2014-01-14, 20:35
Medlem
Konservatics avatar
http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Personaltidningar/Vastra%20Gotaland/L%C3%A4nsmannen/LM3-2011-webb.pdf

Sida 20-21

Oj, vad rätt han hade hela tiden, när detta skrevs så hade inte kroppen hittats.
Citera
2014-01-14, 20:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tillhör meningslösa jobb vanligtvis polisens rutiner? Knappast.
Jag var nära att svara att meningslösa inlägg tydligen tillhör dina rutiner, men det rätta svaret är naturligtvis att de rutinmässiga göromålen genomförs som en första undersökningsåtgärd i syfte att upptäcka olika spår - i den mån sådana finns eller kan återfinnas.
Citera
2014-01-14, 20:40
Medlem
NightHawkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Nu får du ge dig.

Om du inte förstår hur man syftar mellan olika inlägg så kan jag inte hjälpa dig. Det är klart för alla andra läsare i tråden skulle jag tro.

Det är alltså jag som ska ge mig när det är du som så fatalt misslyckas med att förklara dig och ditt svammel?
Intressant inställning. Du verkar inte ens själv förstå vad det är du skriver. Om man syftar mellan inlägg hänvisar man till aktuellt inlägg, man gör inte såsom du försöker göra gällande, men för all del du verkar ju inte särskilt insatt i citeringar och referenser.

Vi tar då och tittar på dina inlägg ifrån början:

1.
Citat:
Så det är fortfarande oförklarligt, trots att skarpare hjärnor tänkt till.
Tack då vet jag.

Spännande det här, själv tror jag att två gm lagt en mindre presenning på golvet, vält MJ med madrass över till andra madrassen, det är då blodet rinner mot denna och ner mellan resårbottnar.

Därefter lyft bäddmadrasser o MJ ner på presenning, och lyft denna rakt upp och ut.

Därefter har man packat om hela konkarongen på annan plats.

BO har alltså blivit vält från sin bäddmadrass till den andra bäddmadrassen och fått sin egen över själva kroppen. Därefter har man lyft ner allt till en presenning som väntar på golvet och sedan med lyft av presenningen för vidare transport. Detta är din tes.

2.
Citat:
Svara på vart presenning låg då den första madrassen lades i ?

Är man två så är det enkelt att lyfta rakt upp utan att det blir dragspår, precis som en skivstång.

Dörren passeras genom att MJs egentyngd viker madrasserna inåt på långsidorna, såsom en hängmatta, det är inte ett paket ännu.

Då den blodiga madrassen nu ligger överst kommer inget tryck av blod mot presenningen, endast gravitation i mindre omfattning på kanten från ena bäddmadrassen. En presenning är vattentät.

Tid för denna operation är mindre än 10 minuter, inkl. uppletande av presenning.

Du kan inte få ut MJ+madrasser själv på detta vis utan omfattande dragmärken i golvet, eller hur ?

Här hävdar du att BO:s egen tyngd skulle påverka både underliggande och överliggande bäddmadrass, vilket är helt felaktigt då tyngdkraften inte verkar uppåt mot gravitationen.

3.
Citat:
Den ovanliggande madrassen anpassar sin bredd av den egentyngd som presseningens långsidor får.
Den övre kommer bågna och pressas ihop en smula, vara som ett S sett från kortsidan.
Den undre som ett U, MJ mittemellan.

Du har inte kunnat förklara hur du skall göra.
Svara på frågan om vart presenningen ligger när du lägger i första bäddmadrassen istället, är det så svårt ?

I detta inlägget skriver du att den översta madrassens bredd anpassas av den egentyngd som presenningens långsidor får. Det står alltså inget om att det skulle vara den "egentyngd" som BO:s kropp utgör, men jag antar att du inte vet om att ordet egentyngd har en specifik innebörd och att denna innebörd är den del av last eller system som utgörs av den egna tyngden. Man kan inte använda ord hur som helst och sedan utgå ifrån att alla andra ska vara lika inkompetenta och obildade som en själv.
Nu vill du dock hävda att du aldrig har avsett att den övre bäddmadrassens bredd skulle anpassas efter tyngden från presenningens långsidor (förmodligen efter PM från Q om ett sätt för dig att rädda ansiktet) utan att det hela tiden har varit fråga om den tyngd som BO:s kropp utgör och effekten av densamma.

