2014-01-13, 16:58
Medlem
Sopgubbes avatar
Denna nyheten är en stor anledning till att vi var nere under 800 vad jag förstått:

http://www.cryptocoinsnews.com/2014/01/12/warning-huobi-has-closed-personal-bank-accounts-system/

Men fattar inte allvaret om det nu finns något sådant. Berörda kinesiska användare kan fortfarande föra över pengar till Huobi's "business account" vad jag förstått.
Finns det någon stor nackdel med detta jämfört med det tidigare tilläggsalternativet, att föra över till VDns personliga konto? Vilket i sig kändes ganska oseriöst och ohållbart ändå.
Citera
2014-01-13, 17:17
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Har man betalt till någon med bitcoin finns det inget sätt att häva betalningen, till skillnad mot kreditkort. På så sätt är det kanske lite osäkrare för köparen.

Annars är det mycket hög säkerhet att betala med bitcoin. Du kan enkelt bevisa att din betalning gjordes i efterhand, eftersom alla transaktioner är publika.
Man kan bevisa att en betalning är gjord, men man kan inte bevisa till vem. Så kan en säljare skulle kunna hävda att en viss adress inte tillhör honom över huvud taget, och på så sätt lämna köparen i sticket.

Det är dock inget problem i dagsläget, och det är dessutom enkelt löst med Bitcoin Payment Protocol.
Citera
2014-01-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Man kan bevisa att en betalning är gjord, men man kan inte bevisa till vem. Så kan en säljare skulle kunna hävda att en viss adress inte tillhör honom över huvud taget, och på så sätt lämna köparen i sticket.

Nu förstår jag inte riktigt. Antag att du får en bitcoin-adress från en säljare, och skickar betalning till denna. Då är det bara att titta i blockchain och enkelt visa att betalning kommit fram till den angivna adressen. Alltså går det att bevisa att han fått betalt.

Däremot kanske det inte är lika lätt att bevisa att det var jag som var avsändaren? Man ser bara att det kommer från en annan adress, men det är inte lika lätt att bevisa att den adressen är min.
Citera
2014-01-14, 00:26
Medlem
orezs avatar
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt. Antag att du får en bitcoin-adress från en säljare, och skickar betalning till denna. Då är det bara att titta i blockchain och enkelt visa att betalning kommit fram till den angivna adressen. Alltså går det att bevisa att han fått betalt.

Däremot kanske det inte är lika lätt att bevisa att det var jag som var avsändaren? Man ser bara att det kommer från en annan adress, men det är inte lika lätt att bevisa att den adressen är min.

Att du slänger fram en adress som du säger att någon har gett dig som du ska göra betalning mot bevisar inget, vad skulle du ha för bevis? ett mail eller? Med BIP 0070 så säkras att det är rätt mottagare (säljare) med rätt certifikat.

Låt oss säga att du ska göra en betalning via en hemsida, sidan har oturligt nog hackats och QR-koden ändrats, du genomför betalningar och säljaren får aldrig in några pengar du anmäler säljaren för utebliven tjänst och säljaren åberopar att du aldrig betalat, Hur bevisar man? Säljaren kan lika gärna ljuga om att sidan har blivit hackad, samtidigt som du kan ljuga om att du verkligen har skickat till QR-koden på webbisdan och istället har du skickat pengarna till en av dina egna nyskapade adresser. Att man kollar i blockchain att det finns en transaktion bevisar inte att rätt mottagare har fått pengarna.
Citera
2014-01-14, 00:27
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:

Om jag ger dig en adress så kan du skicka bitcoins till den och bevisa att du gjort det. Men du kan inte bevisa att det är min adress utan min hjälp. Du skulle lika gärna kunna skicka bitcoins till dig själv och säga att adressen var min, exempelvis för att skada mitt rykte. Och jag skulle lika gärna kunna ta emot dina pengar, och sedan säga att det var en helt annan adress du skulle skickat till, och att jag inte fått ett öre. Ingen utomstående kan veta hur det ligger till.

