Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Du menar att det finns ett hemligt obduktionsprotokoll som bara åklagaren sett?
Förhören med AB är ju skrattretande. Han beskriver och ritar verktyget olika från gång till gång.
Var det du som vägrat läsa FUP eller....?
Nej, det var INTE jag. Jag har läst denna j-la FUP så att jag skulle kunna disputera på den snart...
Men jag förstår ditt resonemang, och det är litegrann FÖR ATT jag tänkte precis som du som jag började intressera mig alltmer för det där "stämjärnet" AB pratar om (nej, just det ordet använder han inte, för det kan han helt enkelt inte komma ihåg).
1. AB:s vittnesmål är - som du säger - rätt förvirrat, både i FUP och i TR. Just när man tycker att "OK, nu fattar jag hur han menar" så plockar han upp ett ord, t ex "platt", och använder det på ett sätt som inte stämmer överens med vad han nyss själv sagt.
Ändå väljer ÅK att släpa upp honom i rätten .
Varför det? Det beror ju uppenbart inte på vittnesmålets kvalitet, det måste finnas en annan anledning (varför slösa rättegångstid på ett virrigt vittnesmål när det finns så många andra omständigheter man skulle kunnat gå på djupet med och som faktiskt varit MER komprometterande för KJ än ABs hopplösa beskrivningar och - ännu värre - försök att teckna). Vilken skulle anledningen kunna vara? Det var då jag började studera den rättsmedicinska undersökningen i detalj, framförallt ss 276-277 och ss 411-422. Enligt FUP s 276, finns en avgjutning i brun Mikrosil (spår S042) av åtminstone en sårkanal från de C-formade huggen i ryggen. Denna avgjutning återges inte fotografiskt i FUP, men ingår enligt protokollet i det bevismaterial ÅK förfogar över. Hur ser avgjutningen ut? Vad säger den om det verktyg som orsakade skadan? Min misstanke - men det är bara en misstanke - är att den här avgjutningen (och kanske andra rekonstruktioner utifrån ganska svårtydda uppgifter - måttangivelser, eggvinklar etc - om sårkanalerna i protokollet) är en viktig orsak till att AB plockas in i rättssalen, trots sin oförmåga att ge ett sammanhängande och otvetydigt vittnesmål.
2. KJ är märkbart svävande när förhören kommer in på stämjärn som "funkar för trä". Han säger faktiskt emot sig själv när han ställs inför uppgiften att AB sett ett sådant hemma hos honom. Första gången (20/6) förnekar han bestämt att något sådant funnits hemma hos honom (FUP ss 1877-1878). Nästa förhör (27/6) medger han tvärtom att ett sådant visst funnits hemma hos honom, men då för "minst två år sedan" (FUP ss 1920-1922). De här vaga och emotsägelsfulla uppgifterna från KJ tror jag är en annan viktig orsak till att AB hamnar i rättssalen.
Det är mot denna bakgrund - om resonemangen ovan stämmer - för mig OBEGRIPLIGT att inte ÅK lagt mer energi på att hjälpa AB i vittnesbåset. Han har uppenbart ett starkt visuellt minne av verktyget (han höll på att skada sig på det), men han har svårt att översätta det minnet till ord eller teckningar. VARFÖR tog man inte in 15-20 olika verktyg - från stämknivar via platta stämjärn till skölpar, sirjärn, skåljärn, splitsnålar och allt vad de heter - och lät honom peka ut ett som mest liknade det han sett?
Jag tror sammanfattningsvis att det kan vara så att ÅK har en god idé om hur verktyget bör ha sett ut, kanske rentav vilken sorts verktyg det måste vara, och därför är så intresserade av ABs iakttagelser. MEN att man inte lyckas få ett tillräckligt bra vittnesmål från honom i rätten för att så att säga "sy ihop säcken" och koppla vittnesmålet till avgjutningen, det beror till stor del på att man lagt upp förhöret så taffligt och inte hjälpt honom med referensmaterial.