2014-01-09, 22:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller härifrån tråden, via ME Det är jag helt övertygad om. Jag har varit övertygad om att MLL fick tipset härifrån, mina inlägg, men det var möjligtvis inte hon som läste dem här, det kan ha varit ME.

Jag har också noterat i FUP, att ME återvände till det gula huset dagen efter fyndet för att tipsa polisen om sökområden, kanske var det sista han sa innan han gick därifrån, sök ett hundratal meter norrut, och hoppas att ni får tag på den jäveln som gjorde det.

Tipsa polisen, tipsa MPS, kanske drivs han av samma mekanismer som driver pyromanen att beskåda sitt verk, luktar lite åt det hållet tycker jag, pup pup!
Synd att inte han som skrev i trådens begynnelse är kvar. Han pratade en hel del om KJ när de sökte tillsammans med MPS.
Citera
2014-01-09, 22:16
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ja, nu försökte ju SKL att göra just det. Men det misslyckades, vilket också framgår av fup. Men du har ju bara läst valda delar av den

Jag känner till det där med att SKL inte kunde analysera djurhåret, dumskalle. Jag har rekommenderat krim. teknikerna att kontakta prof. Marie Allen på Rudbecklaboratoriet vid Uppsala universitet. Prof. Allen bör kunna klara ut vad slags hundhår det är fråga om. Om det nu är fråga om hundhår eller från något annat slags djur - whatever.
Citera
2014-01-09, 22:20
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du verkar inte ens förstå vad det är vi diskuterar.

Quarrel/Zero73 har hittat ett ställe en bit söder om KJ:s bostad där telefoner verkar tappa 3G-kopplingen under ca 6 min om man går en promenad genom skogen till/från Sävastvägen och till/från ungefär den punkt där en kvinna med "asiatiskt" utseende observerades runt kl 21.30.

Tappet på VB:s mobil skedde kl 20.32. Jag hävdar att det inte ens finns en teoretisk möjllighet för henne att hinna till den punkten där det skulle ske från KJ:s bostad om hon i god ordning och efter att fått en kram (som han sagt i alla vittnesmål) gett sig av från honom efter att första Family Guy slutat. Och om hon nu ändå var där så blir problemet det motsatta mot vad du beskriver (mellan 20.25 och 21.30 är det fö 65 minuter, inte 55): Hon torde förflytta sig till den punkten där vittnet såg henne på max 10-15 minuter. Då är inte klockan ens 21. Skulle hon ha gått ett varv till då samma sträcka (genom skogen, FAST hon var mörkrädd enligt chatt mellan henne och KJ) och observerats nästa varv?

Nä, det här är bara en rövarhistoria, inget annat. Fakta går inte ihop för fem öre.

Finns en möjlighet att VB gick först längs Sävastvägen till vägen upp i Grubban där hon tappade täckningen och sedan tillbaka mot Lejonbacksvägen där Bronning ser henne. Det tar inte många minuter att gå till Grubban från KJ, om man tar närmaste vägen genom skogen. Max 10 min är min bedömning.

Sen är det inte mörkt i Boden vid den här tidpunkten på året...
Citera
2014-01-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han säger det själv iaf, men finns det något vittne som kan bekräfta det?

Dessutom undrar jag, vem ansvarade för listorna, om det var ME i egenskap av chef för grupperna så kan han påstå vad som helst, finns listorna bevarade, varför är de inte beslagtagna i bevissyfte?

Så viss jag uppfattat det upprättade polisen en sambandscentral där deltagare i MPS "checkade in/ut" och sedan fördelades dom i grupper och tilldelades bestämda sökområden.

Däremot undrar jag över att DJ uppger att han deltog en gång, men inte skrev upp sig på listan. Eftersom han inte åkte dit med KJ måste han ha färdas med egen bil.
Citera
2014-01-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den kniven (?) med orange skaft fanns bland innehållet som polisen uppgett sig funnit bland allt övriga i KJs skuff. Detta enligt FUP (har inte möjlighet att ge sidhänvisnng just nu). Men en dylik finns i polisens förvar.

Helt riktigt Remark.

