2015-10-30, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travliraren
Jag tycker det är lite märkligt att Studentstaden i Uppsala kräver ca 3 ggr så mycket kötid som SGS i Göteborg för att få ett vettigt studentrum. Borde det inte vara tvärt om?

Varför då? Beror ju på sådant som bostadbeståndens storlek, antalet aktiva sökande och omsättningen på hyresgäster etc.

Universiteten är jämförbara i storlek räknat på antalet helårsstudenter och doktorander. En snabb sökningen ger vid handen att SGS har 7190 bostäder medan Studentstaden har 3580. Det är säkert en del i förklaringen. Om man ska spekulera kan ju även antalet hemmaboende göteborgare och utbudet på andra bostäder spela in.

Jag har hyfsad koll på hyresmarknaden i båda städerna och har fått uppfattningen att även den vanliga kommunala kön är längre i Uppsala.
Citera
2015-10-30, 22:08
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Krångel med CSN ledde till en dag försent betalad hyra till Heimstaden
Hur mycket får man betala för de? Eller kommer det nån slö städare och hivar ut en genom fönstret på måndag?
Citera
2015-10-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Krångel med CSN ledde till en dag försent betalad hyra till Heimstaden
Hur mycket får man betala för de? Eller kommer det nån slö städare och hivar ut en genom fönstret på måndag?

Du får inte betala något extra.
Citera
2015-10-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Du får inte betala något extra.

Så de nöjer sig helt enkelt med sen betalning? Eller syftar du på städaren?
Citera
2015-10-30, 22:18
Medlem
Citat:

Inget företag bryr sig om en betalning är 1 dag sen. Om det sker upprepade gånger kan det dock bli problem för dig i framtiden, om inte annat när det är dags för nuvarande bostadsbolag att lämna referenser till nästa, eller om du ska byta inom hyresvärden (t.ex.).
Citera
2015-10-30, 22:20
Medlem
Citat:

Nej, alltså de "nöjer" sig inte med sen betalning. Om du är väldigt sen med hyran kan du få flytta ut - samma gäller om du upprepade gånger är lite sen med att betala.

Det knappast så att hyresvärden slänger på en straffavgift om 1 000 kr för att man är en dag sen med hyran. Ränta kan kanske komma i fråga dock?
Citera
2015-10-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Nej, alltså de "nöjer" sig inte med sen betalning. Om du är väldigt sen med hyran kan du få flytta ut - samma gäller om du upprepade gånger är lite sen med att betala.

Det ska i så fall vara en oerhört nitisk hyresvärd. Det står inte i något kontrakt jag någonsin sett att försenad hyra skulle vara skäl till uppsägning.
Citera
2015-10-30, 22:25
Medlem
Heimstaden ger inte ett sympatiskt intryck, och jag är mån om mitt lilla dragiga, internetlösa 18 kvadrat

Tack för snabba svar!
Citera
2015-10-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det ska i så fall vara en oerhört nitisk hyresvärd. Det står inte i något kontrakt jag någonsin sett att försenad hyra skulle vara skäl till uppsägning.

12 kap. jordabalken är tvingande till hyresgästens förmån, går inte att avtala om.

Dock är väldigt svårt att bli vräkt för utebliven hyra - i runda slängar har du uppemot en månad på dig att betala p.g.a. att ärendet skickas till hyresnämnden och socialen blir inkopplad etc.

EDIT: Jag talar ur minnet så don't quote me
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-10-30 kl. 22:32.
Citera
2015-11-08, 01:21
Medlem
Är det någon som har koll på hur många poäng som krävts för att få en etta från v-dala under de senaste bostadsteckningarna?
Citera
2015-11-09, 08:52
Medlem
http://www.unt.se/uppland/uppsala/rackarberget-far-500-bostader-3960657.aspx
Rackarberget byggs ut. Inledningsvis lär det dock bli ännu svårare att få bostad där då allt ska renoveras och hyresgästerna behöver evakueras någon annanstans. Dock lär detta uppskattas av många:
Citat:
– Det handlar inte om att göra mer än nödvändigt. Vi ska bland annat se om det finns tekniska möjligheter att bygga separat wc och dusch till varje rum. En undersökning har visat att 95 procent av alla studenter inte vill dela dusch och toalett, säger Benny Enholm.
Citera
2015-11-09, 10:45
Medlem
DeFrummeris avatar
Någon som bor i, eller har varit i, en tvåa på Djäknegatan? Jag har fått en på 58m2 i höghusen och skulle gärna veta hur tusan den ser ut. Nån som har en idé om planlösning, bilder eller bara kan säga om det är separat kök?

Pip och tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in