2014-01-15, 20:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbomb
Jag undrar lite vad som är grejen med assen och lördagar. Den låg på en lördag senast jag blankade den också. Den gången krävdes ingen avancerad matte, men djupa insikter i klassisk naturrättslära och romersk rätt var till god hjälp på åtminstone en av frågorna.

Heh, jag gjorde precis den frågan!

Jag antog att det var ytterligare ett utslag av "hej ni är på nya studieordningen och dessutom går det alldeles för många studenter på SU so you're fucked". Tentan är i aula magna liksom, wtf. Jag kommer gå på toaletten 8-9 gånger av ren princip.
Citera
2014-01-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Förstår inte vad du skriver för å ena sidan skriver du att du skrev tentan å andra sidan skriver du att du får en ny chans. Fick du U?

Personligen går det åt helvetet, BA för att sedan bli B och jag ville och vill fortfarande ha AB.

Nej, det är två olika kurser. Med ny chans menar jag att jag har en ny chans att skriva en bra tenta och rädda veckan s a s.

Citat:
Jag undrar lite vad som är grejen med assen och lördagar. Den låg på en lördag senast jag blankade den också. Den gången krävdes ingen avancerad matte, men djupa insikter i klassisk naturrättslära och romersk rätt var till god hjälp på åtminstone en av frågorna.

Frågorna på tentorna i assen kan vara en pain in the ass (hihi) och jag förstår inte varför han utformar dem så. Känns typ omöjligt att faktiskt svara rätt på vissa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Jag antog att det var ytterligare ett utslag av "hej ni är på nya studieordningen och dessutom går det alldeles för många studenter på SU so you're fucked". Tentan är i aula magna liksom, wtf. Jag kommer gå på toaletten 8-9 gånger av ren princip.

Har haft tenta i Magna och det är inte jättejobbigt. Man får välja plats helt fritt
Citera
2014-01-15, 21:44
Medlem
Citat:

Det beror nog snarare på någon sorts klantighet hos administrationen på assen. Normalt sett är det tydligen så att de andra institutionerna hatar Juridicum för att vi bokar upp vettiga salar och tider flera år (kanske viss överdrift) i förväg. Ett mycket märkligt ställe att skriva tenta på, men vänta bara till specialkurserna. Då kan man åka på att dela tentasal med (flämt!) icke-jurister!

Lycka till med tentan!
Citera
2014-01-15, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Frågorna på tentorna i assen kan vara en pain in the ass (hihi) och jag förstår inte varför han utformar dem så. Känns typ omöjligt att faktiskt svara rätt på vissa frågor.

Förmodligen för att hitta någon sorts mental motivering till att hitta på en tenta på grundnivå. Det verkar ju variera rätt mycket vem som konstruerar tentorna och vad som alltså är ett underhållande sätt att formulera frågor på. Vissa tycker att rättspolitik är kul, andra tycker att skitsvåra frågor med snäll rättning är roligt. Personligen har jag störst förståelse för den som skrev den s. k. nazireferenstentan.
Citera
2014-01-15, 21:58
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Har haft tenta i Magna och det är inte jättejobbigt. Man får välja plats helt fritt

Först till kvarn? Får man sitta på balkongen och se ner på folk?
Citera
2014-01-15, 22:57
Medlem
woords avatar
Behöver man ha med sig något till uppropet på SU imorgon?
Citera
2014-01-16, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woord

Ytterkläder räcker

Citat:
Först till kvarn? Får man sitta på balkongen och se ner på folk?

På balkongen fick vi i och för sig inte sitta, där satt tentavakter :P
Senast redigerad av Lindgren08 2014-01-16 kl. 09:34.
Citera
2014-01-16, 10:32
Medlem
Citat:
Personligen har jag störst förståelse för den som skrev den s. k. nazireferenstentan.
Låter kul, kan du utveckla?
Citera
2014-01-16, 12:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Kostym, läderportfölj och en MacBook.

Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Låter kul, kan du utveckla?
Är också intresserad av denna tenta! Vi kan väl i alla fall sluta oss till att det verkar vara en rolig syssla, att skriva tentafrågor. Detsamma med seminarieuppgifter.

Under T1 i Uppsala så föreläste Thomas Bull (sedermera JustR i HFD) i statsrätt. Seminarierna i skadeståndsrätt under T2 var, i några uppgifter, uppbyggda kring en bondgård där "Tjuren Bull" fanns i hagen.
Citera
2014-01-16, 13:47
Medlem
Citat:

Gillar inte akustiken i Aula Magna alls
Citera
2014-01-16, 14:33
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kostym, läderportfölj och en MacBook.

Skönt att jag fick med mig allt

Men allvarligt talat, kändes som att hälften av de antagna bommade uppropet. Brukar det vara så eller var det här ett extremfall?
Citera
2014-01-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är också intresserad av denna tenta! Vi kan väl i alla fall sluta oss till att det verkar vara en rolig syssla, att skriva tentafrågor. Detsamma med seminarieuppgifter.

Under T1 i Uppsala så föreläste Thomas Bull (sedermera JustR i HFD) i statsrätt. Seminarierna i skadeståndsrätt under T2 var, i några uppgifter, uppbyggda kring en bondgård där "Tjuren Bull" fanns i hagen.
Var väl Håkan Andersson som gjort de seminarierna? Vår seminarielärare tog sig tid varje seminarium att gå igenom alla förtäckta ordvitsar som han hade lagt in i texten, rätt skön typ det där, första föreläsningen på skadeståndsrätten tror jag han välte overheadapparaten och sen fortsatte det på det spåret. Höll en underhållande föreläsning om Matrix och rätten också.

Thomas Bull hade för övrigt en t-shirt med en tjur på sig vid första föreläsningen på T1 och kom småbakis till ett seminarium som han var lärare på. Han inledde seminariet med orden "Jag var ute sent igår och är lite småseg i huvudet så jag tänkte hålla en låg profil idag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in