2014-01-17, 19:37
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack för tipset! Dock såg jag detta i efterhand. Jag klarade teoriprovet.

Till er andra som ska göra teoriprovet: Plugga är A och O. Gör det även när ni tror att ni har bra koll. Jag klarade förvisso teoriprovet, men med en mycket sämre marginal än vad jag trodde. Jag fick trots allt 53 av 65 rätt, varav kravet är på 52 rätt. Jag var visserligen aptrött, pga sömnbrist, samt hade kanske lite väl bråttom att göra provet.

För övrigt har jag uppkörning imorgon. Jag börjar bli lite nervös nu.

Idag har jag haft uppkörningen. Det gick bättre än förväntat. Jag passade på att övningsköra på morgonen innan uppkörningen. Jag hade uppkörningen 10.45, och hade en uppvärmning på trafikskolan under en halvtimme före uppkörningen. Jag övningskörde i ca 12-13 mil innan. Det kan ha påverkat att jag körde felfritt (han från Trafikverket kom inte med ett enda kritik till mig). Det känns skönt att klara teoriprovet och uppkörningen på första försöket. Jag fick inte ens motorstopp en enda gång, så jag hade ordentligt med flyt. Dessutom klarade jag detta på min födelsedag.

Till er andra som ska köra upp: Slappna av. Se till att ni är utvilade (själv hade jag endast sovit 3,5 timmar under natten). Kör inte för fort eller för långsamt. Glöm inte heller döda vinkeln. Lycka till!
Citera
2014-01-17, 20:03
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne11
*När du tänker lämna accelerationsfältet (eller annars byta körfält eller flytta dig i sidled), ska du blinka för körfältsbyte EFTER att du gett uppsikt. Alltså, först en blixtsnabb uppsikt i 1)Innerspegeln 2)Sidspegeln 3)Döda vinkeln/Dolda vinkeln eller vad det nu heter (titta ungefär snett bakåt), sedan blinkning. Och kom ihåg att accelerera riktigt snabbt, annars riskerar du att få underkänt för att ha visat brister i manövrering!

Missade att han eller hon ställde en tredje fråga.
Finns ingen anledning att titta bakåt eller åt sidan innan blinkers slås på vid accelerationssträckor. Det finns gott om tid för såna aktiviteter medan spärrområdet tunnas ut.

Jag slår igång blinkers ganska tidigt, sen får den vara igång till dess att jag kommit ut på vägen. Då blir det inga missförstånd från de som redan är ute på motorvägen, dessutom hinner de uppfatta att jag vill in och kan hjälpa mig genom att antingen skapa en lucka eller byta körfält om så behövs.
Det är speciellt viktigt att vara övertydlig där en påfart även är en avfart. Ingen, eller en sen blink kan betyda att man får fortsätta på avfarten och i bästa fall försöka på nytt på andra sidan motet.
Citera
2014-01-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne11
VW Golf i Farsta är enligt Trafikverkets hemsida bensin-/etanoldrivna. Vet ej hur det är att köra Golf etanol, har endast kört Golf bensin, jag har ej heller kört Nissan.

SVAR PÅ DINA FRÅGOR:
*Det är svårt att se vägmarkeringar men jag tycker att du alltid ska utgå ifrån att det finns en cykelöverfart när du passerar ett övergångsställe!
*Det där med ränderna vet jag inte, det är väl säkert en markering som ska göra så att övergångsstället syns bättre.
*När du tänker lämna accelerationsfältet (eller annars byta körfält eller flytta dig i sidled), ska du blinka för körfältsbyte EFTER att du gett uppsikt. Alltså, först en blixtsnabb uppsikt i 1)Innerspegeln 2)Sidspegeln 3)Döda vinkeln/Dolda vinkeln eller vad det nu heter (titta ungefär snett bakåt), sedan blinkning. Och kom ihåg att accelerera riktigt snabbt, annars riskerar du att få underkänt för att ha visat brister i manövrering!

Bensin och etanol är ingen skillnad att köra, det e bara dieseln som är lite udda på 1:an (och på 2:an för den som inte har någon känsla... Tydligen)
Citera
2014-01-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLazahYoda
Har läst att Farsta använder VW Golf. De är väl inte dieseldrivna? Hur är den bilen att köra i jämförelse med en Nissan Primera -01 (ganska svår fråga, men säkert någon som vet ungefär)?

edit: Har några fler frågor;
  • Hur vet man om ett övergångsställe även är en cykelöverfart nu när det är snö på marken?
  • Vad betyder det när vägmärket för övergångsställe är täckt med ränder på stolpen (bild #1, bild #2) samt när den inte är täckt med något? Kan någon förklara bild för bild, har inte hittat någonstans..
  • När man kör ut på motorväg på ett accelerationsfält, när ska man börja blinka?

Du vet att det är en cykelöverfart när det sitter en rund, blå skylt på motsatta sidan av gatan som du svänger in på. (Den e till för cyklister/mopedister, men bilföraren har hjälp av det...)

