2014-01-14, 11:19
Medlem
Tja advokat Forsberg i morgon kommer din chans att bli en legend inom rättsväsendet.Det stora problemet för försvaret är att man saknar egna utredningsresurser även om det finns stora byråer som har egna utredare och det är ju som alla förstår en enorm fördel(i vissa fall)för den tilltalade.Försvaret får helt enkelt förlita sig på tips som man själv efter egen förmåga får försöka kontrollera en icke helt enkelt uppgift.
Det enda hopp som återstår för KJ är att det framkommer nya uppgifter som gör att rättegången måste tas upp i en högre instans och det händer väldigt sällan om ni inte tex.någon nämdeman kan anses som jävig som i tex Södertäljemålet.
Citera
2014-01-14, 11:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Utöver eventuellt en plånbok så har nog Forssberg inget ytterligare av betydelse i bakfickan. Som jag nämnt tidigare, om Forssberg sitter med en kioskvältare så har han haft en skyldighet att presentera informationen tidigare eftersom klienten är frihetsberövad och inte skall behöva sitta häktad en enda dag för länge.

Nånting av betydelse för målet torde Forssberg ha fått information om, annars gissar jag att hans stjärna kommer att dala betänkligt med tanke på att han trots allt förutskickade att det han fått info. om pekade bort från KJ som gm. Om det Forssberg fått veta är av sådan betydelse att det välter en kiosk och får till följd att KJ omedelbart försätts på fri fot är ju tveksamt. Men vi får se vad han har.
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-14 kl. 11:36.
Citera
2014-01-14, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Tja advokat Forsberg i morgon kommer din chans att bli en legend inom rättsväsendet.Det stora problemet för försvaret är att man saknar egna utredningsresurser även om det finns stora byråer som har egna utredare och det är ju som alla förstår en enorm fördel(i vissa fall)för den tilltalade.Försvaret får helt enkelt förlita sig på tips som man själv efter egen förmåga får försöka kontrollera en icke helt enkelt uppgift.
Det enda hopp som återstår för KJ är att det framkommer nya uppgifter som gör att rättegången måste tas upp i en högre instans och det händer väldigt sällan om ni inte tex.någon nämdeman kan anses som jävig som i tex Södertäljemålet.
Tror tyvärr du missförstått juridiken. Målet måste tas upp i högre instans, hovrätten, om någon av parterna klagar, och det som hände i Södertäljemålet var att hovrätten bestämde att rättegången i tingsrätten måste tas om p.g.a. jäv hos en nämndeman.
Citera
2014-01-14, 11:29
Medlem
Docklands avatar
Jag tippar på livstid för mord.
Citera
2014-01-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Instämmer.
Jag är objektiv i min bedömning och försöker hitta saker som tyder på att KJ ska vara inblandad eftersom han sitter anhållen MEN det går inte.. allt tyder på MB/AN + en medhjälpare.

Hahaha. Hur ska man kunna ta er konspirationsteoretiker på allvar med uttalanden som detta? Var bland det dummaste jag läst i tråden sen den startades. "Objektiv", jojo.. Hittar du verkligen INGENTING som tyder på att den häktade och snart dömde MGM är mördaren, eller ens inblandad som du skriver? Låt mig hjälpa dig

*Den sist kände som såg BO i livet
*Blod från BO i bilen
*Likdoft från BO i bilen
*Liknande/samma tejp hemma som påträffats på BO
*Misstänkt mordvapen som plötsligt försvunnit från hans hem
*BO har försökt ringa 112 under tiden hon befann sig hos honom
*Ljuger för sina vänner flera gånger om att han försöker kontakta BO
*Försäger sig grovt angående blodfynden i bilen i förhör
*Selektivt minne under alla förhör
*Inget alibi
*DNA på BO lik (Jag vet att det kan uppstått innan mordet)
*Konstigt beteende dagen efter då han inte dyker upp på sin älskade krigslek
Citera
2014-01-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag tippar på livstid för mord.
I princip helt uteslutet utifrån praxis. 14-16 år ligger i enlighet med praxis.
Citera
2014-01-14, 11:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
1. AB:s vittnesmål är - som du säger - rätt förvirrat, både i FUP och i TR. Just när man tycker att "OK, nu fattar jag hur han menar" så plockar han upp ett ord, t ex "platt", och använder det på ett sätt som inte stämmer överens med vad han nyss själv sagt. Ändå väljer ÅK att släpa upp honom i rätten .
Varför det? Det beror ju uppenbart inte på vittnesmålets kvalitet, det måste finnas en annan anledning (varför slösa rättegångstid på ett virrigt vittnesmål när det finns så många andra omständigheter man skulle kunnat gå på djupet med och som faktiskt varit MER komprometterande för KJ än ABs hopplösa beskrivningar och - ännu värre - försök att teckna). Vilken skulle anledningen kunna vara? Det var då jag började studera den rättsmedicinska undersökningen i detalj, framförallt ss 276-277 och ss 411-422. Enligt FUP s 276, finns en avgjutning i brun Mikrosil (spår S042) av åtminstone en sårkanal från de C-formade huggen i ryggen. Denna avgjutning återges inte fotografiskt i FUP, men ingår enligt protokollet i det bevismaterial ÅK förfogar över. Hur ser avgjutningen ut? Vad säger den om det verktyg som orsakade skadan? Min misstanke - men det är bara en misstanke - är att den här avgjutningen (och kanske andra rekonstruktioner utifrån ganska svårtydda uppgifter - måttangivelser, eggvinklar etc - om sårkanalerna i protokollet) är en viktig orsak till att AB plockas in i rättssalen, trots sin oförmåga att ge ett sammanhängande och otvetydigt vittnesmål.