Bagaget
Vapenfodral innehållande soft air gun vapen, Canon kamera, fleecejacka blå, nike
träningsskor, Gula glasögon, täcke med blommigt påslakan, kudde med blommigt
örngott, röd dunjacka, rosa badhandduk, vit badhandduk, 2 beige kamouflagebyxor med
bälte, orange tygbit, ett par bruna tumvantar i skinnliknande material, gul/grå
arbetshandskar, paket adresserat KJ (Paketet innehöll en soft air gun
pistol), pannband i fleece, mobiltelefon Samsung, 6st gröna magasin till automatvapen,
1st svart magasin till pistol, kniv med orangeskaft, kudde med blått örngott, svart
arbetsoverall, svart känga, röd tumvante, svart arbetsjacka av märket blåkläder, sopsäck,
kamouflagedräkt (mössa och jacka), grön och svart scarf, kamelpack, 4st 0,5l tomma
coca-cola flaskor, trangiakök, tom kartong till en m-92 soft air gun, laddare, svart
strumpa, kamouflage hatt (ökenhatt), transparent påse, plastkasse dollarstore,
systemkasse, kamouflage/tyg bitar, tom 1l motorolja, 2st okularskydd, sprint, påse med
vita plaskulor, spårmejsel, plastkasse COOP (S075) innehållande silikonspray och
fingervante.
Vid reservdäcket: Reservdäck, varningstriangel, domkraft, Grön boxeringslina,
mobiltelefon SAMSUNG ( 2013-2500-BG1041-1), 1 burk hundgodis, filtfodral
innehållande tång, blocknyckel, spårmejsel. Grön rem ca 30 cm, svart nike handske,
bagagestropp, 2st Trollpack info, 1 tång, teleskopshandtag, vit tändare, svart
avbrytare/kontakt, gul drinkpinne.
Övrigt
Pengarna som hittades i bilen, 125 kr, överlämnades till utredare SJ för
vidare överlämning till KJ, 2013-05-30.
Protokoll Protokoll kriminaltekniska undersökningar, 2013-10-14 12:45 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 312
Citera
2014-01-09, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Som t.ex. MrFold skriver har flera polare sett en stor rygga senast i april hemma hos K. K säger själv att
han aldrig haft ngn. Var den finns nu vet bara K, om inte polarna minns fel.

Jag tror att "som man frågar får man svar". KJs kompisar (enligt honom själv) hade typ samma nedsättning som honom själv. Det måste man ha i åtanke när man värderar svaren.
Citera
2014-01-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den som sa´t han va´t. Jättekul kille som inte kan skilja på de och dem, men ändå inte drar sig för att kalla andra för "retarder".

Problemet är att hur mycket du än försöker framställa dig som mobilexpert så har vi ett antal personer i tråden som med egna ögon observerat att deras telefoner lite svårförklarligt tappar kopplingen mot 3G-nätet. Du blir ju inte trovärdigare genom att inte bemöta den uppgiften utan istället börja babbla om "trådsanningar" och antyda att vi skulle vara förståndshandikappade.

Omständigheterna i övrigt har vi diskuterat. Det är rent löjeväckande att påstå att signaltappet skulle stämma med att VB lämnat lägenheten efter första Family Guy. Finns inte en chans att hon skulle ha hunnit till den platsen du och Quarrel identifierat på den tiden. Alldeles bortsett då från att ni inte serverat en enda rimliga teori till varför hon skulle gå där. Och naturligtvis stämmer det inte ens "hyfsat" med observationen av en person med "asiatiskt" utseende en timme senare. Alla personer i tråden med lite sans och som inte bara letar halmstrån och bevis för att deras älskade teoretiske GM - den ondskefulla karatetränaren - är den skyldige inser att scenariot med den mörkrädda VB som travar runt i närområdet och genom skogen en timme utan att ens röra sin telefon är till lika delar långsökt och orealistiskt. Det finns inte mer substans i det än det finns substans i teorin att VB och MB plötsligt skulle ha gjort upp om att träffas på lördagskvällen via SMS.

MB uppger att när hon har hotat
med att komma hem till honom så har han svarat på SMS'en för att lugna ner henne. MB
svarade på vissa SMS för att få lugn och ro.
Förhör med MB; 2013-05-24 08:10 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 996

Ploy har skickat SMS och då skrivit att hon ser hans
bil utanför restaurangen.

