Citat:
Ursprungligen postat av
highfive
...Vet man med säkerhet att VB överhuvudtaget befann sig i lägenheten? Svaret är nej. Det man baserar detta på är KJs egen berättelse som inte styrks av någon annan. Ett vittne hade sett KJ köra bilen ned till porten och han hade haft med sig en mörkhårig passagerare. Om det var man eller kvinna visste inte vittnet...
T o m KJ själv ifrågasätter förhörsledarnas besked om att VB fanns i lägenheten när hennes mobil ringde 112. Fup, sid 2001:
F: Att jag frågar dig, Kristoffer, det beror på att…det har kommit fram att hon ringde 112.
H: Jaha.
F2: Varför gjorde hon det?
H: Jag har ingen aning.
F2: Tänk…tänk nu bara ett tag istället för att svara snabbt här.
H: Jag har ingen aning varför hon ringde 112.
F: Kristoffer, det…det är du, bara du och Vatchareeya i lägenheten och hon ringer 112.
Varför gör hon det?
H:
Hur vet ni att det var från lägenheten?
F: Det är för att hon är i lägenheten när hon ringer 112.
H:
Hmm.
Inte nog med det, han kaxar emot även när VB:s förmodade dödsdatum tas upp i samma förhör. Fup, sid 2006:
F: Du vet ju att hon…hon har ju…hon har ju dött runt…
H: Jaa.
F: …vid den här tidpunkten?
H:
Va?
F: Hon har ju dött ungefär vid den här tidpunkten?
H:
Hur vet ni det?
F: Ja, det finns ett rättsutlåtande som säger att hon har dött ungefär…
H: Nog för att det jag…
F: …vid den här tidpunkten.
H: …det jag läst…
F: Ungefär alltså.
H: Ja, det jag har lärt mig från…eller det är endast det jag har sett och då säger de den 4, 5,
6…någonstans där. Det handlar inte om timmar, utan det handlar om dagar som man inte
vet…och jag satt precis och läste om…faktiskt det i ett av de här Illustrerad vetenskap på ett
amerikanskt …….. och det…hur man framställer dödsorsak. Där så var det att liksom man
kollar hur …hur mogna så här fluglarverna är och sånt som läggs i kroppen.
F2: Det är ju den tekniken som används världen över.
H: Ja, och den kan inte pinpunkta timmar, utan den pin…den kan säga typ mellan de här
dagarna, så…
Och det där…där har…där är det lite fel att du säger att hon dog då.
F: Nej, exakt på minuten har jag ju inte sagt, men det är ungefär vid den här tidpunkten eller
vid den här tidpunkten, så är det………………..
Sen kan det vara plus minus …….. ett antal
timmar.
H:
Dagar.
Ville KJ briljera här? Leka daredevil och ge de tröga förhörsledarna en vågad hint om att VB minsann inte alls dog den helgen??