Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorne11
*När du tänker lämna accelerationsfältet (eller annars byta körfält eller flytta dig i sidled), ska du blinka för körfältsbyte EFTER att du gett uppsikt. Alltså, först en blixtsnabb uppsikt i 1)Innerspegeln 2)Sidspegeln 3)Döda vinkeln/Dolda vinkeln eller vad det nu heter (titta ungefär snett bakåt), sedan blinkning. Och kom ihåg att accelerera riktigt snabbt, annars riskerar du att få underkänt för att ha visat brister i manövrering!
Missade att han eller hon ställde en tredje fråga.
Finns ingen anledning att titta bakåt eller åt sidan innan blinkers slås på vid accelerationssträckor. Det finns gott om tid för såna aktiviteter medan spärrområdet tunnas ut.
Jag slår igång blinkers ganska tidigt, sen får den vara igång till dess att jag kommit ut på vägen. Då blir det inga missförstånd från de som redan är ute på motorvägen, dessutom hinner de uppfatta att jag vill in och kan hjälpa mig genom att antingen skapa en lucka eller byta körfält om så behövs.
Det är speciellt viktigt att vara övertydlig där en påfart även är en avfart. Ingen, eller en sen blink kan betyda att man får fortsätta på avfarten och i bästa fall försöka på nytt på andra sidan motet.