Missade det med avgjutningen i texten. Men det var också där som skadorna beskrevs som D-formade. Inget av de föreslagna verktygen i tråden kan ge en D-formad skada. Det står faktiskt "ena sidan rak"......

Hmm, nu förstår jag det där med slitsnålen. Det måste fan i mig vara en slitsnål. Den är ju spetsig framtill till skillnad mot en skölp. Ju djupare den sticks ju bredare blir C-et och då får man den raka delen i D-et.
Fattar ni? Sticket börjar med ett litet C som blir ett större C ju längre in man sticker verktyget. Då trängs ju köttet undan från C-ets ändar och det blir ett D. Någon med tillgång till splitsverktyg har gjort det. Båtägare? Repslagare? Scout?

En polis hade ju kommit fram till samma sak men använt fel namn på verktyget.

Citat:
På ryggen fanns 9 skador orsakade av eggvasst föremål. Dessa skador har säkrats, dels
genom fotografering men även genom avgjutning med brun Mikrosil. Avgjutningen
sparas som spår (S042) på den kriminaltekniska enheten i Luleå. Skadorna hade formen
som av bokstaven ”D”, eller ena sidan rak och den andra konvex. Fyra av skadorna hade
den konvexa delen mot kroppens vänstra sida och fem av skadorna, mot nacken (se pilar
i bild 1).
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-14 kl. 11:44.
Citera
2014-01-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Missade det med avgjutningen i texten. Men det var också där som skadorna beskrevs som D-formade. Inget av de föreslagna verktygen i tråden kan ge en D-formad skada. Det står faktiskt "ena sidan rak"......

Hmm, nu förstår jag det där med slitsnålen. Det måste fan i mig vara en slitsnål. Den är ju spetsig framtill till skillnad mot en skölp. Ju djupare den sticks ju bredare blir C-et och då får man den raka delen i D-et.
Fattar ni? Sticket börjar med ett litet C som blir ett större C ju längre in man sticker verktyget. Då trängs ju köttet undan från C-ets ändar och det blir ett D. Någon med tillgång till splitsverktyg har gjort det. Båtägare? Repslagare?

En polis hade ju kommit fram till samma sak men använt fel namn på verktyget.

Tror inte C- eller D-formad är något att hänga upp sig på. Det är nog bara ett sätt att beskriva att sticken är böjda. Teckningarna på fotot i FUP ser alla ut som C:n t ex. Och en skölp är jävligt vass framtill, men däremot har den ingen utdragen spets. Jag tror det är det AB menar när han säger att verktyget var "platt" framtill. Det kan också handla om ett stämjärn med rundad ovansida, t ex som Bahcos 434-serie (http://www.gerritse.nl/~images/products/gerritse/642-477/131006.jpg). Ett sådant bör ge ett tydligt D-format hål. Håljärnen och Splitsnålen är kandidater om det är C-format som gäller (båda är "ihåliga")

Så visst kan det varit en splitsnål (inte "slitsnål"), utesluter inte det, men jag tror mer på ett håljärn eller stämjärn av något slag, av fyra skäl:
- Ett håljärn må vara ovanligt, men en splitsnål är MYCKET ovanlig
- Åklagarnas och utredarnas intresse och återkommande frågor kring stämjärn + att AB ges tid i rätten + att avgjutningen finns (plus ev rekonstruktioner)
- KJ:s dokumenterade intresse för träarbete och medgivande att han haft ett håljärn
- AB:s vittnesmål
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-14 kl. 12:09.
Citera
2014-01-14, 12:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
I princip helt uteslutet utifrån praxis. 14-16 år ligger i enlighet med praxis.

