2014-01-18, 17:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastby
Hej, jag undrar om någon har koll på vad som krävs för att man ska få hyra ut i andra hand när man bor i Flogsta höghus och om det ens finns något sätt som är tillåtet enligt Heimstaden? Jag var nere och frågade dem och då sa de att det inte finns det men det var efter jag avslöjat att jag skulle flytta och säga upp lägenheten, så de kanske syftade på möjligheterna med dessa förutsättningar. Tycker dessutom att man hört från vissa andra att det ska gå, är det någon som vet här?
Tänkte isåfall om man helt enkelt hyr ut i andra hand under terminen och säger upp det i maj, lagom till de hyresfria månaderna (juni och juli). Hela grejen med att jag vill hyra ut bygger ju på att jag vill slippa dubbel hyra (uppsägningstid 2 månader)
Är det bara två månader kan du lika gärna hyra ut den svart.
Citera
2014-01-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findusen
hej du!
registrera dig omedelbums på http://www.rikshem.se och skriv in dig i studentbostadskön nånstans under fliken "mina sidor". dom har precis skapat kön så om du ska börja 2015 så har du nog ditt på det torra om du skriver upp dig nu.

skriv också in dig på www.heimstaden.se och www.studentstaden.se

Tack för tips! Skrev in mig på Studentstaden igår, de andra ska kollas upp. Det där med ny kö lät ju inte helt fel! ;o
Citera
2014-01-20, 16:30
Medlem
Goldwaters avatar
Tänker plugga lite i Uppsala med start HT15. Något jag redan nu kan göra för att bättra på mina chanser till bostad? Bostadsköer etc. När jag började plugga i Lund hade man ingen nytta av att vara förutseende, då så gott som alla studentbostäder gick till novischer/recces och dessa fick ett lottonummer vid registrering ett par månader före kursstart. Har även Uppsala en incitamentstruktur som inte belönar de som vill vara ute i god tid?
Citera
2014-01-20, 16:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Tänker plugga lite i Uppsala med start HT15. Något jag redan nu kan göra för att bättra på mina chanser till bostad? Bostadsköer etc. När jag började plugga i Lund hade man ingen nytta av att vara förutseende, då så gott som alla studentbostäder gick till novischer/recces och dessa fick ett lottonummer vid registrering ett par månader före kursstart. Har även Uppsala en incitamentstruktur som inte belönar de som vill vara ute i god tid?
Registrera dig hos:

Studentstaden
Heimstaden
Uppsalahem
Rikshem
(Ev. någon jag har glömt)

Sedan har också nationerna bostäder, du kan tyvärr inte ställa dig i kö där förrän du är medlem i en nation, vilket i sin tur kräver att du är student vid UU.
Citera
2014-01-20, 16:55
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Registrera dig hos:

Studentstaden
Heimstaden
Uppsalahem
Rikshem
(Ev. någon jag har glömt)

Sedan har också nationerna bostäder, du kan tyvärr inte ställa dig i kö där förrän du är medlem i en nation, vilket i sin tur kräver att du är student vid UU.

Tack för listan! Ska genast skrida till verket.
Citera
2014-01-20, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Tack för listan! Ska genast skrida till verket.

Vill du vara riktigt ambitiös kan du söka någon slapp 15 HP distanskurs nu till hösten och ställa dig i kö hos nation, upprepar du det sen till våren så kommer du ha tre köpoäng i nationskön när du börjar vilket med all säkerhet kommer ge dig ett korridorsrum i Triangeln om du väljer V-Dala, kanske till och med en egen etta. Dock så måst du ju klara poängen också men tar man riktigt lätt kurs bör inte det vara några problem.
Citera
2014-01-20, 21:36
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Vill du vara riktigt ambitiös kan du söka någon slapp 15 HP distanskurs nu till hösten och ställa dig i kö hos nation, upprepar du det sen till våren så kommer du ha tre köpoäng i nationskön när du börjar vilket med all säkerhet kommer ge dig ett korridorsrum i Triangeln om du väljer V-Dala, kanske till och med en egen etta. Dock så måst du ju klara poängen också men tar man riktigt lätt kurs bör inte det vara några problem.

