2014-01-10, 18:18
  #217
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och allt som hade krävts för en polsk seger hade varit
att polackerna krossade de tyska och sovjetiska arméerna och intog Berlin och Moskva.
Så egentligen så var Polen jättenära att vinna kriget på egen hand...



Nej Sovjet räddades inte av USA:s krigsinträde.
Däremot så var USA:s krigsinträde av yttersta vikt för att Tyskland skulle besegras.

Läs på din historia, Sovjet var helt jävla utslaget. Att det började ske saker på västfronten var det som gjorde att tyskarna blev tvungna att sända sitt krigsmateriel västerut i stället och den prioriteringen gav bolsjevikerna tid att samordna sina motangrepp. Hade tyskarna fått sina materiel som vanligt i samma mängd som innan hade Barbarossalinjen fortskridit in förbi Moskva etc...
Om du vill tvista vidare om detta, så kom med motargument, jag väntar och är idel öra.
Citera
2014-01-10, 21:26
  #218
Medlem
Tyskland hade aldrig kunnat vinna kriget i längden.

De rustade upp mot konventionerna o de flesta länder var i låg krigsberedskap.
Skickligt komando, taktik o överraskiningsmomentet gjorde att de vann snabbt i början.

Förmodligen gjorde tyskland vid den här tiden det mest korkade krigsföretag ett land ngnsin gjort o kommer att göra. Utöka landarean med extremt våld bla....

Finns ingen möjlighet att de hade kunnat "vinna" med tanke på alla krigsbrott de begick.
Om ex Napoleon blev hatad så hade Hitler o hans tankar/metoder fått mångfalt motstånd o de modernare samhället hade haft lättare att mobilisera motstånd....

Som sagt försköna inte den tyska armens bragder. Ju mer mark de tagit ju fler fiender fick de med snabbare takt än vid ex napoelons tid....
Citera
2014-01-10, 22:00
  #219
Medlem
Så klart at de kunde ha vunnit. Men då måste tyskarna antingen ha besegrat Storbritannien och det brittiska imperiet innan USA gick med i kriget i november 1941, eller i alla fall krossat Sovjet innan operation Overlord, förutspått exakt var invasionen skulle ske kontrat den på rätt sätt.

Nu gjorde man inte det, dels därför att Hitler trodde att han var tidernas störste fältherre sedan Napoleon och dels därför att man saknade resurser i och mer att man bombades av RAF och USAF dag och natt, samtidigt som kriget i öster gick segt.
Citera
2014-01-10, 22:30
  #220
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Läs på din historia, Sovjet var helt jävla utslaget. Att det började ske saker på västfronten var det som gjorde att tyskarna blev tvungna att sända sitt krigsmateriel västerut i stället och den prioriteringen gav bolsjevikerna tid att samordna sina motangrepp. Hade tyskarna fått sina materiel som vanligt i samma mängd som innan hade Barbarossalinjen fortskridit in förbi Moskva etc...
Om du vill tvista vidare om detta, så kom med motargument, jag väntar och är idel öra.

Åfan, så du menar alltså att USA landsteg i Normandie redan under hösten 1941...

I verkligheten så var det så att den tyska planen hade fallerat redan inom kriget tre första veckor
(den tyska planen byggde på att den Röda Armén skulle besegras vid gränsen,
men ryssarna bara fortsatte att pumpa in nya arméer)
och inom 6 veckor så började den tyska förmågan att snabbt mattas
(då bara 1/3 av förlusterna kunde ersättas)

I det läget så var det fortfarande 4 månader kvar till USA:s krigsinträde
och 2 år innan USA skulle börja ge sig till känna på ett märkbart sätt.

Sovjet ensamt och det havererade tyska underhållet
stoppade sedan tyskarna framför Moskva i december 1941.
I det läget så hade Tyskland nästan all hårdvara i öster
och USAAF:s 0st flygplan och US Armys 0st soldater och 0st stridsvagnar
i Västeuropa band upp exakt 0st tyska flygplan, soldater och stridsvagnar.

