2014-01-16, 00:35
Medlem
trickydicks avatar
Frågan är om i har några plan att hyra ut?
Citera
2014-01-16, 06:38
Medlem
SleighBellss avatar
Jag vet inte huruvida den här filmen postats tidigare i tråden men jag har då inte sett den i alla fall! Vem som gjort den vet jag inte, kan gissa att det är SAABs pr avdelning som betalt för den, rätt komisk är den i alla fall!
https://www.youtube.com/watch?v=uGHztVOLzr0

2 korta frågor!
Stämmer det att 40% av Jas framtida utveckling kommer förläggas till Brasilien?

Nu vet jag att det diskuteras hejvilt om vilket stridsplan som är bäst i flertalet trådar men i videon säger brassen att Gripen ng kommer bli det bästa multirolls planet i världen, plus med teknologi som ligger långt före konkurrenternas, det här är rätt vida överdrivet väl?

Skulle även vara intressant att få reda på vem det är som beställt filmen.
Citera
2014-01-16, 10:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Jag vet inte huruvida den här filmen postats tidigare i tråden men jag har då inte sett den i alla fall! Vem som gjort den vet jag inte, kan gissa att det är SAABs pr avdelning som betalt för den, rätt komisk är den i alla fall!

2 korta frågor!

Nu vet jag att det diskuteras hejvilt om vilket stridsplan som är bäst i flertalet trådar men i videon säger brassen att Gripen ng kommer bli det bästa multirolls planet i världen, plus med teknologi som ligger långt före konkurrenternas, det här är rätt vida överdrivet väl?

Det är alltså utvecklingen av brasiliens system som kommer att göras där.

Saab group kommer sannolikt att starta ett dotterbolag i Brasilien och Brasiliska staten kommer att ge detta företag sin röststarka aktiepost i Embraer (som verkar omfatta 0.3% av aktierna med 51% av rösterna) som dellikvid. Saab kommer alltså att köpa röstmajoriteten i Embraer och Embraer kommer då att vara den samarbetspartner som tillverkar och utvecklar Gripen i brasilien. Embraer får då också immateriella rättigheter till dessa modeller.
Citera
2014-01-16, 10:45
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Även Indonesien är intresserade.

Enligt senaste numret av Flight International är F-15, F16, Saab Gripen, Sukhoi Su-35 aktuella.
Ingen liten spridning på kandidaterna. Frågan är om de vet vad de egentligen behöver, eller om de bara har slängt in namn på några plan de känner till?
Citera
2014-01-16, 10:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Ingen liten spridning på kandidaterna. Frågan är om de vet vad de egentligen behöver, eller om de bara har slängt in namn på några plan de känner till?

Något säger mig att det blir Gripen. Om de köper nytt, vill säga. De skulle ju kunna köpa begagnade F16 också.
Citera
2014-01-16, 11:10
Medlem
Citat:

2 korta frågor!

Kul film, men svenskar är inte de tänka mottagarna av budskapet. Det handlar om att sälja detta till hemmamarknaden, helt klart. Visst så mycket industriarbete blir det kanske inte i Sverige, men en hel del ingenjörsjobb. De funkar ju inte så att Brasilien helt magiskt kan ta över spetskompetens på flygteknologi bara för att de fått ett kontrakt.

Det mest intressanta är att Brasilien kanske kan öppna en del dörrar i Sydamerika. De listar i filmen varje land i Sydamerika utom Bolivia, Guyana, Suriname och fr. Guiana som potentiella köpare. Någon av dem borde de ju kunna få igenom tycker man då Brasilien är den lokala stormakten.
Citera
2014-01-16, 11:42
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:

2 korta frågor!

Samma film finns här med betydligt intressantare diskussioner, bla en sur fransman som klagar högt och får skit från alla håll: http://www.youtube.com/watch?v=fv5qnFeMK5g

Och visst kan man påstå att Gripen NG är/blir bästa multirolls planet i världen, om man räknar in inköpspris, driftkostnad och andra saker som är till Gripens fördel. Rent tekniskt så har Gripen förmågor som inte ens Rafale har.
Tex kommer NG ha AESA-radar medan Rafale har PESA. Enligt det jag läst så verkar AESA vara att föredra.
Senast redigerad av BuprenOrvar 2014-01-16 kl. 11:47.
Citera
2014-01-16, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Samma film finns här med betydligt intressantare diskussioner, bla en sur fransman som klagar högt och får skit från alla håll: http://www.youtube.com/watch?v=fv5qnFeMK5g

Och visst kan man påstå att Gripen NG är/blir bästa multirolls planet i världen, om man räknar in inköpspris, driftkostnad och andra saker som är till Gripens fördel. Rent tekniskt så har Gripen förmågor som inte ens Rafale har.
Tex kommer NG ha AESA-radar medan Rafale har PESA. Enligt det jag läst så verkar AESA vara att föredra.

Jag vill se den sura fransmannen, länka rätt klipp!
Citera
2014-01-16, 14:12
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Jag vill se den sura fransmannen, länka rätt klipp!

Jaha, nä inget klipp tyvärr utan en av dom som kommenterar i tråden. Heter nått med "samu51123", fast hittar inte hans inlägg nu, kan man radera alla sina inlägg i efterhand?

Iaf så brölade han om att Gripen var bajs och Rafale var så underbart, han var ärkebilden av en sur och förlorande fransman.
Citera
2014-01-16, 14:14
Medlem
Citat:
Jaha, nä inget klipp tyvärr utan en av dom som kommenterar i tråden. Heter nått med "samu51123", fast hittar inte hans inlägg nu, kan man radera alla sina inlägg i efterhand?

Iaf så brölade han om att Gripen var bajs och Rafale var så underbart, han var ärkebilden av en sur och förlorande fransman.

Ok, han kanske hittade sin ost och sitt vin och ångrade sina inlägg.
Citera
2014-01-16, 17:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Nja, Rafale har redan PESA (d.v.s. mera avancerad radar än existerande Gripen)
och det franska flygvapnet ska börja få operativa Rafale med AESA från och med början av året.
Så på radarsidan så ligger fransmännen steget före.
Citera
2014-01-16, 19:18
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nja, Rafale har redan PESA (d.v.s. mera avancerad radar än existerande Gripen)
och det franska flygvapnet ska börja få operativa Rafale med AESA från och med början av året.
Så på radarsidan så ligger fransmännen steget före.

Jag uttryckte mig kanske lite otydligt, jag menar att AESA som Gripen NG/E/F kommer få är mer avancerad än den PESA som Rafale har. Att Rafale skulle få PESA visste jag däremot inte!

Som annat exempel kan jag då ta att Gripen har/kommer ha 2-vägs Meteor medan Rafale får nöja sig med 1-vägs. Men nu kommer kanske du och upplyser om att även Rafale skall få 2-vägs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in