2014-01-09, 18:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Varför var han glad tror du?

Han kan ju helt enkelt varit chockad och sett lite konstig ut. Var det inte han som postade nåt på Facebook om händelsen samma kväll förresten?
Citera
2014-01-09, 18:42
Medlem
Citat:
När såg man KJs ryggväska sist? Vet någon?

Vad är en ryggväska för något?
Citera
2014-01-09, 18:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Problemet här i tråden är att MrFold med flera, inte har en susning om vad dem pratar om pga deras "självupplevda" fenomen hemma vid köksbordet. Till skillnad från dessa retarder, har jag erfarenhet både från branschen och förhållandena på plats och vet vad jag pratar om.

Har tidigare förklarat vilka parametrar som styr en sk IRAT handover:
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Har även mätt på plats signalstyrkan på olika platser i området:
http://goo.gl/maps/X4B1t

Har även ritat upp en täckningskarta över Åberget med cellernas teoretiska täckningsområde inritat. (Fungerar bara med nyare webbläsare):
https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zjQ5vSibIP_s.kG5RZuzaEYZ0&hl=sv

Slutsats:
*) Inte EN enda gång av de flertalet gånger vi befunnit oss i området växlar telefonerna mellan 2G/3G annat än i det område som benämns "grubban", vare sig för mig eller dem personerna jag haft med mig. Täckningen är väldigt god i området med flera överlappande 3G celler, förutom just i "grubban"(området utmärkt med röda kartnålar)

*) När man passerar genom grubban till fots längs vägen, tar det ganska precis 6 minuter innan telefonen kopplar upp sig igen till 3G-cellen tillhörande hemmamasten nere på Sävastvägen, exakt lika lång tid som nedkopplingen i FUP varar(20.32-20.38).

*) Det stämmer med KJs uppgift i TR om att VB lämnade lägenheten efter första Family Guy avsnittet(ca 20.25)

*) Det stämmer även hyfsat tidsmässigt med det oberoende vittnet C Bronnings vittnesuppgifter på Lejonbacksvägen ca 21.30.

Kontentan av allt detta är att mest sannolikt har VB lämnat lägenheten och, av olika skäl, uppehållit sig i området den aktuella kvällen.

MrFold och hans gelikar, försöker gång på gång bestrida fakta genom att försöka väcka tvivel, plantera trådsanningar, diskreditera sakargument - eftersom dessa obestridliga fakta inte stämmer med deras teorier om styckningar i badkar, säng, transport i ryggsäckar mm. mm. trots att lägenheten är avfärdad som mord- och styckningsplats.

Snälla sluta göra er själva till större åtlöjen än vad ni redan är.

Den som sa´t han va´t. Jättekul kille som inte kan skilja på de och dem, men ändå inte drar sig för att kalla andra för "retarder".

Problemet är att hur mycket du än försöker framställa dig som mobilexpert så har vi ett antal personer i tråden som med egna ögon observerat att deras telefoner lite svårförklarligt tappar kopplingen mot 3G-nätet. Du blir ju inte trovärdigare genom att inte bemöta den uppgiften utan istället börja babbla om "trådsanningar" och antyda att vi skulle vara förståndshandikappade.

Omständigheterna i övrigt har vi diskuterat. Det är rent löjeväckande att påstå att signaltappet skulle stämma med att VB lämnat lägenheten efter första Family Guy. Finns inte en chans att hon skulle ha hunnit till den platsen du och Quarrel identifierat på den tiden. Alldeles bortsett då från att ni inte serverat en enda rimliga teori till varför hon skulle gå där. Och naturligtvis stämmer det inte ens "hyfsat" med observationen av en person med "asiatiskt" utseende en timme senare. Alla personer i tråden med lite sans och som inte bara letar halmstrån och bevis för att deras älskade teoretiske GM - den ondskefulla karatetränaren - är den skyldige inser att scenariot med den mörkrädda VB som travar runt i närområdet och genom skogen en timme utan att ens röra sin telefon är till lika delar långsökt och orealistiskt. Det finns inte mer substans i det än det finns substans i teorin att VB och MB plötsligt skulle ha gjort upp om att träffas på lördagskvällen via SMS.
Citera
2014-01-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Den som sa´t han va´t. Jättekul kille som inte kan skilja på de och dem, men ändå inte drar sig för att kalla andra för "retarder".

Problemet är att hur mycket du än försöker framställa dig som mobilexpert så har vi ett antal personer i tråden som med egna ögon observerat att deras telefoner lite svårförklarligt tappar kopplingen mot 3G-nätet. Du blir ju inte trovärdigare genom att inte bemöta den uppgiften utan istället börja babbla om "trådsanningar" och antyda att vi skulle vara förståndshandikappade.