Exempel, jag har skickat 0.037 BTC till dig här. Bevisa motsatsen. Kan du inte det så har vi en potentiell konflikt.

När det gäller offentliga adresser så går det dock givetvis. Jag kan bevisa att jag skickar pengar till en organisation som har en bitcoinadress på hemsidan (ex Piratebay). Men både offentliga adresser och att återanvända adresser skadar anonymiteten. Här kommer Bitcoin Payment Protocol in då det bl.a. skyddar mot attacker av den här typen utan att skada anonymiteten.
Citera
2014-01-14, 10:04
Moderator
HelgeBuks avatar
EDIT: Tar det här i en egen tråd.
Senast redigerad av HelgeBuk 2014-01-14 kl. 11:02.
Citera
2014-01-14, 11:00
Medlem
Sweetiepies avatar
Verkar vara mycket vanligt det där med köpa bitcoins för stulna pengar.

Har hört flera sådana berättelser ifrån bekanta som köpt coins.

Förstår att det är ganska bra sätt att tvätta stulna pengar på också eftersom man kan komma undan anonymt. Komma åt stulet konto, köpa coins av någon. Tvätta coinsen på någon tjänst och sen ta ut i riktiga pengar eller sälja på riktigt.
Citera
2014-01-14, 13:16
Medlem
boms avatar
Funderar du på att göra det eller?

Edit: Vad sysslar dina bekantas bekanta med då?

Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Verkar vara mycket vanligt det där med köpa bitcoins för stulna pengar.

Har hört flera sådana berättelser ifrån bekanta som köpt coins.

Förstår att det är ganska bra sätt att tvätta stulna pengar på också eftersom man kan komma undan anonymt. Komma åt stulet konto, köpa coins av någon. Tvätta coinsen på någon tjänst och sen ta ut i riktiga pengar eller sälja på riktigt.
Senast redigerad av bom 2014-01-14 kl. 13:20.
Citera
2014-01-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Om jag ger dig en adress så kan du skicka bitcoins till den och bevisa att du gjort det. Men du kan inte bevisa att det är min adress utan min hjälp.
Antag att någon skickar ett mail till mig, med en adress att sätta in pengar på. Efter att jag gjort detta kan jag bevisa att det inkommit bitcoin till denna adress genom att visa att transaktionen gjorts på denna adress i blockchain.

Bevisföringen är omvänd mot vad du hävdar. Jag kan idag alltså bevisa att betalning inkommit på denna adress, men jag kan inte bevisa att det är jag som gjort den.
Citera
2014-01-14, 15:05
Medlem
Tror ni mitt årsbesked från banken duger som verifikation hos bitstamp? Om jag censurerar kontonummer och summor?
Citera
2014-01-14, 15:38
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Antag att någon skickar ett mail till mig, med en adress att sätta in pengar på. Efter att jag gjort detta kan jag bevisa att det inkommit bitcoin till denna adress genom att visa att transaktionen gjorts på denna adress i blockchain.
Man kan spoofa avsändaradressen i mail, så det är inte säkert nog som bevis. Du kan ha skickat mailet till dig själv.

Dessutom är det väldigt få bitcointransaktioner som initieras via mail. Vanligast är att du får en adress av exempelvis en e-butik på en hemsida. Om ingen annan fått samma adress så kan du omöjligt bevisa för utomstående att adressen kommer från just denna e-butik. E-butiken kan blåsa dig och hävda att den gav dig en helt annan adress.

Igen, jag har skickat 0.037 BTC till dig här. Kan du skicka min produkt som jag betalade för nu?

Citat:
Bevisföringen är omvänd mot vad du hävdar. Jag kan idag alltså bevisa att betalning inkommit på denna adress, men jag kan inte bevisa att det är jag som gjort den.
Jo, det är enkelt bevisat. Signera valfritt meddelande med den privata nyckeln tillhörande avsändaradressen.
Citera
2014-01-14, 16:15
Medlem
ctheys avatar
Någon som köpt Bitcoins nyligen?
använt Kapiton och Safello innan, kan inte använda någon förtillfället att skaffa bitcoins.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in