Haha, innovativt! Man riktigt så allvarligt är det inte. Skulle kunna lösa det om de konventionella vägarna falerar.
Citera
2014-01-22, 11:21
Medlem
Jag kommer att via studentstaden skaffa en 3 rumslägenhet vilket jag har tagit reda på kommer att kosta c.a 5900-6000kr i månaden och efter bostadsbidrag blir alltså den totala boendekostnaden c.a 4600kr. Nu undrar jag dock vad som kan tänkas vara en normal elförbrukning för nämnda storlek av lägenhet? Min tanke är att under vinter dra ur kyl/frys och använda kylbag på balkongen för detta ändamål och inte ha några lampor öht förutom en skrivbordslampa samt att sätta exakt allt som drar ström på ett enda uttag så att det kan stängas av nästan hela dygnet. Plugga kommer jag att göra främst i universitetets lokaler för att inte dra någon ström. Jag kan som mest tänka mig att betala 50kr utöver fasta avgifter i el per månad och det känns som att jag knappast kommer att nå upp till denna kostnad med mitt tänkta förfarande. Jag kommer se till att inför den första elräkningen ha 0-förbrukning (dvs dra ut all apparatur som vitvaror och lampor etc) för att se att ingen stjäl ström på min bekostnad :P
Citera
2014-01-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adscio
Jag kommer att via studentstaden skaffa en 3 rumslägenhet vilket jag har tagit reda på kommer att kosta c.a 5900-6000kr i månaden och efter bostadsbidrag blir alltså den totala boendekostnaden c.a 4600kr. Nu undrar jag dock vad som kan tänkas vara en normal elförbrukning för nämnda storlek av lägenhet? Min tanke är att under vinter dra ur kyl/frys och använda kylbag på balkongen för detta ändamål och inte ha några lampor öht förutom en skrivbordslampa samt att sätta exakt allt som drar ström på ett enda uttag så att det kan stängas av nästan hela dygnet. Plugga kommer jag att göra främst i universitetets lokaler för att inte dra någon ström. Jag kan som mest tänka mig att betala 50kr utöver fasta avgifter i el per månad och det känns som att jag knappast kommer att nå upp till denna kostnad med mitt tänkta förfarande. Jag kommer se till att inför den första elräkningen ha 0-förbrukning (dvs dra ut all apparatur som vitvaror och lampor etc) för att se att ingen stjäl ström på min bekostnad :P
Varför inte skaffa ett korridorrum där du slipper betala el överhuvudtaget? Eller kanske ett tält så kommer du inte ha några kostnader alls?
Citera
2014-01-22, 17:16
Medlem
Carelesss avatar
Tänkte pendla mellan Stockholm och Uppsala nästa termin då jag nyligen började köa och inte vill bo i korridor. Tror ni jag lyckas få 1 rum och pentry till HT2015 dock?
Citera
2014-01-22, 19:16
Medlem
Epicediums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Tänkte pendla mellan Stockholm och Uppsala nästa termin då jag nyligen började köa och inte vill bo i korridor. Tror ni jag lyckas få 1 rum och pentry till HT2015 dock?

I Flogsta är det inte så svårt att få 1 rum + pentry via Heimstaden. Jag hade varit medlem sedan Augusti 2012 och sökte i Mars/April 2013 (innan antagningsbeskedet, så det var lite risky) och fick en lägenhet med pentry. Man ska väl ha lite tur också antar jag.
Citera
2014-01-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Gå med i Rikshems studentbostadskö, den har bara funnits i knappt två månader så chansen finns att du kanske kan få en etta på Kantorn redan till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in