2014-01-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det viktiga vittnet är den kvinnan som sitter i bil och ser en asiatisk kvinna ensam gående mot Sävast från KJ:s bostad vid 21.30 tiden.
Med hennes vittnesmål stämmer det in även detaljer på kläder att det var VB. Tidsmässigt passar det in tiden som KJ uppger att hon lämnade hans bostad.
Den här yngre broderns och hans kompis uppgifter att KJ besökte dem, finns väl ingen orsak att ifrågasätta deras vittnesmål. De kan inte ha tagit fel på person och att de skulle vittna falskt anser jag som osannolikt.
Alla de här tre vittnesmålen passar in i en längre sammanhängande kedja, som visar att KJ har ingenting med mordet på VB att göra.

Lagro dina viktiga vittne , ska man skratta eller gråta ?! "en asiatisk kvinna igen "

Kristoffer J. funderat på om det "perfekta mordet" men han hade fel .
Han är skyldig bortom rimliga tvivel.

Även Mats A. DRÖMDE om att leva med en miljon på konto utan Linda
Men även han får sitt sitt straff = bara vänta lite till .

Sanningen kommer alltid fram .
Senast redigerad av nivijag 2014-01-13 kl. 19:57.
Citera
2014-01-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du menar att det finns ett hemligt obduktionsprotokoll som bara åklagaren sett?
Förhören med AB är ju skrattretande. Han beskriver och ritar verktyget olika från gång till gång.

Var det du som vägrat läsa FUP eller....?

Nej, det var INTE jag. Jag har läst denna j-la FUP så att jag skulle kunna disputera på den snart...

Men jag förstår ditt resonemang, och det är litegrann FÖR ATT jag tänkte precis som du som jag började intressera mig alltmer för det där "stämjärnet" AB pratar om (nej, just det ordet använder han inte, för det kan han helt enkelt inte komma ihåg).

1. AB:s vittnesmål är - som du säger - rätt förvirrat, både i FUP och i TR. Just när man tycker att "OK, nu fattar jag hur han menar" så plockar han upp ett ord, t ex "platt", och använder det på ett sätt som inte stämmer överens med vad han nyss själv sagt. Ändå väljer ÅK att släpa upp honom i rätten .
Varför det? Det beror ju uppenbart inte på vittnesmålets kvalitet, det måste finnas en annan anledning (varför slösa rättegångstid på ett virrigt vittnesmål när det finns så många andra omständigheter man skulle kunnat gå på djupet med och som faktiskt varit MER komprometterande för KJ än ABs hopplösa beskrivningar och - ännu värre - försök att teckna). Vilken skulle anledningen kunna vara? Det var då jag började studera den rättsmedicinska undersökningen i detalj, framförallt ss 276-277 och ss 411-422. Enligt FUP s 276, finns en avgjutning i brun Mikrosil (spår S042) av åtminstone en sårkanal från de C-formade huggen i ryggen. Denna avgjutning återges inte fotografiskt i FUP, men ingår enligt protokollet i det bevismaterial ÅK förfogar över. Hur ser avgjutningen ut? Vad säger den om det verktyg som orsakade skadan? Min misstanke - men det är bara en misstanke - är att den här avgjutningen (och kanske andra rekonstruktioner utifrån ganska svårtydda uppgifter - måttangivelser, eggvinklar etc - om sårkanalerna i protokollet) är en viktig orsak till att AB plockas in i rättssalen, trots sin oförmåga att ge ett sammanhängande och otvetydigt vittnesmål.

2. KJ är märkbart svävande när förhören kommer in på stämjärn som "funkar för trä". Han säger faktiskt emot sig själv när han ställs inför uppgiften att AB sett ett sådant hemma hos honom. Första gången (20/6) förnekar han bestämt att något sådant funnits hemma hos honom (FUP ss 1877-1878). Nästa förhör (27/6) medger han tvärtom att ett sådant visst funnits hemma hos honom, men då för "minst två år sedan" (FUP ss 1920-1922). De här vaga och emotsägelsfulla uppgifterna från KJ tror jag är en annan viktig orsak till att AB hamnar i rättssalen.