Hösten 1942 så var allt hopp om en tysk seger ute.
I det läget så var USAAF kapabla att skicka max ett tvåsiffrigt antal flygplan
i taget mot tyskarna och US Army hade ännu satt in en enda soldat mot tyskarna.

Vintern 1942/43 så började Sovjet att gå till motanfall i stor skala.

Sommaren 1943 så försökte tyskarna genomföra en i sammanhanget
smärre motoffensiv på östfronten för att räta ut frontlinjen
och därmed underlätta det tyska försvaret och försvåra fortsatta sovjetiska anfall.

Det var först när denna offensiv körde fast som tyskarna började skicka trupp västerut
(2-4% av fältförbanden på östfronten skickades västerut)
för att möta den brittisk-kanadensisk-amerikanska landstigningen på Sicilien.
Men i det läget så var Sovjet redan på väg att inleda sin andra storoffensiv mot Tyskland.
En storoffensiv som tyskarna mötte med förband som var ~10ggr så stora
som de förband som man skickade till Italien.

Men visst förbrukade västfronten stora mängder tysk krigsmateriel.
Med det var 1940 (d.v.s. innan anfallet på Sovjet)
och från och med andra halvan av 1943
(d.v.s. långt efter den tyska förmågan att hota Sovjets existens hade dött ut).
Citera
2014-01-11, 17:01
  #221
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xd67
Tyskland hade aldrig kunnat vinna kriget i längden.

De rustade upp mot konventionerna o de flesta länder var i låg krigsberedskap.
Skickligt komando, taktik o överraskiningsmomentet gjorde att de vann snabbt i början.

Förmodligen gjorde tyskland vid den här tiden det mest korkade krigsföretag ett land ngnsin gjort o kommer att göra. Utöka landarean med extremt våld bla....

Finns ingen möjlighet att de hade kunnat "vinna" med tanke på alla krigsbrott de begick.
Om ex Napoleon blev hatad så hade Hitler o hans tankar/metoder fått mångfalt motstånd o de modernare samhället hade haft lättare att mobilisera motstånd....

Som sagt försköna inte den tyska armens bragder. Ju mer mark de tagit ju fler fiender fick de med snabbare takt än vid ex napoelons tid....

Det moderna samhället hade aldrig existerat här i Europa om Tyskland fortsatt, men jag säger inte att det hade varit ett sämre samhälle heller. Du vet att det är väldigt lätt att sitta i efterhand och tycka, men sätt dig in i tidsandan och tänk hur lätt folk bara i dagens samhälle påverkas till de allra mest sjukaste saker, såsom att tatuera sönder sig och spärra upp öronen så de ser ut som satansdyrkare och fan vet vad. Tänk dig i och utifrån den (återigen) tidsandan hur lätt det hade varit att få jude utrotningen legitim efteråt.
Citera
2014-01-11, 17:20
  #222
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Åfan, så du menar alltså att USA landsteg i Normandie redan under hösten 1941...

I verkligheten så var det så att den tyska planen hade fallerat redan inom kriget tre första veckor
(den tyska planen byggde på att den Röda Armén skulle besegras vid gränsen,
men ryssarna bara fortsatte att pumpa in nya arméer)
och inom 6 veckor så började den tyska förmågan att snabbt mattas
(då bara 1/3 av förlusterna kunde ersättas)

I det läget så var det fortfarande 4 månader kvar till USA:s krigsinträde
och 2 år innan USA skulle börja ge sig till känna på ett märkbart sätt.

Sovjet ensamt och det havererade tyska underhållet
stoppade sedan tyskarna framför Moskva i december 1941.
I det läget så hade Tyskland nästan all hårdvara i öster
och USAAF:s 0st flygplan och US Armys 0st soldater och 0st stridsvagnar
i Västeuropa band upp exakt 0st tyska flygplan, soldater och stridsvagnar.