FUP s997

Vid ett tillfälle så skrev hon att hon stod utanför hans hus och när han kollade så var hon ej där.
FUP s 991

När AF (VB:s ex ) hade kontaktat MB:s fru så skickade MB SMS till Ploy och sa att allt var slut.
Han svarade inte på SMS'en och helt plötsligt så när han kom ut från sin restaurang så
satt Ploy bakom , vid bakhjulet, på MB:s bil. MB:s fru sa "vad sitter du här för".
Ploy gick ut och MB sa till henne att gå därifrån.
Ploy reser sig upp och säger "jag vill prata". MB säger till Ploy "vi har inget att prata om
och du vet vad som gäller".
MB:s hustru frågar vem det var och MB berättar att det är
den kvinnan som AF har ringt om.
FUP s 996

Förhör med MB:s hustru AN 2013-05-24;
F1: förhörsledare
H: MB:s hustru AN

F1. Ja, har du sett Vatchareeya någon gång?
H. Jo en gång och det var efter den här efter att den där killen hade ringt till mig AF (VB:s ex, min anm) hade sagt att dom hade haft sex.
F1. Ja.
H. Och så fick jag ett till SMS av AF när MB var på väg till jobbet där det
stod det är AF det här och jag undrar bara hur har det gått? Och då svarade jag inte på
det och jag sa till MB nu har jag fått ett till här av honom, han vill veta hur det har gått.
Jaha, han hade sagt att han ville veta om han skriver igen. Han har varit rädd att det skulle
komma fram till att de hade haft sex. Jag svarade inte, jag skickade till MB då så fick jag
av MB. Nej det var konstigt att visste att AF hade kontaktat mig. MB fick ett
meddelade av honom, ge fan i Vatchareeya eller något sådant, lägg av med att ha kontakt
med Vatchareeya.. Eller något sådant där. Och då skrev MB tillbaka till honom, sluta och
trakassera AN. Och sedan fick jag tillbaka ett SMS utav AF, jag trakasserar ingen
A(N), eller vad nu hette, skriver han. Det var nog bara att han inte kom ihåg mitt namn, jag
vet inte men. I alla fall en vecka senare ungefär när jag lämnar restaurangen och åka hem så
sitter någon i bilen och jag förstod ju att det var hon då. Det var en utländsk tjej som satt där,
jag sa att det är nog inte, för hon satt på min sida där jag skulle kliva in. Jag såg henne inte
först för jag packade in grejer längst bak. Nej sa jag, vi skall köra iväg med bilen och så sa
hon till MB att jag vill prata och MB sa nej jag vill inte prata. Jag sa att du måste gå ut
för vi skall köra med bilen, då reste hon sig till sist sakta upp och så gick hon iväg sakta och
MB, du ser ju hur hon är, hon är ju konstig så har han upplevt det, inte att han har sagt det
till mig, men att han har fått flera SMS per dag och allt det här, det var från förra sommaren.

Och vi började diskutera jag och MB, varför sitter hon bakom bilen, men varför sitter hon
utanför restaurangen och bredvid bilen och vill prata med dig. Ja men hon kanske vill be om
ursäkt för att den här killen har ringt och sagt att vi har en affär och be om ursäkt hon vill bara
be om ursäkt och ställa till med mig och så där. Jag har som ingen särskild uppfattning om
henne.
Förhör med AN; 2013-05-24 08:13 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 1114

Jag menar att det är mycket möjligt att VB ville/planerade (ev enl ök med MB) att träffa MB för att prata sedan hon lämnat KJ:s lägenhet, och att den ensamma kvinnliga fotgängaren med thailändskt/asiatiskt utseende och mörka kläder, som vittnet såg den kvällen kan ha varit VB.
Senast redigerad av tankar 2014-01-09 kl. 23:15.
Citera
2014-01-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Helt riktigt Remark.

Bagaget
Vapenfodral innehållande soft air gun vapen, Canon kamera, fleecejacka blå, nike
träningsskor, Gula glasögon, täcke med blommigt påslakan, kudde med blommigt
örngott, röd dunjacka, rosa badhandduk, vit badhandduk, 2 beige kamouflagebyxor med
bälte, orange tygbit, ett par bruna tumvantar i skinnliknande material, gul/grå
arbetshandskar, paket adresserat KJ (Paketet innehöll en soft air gun
pistol), pannband i fleece, mobiltelefon Samsung, 6st gröna magasin till automatvapen,
1st svart magasin till pistol, kniv med orangeskaft, kudde med blått örngott, svart
arbetsoverall, svart känga, röd tumvante, svart arbetsjacka av märket blåkläder, sopsäck,
kamouflagedräkt (mössa och jacka), grön och svart scarf, kamelpack, 4st 0,5l tomma
coca-cola flaskor, trangiakök, tom kartong till en m-92 soft air gun, laddare, svart
strumpa, kamouflage hatt (ökenhatt), transparent påse, plastkasse dollarstore,
systemkasse, kamouflage/tyg bitar, tom 1l motorolja, 2st okularskydd, sprint, påse med
vita plaskulor, spårmejsel, plastkasse COOP (S075) innehållande silikonspray och
fingervante.
Vid reservdäcket: Reservdäck, varningstriangel, domkraft, Grön boxeringslina,
mobiltelefon SAMSUNG ( 2013-2500-BG1041-1), 1 burk hundgodis, filtfodral
innehållande tång, blocknyckel, spårmejsel. Grön rem ca 30 cm, svart nike handske,
bagagestropp, 2st Trollpack info, 1 tång, teleskopshandtag, vit tändare, svart
avbrytare/kontakt, gul drinkpinne.
Övrigt
Pengarna som hittades i bilen, 125 kr, överlämnades till utredare SJ för
vidare överlämning till KJ, 2013-05-30.
Protokoll Protokoll kriminaltekniska undersökningar, 2013-10-14 12:45 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 312

