2014-01-16, 19:47
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Tänk till lite efter att du har läst frågan. Efter att man hat gjort frågor 1000 gånger på elevcentralen får man en känsla om var fällorna brukar ligga.

Lycka till!

Tack för tipset! Dock såg jag detta i efterhand. Jag klarade teoriprovet.

Till er andra som ska göra teoriprovet: Plugga är A och O. Gör det även när ni tror att ni har bra koll. Jag klarade förvisso teoriprovet, men med en mycket sämre marginal än vad jag trodde. Jag fick trots allt 53 av 65 rätt, varav kravet är på 52 rätt. Jag var visserligen aptrött, pga sömnbrist, samt hade kanske lite väl bråttom att göra provet.

För övrigt har jag uppkörning imorgon. Jag börjar bli lite nervös nu.
Citera
2014-01-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Precis kommit hem efter att ha släppt av kärringen på jobbet. Bra nog läskigt att sitta själv i bilen. Sjukt ensamt och ovant!

Den känslan var så jävla god.. ingen som sitter och säger vad du ska göra..
Citera
2014-01-17, 02:01
Medlem
usmccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Den känslan var så jävla god.. ingen som sitter och säger vad du ska göra..

Haha så sant. Dunkar alltid radion på högsta volym och bara tar de lugnt. Ingen som blir arg om man kör för snabbt på motorväg elr korsar heldragen linje.
Citera
2014-01-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Alltså vad kör folk med för bilar på era uppkörningar? Södertäljes bilar är förfan Golf diesel och dem suger rejält! Man kan komma upp i 70km/h på 3an, det är fan bara fel! Man ska inte behöva sin körning efter en sådan bild som bland annat gasar av sig själv när man har för hög växel i!!!!

Någon annan som upplevt samma sak på uppkörning med diesel?

Håller faan med dig om att dieseldrivna VW Golf är monsterbilar! Jag hade själv en sån bil på uppkörningen och fick underkänt bara för det (körde dock inte i Södertälje, körde i Västerås)! Nån gång bromsade jag för att inte köra så fort och när jag tog bort foten från bromsen så såg jag att hastighetsvisaren bara steg av sig själv, fattar inte hur den kunde stiga utan att jag trampade på gasen. Visste inte från början att vissa bilar kunde göra såhär och bara för det så gjorde bilen det på nån 30-väg, inspektören sa att jag "var uppe i 50" där, vet faan inte vad det berodde på, måste ha berott på att bilen "gasade" av sig själv. Hastighetsmätaren visade ju 30 när jag såg 30-skylten och jag hade ju tagit bort foten från gasen. Men jag tror inte att det här berodde på att jag hade "fel växel", jag hade 3:an i men bilen drog ju faan iväg automatiskt redan på 1:an, det såg jag ju när jag startade om efter att ha stannat vid väjningsplikt. Om inspektören hade ansett att jag hade en för olämplig växel hade ju han underkänt mig i manövrering, men han godkände mig i manövrering, så då var det väl inte växeln som var problemet? Dock har jag körkort nu, men det berodde nog på att jag inte hade samma bil den gången, den gången hade jag en annan bil, dock också dieseldriven, men den ökade inte farten av sig själv, det tycker jag är skitkonstigt. När jag körde 30 km/h la jag i 3:an bara för att prova vad som händer, men det hände ju ingenting, hastighetsmätaren rörde ju inte på sig. Den bilen var också en Golf men dock inte en "liten" Golf utan en "stor" Golf (alltså en Kombi).
Citera
2014-01-17, 11:01
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne11
Håller faan med dig om att dieseldrivna VW Golf är monsterbilar! Jag hade själv en sån bil på uppkörningen och fick underkänt bara för det (körde dock inte i Södertälje, körde i Västerås)! Nån gång bromsade jag för att inte köra så fort och när jag tog bort foten från bromsen så såg jag att hastighetsvisaren bara steg av sig själv, fattar inte hur den kunde stiga utan att jag trampade på gasen. Visste inte från början att vissa bilar kunde göra såhär och bara för det så gjorde bilen det på nån 30-väg, inspektören sa att jag "var uppe i 50" där, vet faan inte vad det berodde på, måste ha berott på att bilen "gasade" av sig själv. Hastighetsmätaren visade ju 30 när jag såg 30-skylten och jag hade ju tagit bort foten från gasen. Men jag tror inte att det här berodde på att jag hade "fel växel", jag hade 3:an i men bilen drog ju faan iväg automatiskt redan på 1:an, det såg jag ju när jag startade om efter att ha stannat vid väjningsplikt. Om inspektören hade ansett att jag hade en för olämplig växel hade ju han underkänt mig i manövrering, men han godkände mig i manövrering, så då var det väl inte växeln som var problemet? Dock har jag körkort nu, men det berodde nog på att jag inte hade samma bil den gången, den gången hade jag en annan bil, dock också dieseldriven, men den ökade inte farten av sig själv, det tycker jag är skitkonstigt. När jag körde 30 km/h la jag i 3:an bara för att prova vad som händer, men det hände ju ingenting, hastighetsmätaren rörde ju inte på sig. Den bilen var också en Golf men dock inte en "liten" Golf utan en "stor" Golf (alltså en Kombi).