Det är mot denna bakgrund - om resonemangen ovan stämmer - för mig OBEGRIPLIGT att inte ÅK lagt mer energi på att hjälpa AB i vittnesbåset. Han har uppenbart ett starkt visuellt minne av verktyget (han höll på att skada sig på det), men han har svårt att översätta det minnet till ord eller teckningar. VARFÖR tog man inte in 15-20 olika verktyg - från stämknivar via platta stämjärn till skölpar, sirjärn, skåljärn, splitsnålar och allt vad de heter - och lät honom peka ut ett som mest liknade det han sett?

Jag tror sammanfattningsvis att det kan vara så att ÅK har en god idé om hur verktyget bör ha sett ut, kanske rentav vilken sorts verktyg det måste vara, och därför är så intresserade av ABs iakttagelser. MEN att man inte lyckas få ett tillräckligt bra vittnesmål från honom i rätten för att så att säga "sy ihop säcken" och koppla vittnesmålet till avgjutningen, det beror till stor del på att man lagt upp förhöret så taffligt och inte hjälpt honom med referensmaterial.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-13 kl. 22:10.
Citera
2014-01-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Från dag ETT har du sökt lösningar för att fria KJ... PUST... I slutet på Maj postar du första ggn att KJ inte är rätt och att MB är skyldig!?
Nu detta svammel! VB varit hemma!!??
Hon var död redan innan 21.00 ... ett vittne såg en asiat senare men inte VB! PUNKT!
Sluta spamma med påhittade intriger vars enda syfte är att svartmåla personer som FUP(vilket du inte läst) betraktar som ICKE MISSTÄNKTA!!

Snälla rara du har missuppfattat mig helt. Jag har aldrig sagt att VB varit hemma-du måste ha läst fel. & Självklart har jag läst FUP.

Men en fråga: Hur vet du att VB var död innan kl 21.00 den 4 maj?
och en till: Hur vet du att asiaten som observerades kl 21.30 inte var VB?

Var du där? Har du sett/hört något? Vill du dela med dig?
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-13 kl. 22:55.
Citera
2014-01-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillrpick
Foliehattar och övriga spekulanter.... Har ni läst FUP??? Man har rätt gubbe!!!!
Efter att ha boxats i ex antal ¨r så vet VET jag vad det gäller blodspillan. Fullkontakt det är boxning inte den karate so hon höll på med. Yepp Jag har blött näsblod på träning. Yepp jag har haft blodiga tröjor... Har dock aldrig ALDRIG lyckats besudla bil eller ngt annat med blod efter att ha duschat och stoppat ev. tröjor i ryggsäck...
Att hålla tråden vid liv för att fantasisera.... ja ni gör ju bara er själva en otjänst. Ingen tar er på allvar efter detta!!

Hur vet du att du aldrig har lyckats besudla din bil? Fläckarna kan vara så pass små att de inte ens är synliga för blotta ögat.. det krävs inte mycket....................... och det är lätt hänt
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-13 kl. 23:17.
Citera
2014-01-13, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palladen
Jag läste lite i FUP:en igen och ser att Kristoffer från början säger att han hämtade VB vid Shell, men visst har han sagt under rättegången att han väntade utanför hennes port? Då pratade han exempelvis om någon äldre dam som kom ut ur porten. Eller ligger Shellmacken precis utanför VB?

"Kristoffer berättar att Vatchareeya ringde honom under lördagen då hon ville komma och plugga hemma hos honom då hon hade svårt att koncentrera sig i sitt hem.
Kristoffer tog sin bil och körde hemifrån och vid 16:00 plockade han upp Vatchareeya vid Shell, de åkte därefter till honom på Flottiljvägen."

