2013-02-19, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi befinner oss i sista tiden enligt bibeln så hur tolkar ni bibeln? Snälla, vill ha en seriös diskussion här med bibelkunniga troende o inte antaganden från ateister. Vill inte heller ha inlägg om muslimernas tolkning eftersom det är en annan religion.

Det finns mycket som talar för att vi är den sista generationen. Bla ser vi vad som händer i Damaskus och vi ser Ryssland-Iran-Kina koalitionen precis som bibeln förutsett, global ekonomi, monster tsunamis o katastrofer, kärnvapen som kan utrota världen, Israels bildande på en dag, jobbandet på ett fredsavtal mellan Israel o Palestina, EU, arab våren, Homosexualitet, olika smittor, apostasia o nedgång för kyrkorna, falska jesus som New Age m.m., själviskhet o festande, falska doktriner som evolutionen, media kommunikation som tv, radio m.m., droger, accepterat med occultism o Wicca, gospeln sprids till alla länder, terrorism, Islams rop att utrota Israel m.m.

Kom igen, låt höra vad ni har att säga?
Har inte ni kristna alltid befunnit er i den sista tiden enligt jesus dock skulle den sista tiden var under livstiden av han lärjungar.
2013-02-19, 16:09
Medlem
JudgeMentals avatar
Både RationalWiki och Wikipedia har listor över kända datum för jordens undergång.
Under 19-2000 talen rör det sig om ungefär 50 undergångar (att ordet ens finns i plural).
De senaste århundradena har de flesta förutsägelserna gjorts av kristna med stöd i bibeltexter
och "tecken" som ni tycker er se i samtiden. Jag anar er drivkraft. Ni vill att jorden ska gå under.
Då får ni ju komma till himmelriket.
2013-02-19, 17:11
Medlem
qdqdqs avatar
Ja det är klart säger man att det är den sista tiden varje år så får man väl tillslut rätt, för oss övriga som inte lever i någon religiös illusions värld där allt som händer har med Jebus och Zud att göra, så blir det enbart en massa repetitivt nonsens.
2013-02-19, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ts lider av det typiska fundametalistiskt kristna karaktärsdraget narcissism. Han förstår inte att kristna genom alla tider letat och sett dessa tecken. Nej naturligtvis så måste det vara nu eftersom TS lever i denna tid. Jordbävningarna är mycket svårare nu, meteorerna mycket större osv osv. TS gör sig bara själv besviken när han tillslut inser hur fel hon (?) haft.

Min farsa var lika övertygad han! Under hela min uppväxt fick man höra att tiden var nära för Jesu återkomst. Att detta skulle ske långt före tjugohundra var en självklarhet! Han dog 1988.
2013-02-19, 19:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Min farsa var lika övertygad han! Under hela min uppväxt fick man höra att tiden var nära för Jesu återkomst. Att detta skulle ske långt före tjugohundra var en självklarhet! Han dog 1988.

Man blir ledsen när man hör sådant.
2013-02-19, 19:58
Medlem
guderis avatar
Citat:

Tråkigt att höra, måste varit en jobbigt att ha en övertygat troende förälder, jag menar som barn ser man ju verkligen upp till sin farsa och litar naturligtvis på att det han säger är sant.
2013-02-19, 21:59
Bannlyst
Citat:

Jaha, men då har du tillräcklig koll för att veta att profetiorna FAKTISKT har uppfyllts. Så det kan hända när som helst, alltså slut-tidens händelser kan starta.

Tror man på bibeln så måste man erkänna att det faktiskt är så.
Om du ej tror på bibeln längre så är det klart att du tycker din pappa var missledd. Men från hans perspektiv så var det helt logiskt.
2013-02-20, 05:23
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Det har att göra med Israels tillkomst 1948. Det var därför alla maranata kyrkor kom till på 50-70 talen eftersom de visste att tiden var nära.
Ur ett bibliskt perspektv så var det absolut första datumet 1988 som slutet kunde komma, Hal Lindsey föreslog bla detta. Det är ingen felaktig bibeltolkning men det är en otillräcklig tolkning eftersom den sista generation kan sträcka sig så långt som till 2087.

