2014-01-21, 09:26
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det spelar ingen roll hur mycket du försöker släta över, har KJ:s familjemedlemmar genom sina åtgärder försvårat utredningen och skyddat en brottsling - sonen/brodern/mördaren - döms de för detta brott till ett mycket kännbart fängelsestraff.

Det där är ett alldeles för tvärsäkert påstående!

Är det någonting som vårt rättssystem har ett betydande överseende med är det just när någon skyddar en brottsling som är nära anhörig. Det finns stor chans att en åklagare väljer att inte gå vidare med ett sådant åtal, även om brott kan bevisas. Oavsett vad man tycker om det, finns det områden där man anser att nära familjeband trumfar samhällets intressen av att beivra brott (jämför med att nära anhöriga inte har vittnesplikt).

Det kanske mest uppenbara exemplet är Mihailovic, vars mor gjorde sig skyldig till skyddande av brottsling när hon brände sonens kläder. Trots detta - och trots att det rörde sig om ett uppmärksammat mord på en minister - så väcktes inget åtal.

Jag skulle gissa på att det skulle krävas handlingar såsom delaktighet i styckningen eller fysiskt hanterande av VB:s kropp för att en åklagare skulle välja att gå vidare med ett åtal.
Citera
2014-01-21, 09:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Det där är ett alldeles för tvärsäkert påstående!

Är det någonting som vårt rättssystem har ett betydande överseende med är det just när någon skyddar en brottsling som är nära anhörig. Det finns stor chans att en åklagare väljer att inte gå vidare med ett sådant åtal, även om brott kan bevisas. Oavsett vad man tycker om det, finns det områden där man anser att nära familjeband trumfar samhällets intressen av att beivra brott (jämför med att nära anhöriga inte har vittnesplikt).

Det kanske mest uppenbara exemplet är Mihailovic, vars mor gjorde sig skyldig till skyddande av brottsling när hon brände sonens kläder. Trots detta - och trots att det rörde sig om ett uppmärksammat mord på en minister - så väcktes inget åtal.

Jag skulle gissa på att det skulle krävas handlingar såsom delaktighet i styckningen eller fysiskt hanterande av VB:s kropp för att en åklagare skulle välja att gå vidare med ett åtal.

Högst olyckligt i så fall, samhället måste markera och ge en tydlig signal om vad som gäller. Lagarna är stiftade för att respekteras och efterlevas, inte för att rycka på axlarna åt och ignorera. Det finns ingen anledning att se mellan fingrarna om familjen Johansson gjort sig skyldig till försvårande av utredning och skyddande av brottsling.
Citera
2014-01-21, 09:50
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Högst olyckligt i så fall, samhället måste markera och ge en tydlig signal om vad som gäller. Lagarna är stiftade för att respekteras och efterlevas, inte för att rycka på axlarna åt och ignorera. Det finns ingen anledning att se mellan fingrarna om familjen Johansson gjort sig skyldig till försvårande av utredning och skyddande av brottsling.

Helt legitim åsikt, men man måste dock skilja på vad du - i det här fallet - tycker och hur praxis ser ut.

Själv är jag kluven i frågan.
Citera
2014-01-21, 09:55
Medlem
Citat:
Varför gör du en distinktion mellan "beställningsmord och "ritualmord". Du menar att beställaren av ett mord i villkoren anger att mordet inte får vara ett ritualmord med allt vad detta kan innebära av grymheter. Du verkar inte heller ha det här klart för dig - mycket talar för att det här kan vara ett slags ritualmord och mordbeställaren, initiativtagaren, har väl inte haft några synpunkter på tillvägagångssättet ..
Det här mordet som begåtts mot VB är ett typiskt ritualmord.
Sedan om mordet är beställt eller inte anser jag kan vara tveksamt.
Om det fanns en beställare den kan inte veta hur mordet utföres.
Citera
2014-01-21, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur kan du påstå att du har någon som helst kompetens att bedöma om det ett ritualmord eller inte. Även om mordet är utfört på ett väl komplicerat sätt där flera av våldshandlingarna var för sig kan ha varit dödande, så är inte det ensamt ett bevis för att det är ett ritualmord.
Exempelvis i september 2013 gick Al Shaba som är en terroristorganisation in i ett varuhus Westgate i Nairobi Kenya och tog gisslan.
Enligt police doctorn blev de här civila personerna i gisslan torterade och lemlästade innan de avrättades.
De högg bort deras händer, högg bort pungen på män, öron, ögon näsa skars bort, de högg bort huvuden och slängde ut dem genom fönstren, de körde in knivar i barnen m.m. innan personerna blev avrättade.
Det var 68 personer som miste livet och sannolikt många skadade.
Det finns bevis på ritualmord, som jag anser påminner om vad som hände med VB.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-21 kl. 10:35.
Citera
2014-01-21, 10:34
Medlem
Fup s.1227 förhör med AB

Någon som vet vad detta är för verktyg/kniv AB försöker beskriva?
Potentiellt mordvapen?

A beskriver att spetsen sitter i änden på handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och dra sig upp med hjälp av att hålla fast i "knivens" handtag, som broddar.
A. beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke och att handtaget sitter på, så som knivar är konstruerade. Handtaget är lent och i trä, han förtydligar att det troligen är först slipat med ett grovt sandpapper till finare och finare sandpapper.Handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt.
A. vill minnas att handtaget är "vågigt".
Senast A. såg aktuell "kniv" var för 4 månader sedan, då låg den bland alla andra verktyg som var utspridda överallt i KJ's vardagsrum.
A. svarar på direkt fråga att det är dessa två knivar ("stämjärnet" som åsyftas?) vilka han har beskrivit som han vet om att KJ har. Dock är det ena ett verktyg.
Citera
2014-01-21, 10:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Exempelvis i september 2013 gick Al Shaba som är en terroristorganisation in i ett varuhus Westgate i Nairobi Kenya och tog gisslan.
Enligt police doctorn blev de här civila personerna i gisslan torterade och lemlästade innan de avrättades.
De högg bort deras händer, högg bort pungen på män, öron, ögon näsa skars bort, de högg bort huvuden och slängde ut dem genom fönstren, de körde in knivar i barnen m.m. innan personerna blev avrättade.
Det var 68 personer som miste livet och sannolikt många skadade.
Det finns bevis på ritualmord, som jag anser påminner om vad som hände med VB.