Menar du baserat på hans ålder? Janne Tuomela som mördade sin sambo fick livstid, och det här fallet anser jag är grövre. Janne var i trettioårsåldern dock.
Citera
2014-01-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Hahaha. Hur ska man kunna ta er konspirationsteoretiker på allvar med uttalanden som detta? Var bland det dummaste jag läst i tråden sen den startades. "Objektiv", jojo.. Hittar du verkligen INGENTING som tyder på att den häktade och snart dömde MGM är mördaren, eller ens inblandad som du skriver? Låt mig hjälpa dig

*Den sist kände som såg BO i livet
*Blod från BO i bilen
*Likdoft från BO i bilen
*Liknande/samma tejp hemma som påträffats på BO
*Misstänkt mordvapen som plötsligt försvunnit från hans hem
*BO har försökt ringa 112 under tiden hon befann sig hos honom
*Ljuger för sina vänner flera gånger om att han försöker kontakta BO
*Försäger sig grovt angående blodfynden i bilen i förhör
*Selektivt minne under alla förhör
*Inget alibi
*DNA på BO lik (Jag vet att det kan uppstått innan mordet)
*Konstigt beteende dagen efter då han inte dyker upp på sin älskade krigslek
Vad du har räknat upp finns det ingenting som kan kallas för bevis. Det där med blod i bilen är grundligt förklarat och kan inte ses som något bevis, därför man vet inte varifrån blodet kommer, att det kommer från VB är fullt klart men hur det hamnade i bagageutrymmet är helt oklart.
Eftersom det saknas brottsplats finns det ingen möjlighet att veta varifrån blodet kommer. Om det kommer från transport av kroppsdelar måste brottsplatsen hittas för att det skall finnas någon trovärdighet i det. Liklukten som hunden markerade kommer från blodet, det går inte att påstå att någon kropp har transporterats, därför hunden vet inte skillnaden, det är samma lukt.
Blodfyndet är helt värdelöst som bevis i det här fallet, därför brottplats saknas.
Sedan måste inses KJ har alibi från 21.00 till 23.00 den kvällen VB försvann.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-14 kl. 12:22.
Citera
2014-01-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Menar du baserat på hans ålder? Janne Tuomela som mördade sin sambo fick livstid, och det här fallet anser jag är grövre. Janne var i trettioårsåldern dock.
Janne var iofs. äldre men det mordet skedde väl före lagändringen den 1 juli 2010. Innan lagändring var livstid ett standardstraff men är inte det längre.

Från Högsta domstolen, NJA 2013 s 376
Att utgångspunkten ska vara att straffet för ett mord ska bestämmas till fängelse fjorton år innebär att straffet normalt ska bestämmas till fängelse tolv år då omständigheterna sammantagna i någon mån talar för ett lägre straff och, som har nämnts i det föregående, tio år när det kan sägas att omständigheterna är förmildrande. För att straffet ska bestämmas till fängelse sexton år bör det tvärtom krävas att det kan konstateras att omständigheterna sammantagna tydligt talar för ett högre straff medan fängelse arton år bör tillämpas endast i de fall då omständigheterna är mycket försvårande, samtidigt som de inte är av sådant slag att livstids fängelse bör dömas ut. Att fängelse arton år ska tillämpas restriktivt har att göra bl.a. med att livstids fängelse enligt lagen (2006:45) om omvandling av fängelse på livstid kan omvandlas till fängelse arton år samtidigt som livstids fängelse är ett svårare straff än ett tidsbestämt fängelsestraff.
Citera
2014-01-14, 12:49
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Janne var iofs. äldre men det mordet skedde väl före lagändringen den 1 juli 2010. Innan lagändring var livstid ett standardstraff men är inte det längre.

Från Högsta domstolen, NJA 2013 s 376
Att utgångspunkten ska vara att straffet för ett mord ska bestämmas till fängelse fjorton år innebär att straffet normalt ska bestämmas till fängelse tolv år då omständigheterna sammantagna i någon mån talar för ett lägre straff och, som har nämnts i det föregående, tio år när det kan sägas att omständigheterna är förmildrande. För att straffet ska bestämmas till fängelse sexton år bör det tvärtom krävas att det kan konstateras att omständigheterna sammantagna tydligt talar för ett högre straff medan fängelse arton år bör tillämpas endast i de fall då omständigheterna är mycket försvårande, samtidigt som de inte är av sådant slag att livstids fängelse bör dömas ut. Att fängelse arton år ska tillämpas restriktivt har att göra bl.a. med att livstids fängelse enligt lagen (2006:45) om omvandling av fängelse på livstid kan omvandlas till fängelse arton år samtidigt som livstids fängelse är ett svårare straff än ett tidsbestämt fängelsestraff.

Ok, tack. Finns där något prejudicerande styckmordsfall för exemplifiering av nya tillämpningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in