2014-01-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen kan man fundera på vems id'e det var av de sex mps:arna att stanna och söka vid fortet i allmänhet och i gula huset i synnerhet. MLL sa att det var hon, men förslaget kanske kom från en annan i gruppen.

mycket troligt, och vem spred ryktet om att KJ inte skrev sig på listan?...
Citera
2014-01-09, 21:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Ja, men vi diskuterar utanför TR. Vi vill granska deras dom. Annars är det klart att han är skyldig enligt TR och eventuellt HR.

Jaha? Ni får väl diskutera vad ni vill angående detta mord, liksom jag.
Citera
2014-01-09, 21:50
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Existerar denna ryggsäck?

Som t.ex. MrFold skriver har flera polare sett en stor rygga senast i april hemma hos K. K säger själv att
han aldrig haft ngn. Var den finns nu vet bara K, om inte polarna minns fel.
Citera
2014-01-09, 21:53
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
...Vet man med säkerhet att VB överhuvudtaget befann sig i lägenheten? Svaret är nej. Det man baserar detta på är KJs egen berättelse som inte styrks av någon annan. Ett vittne hade sett KJ köra bilen ned till porten och han hade haft med sig en mörkhårig passagerare. Om det var man eller kvinna visste inte vittnet...

T o m KJ själv ifrågasätter förhörsledarnas besked om att VB fanns i lägenheten när hennes mobil ringde 112. Fup, sid 2001:

F: Att jag frågar dig, Kristoffer, det beror på att…det har kommit fram att hon ringde 112.
H: Jaha.
F2: Varför gjorde hon det?
H: Jag har ingen aning.
F2: Tänk…tänk nu bara ett tag istället för att svara snabbt här.
H: Jag har ingen aning varför hon ringde 112.
F: Kristoffer, det…det är du, bara du och Vatchareeya i lägenheten och hon ringer 112.
Varför gör hon det?
H: Hur vet ni att det var från lägenheten?
F: Det är för att hon är i lägenheten när hon ringer 112.
H: Hmm.

Inte nog med det, han kaxar emot även när VB:s förmodade dödsdatum tas upp i samma förhör. Fup, sid 2006:

F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H: Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H: Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så… Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det……………….. Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.

H: Dagar.

Ville KJ briljera här? Leka daredevil och ge de tröga förhörsledarna en vågad hint om att VB minsann inte alls dog den helgen??
Citera
2014-01-09, 21:54
Medlem
Citat:
Existerar denna ryggsäck?

Det finns väl tre oberoende vittnesmål om ryggsäcken?
Skorna som saknas finns det väl två som vittnar om?

Men den mest eftersökta av de saker som försvunnit från KJs bostad efter brottet är ändå den som AB vittnar om (FUP s 1228):

A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form". A vet inte märket på detta verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det. A tillfrågas om han vet vad aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller liknande. A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där.

På fråga om A vet vad ett stämjärn är uppger A att han inte riktigt vet vad det är men han känner inte att det känns bekant som benämning på aktuellt verktyg. A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen. På fråga svarar A att det är dessa två knivar, vilka han har beskrivit, som han vet om att K har. Dock är det ena ett verktyg. Han menar att han ibland har sett knivar hos K, då han öppnat lådor och liknande, men det kan röra sig om samma kniv vid flera olika tillfällen, säger han.
Citera
2014-01-09, 21:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jo, det känns rimligt att anta det. Böckerna vet jag inte, men att hon faktist gick och han kom efter.

VB:s tillhörigheter inkl. böckerna brändes förmodligen på ett tidigt stadium.
Citera
2014-01-09, 21:57
Medlem
highfives avatar
ME har en hund. Någon form av kamphund. Kan KJs rivmärken ha kommit från en hund? Kan hunden ha bitit VB? I en eller två av hennes händer.
Citera
2014-01-09, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Vem spred då ut att KJ listade sig som någon annan??
Står det att KJ ansvarade så har ju han skrivit sitt namn eller??

Jo, det gjorde han. KJ skriv upp sig på listan.
Citera
2014-01-09, 22:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sen kan man fundera på vems id'e det var av de sex mps:arna att stanna och söka vid fortet i allmänhet och i gula huset i synnerhet. MLL sa att det var hon, men förslaget kanske kom från en annan i gruppen.

Eller härifrån tråden, via ME Det är jag helt övertygad om. Jag har varit övertygad om att MLL fick tipset härifrån, mina inlägg, men det var möjligtvis inte hon som läste dem här, det kan ha varit ME.

Jag har också noterat i FUP, att ME återvände till det gula huset dagen efter fyndet för att tipsa polisen om sökområden, kanske var det sista han sa innan han gick därifrån, sök ett hundratal meter norrut, och hoppas att ni får tag på den jäveln som gjorde det.

Tipsa polisen, tipsa MPS, kanske drivs han av samma mekanismer som driver pyromanen att beskåda sitt verk, luktar lite åt det hållet tycker jag, pup pup!
Citera
2014-01-09, 22:06
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
kanske KJ inte ens är inblandad....ME har vänner som kretsar runt MB.

Så pass .. Det snävar ju in cirkeln kring paret MB/AN och deras eventuella inblandning. Och samtliga känner/känner till "Commander" Johansson ..
Citera
2014-01-09, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, det gjorde han. KJ skriv upp sig på listan.

Han säger det själv iaf, men finns det något vittne som kan bekräfta det?

Dessutom undrar jag, vem ansvarade för listorna, om det var ME i egenskap av chef för grupperna så kan han påstå vad som helst, finns listorna bevarade, varför är de inte beslagtagna i bevissyfte?
Citera
2014-01-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det finns väl tre oberoende vittnesmål om ryggsäcken?
Skorna som saknas finns det väl två som vittnar om?

Men den mest eftersökta av de saker som försvunnit från KJs bostad efter brottet är ändå den som AB vittnar om (FUP s 1228):

A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form". A vet inte märket på detta verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det. A tillfrågas om han vet vad aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller liknande. A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där.

På fråga om A vet vad ett stämjärn är uppger A att han inte riktigt vet vad det är men han känner inte att det känns bekant som benämning på aktuellt verktyg. A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen. På fråga svarar A att det är dessa två knivar, vilka han har beskrivit, som han vet om att K har. Dock är det ena ett verktyg. Han menar att han ibland har sett knivar hos K, då han öppnat lådor och liknande, men det kan röra sig om samma kniv vid flera olika tillfällen, säger han.

Den kniven (?) med orange skaft fanns bland innehållet som polisen uppgett sig funnit bland allt övriga i KJs skuff. Detta enligt FUP (har inte möjlighet att ge sidhänvisnng just nu). Men en dylik finns i polisens förvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in