Problemet med detta är att då blir hela din tes ännu mera absurd och det utan att du ens förstår varför. Jag skall dock göra ett undantag och förklara det på en så grundläggande nivå att även en person utan egen kunskap och erfarenhet ska kunna förstå varför det du hävdar inte är fysiskt möjligt.

Spänn upp en presenning i alla fyra hörnen så att den blir helt sträckt.
Lägg sedan ett objekt mitt på den spända presenningen och notera vad som sker.

Studsar objektet uppåt och följer presenningen med upp?
Nej, objektet trycker ner presenningen och det bildas en nedsjunkning runt objektet.

Var tror du då att kraften går i presenningen? Pressar kraften nedåt så att presenningen vikes inåt eller ligger kraften snarare på undersidan och ut mot hörnen för att på så vis försöka återfå jämvikt?

Om vi nu återgår till aktuell tes där dina två GM har lagt en presenning på golvet och lyft ner BO:s kropp mellan de båda bäddmadrasserna för att sedan ta tag i varsin kortsida av presenningen och lyfta upp densamma. Vad händer då i detta fallet?
När presenningen lyfts från golvet pressas den nedåt av tyngden från BO:s kropp mot den underliggande bäddmadrassen och presenningens mittdel sjunker ned mot golvet. I det här läget är det bara lyftkraften från de bägge GM:s händer i varsitt hörn av presenningen som på något vis kan påverka den övre bäddmadrassen genom att de pressar ihop presenningen, eftersom presenningen i sig själv inte vill annat än att återgå till ursprungsläget och all kraft går åt motsatt håll än det du hävdar.
Citera
2014-01-14, 20:42
Medlem
Sailfishs avatar
Citat:
Exakt hur hanterades presenningen ?
NightHawks kunde inte förklara mer än hit...

Men du fnurran, varför kan inte FS ha antingen lindat in hennes huvud i en handduk eller trätt en
påse över. Lagt ut presenningen i vardagsrummet och sedan lyft ut henne där, och därifrån fortsatt med paketeringen?
Det är egentligen oväsentligt ifall själva paketeringen skedde i sovrummet, vardagsrummet, ute eller i garaget.
Dock kan vi nog räkna med att gm fick blod på sig själv eller sina kläder iallafall.

Om vi nu pratar om den hypotetiska gärningsmannen, hur gjorde han då. Tog han en dusch innan han lämnade ÖV och passade han på att sno några av FS kläder (som inte saknat några)
Eller satte han sig blodig på bussen från Stora höga till Linköping eller vidare till mexiko?

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men den här gången är det andra bilder som kommer att förevisas:
http://speedy.sh/qEVd2/Jmfr.jpg

Mycket bra
Men hon kärringen till höger, var det hon med det skumt färgade pappret?
Citera
2014-01-14, 20:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag var nära att svara att meningslösa inlägg tydligen tillhör dina rutiner, men det rätta svaret är naturligtvis att de rutinmässiga göromålen genomförs som en första undersökningsåtgärd i syfte att upptäcka olika spår - i den mån sådana finns eller kan återfinnas.
Ingår det också i rutinerna att berätta om dessa meningslösa åtgärder i domstol utan att berätta att de var meningslösa?
Citera
2014-01-14, 20:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish
Men du fnurran, varför kan inte FS ha antingen lindat in hennes huvud i en handduk eller trätt en
påse över. Lagt ut presenningen i vardagsrummet och sedan lyft ut henne där, och därifrån fortsatt med paketeringen?
Det är egentligen oväsentligt ifall själva paketeringen skedde i sovrummet, vardagsrummet, ute eller i garaget.
Dock kan vi nog räkna med att gm fick blod på sig själv eller sina kläder iallafall.

Om vi nu pratar om den hypotetiska gärningsmannen, hur gjorde han då. Tog han en dusch innan han lämnade ÖV och passade han på att sno några av FS kläder (som inte saknat några)
Eller satte han sig blodig på bussen från Stora höga till Linköping eller vidare till mexiko?

Mycket bra
Varför tog han bort handduken eller påsen före paketeringen? Och var gjorde han det? Det måste ha varit blodigt.
Citera
2014-01-14, 20:46
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailfish

Mycket bra

Det va därför han flaxade runt i kalsongerna senare på rastplatsen.
Och ja packandet kan ha skett var som helst i huset. Det mesta rann ut i madrass, botten, golv, och emellan sängarna-.

