2014-01-14, 21:06
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Tror det korrekta att göra då är att verkligen hålla stenkoll i speglarna på att ingen kommer bakifrån när man ska göra sin vänstersväng och när man väl rullar fram i 10km/h beredd att svänga gör man svängen om nu ingen kommer men om någon kommer så accelererar man fort upp i hastighet och vänder på lämplig plats men höger bör du absolut inte svänga.

Beror ju såklart på hur långt bak backkrönet är förstås.
Men om du gjorde högersvängen bara för att det kändes säkert så kan jag förstå att kontrollanten blev tjurig för man ska ju ändå göra som de säger om det inte är en uppenbar fara att göra så.
Om det är fritt från mötande och bakomvarande så är det ju säkert att svänga vänster. Tvingas du stanna på vägen pga. mötande så är det ju mycket säkrare att svänga höger och ställa sig där, om det är i en korsning. Skulle en bil komma i full fart så är det lite svårt med sikten vid backkrönet och risken är ju att få en bil i nacken. Vid landsvägskörning så kan det ju vara otydligt om någon ska svänga eller ej så att stanna eller uppehålla trafik bör ju undvikas.

Citat:
Ursprungligen postat av InnocentJasmin
Klarade mitt teoriprov förra veckan!! med 53p, vilken tur alltså. Det lönade sig verkligen att plugga. Nu till saken. Har körningen om 2 dagar. I Södertälje, Stockholm. Dessutom Är det snö, halt och minusgrader ute så självklart tar jag det lite extra lugn. Men är orolig nu att inspektörn kanske säger att man tar det för lugnt?! Har någon nått tips? Vad som helst? tex om jag kör i 40km/h på en 50väg är det fel då? När man tänker på säkerheten och det som sagt är halt, och kurvigt tex tänker jag då..

Samt säkerhetskontrollen, den tycker jag är svårast. Dessutom när det är en "ny" bil man aldrig innan kört (trafikverkets). Tips på hur göra den enklare?
Grattis! Håller du dig mellan 40-50 på 50vägar så är det bra, men det beror ju lite på hur väglaget ser ut. Tror inte det ska vara några problem med 10 km/h lägre hastighet när det är halt på vägen! Ta det försiktigt vid inbromsningar, cirkulationer, korsningar och kurvor bara!

Om du ska köra en bil du aldrig kört förut så kan det vara bra om du söker upp var allt sitter (på Google eller var som helst) innan du sätter dig i bilen. Annars så är det bara att memorera var allt sitter, under huven, lampor, bälten, bromsar, osv. Enklare blir det om du lär dig alla moment.
Citera
2014-01-14, 21:10
Medlem
Delokrats avatar
Klarade uppkörningen för en vecka sedan imorgon. Någon som har en susning om när körkortet kan anlända till hämtningsstället?
Citera
2014-01-14, 21:18
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Klarade uppkörningen för en vecka sedan imorgon. Någon som har en susning om när körkortet kan anlända till hämtningsstället?
Då bör du få det väldigt snart! Brukar ta ungefär en vecka.
Citera
2014-01-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kan du länka till aktuell plats? Tycke inte det fanns någon speciellt farlig plats mellan Alingsås och Vårgårda så jag kanske är på fel plats?

https://maps.google.se/?ll=57.947323...48.32,,0,11.31

zooma in till max för att se en POV skulle alltså ta in vänster där i riktning mot vårgårda, en bit bakom ser du backrönet och en bit fram ser du var jag tog höger och vände vid kyrkan, 4-5 mötande bilar , 0 bilar bakom förutom potentiel bil/motorcykel i backrönet.
Citera
2014-01-15, 02:42
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
https://maps.google.se/?ll=57.947323...48.32,,0,11.31

zooma in till max för att se en POV skulle alltså ta in vänster där i riktning mot vårgårda, en bit bakom ser du backrönet och en bit fram ser du var jag tog höger och vände vid kyrkan, 4-5 mötande bilar , 0 bilar bakom förutom potentiel bil/motorcykel i backrönet.

Äsch, är ju ganska bra sikt bakom där så jag tycker gott att du kunde ha stått i mitten och väntat på mötande bilar och sedan svängt om nu inga synliga bilar var bakom dig.
Finns ju mycket värre ställen att vänstersvänga på om man säger så
Citera
2014-01-15, 03:11
Medlem
Eoppoyzs avatar
Om ca 9,5 timmar kommer jag göra teoriprovet. Önska mig lycka till! Har ni några akuta tips på att undvika slarvfel, förutom att inte läsa frågorna för snabbt?
Citera
2014-01-15, 05:57
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Om ca 9,5 timmar kommer jag göra teoriprovet. Önska mig lycka till! Har ni några akuta tips på att undvika slarvfel, förutom att inte läsa frågorna för snabbt?
Tänk till lite efter att du har läst frågan. Efter att man hat gjort frågor 1000 gånger på elevcentralen får man en känsla om var fällorna brukar ligga.

Lycka till!
Senast redigerad av checkthisout. 2014-01-15 kl. 06:09.
Citera
2014-01-15, 11:15
Medlem
Citat:
Äsch, är ju ganska bra sikt bakom där så jag tycker gott att du kunde ha stått i mitten och väntat på mötande bilar och sedan svängt om nu inga synliga bilar var bakom dig.

Sikten ser bra ut med tanke på att bilderna är tagna med en bil som kör runt med en kamera på taket Men ska tänka på det du säger! hoppas bara jag slipper göra en vänstersväng på just E20 haha!
Citera
2014-01-15, 14:18
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallsprojekt
Sikten ser bra ut med tanke på att bilderna är tagna med en bil som kör runt med en kamera på taket Men ska tänka på det du säger! hoppas bara jag slipper göra en vänstersväng på just E20 haha!

Mjo, kanske är det.
Har själv uppkörning imorgon så ta mig inte för något proffs men jag skulle ha vänstersvängt där i alla fall!
Citera
2014-01-15, 14:36
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Mjo, kanske är det.
Har själv uppkörning imorgon så ta mig inte för något proffs men jag skulle ha vänstersvängt där i alla fall!
Instämmer efter jag sett hur platsen såg ut! Det skulle krävts en hel del hinder på vägen för att jag skulle svänga höger.
Citera
2014-01-15, 15:02
Medlem
Embas avatar
Ja, men det här ju gick ju bra det. Typiskt att man ska vältras i ångest dagarna innan bara, men det kanske hör till..?

Fick kolla bromsarna som säkerhetskontroll. Sedan smög jag mig fram i snöyran. Inspektören hade inga invändningar. Nu ska jag se till att sätta teorin på fredag eller måndag beroende på tid.
Citera
2014-01-15, 15:24
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Kan du länka till aktuell plats? Tycke inte det fanns någon speciellt farlig plats mellan Alingsås och Vårgårda så jag kanske är på fel plats?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Instämmer efter jag sett hur platsen såg ut! Det skulle krävts en hel del hinder på vägen för att jag skulle svänga höger.
Alingsås-Vårgårda är en av de mest olycksdrabbade sträckorna i Västra Götaland, en hårt trafikerad väg och den officiella vägen mellan Göteborg-Stockholm. En stor del av olyckorna sker på grund av farliga vänstersvängar. När man ser platsen i det här fallet ser det inte så farligt ut men jag finner det väldigt underligt att han skulle ha kuggat på att han inte valde att göra en vänstersväng.

Räddningstjänsten Alingsås-Vårgårda http://www.alivar.se/ rekommenderar till exempel att man ska undvika västernsväng så långt det är möjligt på den sträckan och i det aktuella fallet fall var det ju bara några meter till en väg som svänger höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in