2014-01-09, 19:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen var det en man med skägg som stängde sovrumsfönstret. Någon som vet vad ME har för läggning? Har han eller haft någon relation senaste tiden? Bor man hos mamma kanske man ibland behöver låna en lägenhet en lördagkväll?

Läggning vet jag inte, men inte uteslutet att han delade en Norrlands guld med KJ lite då och då, verkar vara åtgång på margarinet, tycker att tre förpackningar i badrummet tyder på mer än en brukare.
Citera
2014-01-09, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte FUP nu, men mitt minne säger mig att 3 eller 4 av KJ:s vänner har talat om denna stora ryggsäck och att minst en av dem säger sig ha sett den i lägenheten i slutet av april. KJ påstår sig ha kastat den långt tidigare (oklart varför - han skyller på "storstädningen" i januari vill jag minnas).

Det här är förstås bara ett ganska svagt indicium. Men jag tror det är en av flera saker som med rätta gjort utredarna övertygade om att KJ är skyldig.
Tack för att du gjorde det tydligt. Det är en stort skillnad om ryggsäcken försvann efter mordet eller i slutet av januari. Om man kan bevisa att någon har sett den i sista dagarna innan VB blev mördad, då, är det väldigt besvärligt för KJ. Annars är det meninglös.
Citera
2014-01-09, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Tack för att du gjorde det tydligt. Det är en stort skillnad om ryggsäcken försvann efter mordet eller i slutet av januari. Om man kan bevisa att någon har sett den i sista dagarna innan VB blev mördad, då, är det väldigt besvärligt för KJ. Annars är det meninglös.

Det är väldigt besvärligt för KJ även utan att det har bevisats, jag är övertygad om att vittnesmålen angående ryggsäcken är ett indicium som har vägts in i helhetsbilden.
Citera
2014-01-09, 19:59
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Sen var det en man med skägg som stängde sovrumsfönstret. Någon som vet vad ME har för läggning? Har han eller haft någon relation senaste tiden? Bor man hos mamma kanske man ibland behöver låna en lägenhet en lördagkväll?

Den skäggige kan ju ha varit KJ. Han har haft skägg av och till, men inte helskägg vad jag förstår, mera av typen hakskägg. KJ har många vänner med skägg. Dessutom säger han själv i ett förhör att han ibland har svårt att komma ihåg sina närmastes ansikten. Ett ansikte minns han dock: Lillebrors och hans skägg...
Citera
2014-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Även om det var VB vittnet såg så har KJ dödat henne. Jag tillhör skaran som inte tror att mordet skedde i hemmet utan ute i terrängen. Om VB stack ifrån KJ kan han köra ikapp henne och plocka upp henne frivilligt eller med våld. Mobil och skolböcker blev kvar i lägenheten om hon flydde därifrån.
Jo, det känns rimligt att anta det. Böckerna vet jag inte, men att hon faktist gick och han kom efter.
Citera
2014-01-09, 20:03
Medlem
Citat:
Detta var första pm:et från 9/6. Har redigerat texten lite eftersom den som PM:ade ville det.

Här kommer det;

Den person som vallades var en minderårig, denna såg misstänkta personer samt KJ:S bil som var parkerad vid ödehuset. Detta var den 16 maj. Fönsterluckan på baksidan var redan då uppbruten.
Uppe på Gammelängsfortet stod även en vit skåpbil parkerad. Ja, det är troligtvis den polisen är intresserad av.KJ har aspbergers/autism och har gått allmänna linjen på Tornedalens folkhögskola.
Om han är den rätte bakom galler? Ja, utan tvekan. MEN han hade medhjälpare ELLER rentav så var han medhjälparen.

Ok när skulle skåpbilen ha observerats och av vem? (min följdfråga)

Allt detta skedde på kvällen den 16:e. En torsdag.
Förutom vallningen.

Det andra PM:et kom 15/7. Tagit bort ålder och initialer och mammans arbetsplats.