Hösten 1942 så var allt hopp om en tysk seger ute.
I det läget så var USAAF kapabla att skicka max ett tvåsiffrigt antal flygplan
i taget mot tyskarna och US Army hade ännu satt in en enda soldat mot tyskarna.

Vintern 1942/43 så började Sovjet att gå till motanfall i stor skala.

Sommaren 1943 så försökte tyskarna genomföra en i sammanhanget
smärre motoffensiv på östfronten för att räta ut frontlinjen
och därmed underlätta det tyska försvaret och försvåra fortsatta sovjetiska anfall.

Det var först när denna offensiv körde fast som tyskarna började skicka trupp västerut
(2-4% av fältförbanden på östfronten skickades västerut)
för att möta den brittisk-kanadensisk-amerikanska landstigningen på Sicilien.
Men i det läget så var Sovjet redan på väg att inleda sin andra storoffensiv mot Tyskland.
En storoffensiv som tyskarna mötte med förband som var ~10ggr så stora
som de förband som man skickade till Italien.

Men visst förbrukade västfronten stora mängder tysk krigsmateriel.
Med det var 1940 (d.v.s. innan anfallet på Sovjet)
och från och med andra halvan av 1943
(d.v.s. långt efter den tyska förmågan att hota Sovjets existens hade dött ut).

Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall. Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten. Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark. De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel). Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst.
För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?


Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.
__________________
Senast redigerad av Svenskare 2014-01-11 kl. 17:27.
Citera
2014-01-11, 17:54
  #223
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall. Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten. Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark. De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel). Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst.
För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?


Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.

Du måste ju trolla, vad har du läst för historia egentligen? Påståenden om att ryssarna inte bröt den tyska försvarslinjen och att tyskarna frivilligt retirerade faller ju på sin egen orimlighet, och vidare är det ju helt fel att säga att Tyskland inte gick till offensiv i öster ända in i 1945.

Jag kan bara inte ta dig på allvar.
Citera
2014-01-11, 18:43
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall. Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten. Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark. De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel). Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst.
För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?


Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.

På östfronten höll tyskarna ställningarna ända fram till juni-juli 1944. Därefter tappade de i styrka och Sovjet tog överhanden genom att de var 10 till 12 gånger fler och hade betydligt mer av allting. Det hade ingenting med kvalitet att göra, men kriget var definitivt slut i och med juli 1944 och inget kunde stoppa det. Utöver det hade tyskarna ytterst små möjligheter att föra ett offensivt krig efter Kursk sommaren 1943, utan det vara bara en långsam död.
__________________
Senast redigerad av Putsch 2014-01-11 kl. 18:46.
Citera
2014-01-11, 20:11
  #225
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall.

Bara om du med knappt ruckades medar att hela tyska arméer skars av och förintades
och att resten av de tyska stridskrafterna kastades tillbaka mellan 50 och 100 mil,
innan US Army började dyka upp på kontinenten.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten.


En enda framgång i form av ett och ett halvt år med olika offensiver,
som kastade tillbaka tyskarna från Moskvatrakten till finska viken
och från Volgas stränder till norra Rumänien.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark.

Nej, tyskarna beordrades inte tillbaka till färdiga försvarslinjer.

De tvingades (ofta panikartat) dra sig tillbaka upp upprätta improviserade försvarslinjer
för att inte bli inringade av sovjetiska förband
som slog sig igenom den tyska fronten och anföll in på djupet.

Den tyska lärdomen från kriget om hur man skulle försvara sig mot det ryska massanfallet,
var att man inte kunde försvara sig mot det sovjetiska massanfallet,
utan att den enda möjligheten var att försöka fördröja och offra terräng,
för att sedan förhoppningsvis kunna samla tillräckligt med förband för att genomföra motanfall.

Efter februari/mars 1943 (Kharkov) så var dock tyskarna inte ens kapabla
till framgångsrika motoffensiver i tillräcklig skala.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel).


Rommel är sannolikt krigets mest överskattade officer.
En stragisk och logistisk idiot, som hade sin karriär att tacka
för att han varit chef för Hitlers livvaktsstyrka
och för att han inte var Preussare eller adelsman,
vilket gjorde att han passade väl in i nazisternas propaganda.

