2014-01-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, ok. Och?

Det är en allmänt utbredd uppfattning att Markus skrev sitt evangelium i Rom, vilket omvittnas redan av Clemens. Enligt Irenaeus skedde det först efter Petrus och Paulus bortgång.
Evangeliet skulle då vara skrivet på 60-talet, kanske omkring år 65.
Mycket kan tyda på att Markusevangeliet skrevs för hedningar, och då först och främst för romare.

Den allmänna uppfattningen bland forskarna är att Markusevangeliet dateras runt 70-talet. Idag är forskningen i stort sätt enig om att vi inte kan peka ut någon enskild person som författare. De skrevs ner av kristna som berättade om Jesus för att stärka de egna i tron och för att värva nya kristna. Vad traditionen lär är en ann fråga...
2014-01-10, 23:32
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Den allmänna uppfattningen bland forskarna är att Markusevangeliet dateras runt 70-talet. Idag är forskningen i stort sätt enig om att vi inte kan peka ut någon enskild person som författare. De skrevs ner av kristna som berättade om Jesus för att stärka de egna i tron och för att värva nya kristna. Vad traditionen lär är en ann fråga...

Även bland forskare finns det delade meningar är det ju känt.
Runt år 65 eller runt 70... jaha...vet du, att för mig så har det ingen större betydelse.

Som om allt skulle stå och falla med Markusevangeliet...
Att kristna har skrivit ner och berättat om Jesus är inget nytt.
Inte heller att att stärka varandra i tron. Du använder också ordet "värva" och jag
använder ordet vittna/sprida glädjebudskapet. Jag tror att Jesus är Guds son, Messias. Du tror inte det.

Allt gott
2014-01-10, 23:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Berättelserna om Jesus var muntliga från första början, så som de flesta böcker/berättelser på denna tid. När de olika evangelierna fixerades, sattes på pränt, har ganska liten betydelse. Berättelserna utformades med all sannolikhet muntligen bland dem som hade följt Jesus.
2014-01-10, 23:52
Medlem
rockandrollas avatar
Sweet! har ett och annat att ställa gud till svars för.
2014-01-11, 00:20
Medlem
[quote=Rodja|46984615]Även bland forskare finns det delade meningar är det ju känt.
Runt år 65 eller runt 70... jaha...vet du, att för mig så har det ingen större betydelse.

Som om allt skulle stå och falla med Markusevangeliet...
Att kristna har skrivit ner och berättat om Jesus är inget nytt.
Inte heller att att stärka varandra i tron. Du använder också ordet "värva" och jag
använder ordet vittna/sprida glädjebudskapet. Jag tror att Jesus är Guds son, Messias. Du tror inte det.

Allt gott[/QUOTE

Vad jag tror har ingen betydelse utan vad man kan utläsa från de tidigaste texterna från NT till de senare och hur budskapet förändrades ju mer tiden gick och Herren dröjde.

Allt gott till dig också.

P.S. Min far hade ett omättligt intresse för bibelns profetior men glömde någonstans bort att livet levs här och nu...
2014-01-11, 03:25
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster

Sedan är en generation mindre än 80 år, man brukar prata om 30 år faktiskt. Många av de du anser såg olivträdet 1967 kommer ha barn, barnbarn och förmodligen tom barnbarns barn, alltså har det hunnit komma tre generationer efter de som du hävdar ska vara den sista...

.

Nej, biblisk är en generation antingen 40, 80 eller 120år. Om du var 12år 1967 är du idag 58år så det är rationellt att vi lever i den generationen.
De flesta bibel kunnare tror att 80år är vad som gäller för oss eftersom i dagens samhälle ligger medel livslängden drygt runt 80år.

Man hävdar inte att denna generationen är den sista. Man talar i bibeln om att denna generationen kommer inte hinna dö ut före Jesus andra tillkomst.
2014-01-11, 03:43
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
"Ignorera inte tecken, vi lever i den sista tiden"
Detta är ju bara tecken på att du lever i okunniga tider.

är ju som när konspirationsteoretiker säger att "Jag tror" Dom styr världen.
Denna 'tro' styr ju din värld.
2014-01-11, 09:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
"Se till att ni håller er vakna, ni vet inte när tiden är inne."
[Mark 13:33].

"Därför måste också ni vara beredda, ty när ni minst väntar det, då kommer Människosonen." [Matt 24:44].

"Men Människosonen, skall han finna någon tro här på jorden när han kommer?" [Luk 18:8].
2014-01-11, 12:07
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Nej, biblisk är en generation antingen 40, 80 eller 120år. Om du var 12år 1967 är du idag 58år så det är rationellt att vi lever i den generationen.
De flesta bibel kunnare tror att 80år är vad som gäller för oss eftersom i dagens samhälle ligger medel livslängden drygt runt 80år.

Man hävdar inte att denna generationen är den sista. Man talar i bibeln om att denna generationen kommer inte hinna dö ut före Jesus andra tillkomst.

Nu var det ju iofs så att du pratade om just den sista generationen.

Citat:
så kommer den generationen som ser det att vara den sista

Edit: Varför svarade du inte på det jag frågade i min edit?
Senast redigerad av Gahlster 2014-01-11 kl. 12:15.
2014-01-11, 14:17
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Edit: Varför svarade du inte på det jag frågade i min edit?

Ja, din edit handlade ju om jordens ålder. Så här svarar jag, det är 6000år sedan Adam o Eva åt frukten. Den sjunde dagen är vilodagen, milleniumet då Jesus kommer regera på jorden.
Vi är nu på slutet av 6e dagen, dvs strax för Jesus tillkomelse.

Vad gäller jordens ålder så har jag en annan uppfattning som kan tas upp i en annan tråd.
2014-01-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, din edit handlade ju om jordens ålder. Så här svarar jag, det är 6000år sedan Adam o Eva åt frukten. Den sjunde dagen är vilodagen, milleniumet då Jesus kommer regera på jorden.

Vad gäller jordens ålder så har jag en annan uppfattning som kan tas upp i en annan tråd.

Adam och Eva skrevs ned vid den Babyloniska fångenskapen och är en allegori, en mytisk berättelse, inget som ska förstås som faktisk historia.
2014-01-11, 15:02
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Att du tar en sådan sak bokstavligt känns rätt inkonsekvent om du samtidigt omtolkar ett olivträd till att representera något helt annat än ett olivträd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in