Han åkte så fort han kunde iväg med Marina givetvis då upptäckten är stor.
Vapnet va säkerligen med också vilket annars hade nojat upp honom rejält.
Hans tekniska färdigheter med knutarna osv är ett skämt men han trodde han kunde allt så det är inte konstigt.
Citera
2014-01-14, 20:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Intressanta uttalanden du gjorde där den 4/4 förra året.
Står du fast vid detta nu också?

https://www.flashback.org/sp42797751

Ja, jag tror att i och med att HD har beviljat resning på enligt mitt tycke väldigt svag grund så blir det en fällande dom i målet.

HD har sänt en tydlig signal nedåt i systemet att de vill se en rättning i ledet och att all svag bevisning i målet ska uppvärderas till fullgoda bevis, jag är rädd för att vi har fått in bevisvärdering enligt Göran Lambertz modell och det ger i alla fall mig en känsla av obehag.

Börjar vi tumma på kraven för hur bevis ska värderas är vi ute på mycket farlig väg.
Citera
2014-01-14, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NightHawks
Det är alltså jag som ska ge mig när det är du som så fatalt misslyckas med att förklara dig och ditt svammel?
I det här läget är det bara lyftkraften från de bägge GM:s händer i varsitt hörn av presenningen som på något vis kan påverka den övre bäddmadrassen genom att de pressar ihop presenningen, eftersom presenningen i sig själv inte vill annat än att återgå till ursprungsläget och all kraft går åt motsatt håll än det du hävdar.

http://www.twhammocks.co.uk/images/DSC07519.JPG
Menar du fortfarande att två alt gm inte skulle kunna lyfta i var sitt hörn och klämma ihop den övre bäddmadrassen ca.30 cm ?
Vart tar den isf. vägen ?

Sedan
Citat:
Fortsätt gärna med din teori:
Du har nu tryckt in presenningens kortsida under bäddmadrassen, resterande 460x340 ligger ihoprullad ovanpå. Hur får du över MJ och bäddmadrass ?
Citera
2014-01-14, 20:56
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, jag tror att i och med att HD har beviljat resning på enligt mitt tycke väldigt svag grund så blir det en fällande dom i målet.

HD har sänt en tydlig signal nedåt i systemet att de vill se en rättning i ledet och att all svag bevisning i målet ska uppvärderas till fullgoda bevis, jag är rädd för att vi har fått in bevisvärdering enligt Göran Lambertz modell och det ger i alla fall mig en känsla av obehag.

Börjar vi tumma på kraven för hur bevis ska värderas är vi ute på mycket farlig väg.
Men, handen på hjärtat Reimer. Tror du inte FS är skyldig? Det är en fråga som är ganska okomplicerad att svara på om det inte finns några personliga band till tilltalad. För om så är fallet, att du tror FS bär skuld till detta vidriga brott, blir din känsla av obehag irrelevant och din känsla kan istället yttra sig i att rättvisa blir skipad. De anhöriga kan vända blad. Även de är övertygade om FS skuld. Rättssäkerheten går åt två håll.
Citera
2014-01-14, 21:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ingår det också i rutinerna att berätta om dessa meningslösa åtgärder i domstol utan att berätta att de var meningslösa?
De är inte meningslösa, utan det går alltid att dra olika slutsatser i en eller annan riktning som senare kan visa sig betydelsefulla när man får svar på andra rutinkontroller, analyser eller undersökningar - eller efter att t ex ha hört vad olika vittnen ev. kan tillföra i sak.
Citera
2014-01-14, 21:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Men, handen på hjärtat Reimer. Tror du inte FS är skyldig? Det är en fråga som är ganska okomplicerad att svara på om det inte finns några personliga band till tilltalad. För om så är fallet, att du tror FS bär skuld till detta vidriga brott, blir din känsla av obehag irrelevant och din känsla kan istället yttra sig i rättvisa blir skipad. De anhöriga kan vända blad. Även de är övertygade om FS skuld. Rättssäkerheten går åt två håll.

Utav den bevisning jag tagit del av och vad jag har läst mig till om fallet så kan jag ärligt säga att jag skulle inte döma FS för mordet, enligt mig finns det för mycket ouppklarat i bevisförningen.

Jag skulle ha fått levt med känsla att han kan vara skyldig men som sagt utredningen lämnar mycket tvivel tyvärr.

För säkerhets skull tillägger jag att jag inte har några som helst band eller haft någon som helst kontakt med FS, det jag vet om det här fallet har jag som så många andra läst mig till och om jag ska vara helt ärlig så tror jag tråden hade blivit kortare och vettigare om inte så många som tydligen känt MJ hade deltagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in