Citat:
Ursprungligen postat av
TheLazahYoda
Har läst att Farsta använder VW Golf. De är väl inte dieseldrivna? Hur är den bilen att köra i jämförelse med en Nissan Primera -01 (ganska svår fråga, men säkert någon som vet ungefär)?
edit: Har några fler frågor;
- Hur vet man om ett övergångsställe även är en cykelöverfart nu när det är snö på marken?
- Vad betyder det när vägmärket för övergångsställe är täckt med ränder på stolpen (bild #1, bild #2) samt när den inte är täckt med något? Kan någon förklara bild för bild, har inte hittat någonstans..
- När man kör ut på motorväg på ett accelerationsfält, när ska man börja blinka?
VW Golf i Farsta är enligt Trafikverkets hemsida bensin-/etanoldrivna. Vet ej hur det är att köra Golf etanol, har endast kört Golf bensin, jag har ej heller kört Nissan.
SVAR PÅ DINA FRÅGOR:
*Det är svårt att se vägmarkeringar men jag tycker att du alltid ska utgå ifrån att det finns en cykelöverfart när du passerar ett övergångsställe!
*Det där med ränderna vet jag inte, det är väl säkert en markering som ska göra så att övergångsstället syns bättre.
*När du tänker lämna accelerationsfältet (eller annars byta körfält eller flytta dig i sidled), ska du blinka för körfältsbyte EFTER att du gett uppsikt. Alltså, först en blixtsnabb uppsikt i 1)Innerspegeln 2)Sidspegeln 3)Döda vinkeln/Dolda vinkeln eller vad det nu heter (titta ungefär snett bakåt), sedan blinkning. Och kom ihåg att accelerera riktigt snabbt, annars riskerar du att få underkänt för att ha visat brister i manövrering!