Bibeln talar om The Later Days, vilket är före sista tiden. Så den tiden har vi varit i sedan 1900talets början med alla världskrigen o så.

Som det ser ut nu så kommer allt vara över före 2050. Islamisterna har redan då statistiskt sett övertagit stora delar av världen utan att ens behövt tagit till vapen.

7 När Lammet bröt det fjärde sigillet, hörde jag det fjärde väsendets röst säga: "Kom!" 8 Och jag såg, och se: en gulblek häst. Och han som satt på den hette Döden, och helvetet[b] följde efter honom. Och åt dem gavs makt över en fjärdedel av jorden, makt att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur.

Islamisterna är ju redan nästan 25% av världsandelen.
2013-02-20, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det har att göra med Israels tillkomst 1948. Det var därför alla maranata kyrkor kom till på 50-70 talen eftersom de visste att tiden var nära.
Ur ett bibliskt perspektv så var det absolut första datumet 1988 som slutet kunde komma, Hal Lindsey föreslog bla detta. Det är ingen felaktig bibeltolkning men det är en otillräcklig tolkning eftersom den sista generation kan sträcka sig så långt som till 2087.

Bibeln talar om The Later Days, vilket är före sista tiden. Så den tiden har vi varit i sedan 1900talets början med alla världskrigen o så.

Som det ser ut nu så kommer allt vara över före 2050. Islamisterna har redan då statistiskt sett övertagit stora delar av världen utan att ens behövt tagit till vapen.

7 När Lammet bröt det fjärde sigillet, hörde jag det fjärde väsendets röst säga: "Kom!" 8 Och jag såg, och se: en gulblek häst. Och han som satt på den hette Döden, och helvetet[b] följde efter honom. Och åt dem gavs makt över en fjärdedel av jorden, makt att döda med svärd och med svält och med pest och genom jordens vilda djur.

Islamisterna är ju redan nästan 25% av världsandelen.

Helt makalöst att dessa fantasier florerar fortfarande. Men har man lätt för att tro, så kan man få det mesta att stämma överens med ens övertygelse, verkar det som. Författaren till Matteus trodde, 700 år senare, att Jesajas Emmanuelsprofetia hade något att göra med Jesu födelse, vilket inte går att utläsa kontextuellt. Men det är väl en tradition, eller rättare sag en hobby, för en del kristna, att försöka tolka dessa profetior till sin samtid, fast de var menade till deras samtid. Ju mer outgrundliga de är, desto mer fantasifyllda tolkningar.
2013-02-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Jaha, men då har du tillräcklig koll för att veta att profetiorna FAKTISKT har uppfyllts. Så det kan hända när som helst, alltså slut-tidens händelser kan starta.

Tror man på bibeln så måste man erkänna att det faktiskt är så.
Om du ej tror på bibeln längre så är det klart att du tycker din pappa var missledd. Men från hans perspektiv så var det helt logiskt.

Självklart var han missledd, liksom alla andra kvasiurtolkare. Det är bara religiösa fanatiker som är roade utav spekulativa tolkningar från bibelns texter.
2013-02-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Man blir ledsen när man hör sådant.

Det är många barn som farit illa på grund av föräldrars religiösa fantasier. Peter Hallström, låtskrivare, kom nyligen ut med en cd, där han försöker ge tröst till de kyrkoskadade. Han själv har lidit oerhört på grund av detta, långt in i vuxenålder. Sångaren och prästen Ingmar Johànsson har hjälpt honom att se tron från ett mer sunt perspektiv. Personligen revolterade jag tidigt från mina föräldrars föreställningar där jag rent intellektuellt förstod att det inte stämde. Det har tagit tid rent känslomässigt att frigöra sig från detta. Jag läste mig ur ångesten. Ju mer kunskap desto mindre fanatisk tro. Jag gillar inte att etikettera mig men jag tror inte på en teistisk övernaturlig Gud.
2013-02-20, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Tråkigt att höra, måste varit en jobbigt att ha en övertygat troende förälder, jag menar som barn ser man ju verkligen upp till sin farsa och litar naturligtvis på att det han säger är sant.

Ja, så är det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in