Jag vet inte vem jag ska fråga men kommer inte åt att skriva på vatchareeya-tråden. Så du kanske kan skriva detta om det är okej? Behöver inte skriva att det var jag eller något sånt men skriv i alla falll... Tror det kan hjälpa er lite grann.
Jag satt men mina vänner och pratade så säger en av min vänner som jobbar på xx, att det hade varit orienteringsträning några dagar in kroppsdelarna hittades och att hennes väns dotter hade varit på den träningen och hade något orolig kommit tillbaka och sagt att hon hade tappat kartan. Mamman verkar inte ha trott på henne och tjatat på att det går inte att tappa en karta. Sen när kroppsdelarna hittades verkade mamman ha pratat med dottern och så hade hon ringt och tipsat polisen om detta sen så hade min vän fått ett medelande varför dom hade varit tvungna att ställa in resan som dem hade ha tänkt ha med min väns familj. Mammans dotter hade varit på förhör och vallning i skogen. Jag vet inte så mycket mer men det visar sig att dottern hade sett två personer i skogen en var KJ och den andra vet jag inte. Dotter verkar vara speciell på nått sätt menade min vän. Att hon minns saker extra väl. Sen så san min vän att dottern hade varit väldigt viktig för polisen. Varför vet hon inte. Dotter är xx eller xx år nu och intialerna xx. Men kan dem ha skadat henne? Eller har hon sett kroppsdelar? Har hon pratat med någon pyskolog? Hur mår hon? Någon som vet?

Var snäll och skriv detta är du snäll

Hmm.. Vad är detta? Har inget minne av det från FUP.
Citera
2014-01-09, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Här ett gammalt inlägg om ryggsäcken från mig:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag mindes fel - KJ blånekar till att öht ha haft en så stor ryggsäck. Ändå säger alltså flera personer helt oberoende av varann i förhör att han visst hade det. Antingen har de drabbats av en kollektiv sinnesvilla eller åtminstone rejäla minnesfel. Eller så ljuger KJ. Och ljuger han om detta - ja då finns det bara en enda rimlig förklaring till varför han ljuger.

Det är f.ö. psykologiskt intressant detta med ryggsäcken. Den har tagits upp flera gånger, men det är aldrig någon karatespårare eller ens allmän tvivlare som vill diskutera den. Den stora detektiven Quarrel som grävt ner sig i detaljer runt tejprullar i dussinvis med inlägg har vad jag kan minnas förbigått den med total tystnad. Kan inte minnas att jag sett någon försöka förklara hur flera av hans kompisar kan ha tagit fel angående denna ryggsäck. Jag misstänker att flera av trådens flitigaste skribenter helt enkelt har förträngt den. Av det skäl jag skrivit ovan: Den må inte vara något juridiskt hållbart bevis för KJ som mördare. Men ägde han verkligen en sån där säck: Ja då kan vi i praktiken vara säkra på att han är mördaren, eller åtminstone djupt inblandad i mordet.

Jag skulle vilja tillägga något som förstärker det du säger och som bygger på att ett potentiellt hjälpmedel att transportera liket med saknas, det gör även ett par sandfärgade kängor. Jag tror inte att KJ har kvar de skor eller kängor som han hade vid hanteringen av kroppen, att det då råkar saknas ett par som han dessutom har lagt arbete på att anpassa till sin ökenuniform gör att jag tror att anledningen till att de är borta är att de kan vara besudlade med blod eller annat.
Citera
2014-01-09, 20:06
Medlem
Ett påstående:
KJ får hjälp av D att göra sig av med hunden.
KJ får hjälp av D att..
?
Någon annan som tänkt tanken?
Citera
2014-01-09, 20:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Hmm.. Vad är detta? Har inget minne av det från FUP.
Jag har fått för mig att ett par i tråden har tillgång till slasken. Skulle vara givande om det finns något om detta i slasken. Den 30/5 skulle den minderåriga ha vallats i området. Vallningen var omnämnd i pressen.
Citera
2014-01-09, 20:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Den skäggige kan ju ha varit KJ. Han har haft skägg av och till, men inte helskägg vad jag förstår, mera av typen hakskägg. KJ har många vänner med skägg. Dessutom säger han själv i ett förhör att han ibland har svårt att komma ihåg sina närmastes ansikten. Ett ansikte minns han dock: Lillebrors och hans skägg...

Att brodern skulle vara mannen med skägg som stängde fönstret tror jag inte på. Skulle W*lliam, broderns kompis gå in och ljuga för brödernas räkning?

Jag tror att ME är mannen med skägg, stämmer också bra in på signalementet av den man som sågs med kamera, kameraväska eller ryggsäck vid det gula huset(12/5?). Ovårdat utseende, glasögon och såg skum ut enligt ett av vittnena. Om mannen hade en tydlig koppling till en bil framgår inte, jag minns inte heller om det stod fordon parkerade i området när iakttagelsen gjordes. Väl värt att notera är att ME brukar vistas i området, inget körkort dock en avställd bil i ägo som inte har använts på länge enligt honom själv.