Hur kan du jämföra en massaker i Afrika med ett relationsmord i Sverige?
Citera
2014-01-21, 11:23
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Fup s.1227 förhör med AB

Någon som vet vad detta är för verktyg/kniv AB försöker beskriva?
Potentiellt mordvapen?

A beskriver att spetsen sitter i änden på handtaget, man skulle kunna använda spetsen till att slå fast i isen och dra sig upp med hjälp av att hålla fast i "knivens" handtag, som broddar.
A. beskriver att bladet och spetsen är i ett stycke och att handtaget sitter på, så som knivar är konstruerade. Handtaget är lent och i trä, han förtydligar att det troligen är först slipat med ett grovt sandpapper till finare och finare sandpapper.Handtaget är träfärgat, mörkt och ljusaktigt.
A. vill minnas att handtaget är "vågigt".
Senast A. såg aktuell "kniv" var för 4 månader sedan, då låg den bland alla andra verktyg som var utspridda överallt i KJ's vardagsrum.
A. svarar på direkt fråga att det är dessa två knivar ("stämjärnet" som åsyftas?) vilka han har beskrivit som han vet om att KJ har. Dock är det ena ett verktyg.

Han beskriver en kniv med stort blad och ett handtag som KJ tillverkat själv. Han har monterat en gevärskula som en spets på handtaget. KJ menar att hunden hade bitit på kniven och att han kastat bort kniven innan tidpunkten för mordet, något som kan ifrågasättas utifrån vänners iakktagelser, t.ex:

"I lägenheten hade KJ även en massa verktyg för att plocka med leksaksvapnen. Han hade
en så kallad super kniv, en machete som han hade gjort själv. Kniven hade en kula långs bak
på skaftet, bladet var cirka 25 cm långt, med snidat trähandtag. WL såg kniven senast när
han hälsade på i slutet av april eller i början av maj 2013. Han tror att det var en lördag.
Kniven låg på det lilla bordet framför soffan.
" (s. 1313)

Jag tycker uppgifterna om den här kniven är mycket intressanta och förstår inte varför åklagarna inte tog upp saken i rätten.

Edit: Det är knappast ett potentiellt mordvapen, men kan mycket väl ha används vid styckningen.
Citera
2014-01-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, men det måste också kunna uteslutas att ingen annan rimligtvis kan vara den som dödade VB, och det har man inte gjort i det här fallet. Tystnaden i sig bevisar ingenting. Det kan vara så enkelt som att KJ skyddar en mördare, och eftersom att han förmodligen kommer att fortsätta tiga så tolkar jag det som att det är en person som han har mycket starka band till, någon som har ett stort inflytande över honom, om han inte själv är mördaren, vilket jag tror.

Ja. Alternativet att berätta vad han vet ligger hela tiden öppet för honom. Kan han trovärdigt ange en annan GM (alltså inte Mats Alm fantasy) eller beskriva händelsen som ett dråp (svårt, med tanke på skadornas karaktär), så kan han få en strafflindring. Tystnaden bevisar inget, men det är inte heller det jag skrev. Tystnad är inte - och ska inte vara - en lönsam strategi när en mängd indicier - som sammantaget inom rimligt tvivel binder honom till handlingen - behöver få sin förklaring (jmfr Arboga). Om han väljer att tiga, döms han för mord. Om han börjar prata om det han vet, finns en mikroskopisk chans till straffreducering.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-21 kl. 11:51.
Citera
2014-01-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Hur kan du jämföra en massaker i Afrika med ett relationsmord i Sverige?
Al Shaba har utfört många ritualmord med avhuggna händer och liknande som påminner om mordet på VB, som var en enorm brutalitet vid det mordet. Jag påstår inte att det är Al Shaba som begått mordet på VB.
Jag anser där relationsmord förekommit i Sverige är det ingenting som kan jämföras med mordet på VB, vad gäller övervåld och brutalitet.
Citera
2014-01-21, 12:08
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll hur mycket du försöker släta över, har KJ:s familjemedlemmar genom sina åtgärder försvårat utredningen och skyddat en brottsling - sonen/brodern/mördaren - döms de för detta brott till ett mycket kännbart fängelsestraff.
Har familjen delgivits misstanke?
Visst skulle de kunnat vara behjälpliga med städning osv men att gå så långt som till att hjälpa till att dölja ett mord?
Minns i förhöret att mamman hälsar K att han ska berätta vad han vet eller något liknande.
Lite väl risky?
Citera
2014-01-21, 12:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Al Shaba har utfört många ritualmord med avhuggna händer och liknande som påminner om mordet på VB, som var en enorm brutalitet vid det mordet. Jag påstår inte att det är Al Shaba som begått mordet på VB.
Jag anser där relationsmord förekommit i Sverige är det ingenting som kan jämföras med mordet på VB, vad gäller övervåld och brutalitet.

Jaha, om det inte är ett relationsmord, vad är då motivet till att döda VB?

Innan du svarar så tänk på den fakta och information som finns så du inte spårar iväg helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in