Att Rommel drogs tillbaka från Nordafrika var för att han höll på
att få sina förband där förintade av de västallierade.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst. För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?


Öst hade även i juni 1944 3/4 av alla markstridsförband.
Det som fanns i väst var f.f.a. stationära lokalförsvarsförband med ringa stridsvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.

Jag har aldrig försvarat Stalins handlingar.

Men nu handlar det inte om att värdera verkligheten på ideologiska ståndpunkt
(kommunister=dåligt=>Sovjet=dåligt=>Sovjet kunde inte kriga)
utan att värdera verkligheten baserat på....just det, verkligheten.

Oavsett vad vi har för ideoloiska ståndpunkter
så är det historiskt faktum att Sovjet fick stopp på tyskarna
innan USA hann börja bidra till kriget i väst
och att Sovjet tryckte tillbaka tyskarna 50-100 mil
innan USA faktiskt började komma igång på allvar.
Citera
2014-01-11, 20:22
  #226
Medlem
dA_1_nibblahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Du tror att förberedelserna till kriget på västfronten skedde samma dag som USA gick in i kriget?
Du är fan mer korkad än vad jag trodde.
Och som sagt, vad det gäller Sovjets arméer, så var de dött kött, våg, på våg, på våg.
Den tyska linjen ruckades knappt av deras infanteri anfall. Sovjets ända framgång kom då det började vankas krig på västfronten. Tyskarna beordrades att dra sig tillbaka till de olika försvarslinjer som de upprättat bakom fronten. Först i Ryssland, sedan Ukraina, sedan Polen, och till sist inne på tysk mark. De anföll inte längre sovjet, de försökte bara hålla gränsen de vunnit, men de säger sig själv när du blir tvungen att mobilisera om arméerna 100 mil åt väster att det blir problem att behålla positionerna, men försynt som Hitler var kallade han hem en av sina bästa (matematiker) befäl ifrån Afrika för att sätta upp nya försvarsverk längs hela engelska kanalen(Rommel). Men Rommel behövde stora resurser för det ändamålet, därav prioriterades väst istället för öst.
För i öst kunde de bara förlora skit som de redan har plundrat och bränt, men om de dåvarande allierade styrkorna skulle få fäste i Frankrike eller Holland, skulle de vara raka vägen till Berlin och därmed krigets slut. Vilket tror du vår mustaschprydde konstnär prioriterade?


Personligen kan jag inte förstå hur fan man kan försvara och försöka ge Sovjet någon form av statusheder i andra världskriget. Jag hade fan hellre sett hitler än stalin, men sån tur var blev det ingen av dessa kräk.

Du är ju för fan mer desillusionerad än Hitler i Der Untergang
Citera
2014-01-11, 20:53
  #227
Medlem
Det som knäckte nacken på tyskarna var inte bara invasionen i Normandie i juni 1944, utan Soviets jätteoffensiv, operation Bagration, som var över 20 gånger större än de västallierades motsvarighet och som inföll samtidigt med den. Dessa enorma offensiver från två håll blev för mycket. Det fanns inget Wehrmacht eller Waffen-SS kunde göra åt saken, utan det var det definitiva slutet.
Citera
2014-01-11, 21:03
  #228
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Det som knäckte nacken på tyskarna var inte bara invasionen i Normandie i juni 1944, utan Soviets jätteoffensiv, operation Bagration, som var över 20 gånger större än de västallierades motsvarighet och som inföll samtidigt med den. Dessa enorma offensiver från två håll blev för mycket. Det fanns inget Wehrmacht eller Waffen-SS kunde göra åt saken, utan det var det definitiva slutet.

Nja, de västallierade operationerna i Frankrike och operation Bagration var inte så olika i storlek.
Totalt 2-2,5 miljoner man i Frankrike (varav ett par hundratusen i förluster)
mot totalt kanske 3 miljoner man i Bagration, varav kanske 800'000 i förluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in