Eeehh?

Läs förhöret igen. Det är ingen kniv AB beskriver, det är ett slags stämjärn. Troligen ett håljärn/skölp (träsnidarverktyg, användbart till att exempelvis mejsla ut smileys i bordsskivor ). AB vet inte vad ett stämjärn är, men det gör polisen. Hade det varit ett stämjärn av något slag i skuffen, så hade det stått stämjärn i rapporten. Sätter alltså en peng på att kniven i bagagutrymmet INTE är det verktyg AB beskriver.

EDIT: Värt att nämna för de som inte följt tråden sen Dacke dog - ett håljärn ger ett karaktäristiskt u-format snitt, nog den bästa förklaringen till de skador VB hade på ryggen som hittills presenterats i tråden. Så det här är - precis som allt annat som diskuteras nu - inget nytt, bara uppkokt skåpmat.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-09 kl. 22:51.
Citera
2014-01-09, 22:48
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att "som man frågar får man svar". KJs kompisar (enligt honom själv) hade typ samma nedsättning som honom själv. Det måste man ha i åtanke när man värderar svaren.

Man vet ju inte hur frågan ställts men man får väl anta att den inte varit ledande för då är ju hela indiciet förstört. Dock klart anmärkningsvärt att flera polare sett en stor ryggsäck som K påstår sig aldrig ha haft.
Citera
2014-01-09, 23:03
Medlem
Jag vet att jag gissar mycket här... Men om jag ställer frågor så kanske någon annan hittar svaren? Om vb faktiskt träffade MB denna kväll hemma/utanför Mbs bostad så kanske kJ och medhjälparen väntade på henne i närheten... Låt oss säga strax innan eller efter (beroende på gångriktningen som är oklar) sista presumtiva iakttagelsen vid 21.30. Var det inte så att mb och an hade olika versioner om vad de gjorde på kvällen men att de var överens om att an gick isäng tidigt... Hon upptäckte kanske därför inte Mbs kvällsmöte ute på gatan. När det sedan började ställas frågor i förhör till mb så kanske han berättade för an om mötet och att de kom överens om att inget säga. Det skulle ju ha gjort dem båda misstänkta! Jag tror att vb berättade att Någon tagit stryptag och att hon var rädd. Kanske att hon lämnat sin mobil och andra tillhörigheter. Därför såg hon av vittnet cb ut att vara på kvällspromenad, för vem går på kvällspromenad med påse eller väska? Vad tror ni om det? Kan det vara den lilla detaljen som Forsberg fått nys om??
Citera
2014-01-09, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Jag bedömer KJ som en väldigt udda person har träffat honom 1 gång i mitt liv och denna person skulle jag ej vilja ha i min bekantskapskrets ej heller möta ute på kvällstid

Kan du berätta lite om varför du har den inställningen till KJ, hur kunde du få den uppfattningen om honom efter ett enda möte, hotade han dig på något vis? Vad du har berättat tidigare så verkade han vänligt sinnad och öppnade sig för dig, berättade att han inte klarade psyktestet för antagning till Hemvärnet m.m. Nu kan du iaf vara lugn, han sitter bakom lås och galler en stund.
Citera
2014-01-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Eeehh?

Läs förhöret igen. Det är ingen kniv AB beskriver, det är ett slags stämjärn. Troligen ett håljärn/skölp (träsnidarverktyg, användbart till att exempelvis mejsla ut smileys i bordsskivor ). AB vet inte vad ett stämjärn är, men det gör polisen. Hade det varit ett stämjärn av något slag i skuffen, så hade det stått stämjärn i rapporten. Sätter alltså en peng på att kniven i bagagutrymmet INTE är det verktyg AB beskriver.

Hur tycker du ABs egna skiss överensstämmer med ett stämjärn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in