Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall.
Bara om du med knappt ruckades medar att hela tyska arméer skars av och förintades
och att resten av de tyska stridskrafterna kastades tillbaka mellan 50 och 100 mil,
innan US Army började dyka upp på kontinenten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten.
En enda framgång i form av ett och ett halvt år med olika offensiver,
som kastade tillbaka tyskarna från Moskvatrakten till finska viken
och från Volgas stränder till norra Rumänien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark.
Nej, tyskarna beordrades inte tillbaka till färdiga försvarslinjer.
De tvingades (ofta panikartat) dra sig tillbaka upp upprätta improviserade försvarslinjer
för att inte bli inringade av sovjetiska förband
som slog sig igenom den tyska fronten och anföll in på djupet.
Den tyska lärdomen från kriget om hur man skulle försvara sig mot det ryska massanfallet,
var att man inte kunde försvara sig mot det sovjetiska massanfallet,
utan att den enda möjligheten var att försöka fördröja och offra terräng,
för att sedan förhoppningsvis kunna samla tillräckligt med förband för att genomföra motanfall.
Efter februari/mars 1943 (Kharkov) så var dock tyskarna inte ens kapabla
till framgångsrika motoffensiver i tillräcklig skala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel).
Rommel är sannolikt krigets mest överskattade officer.
En stragisk och logistisk idiot, som hade sin karriär att tacka
för att han varit chef för Hitlers livvaktsstyrka
och för att han inte var Preussare eller adelsman,
vilket gjorde att han passade väl in i nazisternas propaganda.
Att Rommel drogs tillbaka från Nordafrika var för att han höll på
att få sina förband där förintade av de västallierade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst. För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?
Öst hade även i juni 1944 3/4 av alla markstridsförband.
Det som fanns i väst var f.f.a. stationära lokalförsvarsförband med ringa stridsvärde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenskare
Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.
Jag har aldrig försvarat Stalins handlingar.
Men nu handlar det inte om att värdera verkligheten på ideologiska ståndpunkt
(kommunister=dåligt=>Sovjet=dåligt=>Sovjet kunde inte kriga)
utan att värdera verkligheten baserat på....just det, verkligheten.
Oavsett vad vi har för ideoloiska ståndpunkter
så är det historiskt faktum att Sovjet fick stopp på tyskarna
innan USA hann börja bidra till kriget i väst
och att Sovjet tryckte tillbaka tyskarna 50-100 mil
innan USA faktiskt började komma igång på allvar.