ME säger att han geocachar men förtydligar att han aldrig tagit en burk(sa han så?) i det gula huset, det var tydligen viktigt att berätta det. Vad hade det gjort om han berättat att han varit inne i huset tidigare i ett sådant ärende? Olaga intrång tror jag inte att det hade blivit, ingen bryr sig.

En intressant sak är att KJ också säger sig ha geocachat, och i mina öron låter det som om att de här två herrarna har haft en överläggning om att säga att de geocachar för att kunna förklara sitt rännande kring det gula huset.

Just när ME ska gå ifrån förhöret så utbrister han, Hoppas att ni får tag i den jäveln som har gjort det, något sådant sa han. Något annat vittne i den här soppan som ens har varit i närheten av ett sådant uttalande?

Han ska kanske inte hoppas för mycket, för när skiten träffar fläkten ...
Senast redigerad av OY 2014-01-09 kl. 20:21. Anledning: stevfel
Citera
2014-01-09, 20:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att brodern skulle vara mannen med skägg som stängde fönstret tror jag inte på. Skulle W*lliam, broderns kompis gå in och ljuga för brödernas räkning?

Jag tror att ME är mannen med skägg, stämmer också bra in på signalementet av den man som sågs med kamera, kameraväska eller ryggsäck vid det gula huset(12/5?). Ovårdat utseende, glasögon och såg skum ut enligt ett av vittnena. Om mannen hade en tydlig koppling till en bil framgår inte, jag minns inte heller om det stod fordon parkerade i området när iakttagelsen gjordes. Väl värt att notera är att ME brukar vistas i området, inget körkort dock en avställd bil i ägo som inte har använts på länge enligt honom själv.

ME säger att han geocachar men förtydligar att han aldrig tagit en burk(sa han så?) i det gula huset, det var tydligen viktigt att berätta det. Vad hade det gjort om han berättat att han varit inne i huset tidigare i ett sådant ärende? Olaga intrång tror jag inte att det hade blivit, ingen bryr sig.

En intressant sak är att KJ också säger sig ha geocachat, och i mina öron låter det som om att de här två herrarna har haft en överläggning om att säga att de geocachar för att kunna förklara sitt rännande kring det gula huset.

Just när ME ska gå ifrån förhöret så utbrister han, Hoppas att ni får tag i den jäveln som har gjort det, något sådant sa han. Något annat vittne i den här soppan som ens har varit i närheten av ett sådant uttalande?

Han ska kanske inte hoppas för mycket, för när skiten träffar fläkten ...
Frågan är varför inte KJ berättar om honom under förhör och rättegång? Kanske något som kommer senare? Kan vara så att ME bara hjälpt KJ vid någon transport och då har KJ inget att vinna på att gola. Om nu KJ är GM.
Citera
2014-01-09, 20:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Frågan är varför inte KJ berättar om honom under förhör och rättegång? Kanske något som kommer senare? Kan vara så att ME bara hjälpt KJ vid någon transport och då har KJ inget att vinna på att gola. Om nu KJ är GM.

Antagligen därför att datum för det inte är fastställt än. Och är du nyfiken så får du vara det tills då.

FUP s.97

A*na-K*rin berättade att hon och hennes kille M*ttias B*cklund åkte med bil och parkerade
vid det gula huset. Det var vid kl 15.00 Söndag den 12 Maj.

A*na-K*rin berättade att dem såg en kille i övre 30 års åldern gående på vägen vid huset.
Hon tänkte vad det var för en kuf, han hade fritidskläder och var påklädd med tanke på vädret.
Han såg ovårdad ut, skäggig och hade kamera och ryggsäck.

Den killen var även vid Mjösjöfortet och stod vid deras bil och fotade, när A*n-K*rin kom till
bilen så gick killen iväg.
Det var vid kl 16:30

EDIT;Vet vi vilket mobilnummer som ME var tillgänglig på under söken, han var chef för gruppcheferna och det var till honom som de rapporterade in när de var klara med sitt sökområde. Jag vill veta numret, jag vill också veta om det numret finns i FUP i de samtalslistor som angår KJ mobiltelefon.

ME har den här statusen på sin Facebook.

Vilket sorts mobilnummer har du?
072
Senast redigerad av OY 2014-01-09 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in