Golfarna var läskiga. Som tur var hade de likadan vid körskolan men jag tycker det kändes väldigt läskigt att de gasade av sig själva när varvtalet blev för lågt. Kändes som att man inte hade full kontroll på bilen, speciellt när man låg och puttrade på tvåan i tätbebyggt område så gasade den till av sig självt
Senast redigerad av Moridin2002 2014-01-17 kl. 11:51.
Citera
2014-01-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Golfarna var läskiga. Som tur var hade de likadan vid körskolan men jag tycker det känndes väldigt läskigt att de gasade av sig själva när varvtalet blev för lågt. Känndes som att man inte hade full kontroll på bilen, speciellt när man låg och puttrade på tvåan i tätbebyggt område så gasade den till av sig självt

Tycker inte du att såna där läskiga bilar borde förbjudas? Jag tycker i alla fall det, du kan ju googla på frasen "gasar av sig själv" så kommer du hitta artiklar om dieselbilar som ökar farten trots att föraren släppt gasen, såna där bilar är ju faan skitläskiga. Trodde att jag var van vid uppkörningsgolfen eftersom jag körde en Golf på Staffans trafikskola men så van var jag visst inte. Golfen som jag övningskörde med var inte dieseldriven, den var bensindriven, de berättade det när jag tog några extra lektioner hos dem för att provköra dieselbil, den dieselbilen var en Volvo V70, den var inte ett dugg läskig att köra, hur faan kunde då den där Golfen vara så jävla läskig?! Inspektören sa typ att den där automatiska fartökningen kan ha berott på att jag "släppte upp kopplingen för fort" och om man släpper upp den så fort att motorn utsätts för ett så högt tryck så får den väldigt mycket kraft och just den här Golfen är känslig mot såna krafter eftersom den här går på diesel. Men jag litar inte riktigt på honom, jag släppte ju faan inte alls upp kopplingen snabbt. Många säjer att VW Golf diesel är lättkörd men den är ju inte så lättkörd som man tror, jag vet ju av egen erfarenhet att de är jävligt bråkiga som drar iväg även när man släppt gasen och det är ju skitlätt hänt att man okontrollerat hamnar över hastighetsgränsen med dem, speciellt när man kör på vägar med 30-gräns.
Citera
2014-01-17, 13:35
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne11
Tycker inte du att såna där läskiga bilar borde förbjudas? Jag tycker i alla fall det, du kan ju googla på frasen "gasar av sig själv" så kommer du hitta artiklar om dieselbilar som ökar farten trots att föraren släppt gasen, såna där bilar är ju faan skitläskiga.

Men växla ner då!

Motorn varvtal sjunker så pass lågt att du borde märka att motorn kämpar med att inte dö, så då skjutsar den på för att du inte ska få motorstopp.

Istället för att skrika på förbud så kanske lite mer körträning vore på sin plats.
Citera
2014-01-17, 13:52
Medlem
Har läst att Farsta använder VW Golf. De är väl inte dieseldrivna? Hur är den bilen att köra i jämförelse med en Nissan Primera -01 (ganska svår fråga, men säkert någon som vet ungefär)?

edit: Har några fler frågor;
  • Hur vet man om ett övergångsställe även är en cykelöverfart nu när det är snö på marken?
  • Vad betyder det när vägmärket för övergångsställe är täckt med ränder på stolpen (bild #1, bild #2) samt när den inte är täckt med något? Kan någon förklara bild för bild, har inte hittat någonstans..
  • När man kör ut på motorväg på ett accelerationsfält, när ska man börja blinka?
Senast redigerad av TheLazahYoda 2014-01-17 kl. 13:58.
Citera
2014-01-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Har läst att Farsta använder VW Golf. De är väl inte dieseldrivna? Hur är den bilen att köra i jämförelse med en Nissan Primera -01 (ganska svår fråga, men säkert någon som vet ungefär)?