Omständigheterna i övrigt har vi diskuterat. Det är rent löjeväckande att påstå att signaltappet skulle stämma med att VB lämnat lägenheten efter första Family Guy. Finns inte en chans att hon skulle ha hunnit till den platsen du och Quarrel identifierat på den tiden. Alldeles bortsett då från att ni inte serverat en enda rimliga teori till varför hon skulle gå där. Och naturligtvis stämmer det inte ens "hyfsat" med observationen av en person med "asiatiskt" utseende en timme senare. Alla personer i tråden med lite sans och som inte bara letar halmstrån och bevis för att deras älskade teoretiske GM - den ondskefulla karatetränaren - är den skyldige inser att scenariot med den mörkrädda VB som travar runt i närområdet och genom skogen en timme utan att ens röra sin telefon är till lika delar långsökt och orealistiskt. Det finns inte mer substans i det än det finns substans i teorin att VB och MB plötsligt skulle ha gjort upp om att träffas på lördagskvällen via SMS.

20.25-21.30 = 55 min

hur lång är sträckan? en vältränad kvinna kan hinna rätt långt på 55 min! + är ärendet angeläget kan benen röra sig rätt fort....

Teorin att VB skulle möta upp/få skjuts hem av MB är väldigt trolig pga att han brukade köra henne och de hade dessutom ett och annat att snacka om...
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-09 kl. 19:00.
Citera
2014-01-09, 19:02
Medlem
MrFolds avatar
När det gäller uppgifterna om flickan som ska ha vallats i terrängen runt Gula huset så måste jag tyvärr - även om det vore positivt för min teori om den 16:e som tidpunkt för utplacering av benen - säga att jag är skeptisk. Uppenbarligen gav inte det hela något med substans i eftersom det inte finns med i förundersökningen. Jag minns att det var en av de första saker jag letade efter, men det finns ingenting. Vi får nog betrakta det som ett blindspår är jag rädd.

I en stor utredning är det f.ö. naturligt att det kommer fram en massa uppgifter och iakttagelser som kan verka intressanta inledningsvis, men som visar sig vara helt orelaterade till den händelse man utreder. Jag vill säga det igen att inte ens jag tror att varenda punkt på min lista över saker som talar mot KJ verkligen har relevans i verkligheten. En del saker är troligen bara slumpen. Även så stora saker som sängen kan vara ett blindspår från början till slut och vi kan lugnt utgå från att allt mystiskt och oförklarat flackande hit och dit från KJ:s sida dagarna före fynden av kroppsdelar inte är direkt kopplat till mordet.

Samma sak gäller förstås "den andra sidan". En del verkar ha fått för sig att det bara inte kan vara en slump att ett vittne ser en kvinna med "asiatiskt utseende" nån gång vid halvtiotiden nån kilometer från KJ:s bostad. Men naturligtvis kan det vara det. Det finns absolut ingenting allmänt sannolikhetsresonemang som kräver att iakttagelsen är kopplad till VB. Ingen bestrider att vittnet inte skulle vara trovärdigt (sluta slå in öppna dörrar), men vittnet har faktiskt inte en enda gång påstått att det var VB hon såg eller ens att hon tyckte att det fanns någon större likhet. Dessutom såg hon bara personen i några få sekunder genom en bilruta och vi vet inte ens säkert från vilken vinkel eller hur mycket av ansiktet hon egentligen han spana in. Redan slutsatsen "asiatisk" kan vara en efterhandskonstruktion i hennes hjärna när hon får höra att VB försvunnit; en efterhandskonstruktion hon inte själv är medveten om.
Citera
2014-01-09, 19:03
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men svara på frågan, vad krävs för att just du ska uppfatta att hundarna har markerat samstämmigt?

Det finns endast en målsubstans som hundarna har gemensamt, de markerar vid och mot skottgluggarna. Menar du att hundarna skulle ha uppträtt exakt likadant, i så fall är du ute och reser.

Hundar är levande varelser och individer. Dessutom finns det en viktig aspekt till, nämligen förarna som också är individer som styr och tolkar sin hund på sitt eget vis. Just därför är det viktigt att öva sig i att läsa av och tolka sin egen hund.

En markering kan både du och jag förstå om vi vet hur hunden gör när den markerar, ligga, skall, hoppa på bakbenen eller vad det nu kan vara. Men att veta hur en hund beter sig när den har hittat målsubstansen men ännu inte har markerat är det endast föraren som kan avgöra, och det handlar om erfarenhet med sin hund samt en förståelse för hur en hund fungerar.

Likaså lär sig föraren att läsa av hunden och se om det är en större yta som är kontaminerad med målsubstansen eller en mikroskopiskt liten fläck. Föraren tolkar hundens beteende och alla förare är inte lika bra på det, det vinns variationer, dock har båda hundarna markerat och visat intresse för samma del av värnet och det tycker iaf jag är samstämmigt.

EDIT;Måste tillägga att föraren också kan se på hunden om den har en vindmarkering eller ett spår, slutsatsen bollas till exempel med en tekniker som avgör var och hur man ska gå vidare med eventuella tekniska undersökningar.
Sen var det en man med skägg som stängde sovrumsfönstret. Någon som vet vad ME har för läggning? Har han eller haft någon relation senaste tiden? Bor man hos mamma kanske man ibland behöver låna en lägenhet en lördagkväll?
Citera
2014-01-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
20.25-21.30 = 55 min

hur lång är sträckan? en vältränad kvinna kan hinna rätt långt på 55 min! + är ärendet angeläget kan benen röra sig rätt fort....

