Citat:
Om det är fritt från mötande och bakomvarande så är det ju säkert att svänga vänster. Tvingas du stanna på vägen pga. mötande så är det ju mycket säkrare att svänga höger och ställa sig där, om det är i en korsning. Skulle en bil komma i full fart så är det lite svårt med sikten vid backkrönet och risken är ju att få en bil i nacken. Vid landsvägskörning så kan det ju vara otydligt om någon ska svänga eller ej så att stanna eller uppehålla trafik bör ju undvikas.Tror det korrekta att göra då är att verkligen hålla stenkoll i speglarna på att ingen kommer bakifrån när man ska göra sin vänstersväng och när man väl rullar fram i 10km/h beredd att svänga gör man svängen om nu ingen kommer men om någon kommer så accelererar man fort upp i hastighet och vänder på lämplig plats men höger bör du absolut inte svänga.
Beror ju såklart på hur långt bak backkrönet är förstås.
Men om du gjorde högersvängen bara för att det kändes säkert så kan jag förstå att kontrollanten blev tjurig för man ska ju ändå göra som de säger om det inte är en uppenbar fara att göra så.
Beror ju såklart på hur långt bak backkrönet är förstås.
Men om du gjorde högersvängen bara för att det kändes säkert så kan jag förstå att kontrollanten blev tjurig för man ska ju ändå göra som de säger om det inte är en uppenbar fara att göra så.
Citat:
Grattis! Klarade mitt teoriprov förra veckan!!
med 53p, vilken tur alltså. Det lönade sig verkligen att plugga. Nu till saken. Har körningen om 2 dagar. I Södertälje, Stockholm. Dessutom Är det snö, halt och minusgrader ute så självklart tar jag det lite extra lugn. Men är orolig nu att inspektörn kanske säger att man tar det för lugnt?! Har någon nått tips? Vad som helst?
tex om jag kör i 40km/h på en 50väg är det fel då? När man tänker på säkerheten och det som sagt är halt, och kurvigt tex tänker jag då..
Samt säkerhetskontrollen, den tycker jag är svårast. Dessutom när det är en "ny" bil man aldrig innan kört (trafikverkets). Tips på hur göra den enklare?

Samt säkerhetskontrollen, den tycker jag är svårast. Dessutom när det är en "ny" bil man aldrig innan kört (trafikverkets). Tips på hur göra den enklare?

Om du ska köra en bil du aldrig kört förut så kan det vara bra om du söker upp var allt sitter (på Google eller var som helst) innan du sätter dig i bilen. Annars så är det bara att memorera var allt sitter, under huven, lampor, bälten, bromsar, osv. Enklare blir det om du lär dig alla moment.