Ja, Shell-macken ligger bara tvärs över vägen.
Citera
2014-01-13, 23:16
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
okej du är mycket otydlig. Vad exakt menar du och Vad är det som du inte förstår?

Du skrev
Citat:
Okej... då borde ju VB ha varit hemma i n n a n KJ lämnade kompisen...................

Jag förstår inte vad det har med saken att göra att hon skulle varit hemma, hon skulle varit hemma långt innan KJ åkt till brodern och han har haft gott om tid innan, så att hon skulle varit hemma när KJ lämnar brodern har inget med saken och göra och ger inget alibi om det är det du försöker få fram.
Så på vilket sätt skulle det vara något värde att VB borde ha tagit sig hem från KJ innan han lämnade brodern?
Citera
2014-01-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Du skrev

Jag förstår inte vad det har med saken att göra att hon skulle varit hemma, hon skulle varit hemma långt innan KJ åkt till brodern och han har haft gott om tid innan, så att hon skulle varit hemma när KJ lämnar brodern har inget med saken och göra och ger inget alibi om det är det du försöker få fram.
Så på vilket sätt skulle det vara något värde att VB borde ha tagit sig hem från KJ innan han lämnade brodern?

jag menar att på den tiden borde hon ha hunnit hem och att hon antagligen blivit upphämtad av någon annan..........

menar du att KJ skulle ha mördat VB och lagt henne i bagageluckan alt tillfälligt dumpat henne i ex. skogen och sedan åkt hem till sin kompis helt oberörd? Var och hur skulle han ha tvättat av sig? sushirestaurangen som aldrig undersöktes...?
Citera
2014-01-14, 00:39
Medlem
Blir ju ett jävla antiklimax om HR friar.
Då står man där med ganska lite att gå vidare på och sannolikt förlorad teknisk bevisning hos alternativ GM.
Citera
2014-01-14, 02:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Blir ju ett jävla antiklimax om HR friar.
Då står man där med ganska lite att gå vidare på och sannolikt förlorad teknisk bevisning hos alternativ GM.

Blir det den utgången kan de som skyldiga äro tacka bristfällig utredning av misstänkta utöver KJ (MB+?) för att målet hamnade med ett hjulpar i diket från början .. Men till hälften är en fällande dom mot KJ riktig, att "commander" Johansson skulle vara helt utan inblandning i gärningarna mot Vatchreeya är uteslutet, och finns medgärningspersoner gör han klokt i att berätta vilka de var.
Citera
2014-01-14, 05:43
Medlem
Citat:
[/u]

Tyvärr är det inte alltid så att sanningen alltid kommer fram- i detta fall är jag tveksam... tyvärr. Folk verkar hota och skydda varandra hot och dit i det här fallet... Börjar tro att det är kört...

Inressant. Finns det belägg för ditt påstående, om att folk verkar hota och skydda varandra i det här fallet?
Citera
2014-01-14, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Berätta med egna ord hur denna plantering ska ha gått till och när, om det skedde vid ett eller flera tillfällen. Hur ser du på detta?
Man måste inse det var ett välplanerat mord på VB och sannolikt inga amatörer som utförde det.
Bilregistret kollades av någon den 4/5 vilka bilar och registreringsnummer som KJ:s bil och hans far hade, därför de planerade sannolikt att plantera in blodspår i bagageutrymmet i den bil som KJ använde den kvällen.
Gula Huset var planerat att placera kroppsdelar där och även utanför, med avsikt att de skulle hittas och misstankarna riktas mot KJ.
Jag anser att de hade en plan att injicera blodstänk in i bagageutrymmet om bilen var låst.
Vad jag kan finna ut av fotot och hur det hamnade blodstänket har det sannolikt blivit injicerat och blilen var låst.
Lämpligen gjordes det här samma natt som mordet utfördes och samma sak med att placera ut kroppdelarna, för att minimera risken.
Citera
2014-01-14, 08:16
Moderator
blomvattnares avatar
Massor av tjafs, chattande, upprepningar och OT raderat.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in