• Hur vet man om ett övergångsställe även är en cykelöverfart nu när det är snö på marken?
  • Vad betyder det när vägmärket för övergångsställe är täckt med ränder på stolpen (bild #1, bild #2) samt när den inte är täckt med något? Kan någon förklara bild för bild, har inte hittat någonstans..
  • När man kör ut på motorväg på ett accelerationsfält, när ska man börja blinka?
De blåvita ränderna på stolpar är bara för att göra dig uppmärksam på skylten ovan. Har ingen egentlig betydelse såvitt jag vet. Din första fråga kan jämföras med vad som är dubbelparkering på en snötäckt parkeringsplats. Mycket mycket svårt att avgöra alltså
Citera
2014-01-17, 18:05
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Golfarna var läskiga. Som tur var hade de likadan vid körskolan men jag tycker det kändes väldigt läskigt att de gasade av sig själva när varvtalet blev för lågt. Kändes som att man inte hade full kontroll på bilen, speciellt när man låg och puttrade på tvåan i tätbebyggt område så gasade den till av sig självt
Det kallas dieselbil. Växla ner.
Citera
2014-01-17, 19:15
Medlem
toby79s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
De blåvita ränderna på stolpar är bara för att göra dig uppmärksam på skylten ovan. Har ingen egentlig betydelse såvitt jag vet. Din första fråga kan jämföras med vad som är dubbelparkering på en snötäckt parkeringsplats. Mycket mycket svårt att avgöra alltså
1: Du behöver egentligen inte veta att det är en cykelöverfart eftersom cyklister har väjningsplikt när de korsar vägar. En cyklist som leder en cykel är däremot en fotgängare.
Svänger du i en korsning (och utfart från cirkulationsplats) så har du väjningsplikt mot cyklister.

I övrigt ska du ta det så pass försiktigt att du undviker en olycka om någon gör fel. Sen så är det ofta självmarkerande om det är en trottoar, cykelbana eller en kombinerad sådan. Det finns i regel också skyltar att titta på och de är till lika stor hjälp för dig som bilist som de är för oskyddade trafikanter.

2: De blåvita skyltarna har en funktion, De varnar för att det är hinder. En stolpe är ett hinder. Skylten på den lilla pelaren på sidan av övergångsstället visar även på vilken sida om skylten du ska köra.
Samma gäller de röda och gula markeringsskärmarna (sidomarkeringsskärmar) som finns vid vägarbeten osv. Gula streck som lutar åt vänster visar att trafiken ska ledas på vänster sida om skärmen och tvärt om. Samma sak gäller för de blåvita.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Andra-anordningar-for-anvisningar-for-trafiken/Markeringsskarm-for-sidohinder-farthinder-mm/
Citera
2014-01-17, 19:18
Medlem
Citat:

VW Golf i Farsta är enligt Trafikverkets hemsida bensin-/etanoldrivna. Vet ej hur det är att köra Golf etanol, har endast kört Golf bensin, jag har ej heller kört Nissan.

SVAR PÅ DINA FRÅGOR:
*Det är svårt att se vägmarkeringar men jag tycker att du alltid ska utgå ifrån att det finns en cykelöverfart när du passerar ett övergångsställe!
*Det där med ränderna vet jag inte, det är väl säkert en markering som ska göra så att övergångsstället syns bättre.
*När du tänker lämna accelerationsfältet (eller annars byta körfält eller flytta dig i sidled), ska du blinka för körfältsbyte EFTER att du gett uppsikt. Alltså, först en blixtsnabb uppsikt i 1)Innerspegeln 2)Sidspegeln 3)Döda vinkeln/Dolda vinkeln eller vad det nu heter (titta ungefär snett bakåt), sedan blinkning. Och kom ihåg att accelerera riktigt snabbt, annars riskerar du att få underkänt för att ha visat brister i manövrering!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in