Numera har man väjningsplit mot cyklister som använder cykelöverfarten... Om en cyklist använder ett vanligt övergångställe, och sätter ned fötterna - så blir hen fotgängare.. Man ska stanna för dem oavsett - om man vill greja körkortet - man ska ju visa hänsyn och omdöme. (Onödigt att köra över nån - bara för att hen cyklade på ett övergångställe..)
Citera
2014-01-17, 22:01
Medlem
Vet någon vilken bil Umeå Centrala Trafikskolan har då man kör upp?

Mvh MS
Citera
2014-01-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Vet någon vilken bil Umeå Centrala Trafikskolan har då man kör upp?

Mvh MS

http://centralatrafikskolan.se/om-oss/vara-fordon/ Ser ut som en VW Golf, vilket är de bilar som trafikverket i Umeå använder vid uppkörning.

Har en till fråga nu. Övningskörde nyss i Årstatunneln där det är 70. Hade en hastighet på runt 73-75 km/h då jag ser att det blixtrar till uppe i taket i tunneln (alltså typ minst 70-80 grader upp i taket). Fanns två/tre bilar 7-10 meter bakom mig. Kan det ha varit jag som blev fotad eller bilen bakom? Märker man utan tvekan om det är en själv som blivit fotad (blixtrar det till framför en då?)
Senast redigerad av TheLazahYoda 2014-01-17 kl. 23:48.
Citera
2014-01-18, 02:33
Medlem
Bara jag som märkte att när man fått körkortet blev man automatiskt mest självsäker i världen? sitter med 1 hand på ratten och lyssnar på högsta volym med en arrogant sittställning, far hade blivit besviken! Dock kör man fortfarande inte fortare hastighetsgränsen tillåter då man vill köra och lyssna på musik så länge man kan
Citera
2014-01-18, 02:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
http://centralatrafikskolan.se/om-oss/vara-fordon/ Ser ut som en VW Golf, vilket är de bilar som trafikverket i Umeå använder vid uppkörning.

Har en till fråga nu. Övningskörde nyss i Årstatunneln där det är 70. Hade en hastighet på runt 73-75 km/h då jag ser att det blixtrar till uppe i taket i tunneln (alltså typ minst 70-80 grader upp i taket). Fanns två/tre bilar 7-10 meter bakom mig. Kan det ha varit jag som blev fotad eller bilen bakom? Märker man utan tvekan om det är en själv som blivit fotad (blixtrar det till framför en då?)

Jag har svårt att tro att det var du som blev fotograferad.
Citera
2014-01-18, 03:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
http://centralatrafikskolan.se/om-oss/vara-fordon/

Mätaravvikelse plus tolerans innebär att det inte blir några böter i ditt fall.

Blixten du såg kom inte från någon fartkamera heller och för övrigt används inga dolda kameror för hastighetsövervakning i Sverige, eftersom det helt enkelt inte är tillåtet.
Citera
2014-01-19, 01:43
Medlem
cybergrodans avatar
Nu börjar det närma sig uppkörning/skrivning för mig!
Det är några saker som jag funderar lite över angående teoriprovet.

Man får ju inte ha några hjälpmedel med sig (dvs ingen miniräknare), men hur ska man kunna räkna ut t.ex. ''Hur många meter färdas du per sekund om du åker 90 km/h?'', ''Hur många cl starksprit innehåller 100 ml mellanöl?'' samt hur lång blir bromssträckan om....?

Visst kan man lära sig formeln, men hur ska man kunna räkna detta i huvudet om man får sådana frågor?
Citera
2014-01-19, 02:58
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nu börjar det närma sig uppkörning/skrivning för mig!
Det är några saker som jag funderar lite över angående teoriprovet.

Man får ju inte ha några hjälpmedel med sig (dvs ingen miniräknare), men hur ska man kunna räkna ut t.ex. ''Hur många meter färdas du per sekund om du åker 90 km/h?'', ''Hur många cl starksprit innehåller 100 ml mellanöl?'' samt hur lång blir bromssträckan om....?

Visst kan man lära sig formeln, men hur ska man kunna räkna detta i huvudet om man får sådana frågor?

Ja, antingen lär man sig formeln eller så lär man sig beräkna ett ungefärligt värde för att kunna utesluta de orimliga alternativen som finns till frågorna. I slutänden är det rätt praktiskt att ha en ungefärlig idé om de olika hastigheternas inverkan på avstånd och risker när du är ute och kör, inte enbart för att svara rätt på frågor på teoriprovet.
Citera
2014-01-19, 16:26
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Ja, antingen lär man sig formeln eller så lär man sig beräkna ett ungefärligt värde för att kunna utesluta de orimliga alternativen som finns till frågorna. I slutänden är det rätt praktiskt att ha en ungefärlig idé om de olika hastigheternas inverkan på avstånd och risker när du är ute och kör, inte enbart för att svara rätt på frågor på teoriprovet.

Jo man får nog ta och göra så! Problemet jag har är att jag ofta blandar ihop de olika formlerna.

Håller med dig helt om att det inte enbart är inför teoriprovet man ska kunna de rätta svaren, alltid när jag pluggar/gör tester på nätet försöker jag förstå hur man sätter in det jag läser i praktiken. Det har hjälp mig väldigt mycket, både när jag pluggar och när jag kör.

Tack för svaret i alla fall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in