghus till ekonomium 2.3 km
Kantorn till ekonomium 2.1 km

Flogsta låghus till Pollax 3,76 km
Kantorn till Pollax 3,7 km

Flogsta låghus till BMC 3 km
Kantorn till BMC 3,6 km

Flogsta låghus till systembolag 1,25 km
Kantorn till systembolag 1,25 km

Flogsta låghus till resecentrum 3,56 km
Kantorn till resecentrum 1,83 km

Nu handlade väl diskussionen om större lägenheter genom Studentstaden och då finns det ju bara några alternativ. Flogsta låghus, Djäknegatan, Väktargatan, Kantorsgatan(?). Studentstaden etc finns ju också i men antalet ködagar för dom är ju närmare astronomiska. Bor man då på Djäknen eller Väktargatan kan man dra av 0,3 till 0,7 km på avståndet till allt. Ska man cykla till BMC eller Pollax från Kvarngärdet måste man dock ta sig igenom centrala Uppsala vilket kan ta lite längre tid. Men Kvarngärdet är dessutom mycket närmre Boländerna där det ibland skrivs tentor och där det finns massa nödvändiga butiker. Sen även nära Gränby Centrum som är rätt schysst.

Så ja... det enda Flogsta låghus faktiskt är närmre till är de stora studentområdena, Flogsta höghus, Triangeln, Studentstaden etc och och kanske BMC.

Ja jag är väl lite partisk i frågan och antar att det handlar om preferenser. För mig har det varit det omvända då jag läser på teknat-fakulteten samt att i princip alla vänner bor i Flogsta/Studentvägen/Studentstaden/Triangeln/Luthagen.

I vilket fall så är det mycket enklare och billigare att få en lägenhet i Flogsta, Eriksberg eller Djäkne- och Väktargatan än Studentstaden och Rackarberget.
Senast redigerad av Shepard25 2014-01-17 kl. 22:08.
Citera
2014-01-18, 11:01
Medlem
Hej, jag undrar om någon har koll på vad som krävs för att man ska få hyra ut i andra hand när man bor i Flogsta höghus och om det ens finns något sätt som är tillåtet enligt Heimstaden? Jag var nere och frågade dem och då sa de att det inte finns det men det var efter jag avslöjat att jag skulle flytta och säga upp lägenheten, så de kanske syftade på möjligheterna med dessa förutsättningar. Tycker dessutom att man hört från vissa andra att det ska gå, är det någon som vet här?
Tänkte isåfall om man helt enkelt hyr ut i andra hand under terminen och säger upp det i maj, lagom till de hyresfria månaderna (juni och juli). Hela grejen med att jag vill hyra ut bygger ju på att jag vill slippa dubbel hyra (uppsägningstid 2 månader)
Senast redigerad av Eastby 2014-01-18 kl. 11:21.
Citera
2014-01-18, 13:27
Medlem
Hejhej! Jag planerar att plugga på SLU i Uppsala till vårterminen 2015 men vill flytta dit i höst tillsammans med mina vänner. Dessutom har jag en del plugg att klara av innan vårterminen börjar. Förra gången jag pluggade var i Skara och det var ju superlätt att hitta boende där. Bostadsansökan i april och flyttade in i augusti, etta på 27 kvadrat med pentry, drygt 3300 i hyra, 800 m till skolan. I Uppsala verkar det ju vara flera års kö överallt och mycket dyrare. Och större.
Hur ser områdena i Uppsala ut? Priser? Vilka typer av boenden är minst svårt att få? Jag och mina kompisar har dessutom husdjur som ju gör att flexibiliteten begränsas :/
Citera
2014-01-18, 16:53
Medlem
findusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hgfy
Hejhej! Jag planerar att plugga på SLU i Uppsala till vårterminen 2015 men vill flytta dit i höst tillsammans med mina vänner. Dessutom har jag en del plugg att klara av innan vårterminen börjar. Förra gången jag pluggade var i Skara och det var ju superlätt att hitta boende där. Bostadsansökan i april och flyttade in i augusti, etta på 27 kvadrat med pentry, drygt 3300 i hyra, 800 m till skolan. I Uppsala verkar det ju vara flera års kö överallt och mycket dyrare. Och större.
Hur ser områdena i Uppsala ut? Priser? Vilka typer av boenden är minst svårt att få? Jag och mina kompisar har dessutom husdjur som ju gör att flexibiliteten begränsas :/

hej du!
registrera dig omedelbums på http://www.rikshem.se och skriv in dig i studentbostadskön nånstans under fliken "mina sidor". dom har precis skapat kön så om du ska börja 2015 så har du nog ditt på det torra om du skriver upp dig nu.

skriv också in dig på www.heimstaden.se och www.studentstaden.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in