Teorin att VB skulle möta upp/få skjuts hem av MB är väldigt trolig pga att han brukade köra henne och de hade dessutom ett och annat att snacka om...

Dock var nog VB inte speciellt vältränad. Hon verkade få skjuts hela tiden eller åkte buss.
Citera
2014-01-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vad är en ryggväska för något?
Det är en ryggsäck. Jag skrev fel men du är tillräckligt duktig för att förstå vad jag menade!?
Senast redigerad av matematiker 2014-01-09 kl. 19:12.
Citera
2014-01-09, 19:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
20.25-21.30 = 55 min

Du verkar inte ens förstå vad det är vi diskuterar.

Quarrel/Zero73 har hittat ett ställe en bit söder om KJ:s bostad där telefoner verkar tappa 3G-kopplingen under ca 6 min om man går en promenad genom skogen till/från Sävastvägen och till/från ungefär den punkt där en kvinna med "asiatiskt" utseende observerades runt kl 21.30.

Tappet på VB:s mobil skedde kl 20.32. Jag hävdar att det inte ens finns en teoretisk möjllighet för henne att hinna till den punkten där det skulle ske från KJ:s bostad om hon i god ordning och efter att fått en kram (som han sagt i alla vittnesmål) gett sig av från honom efter att första Family Guy slutat. Och om hon nu ändå var där så blir problemet det motsatta mot vad du beskriver (mellan 20.25 och 21.30 är det fö 65 minuter, inte 55): Hon torde förflytta sig till den punkten där vittnet såg henne på max 10-15 minuter. Då är inte klockan ens 21. Skulle hon ha gått ett varv till då samma sträcka (genom skogen, FAST hon var mörkrädd enligt chatt mellan henne och KJ) och observerats nästa varv?

Nä, det här är bara en rövarhistoria, inget annat. Fakta går inte ihop för fem öre.
Citera
2014-01-09, 19:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är en ryggsäck. Jag skrev fel men du är tillräckligt duktig för att förstå vad jag menade!?

Jag har inte FUP nu, men mitt minne säger mig att 3 eller 4 av KJ:s vänner har talat om denna stora ryggsäck och att minst en av dem säger sig ha sett den i lägenheten i slutet av april. KJ påstår sig ha kastat den långt tidigare (oklart varför - han skyller på "storstädningen" i januari vill jag minnas).

Det här är förstås bara ett ganska svagt indicium. Men jag tror det är en av flera saker som med rätta gjort utredarna övertygade om att KJ är skyldig.
Citera
2014-01-09, 19:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Han kan ju helt enkelt varit chockad och sett lite konstig ut. Var det inte han som postade nåt på Facebook om händelsen samma kväll förresten?

Han är känd för att ha läckt detaljer kring fynden vid fp 1, ja. Ja, enskilt så kan det vara så att han var chockad och det är inget anmärkningsvärt, men addera allt annat vi känner till om den mannen så kan det betyda något helt annorlunda tycker jag.

Airsoftare är han iaf., tänker på den gröna fibern som hittades på en kroppsdel.
Citera
2014-01-09, 19:29
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte FUP nu, men mitt minne säger mig att 3 eller 4 av KJ:s vänner har talat om denna stora ryggsäck och att minst en av dem säger sig ha sett den i lägenheten i slutet av april. KJ påstår sig ha kastat den långt tidigare (oklart varför - han skyller på "storstädningen" i januari vill jag minnas).

Det här är förstås bara ett ganska svagt indicium. Men jag tror det är en av flera saker som med rätta gjort utredarna övertygade om att KJ är skyldig.

Här ett gammalt inlägg om ryggsäcken från mig:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag mindes fel - KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det. Antingen har de drabbats av en kollektiv sinnesvilla eller åtminstone rejäla minnesfel. Eller så ljuger KJ. Och ljuger han om detta - ja då finns det bara en enda rimlig förklaring till varför han ljuger.

Det är f.ö. psykologiskt intressant detta med ryggsäcken. Den har tagits upp flera gånger, men det är aldrig någon karatespårare eller ens allmän tvivlare som vill diskutera den. Den stora detektiven Quarrel som grävt ner sig i detaljer runt tejprullar i dussinvis med inlägg har vad jag kan minnas förbigått den med total tystnad. Kan inte minnas att jag sett någon försöka förklara hur flera av hans kompisar kan ha tagit fel angående denna ryggsäck. Jag misstänker att flera av trådens flitigaste skribenter helt enkelt har förträngt den. Av det skäl jag skrivit ovan: Den må inte vara något juridiskt hållbart bevis för KJ som mördare. Men ägde han verkligen en sån där säck: Ja då kan vi i praktiken vara säkra på att han är mördaren, eller åtminstone djupt inblandad i mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in